Kezdőlap » Egyéb » A Google elmagyarázza a feltérképezési büdzsét!
Egyéb

A Google elmagyarázza a feltérképezési büdzsét!

Google és a mesterséges intelligencia

A feltérképezési büdzsé az elmúlt hónapok egyik legfelkapottabb SEO kifejezése volt. A Google érzékelte ezt és külön cikkben magyarázta el miről is van szó.

Egy oldal hatékony feltérképezése különösen nagy webáruházak esetén óriási kihívást jelenthet. nem egyszer dolgoztunk már olyan weboldallal, amelynek több százezer, vagy akár több millió url-je volt, és ilyen esetekben a Google feltérképezési sebessége komoly problémának bizonyult.

Miről is van szó?

Tegyük fel, hogy egy webáruháznak, vagy százezer urlje és folyamatosan jelennek meg az új termékek. Vajon a Google megtalálja az összes url-t és feltérképezi azokat? Ráadásul, ha lehetséges hamarabb, mint a konkurens oldalak hasonló termék url-jét. Ha ezek a kérdések felmerültek már benned, akkor fontos, hogy megismerkedj a feltérképezési büdzsé fogalmával.

Feltérképezési büdzsé vagy keret

A Google közleménye először is azt hangsúlyozza, hogy ez nem olyan téma, amivel a legtöbb weboldaltulajdonosnak foglalkoznia kellene. Ha az új oldalakat a Google egy-két napon belül feltérképezi és indexeli, akkor nem kell erre a témára fokuszálni. Szintén, ha egy oldalnak csak néhány ezer url-je van, akkor a feltérképezés jó eséllyel nem ütközik problémába.

Elsősorban a nagy oldalak számára fontos annak meghatározása, hogy a Google elsősorban mit indexeljen, mikor és mennyire vegye igénybe a szerver erőforrásait.

hirdetés

Feltérképezési ütem határértéke

Az első fogalom, amit tisztázni érdemes a feltérképezési ütem korlátai.  A Googlebot elsődleges célja, hogy feltérképezze a weboldalakat, de mindezt úgy, hogy közben ne rontsa a felhasználói élményt. ezt hívja a Google a Crawl Rate Limit-nek, ami gyakorlatilag egy határérték, arra vonatkozóan, hogy a Googlebot milyet sűrűn kérheti le a weboldal url-jeit.

Erre azért van szükség, mert ha a lekérés túl gyakori és sűrű, az megterheli a szervert, és emiatt lassulhat az oldal, és romlik a felhasználói élmény.

Egyszerűen megfogalmazva, ez a határérték azt szabja meg, hogy egyszerre, párhuzamosan hány lekérést hajtat végre a googlebot, és milyen időközönként indíthat új lekérdezést. ez a határérték változhat, ami alapvetően két tényezőn múlik:

  • A feltérképezés egészsége: h az oldal nagyon gyorsan válaszol, akkor a határérték emelkedhet, ha lassan reagál, vagy szerver hiba jelentkezik a Google lejjebb viszi ezt a küszöböt.
  • Search Console-ban beállított határérték: A Search Console-ban lehetőség van beállítani, egy feltérképezési küszöböt, ezzel csökkenthető a feltérképezés gyakorisága

Feltérképezési igény

A másik fogalom, amit tisztázni kell a feltérképezési igény, angolul a Crawl demand. A Googlebot nem fogja felhasználni a teljes feltérképezési lehetőségét, ha erre nincs szükség. azt , hogy mi a feltérképezési igény, alapvetően az alábbi tényezők határozzák meg:

  • Népszerűség: azok az url-ek, amelyek népszerűek a neten gyakrabban kerülnek feltérképezésre, hogy mindig frissek legyenek
  • kor: azok az url-ek, amelyek rég nem kerültek újra feltérképezésre sürgősebbé vállnak a Googlebot szemében

A feltérképezést a domain egészének történési is befolyásolhatják. Ha egy oldal url-jei változtak, akkor a Google ezekre nagyobb figyelmet fordít.

A Feltérképezési határérték és a feltérképezési igény együttesen határozza meg a feltérképezési büdzsét, azaz azt a számot, ahány url-t a Google az adott oldalról fel tud és fel akar térképezni adott idő alatt.

Tényezők, amelyek befolyásolják a feltérképezési büdzsét

Az alacsony minőségű url-ek negatívan befolyásolják az indexelést és a feltérképezést. A google szerint a gyenge minőségű oldalak az alábbi kategóriákba sorolhatóak fontossági sorrend szerint:

  • faceted navigáció (tipikusan szűrők) és munkamenet azonosítók
  • duplikációk az oldalon
  • lágy 404-es hibák
  • feltört oldalak
  • infinite spaces (közel végtelen, értéktelen oldalra menő linkekek)
  • alacsony minőségű és spam tartalom

A Google szerint az ilyen tartalmak feltérképezése csak vesztegeti a szerver erőforrásait és hátráltatja a jó minőségű oldalak feltérképezését.

És néhány kérdés

A Google a bejegyzésében feltesz néhány fontos kérdést.

K.: Az oldal sebessége befolyásolj a feltérképezést?

Igen egy gyors weboldal növeli a feltérképezés gyakoriságát, míg a szerverhibák csökkentik annak értékét.

K.: A feltérképezés rangsorolási faktor?

A Feltérképezés szükséges ahhoz, hogy az oldal megjelenjen a találati listán, de nem rangsorolási faktor.

K.: Az alternatív url-ekkel mi a helyzet?

Egy oldal mobil, vagy AMP verziója, a CSS, vagy JS fileok szintén fogyasztják a feltérképezési keretet.

K: A nofollow megoldás?

Csak abban az esetben, ha az adott oldalra, sehonnan máshonnan nem mutat dofollow link.

Következtetés

A Feltérképezési büdzsé a SEO-nak már egy haladó szintje, a legtöbb weboldalnak nem érdemes vele mélységeiben foglalkozni, de például a nagyobb webáruházak számára fontos terület lehet, függetlenül attól, hogy a rangsorolást nem érinti. Ugyanakkor a Google azt elismerte, hogy a rossz feltérképezés a gyenge oldalminőség jele. Erről már írtunk korábban.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.