Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » A 2015-ös év 10 legfontosabb SEO történése
Keresőoptimalizálás

A 2015-ös év 10 legfontosabb SEO történése

google feltört weboldal algoritmus

Közeleg az év vége, ideje visszatekintenünk, mik voltak a legfontosabb keresőoptimalizálással kapcsolatos történései. Lássuk!

Biztos kimaradt valami. Írd meg kommentben! Szerinted más a sorrend? Várom véleményedet!

1. A Mobil algoritmus

Kétség sem férhet hozzá, hogy az idei év legnagyobb jelentőségű SEO eseménye a Google mobil algoritmusa volt. Több ok miatt is. Az első dolog, hogy igen nagy figyelmet kapott és rengeteg weboldalt alakítottak át miatta. Ennél azonban fontosabb jövőbeni hatása, azaz, hogy az új weboldalaknál már elvárás lesz a mobilbarát megjelenítés.

Kiemelendő az is, hogy az algoritmus nem csak a weboldalak szűk körét érintette, mint mondjuk a Pingvin algoritmus, hanem a teljes webet.

Bár közvetlen hatását tekintve talán többet vártunk tőle, de nem szabad hosszú távú hatását lebecsülnünk. Kétség sem férhet hozzá, ez volt a legfontosabb esemény a 2015-ös évben.

2. A Rankbrain

Bár alig kapott hírverést, és az is gyorsan lecsengett, megítélésem szerint ez volt az év második legfontosabb SEO eseménye. A Rankbrain lényege, hogy a Google a mesterséges intelligenciát (pontosabban inkább a gépi tanulást) felhasználva adja a találati listát. A hivatalos adatok szerint bizonyos kereséseknél a harmadik legfontosabb rangsorolási tényező, és minden nyelven él a Rankbrain.

hirdetés

A Rankbrain azért is kerülhetett ilyen előkelő helyre, mert élesítése észrevétlen maradt a SEO szakma előtt, és azért is mert ez a jövő. A Google szerint szakaszosan fog frissülni, akárcsak a Pingvin, vagy a Panda.

3. A Minőségi algoritmus és a Fantom

Talán túlzó a dobogós helyezés, és van bennem némi elfogultság, de azt gondolom a nem hobbicélú weboldalak szempontjából ez volt az idei év legfontosabb algoritmusfrissítése. A Fantom algoritmus, hasonlóan a Panda algoritmushoz a tartalom és a weboldal minősége és talán a felhasználói adatok alapján értékelte újra a weboldalakat.

Egyelőre keveset értünk belőle, nem világos miben különbözik a Panda algoritmustól, és az sem világos hogy a későbbi változások, algoritmusingadozások is ehhez köthetőek-e, de tapasztalataim szerint igen sok weboldalt megrángatott ez az algoritmusfrissítés csoport.

Valami olyan áll a háttérben amiről csak sejtéseink vannak, és vélhetően a mélyben sokkal fontosabb változások látszottak, aminek a felszínét észleltük csak.

Misztikussága és ereje révén érdemelte ki nálam a harmadik helyezést.

4. Mobilalkalmazások indexelése

Viszonylag keveset foglalkoztunk vele, de ettől függetlenül jelentősége letagadhatatlan. Az okostelefon-alkalmazások indexelése ismét egy új fejezet nyitánya, aminek a jelentősége a jövőben csak növekedni fog. Nem mellékesen egy más meglévő SEO irányzat az APP SEO robbanásszerű fejlődését is meghozhatja.

5. A Pingvin algoritmus és hiánya

Talán nehezen érthető, hogy egy algoritmus hiánya hogyan kerülhetett fel az 5. helyre, mégis jogosnak tartom a helyezést. A várt Pingvin algoritmus, a weboldalak tömegének linképítési módszerét befolyásolta ebben az évben is. A szakma idén mindenképpen várt egy új frissítést, nyártól kezdve pedig egyértelműen az új Pingvin algoritmusra készültünk, ami végül átcsúszott a jövő évre.

Ugyanakkor hatása, a tőle való félelem olyan erőteljes, hogy megítélésem szerint helye van a listában. Jövőre talán a Pingvin lesz a legfontosabb esemény, most „csak” az ötödik.

6. A Google piacvesztése

Ismét egy olyan esemény, amely talán indokolatlanul került fel a hatodik helyre, de ezt csak a jövő igazolhatja majd. Az elmúlt egy évben a Google mintegy 4%-ot vesztett a piaci részesedéséből az Amerikai piacon. Első helye megkérdőjelezhetetlen, mégis ilyen mértékű piacvesztésben a Google-nak ezidáig nem volt része. Érdemes itt megemlíteni a Facebook keresőjének elindulását, az Apple keresőrobotjának megjelenését, és a Microsoft Edge böngészőjének elindulását, amelyek együttesen már kihívást jelenthetnek a Google-nak, ha nem is idén, de a jövőre nézve mindenképpen.

7. A Panda hiánya

Ez a második eset, amikor valaminek a hiánya felfért a listára. Korábban 2014-ben igen sok – hazai – weboldalt érintett negatívan a bejelentett, vagy nem bejelentett Panda algoritmus. A legutóbbi 2014. októberi futás óta azonban nem frissült a Panda algoritmus, és így sok oldal maradt büntetés alatt. Noha 2015. nyarán a Google bejelentett egy frissítést (Panda 4.2.), az lassú lefutású lett, és a külföldi és hazai tapasztalatok alapján is, az érintett weboldalak csak 1-5 százalékánál észlelhető érdemi elmozdulás.
A Panda hiány súlyos veszteségeket okozott számos weboldalnak. A korábban kiszámítható algoritmus alapjaiban változott meg, ezek miatt kerülhetett fel a listára.

8. Google AMP

Noha ez is inkább a jövő SEO-jában lesz nagyobb jelentőségű, mivel a bejelentés már idén megtörtént és a weboldalak gőzerővel kezdenek készülni a változtatásokra, úgy gondoltam helye van a listán, mégha nem is előkelő helyen.

9. A Google hírek megjelenése a magyar találati listán

Bár csak a keresések egy szűk körét érinti, ugyanakkor az erősebb weboldalak számára óriási előnyt jelent a Google hírek megjelenése a találati listán. Minden azt mutatja, hogy a hazai találati lista is kezd egyre változatosabbá válni, ami összességében az organikus forgalom és helyezések jelentőségének csökkenését hozhatja.

10. A SEO komplexebbé válása

Ez a pont nem egyetlen jól körülhatárolható dolog, hanem inkább egy tendencia. A SEO egyre komplexebbé válik, és ez a tendencia idén is nagyon erőteljesen érvényesült. A HTTPS váltás, a Strukturált adatok jelentőségének növekedése, a mobil-barát weboldal technikai aspektusai, mind- mind azt mutatják, hogy a SEO technikai oldala egyre összetettebbé válik és egyre kikerülhetetlenebb. A másik tendencia, ami erőteljesebben érvényesül a magyar találati listán is a klasszikus on-site SEO elemek leértékelődése, és a minőségi tartalom és a felhasználói élmény felértékelődése a rangsorolásban. Ide sorolható az is, hogy a linkelés hatásai is egyre nehezebben meghatározhatóak és előrejelezhetők. A SEO egyre komplexebbé válik, és ez a tendencia idén is igen markáns volt. A SEO ami régen hobbiszinten űzhető volt, egyre inkább kezd szakmává válni, amihez több évnyi tudás és napi szintű tanulás szükséges.

Biztos kimaradt valami. Írd meg kommentben! Szerinted más a sorrend? Várom véleményedet.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.