Utoljára frissítve: november 21, 2019

Rengeteg szó esik manapság az online marketingről és annak fontosságáról, azonban a cikkek jelentős része kimerül a különböző technikák ismertetésében, tippek és trükkök adásában.

Minden marketing tevékenységet érdemes stratégiába ágyazva végezni, hiszen csak így érhető el hosszú távon is jövedelmező eredmény. Fontos a megfelelő célok kitűzése, illetve a releváns mérőszámok felállítása, hogy értékelhetővé váljon a befektetett munka, illetve annak megtérülése. Ebből következik, hogy a marketing egyik legfontosabb KPI-ja a megtérülési ráta, más néven ROI. Nem mindegy ugyanis, hogy adott eredmény mennyi erőforrás igénybevételével jött létre.

Mielőtt elmerülnénk azonban a konkrét csatornákban és eszközökben, tisztázzuk a legfontosabb kérdéseket. Mi az online marketing célja és miért kell egyáltalán foglalkozni vele?

Az online marketing célja

Abban mindenki egyetért, hogy marketing nélkül szinte lehetetlen labdába rúgni a mai kiélezett piaci viszonyok között. Minden vállalat a potenciális vásárlók figyelméért, idejéért és pozitív reakciójáért versenyez abban a reményben, hogy üzleti haszon lesz a végeredmény.

Itt jön a képbe az online marketing, mely támogatni tudja a cégek aktivitásait az alábbi 5 területen:

  1. Vásárlók szerzése, sales támogatása
  2. Meglévő vásárlók megtartása, upsell támogatása
  3. Potenciális vásárlók érdeklődésének felkeltése
  4. Potenciális vásárlók informálása
  5. Reputációmenedzsment.

Az online marketingnek egyetlen célja van: eljuttatni az üzenetet a megfelelő embereknek a megfelelő időben, a megfelelő csatornákon keresztül – mindezt skálázható, ROI pozitív eszközök segítségével. Neked, mint marketing szakembernek vagy cégvezetőnek az a feladatod, hogy mindezen kommunikációs tevékenységet az ügyfél életút végigkísérésével tedd meg. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban?

Hirdetés

hirdetés

Nem mást, minthogy a potenciális vevő információéhségének csillapítását, valamint a vásárlás felé terelését az arra legalkalmasabb marketing eszközökkel szolgálod ki. Biztos számtalan konferencián és szakmai oldalon találkoztál már az ügyfél életciklus kifejezéssel. Leegyszerűsítve így néz ki a teljes folyamat:

Forrás: BP Digital

Könnyen belátható, hogy az online marketing eszközök ügyesen kombinálva az összes stádiumot lefedik. Nézzük is meg, hogy milyen főbb kategóriákat és eszközöket különböztetünk meg egymástól.

Az eredményesen működő online marketing T modellje

9 fő területre oszthatjuk az online marketinget és mindegyiken belül több alterület is meghatározható. Az egyes részek bár elsőre teljesen elkülönülni látszanak egymástól, mindannyian szerves részét képezik a marketing mixnek. Gondolj csak például egy honlapra. Fontos, hogy jól legyen technikailag felépítve és minőségi tartalmak szerepeljenek rajta, azonban önmagában ez mit sem ér, ha nincs, aki olvassa. Azaz nem csak kontentre, hanem az azt népszerűsítő tevékenységekre is szükség van. Jelen esetben ez lehet a SEO és a PPC szinergiája, de akár az email marketingre is gondolhatsz.

Forrás: BP Digital

Hogy miért van az egyes területek között szinergia és mi a szerepe a marketing csatornák között az összhangnak? Kezdjük azzal, hogy minden terület között lehet, és kell is találni kapcsolódást, mely afféle támogatásként is felfogható. A fenti példánál maradva: a jó tartalommal rendelkező csali például felerősíti az email marketing hatékonyságát.

Minél több ilyen összefüggést fedezel fel és használsz ki, annál jobban tudod kiaknázni az egyes területekben rejlő lehetőségeket. Ráadásul az összehangolás miatt sokkal optimálisabb eredményt tudsz elérni, mintha csak egy adott tevékenységre fókuszáltál volna.

