A Google tegnap bejelentette, hogy büntetni fogja azokat a weboldalakat, amelyek nagy felületen hirdetik mobil applikációikat, eltakarva ezzel a weboldalak tartalmát.
A bejelentés szerint a Google azokat a mobil oldalakat, amelyek nagy felületen hirdetik mobil applikációikat, november 1-től nem tekinti mobil-barát oldalnak, és a megadott dátumtól kezdve nem részesülnek a mobilalgoritmus előnyeivel.
Ez azt jelentené, hogy a mobil keresésekre ezek az oldalak hátrányba kerülnének versenytársaikkal szemben. A Google szerint a felméréseink adatai alapján ezek a nagy hirdetések zavarják a felhasználókat és ezért részesülnek hátrányban.
A bejelentés nem meglepő, de komoly vihart kavart, amelyről a New York Times is beszámolt. Gary Illyés már korábban utalt arra, hogy az ilyen weboldalakat véleménye szerint negatív módon kellene sújtani. A meglepő inkább az, hogy a Google nem a nagy felugró reklámokat általában bünteti, hanem kifejezetten a mobil applikációkat hirdető oldalakat sújtaná.
A bejelentés óriási felháborodást keltett az olyan nagy internetes oldalak körében, mint a Yelp, a Linkedin, vagy a Pinterest. Ezek az oldalak ugyanis érintettek lennének a Google új algoritmusa által.
Ezek a nagy oldalak ugyanis épp a mobil applikációkat használják fel arra, hogy felhasználóikat még jobb szolgáltatással magukhoz kössék.
Luther Lowe a Yelp egyik alelnöke szerint azonban a Google nem a felhasználók miatt aggódik, hanem sokkal inkább bevételei miatt. A Google ugyanis az internethasználat során hirdetésekből szerzi bevételeinek döntő hányadát. A mobil applikációk azonban a mobilfelhasználókat elterelik a Google oldalaitól, így az bevételkiesést jelent a Google számára. Ezt a jelenséget, már 2010-ben megjósolta Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója.
Jeremy Stoppelman a Search Engine Land hasábjain tett közzé egy publicisztikát a témában, ahol rámutat, hogy a mobilfelhasználók a mobil alkalmazásokat előnyben részesítik a böngészők keresőjével szemben, és ez a Google-nak kedvezőtlen folyamat. Stopelmann kritizálta a Google tanulmányát is, amely szerinte nem kellően megalapozott.
A Yelp mellett a Linkedin is kritizálta a Google döntését. Egy volt Google alkalmazott szerint a Google célja egyértelműen az, hogy eltántorítsa az embereket a mobil applikációk használatától. A Comscore tavalyi tanulmánya szerint az USÁ-ban az okostelefonnal rendelkezők a médiafogyasztásra szánt idejük 88%-át a különböző applikációkon töltötték el. Ez pedig komoly probléma a Google számára.