A kulcsszó a keresőoptimalizálás Szent Grálja. Ha megvan a jó kulcsszó garantált a forgalom és a bevétel.
De mégis mitől jó egy kulcsszó? És hogyan értékelhetjük? Melyik optimalizálásával kezdjünk?
Íme, hét szempont a kulcsszavak értékeléséhez.
Vásárlási szándék
Lehet furcsának hangzik, de egy kulcsszó esetén nem a havi keresési forgalom mennyisége a legfontosabb mutató, hanem a vásárlási szándék.
Közismert, hogy a kulcsszavakat csoportosítjuk:
- információs célú keresések
- akció jellegű keresések
- navigációs célú keresések
Az igazán értékes kulcsszavak azok, amelyben ott van a vásárlási szándék. Teljesen más piaci értéke van mondjuk annak a kulcsszónak, hogy „időjárás” és annak, hogy „seo tanácsadás”, holott az elsőre havi 1,5 millió keresés van, míg az utóbbira havi 30.
Ha tehát összeállítjuk kulcsszólistánkat, az első oszlopban rangsoroljuk a vásárlási szándék erősségét. Ez lehet egy 1-10-ig terjedő lista, vagy egy 1-3-ig terjedő lista, a lényeg, hogy rangsoroljuk a kulcsszavakat.
Havi keresési mennyiség
Erre nem vesztegetek sok szót, hiszen ez közismert. Az Adwords kulcsszótervezőjében lekérhetjük a havi keresési forgalmat. Nyilvánvalóan, ha egyéb feltételek azonosak, akkor a keresési mennyiség dönti el melyik kulcsszó az értékesebb.
Keresés trendje
A kulcsszóelemzésnél az sem mindegy, hogy az adott kulcsszó emelkedő, vagy éppen csökkenő trendet mutat. Ezt a Google Trend keresőjében tudjuk ellenőrizni. Ez különösen azoknál a piacoknál érdekes, ahol a termékeknek tipikus életciklusa van. Jó példa lehet erre a játékpiac. Vannak játékok, amelyek hirtelen felfutnak, majd csökken irántuk a kereslet és vannak olyan játékok, ahol a kereslet szinte örökzöld.
A táblázatunkba tehát vigyük fel a kulcsszó trendjét (felfele, lefele, vagy örökzöld). Értelemszerűen a legértékesebbek az örökzöld témák, amit a felfele futó trend követ. Hogy miért, mert az örökzöld téma évekig hozhat forgalmat és bevételt.
Konkurencia ereje
Ha megvagyunk ezzel is érdemes átnézni a találati listát, hogy adott kulcskifejezésre milyen erős a konkurencia. Vannak-e nagy oldalak a találati listán, akikkel esélyünk sincs versenyezni, vagy pedig hozzánk hasonló kis játékosokkal vehetjük fel a versenyt.
Ha ezt számszerűsíteni akarjuk, akkor legjobb mérőszám, ha az első tíz helyezett weboldal Domain Authority értékét vesszük szemügyre.
Természetesen más mutatók is szóba kerülhetnek, de ez alapesetben jól használható. Vegyük az első tíz helyezett DA értékének átlagát, és vessük össze saját oldalunk DA értékével, máris egy jó arányszámot kapunk, ami mutatja esélyeinket és a konkurencia erejét.
Céljaink és a kulcsszó
Lehet egy kulcsszó erős vásárlási szándékot mutató, ha alapvetően a haszonkulcs rajta alacsony. A kulcsszó minőségét az is befolyásolja, hogy számunkra mennyire fontos. Kulcsszókutatásra például a mi oldalunk a második és harmadik helyezett, de másoknak ilyen munkát nem szívesen végzek, mert nagyon munkaigényes, így ezek a helyezések, és maga a kulcsszó is kevéssé fontos számomra.
A Google szándéka
Nézzünk rá a találati listára. Adott kulcsszóra milyen típusú oldalak jönnek fel? Hiába kicsi a konkurencia, ha nekünk webáruházunk van, és a Google első helyezettjei cikkek, vagy blogoldalak. Ez esetben webáruházunk nem jó eséllyel indul versenye. Ekkor inkább blogbejegyzést írjunk és onnan vigyük át az érdeklődőket a webshop felületére.
Adwords és más elemek
Természetesen az sem mindegy mennyire erős az Adwords verseny az adott kulcsszóra. Mit érünk el az első helyezéssel, ha felettünk négy hirdetés található? Ráadásul a Google egyéb elemeket, így térképes találatokat, vagy képtalálatokat is hozhat az első organikus helyezés előtt. Egy kulcsszó értékét ez is befolyásolja.
Erőforrás igény
Végül az utolsó szempont az adott kulcsszóhoz kapcsolódó tartalom előállításának költsége. Ha túl sok időt és energiát igényelne egy adott kulcsszó talán érdemesebb hátrébbsorolni, és könnyebben előállítható kulcsszavakat előrébb sorolni.
Rakjuk össze!
Ha mindezt összeállítjuk, mondjuk a TOP100 kulcsszó esetén és egy táblázatba foglaljuk, akkor lesz egy olyan listánk, amelynek segítségével eldönthetjük mely kulcsszavak élveznek prioritást.
Talán úgy tűnik ez túl sok munka egy táblázatért, de hosszú távon bőségesen behozza a belé fektetett munkát. Akár egy-két évre is rendelkezésre áll majd egy lista, hogy mely tartalom fejlesztésébe kell belefognunk, és ez a lista azonnali döntéseket tesz lehetővé, ami hihetetlen módon felgyorsíthatja a tartalomgyártást és az optimalizálást.
Kimaradt valami? Írd meg!