A Page Rank jelentése

A PageRank a Google alapvető fontosságú algoritmusa, amely meghozta a cég számára a vezető szerepet a keresőrobotok között.

A Page Rank egy rangsorolási algoritmus, amely a weboldalak fontosságát méri a rá hivatkozó linkek alapján. A feltételezés az, hogy egy weboldal annál fontosabb, minél több más weboldla hivatkozik rá.

A Page Rank az angol „web page” és az ötlet kigondolója, a Google alapítója „Larry Page” nevének összevonásából született.

A Page Rank algoritmus működése

A Page Rank algoritmus lényege, hogy minden weboldal linkekkel szavaz egy másik weboldalra és így a hivatkozott weboldal erősségét a rá mutató linkek száma és ereje adja össze. A Google ezt az algoritmus használta egyebek mellett a weboldalak rangsorolására a találati listán.

A Page Rank algoritmusban azonban nem minden link egyenértékű. Az a link, amely olyan weboldalról érkezik, amely maga is sok linket kap más weboldalakról sokkal értékesebb, több „linkerőt” ad át, így a linkelt oldal helyezése is jobban javul.

A Page Rank képlete

Hirdetés

hirdetés

az alább látható a Page Rank egyszerűsített képlete:

ahol M(i) azoknak az oldalaknak a halmaza, amik tartalmaznak linket az i. oldalra, L(j) pedig a j. oldalról kimenő linkek száma. A d az un. csillapító tényező, az oldalak ugyanis csak a szavazatuk egy részét osztják tovább.

A Page Rank teljes matematikájának megértéséhez ajánlom az angol nyelvű wikipédia oldalt, ami ezt a részt sokkal jobban bemutatja, itt nekünk ez azonban szükségtelen.

A Page Rank a keresőoptimalizálásban

A Page Ranknek igen nagy jelentősége volt a keresőoptimalizálásban és hatása ma is észlelhető, ugyanakkor a Google 2016-ban az összes weboldal Page Rank értékét törölte. Ennek ellenére tudható, hogy az algoritmus – vélhetően módosított formában még 2017-ben is használatban volt.

A linkek ma is fontos szerepet játszanak a Google rangsorolásban, ugyanakkor az eredeti Page Rank algoritmushoz képest már lényegesen módosult, ahogy a google azokat figyelembe veszi.

A Page Rank már nem él?

A Google 2016. március 7-én a Google hivatalosan is törölte a PageRank Toolbar adatokat, azon néhány böngészőnél, ahol még elérhetőek voltak. Bár néhány eszköz még működik, vélhetően hamarosan minden weboldal nyilvános PageRank értéke N/A lesz.

A Google közlése szerint nagyjából két hetet vesz igénybe, amíg az összes nyilvános PageRank értéket törölnek, azaz ennyi idő kell, amíg az összes szerveren átfut a váltás.

A saját eszközünk az Ite.hu SEO eszközei még mutatják a weboldalak PageRank értékeit, de csak idő kérdése, hogy itt is megszűnjön az adatszolgáltatás, és ez így lesz az összes webes eszközzel. A PageRank, amit már annyiszor temettünk, ma hivatalosan is eltűnt.

A Google azonban használja

Az, hogy a weboldala PageRank értéke N/A lesz nem jelenti azonban azt, hogy a Google azt többet nem használja fel.

A Google közleménye szerint a PageRank értéket a Google továbbra is használja algoritmusában, és az egyike a számtalan tényezőnek, amely meghatározza a rangsorolást. Ami most megszűnik, az a PageRank nyilvános értéke.

Már régóta tervezte ezt a Google

A Google már régóta tervezte a PageRank kivezetését, és a PageRank érték éve óta nem frissült. Az utolsó frissítésre 2013 december 6-án került sor, amikor a google mérnőkei, egy hiba javítása közben – akaratlanul – publikáltak az aktuális adatokat. Azóta a PageRank nem frissült, és a Google többször is közölte, hogy a jövőben nem is lesz több frissítés.

A mostani lépéssel mindez hivatalossá is vált, ne keressük tehát a jövőben egy-egy weboldal PageRank értékét.

Egy kis múlt

A PageRank a 2000-es évek elején volt rendkívül népszerű mutató, mert megmutatta egy weboldal linkerejét. Ahogy azonban a Google keresője egyre összetettebbé vált, úgy lett egyre értéktelenebb a PageRank, mint mutató.

A PageRank a linképítés során is nagyon fontos mérőszám volt, és a mai napig a linképítés során egy link értékének megállapításakor rendkívüli fontosságú volt. Ennek oka azonban nem az volt, mert a PageRank annyira hasznos és pontos mérőszám lett volna, hanem azért, mert nem volt más nyilvános mutató, amely a Google-tól származott volna.

Mit használjunk helyette?

Felmerül a kérdés, hogy most, hogy megszűnt a nyilvános PageRank, vajon milyen egyéb mérőszámot használjunk helyette.

Az első válasz a moz.com mutatója a Domain Authority, ami megfelelő helyettesítőnek mutatkozik, bár számtalan hiányossága van. Egyrészt nem a Google-tól származik, másrészt gyakran változik a számítás módszertana, végül gond az is, hogy a moz.com adatbázisa a hazai weboldalakra kevéssé terjed ki. De jobb mutató híján még mindig ez a legalkalmasabb a PageRank pótlására.

Ha azonban fel akarjuk mérni egy weboldal linkerejét, akkor jobban tesszük, ha összetett mutatókat használunk. Ilyen a weboldalra hivatkozó weboldalak száma, azok minősége, bizalmi mutatói, relevanciája. Ezeket a Majestic adataiból részlegesen ki tudjuk nyerni.

A legjobb pedig, ha ezeket az adatokat kombináljuk (erre szolgál az ite.hu Ite Rang mutatója is). Az ideális megoldás azonban a manuális értékelés, amely azonban sajnos nagyon időigényes.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!
Gambling Válasz megszakítása

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Őszintén be kell vallanom, hogy azért egy kicsit hiányozni fog ez a mérőszám. Azonban tény az is, hogy olykor annyira nevetséges, semmit mondó oldalaknak volt mondjuk PageRank 9-es értéke, hogy az már valóban nevetséges volt. Tehát valahol az egyik szemem sír a másik meg nevet. Azt vallom, hogy haladni kell a korral. 🙂

  2. Hallelujah! Már ideje volt!

    Azonban egyetlen mérőszám sem közelíti meg azt a pontosságot, amit a Pagerank adott (4-es érték felett). Lehet nézni Domain Authority-t, de olyan óriási szórás van benne, hogy hihetetlenül pontatlan.

    Csak a saját erőforrásból rengeteg ellen példám van. Pl. van bivaly erős (volt) PR6-os oldal, aminek sokkal kisebb a DA értéke, mint egy nevetségesen gyenge (volt) PR4-esnek. De ha már a DA fals, akkor az összes többi is az lesz (PA, trust, egyéb rankok).

    Igaz, hogy a Pagerank esetén is voltak érdekességek, szórások, de egyrészt PR4 felett nem volt annyira jellemző, másrészt sokkal kisebb százalékban volt ilyen, mint a nem Google mérőszámok esetén. Míg az „idegen rankok” pontossága kb. 50%, addig a Google Pagerank kb. 99% PR4 felett, és kb. 95% alatta, és ez a nem mindegy.

    Sokan szidták mindig a Pagerank frissítéseket, hogy nem jó, meg hülyeség, de ezek rendszerint a nem hozzáértésből, vagy elégedetlenségből fakadtak, ugyanis sokszor jogos értékről volt szó és elenyészően volt jelen a fals értékek száma. Leginkább az volt a jellemző, hogy nem örültek sokan a frissítésnek és/vagy nem értették a kapott számot..

    Egyszerűen lehetetlen a moz rankokkal meghatározni egy oldal értékét. Ahogyan írod is, csak is manuálisan lehetséges ez, tapasztalattal és rutinnal.

    Egyébként nem tartom kizártnak, hogy majd valaki fejleszt egy új rankot. Régen is volt pl. Pagerank jósló eszköz, ebből kiindulva talán lesz majd MozPageRank, vagy hasonló..

    Üdv.

    1. Köszi a hozzászólást.
      Azért én a PageRank-et ennyire nem dicsérném, Sok olyan oldalt láttam, amit meglinkelt egy PR6-os oldal a főoldaláról, aztán ő is lett PR5-6-os, ami nyilván nem reális, ha belegondolunk, hogy egy hvg méretű oldalnak is hasonló a linkereje.
      Szóval az se volt igazán jó. De abban egyetértek, hogy a DA is sok sebből vérzik.
      Szóval alapjában véve egyetértünk 🙂

  3. Ez semmi extrát nem jelent, minthogy a google csak hirdetéseit helyezi előnybe. Akik igazán tudnak keresőoptimalizálni azok alá vág a pagerank megszüntetésével a Google, hiszen a keresőoptimalizálás egyik része volt a link építés. Manapság már aki hirdeti magát, hogy profi keresőoptimalizáló annak a 99%-a nem csinál semmit, csak a megrendelőtől levesz egy valag pénzt, befizet a google hirdetésre és ámítja a google hamis statisztikájával.

    1. Szia!
      Lehet félreérthetően fogalmaztam. Csak a nyilvános PageRank értékeket szünteti meg a Google,maga a mérőszám, és általában a link alapú rangsorolás ettől semmit nem változott.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

április 16, 2016

114MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A mai napon minden oldal PageRank értéke

március 9, 2016

114MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Page Rank jelentése A PageRank a

szeptember 22, 2015

114MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy Google Plusz bejegyzés alapján derült ki,

február 23, 2015

114MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google ismét megerősítette, hogy valószínűleg soha


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!