Az igazán megtérülő és hatékony csatornák ugyan cégenként eltérőek, azonban létezik az a kötelező minimum, mely hiányában a vállalkozás hitelességén eshet csorba. Egyértelműen csökken a vásárlói bizalom, ha például nincs releváns találat a cégedre vagy márkádra keresve, avagy ha a 2002-es webdesign alapján készült a honlapod.

Összegyűjtöttük azokat a követelményeket, melyek üzlettípustól, cégmérettől, iparági szektortól függetlenül elengedhetetlenek az online térben:

  1. A saját márka nevedre te legyél az első találat.
  2. Legyen Google my Business oldalad.
  3. Rendelkezz releváns közösségi oldallal.
  4. A honlapod gyorsan töltsön be és legyen mobilbarát.
  5. Legyen néhány jó hír/vélemény rólad.

Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy mivel a minél eredményesebb vevőszerzés a cél, fontos, hogy azokra a csatornákra helyezd fókuszod, melyek effektívnek bizonyulnak. Hogy honnan tudod, mi számít annak? Mérés, mérés, mérés. Ha nem méred az egyes aktivitások hatását, illetve nem elemzed, hogyan interaktálódnak a felhasználók a vállalkozásod felületeivel, megfosztod magad az optimalizálás lehetőségétől.

Ha folyamatosan levonod a megfelelő konklúziókat az adatokból és finomhangolsz, közel maximálisra emelheted a ROI-t, azaz a megtérülési rátát. Természetesen nehéz lehet elsőre kiválasztani azokat a kulcsterületeket, melyek felé elköteleződsz, azonban segít, ha átgondolod az alábbiakat:

  1. Mekkora erőforrásod van? Mind emberi, mind pénzügyi, mind szaktudásbeli.
  2. Mennyi időd van kiépíteni az adott csatornát?
  3. Milyen gyorsan van szükséged az eredményre?

Később, ahogy kapod a visszajelzéseket az egyes csatornák hatékonyságát illetően, úgy tudod meghozni a szükséges döntéseket: inkább kísérletezel és kipróbálsz egy másik területet, vagy a meglévőn változtatsz.

És hogy miért nevezzük ezt T modellnek? Azért, mert viszonylag széles körben feded le az online marketing különböző részeit, de maximum 2-3 területen igazán fókuszáltan tevékenykedsz. Ez a fókuszáltság adja a T szárát. Ha a keresőoptimalizálást vesszük például, foglalkozhatsz kulcsszóra optimalizált tartalmak írásával, átirányítások helyes kezelésével, megfelelő oldalstruktúra kialakításával, vagy többek között minőségi hivatkozások szerzésével is.

Természetesen folyamatosan érkeznek a különböző új eszközök, melyek felbolygatják a piacot és mindenkit fogalkoztatva tartanak. Ilyennek számít a voice search, a chat botok, vagy a kiterjesztett valóság térnyerése. Marketing szakemberként és cégvezetőként indokolt lehet kipróbálni az adott újdonságot, azonban sosem szabad megfeledkezni a stratégiai gondolkozásról és tervezésről. A 3 legfontosabb tanács, amit mindenképpen építs be a folyamataidba: mérj, optimalizálj, szolgáld ki a felhasználói szándékot.

A cikket a BP Digital SEO ügynökség szakértői írták – külön köszönjük Végh Dorina és Szesztay Péter közreműködését.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. „A saját márka nevedre te legyél az első találat.”

    Ez értelemszerűleg nagyon fontos, de mennyire fontos Google kereső szepontjából? Mert nagyon gyakran megtörténik (pl az én oldalamon is), hogy hasonló márkanevek vannak, de teljesen más szolgáltatási területen, illetve országban. Nehezebb így előre jutni termék kulcsszavakra is?

    1. Nem. A Google elég jól érti azt hogy egy szó lehet köznév, és több cég vagy éppen termék neve. Emiatt más területen nem fog hátrány érni. Pl: az esőtánc egy időjárási weboldal, de egyben egy fogalom is, de van ilyen dalcím is.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

november 21, 2019

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Rengeteg szó esik manapság az online marketingről

augusztus 8, 2016

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A weboldaltulajadonosok örök problémája, hogy honnan szerezzenek

január 19, 2016

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Január végén ismét lesz Magyar Marketing Fesztivál,

november 17, 2014

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az e-mail marketing nem csak nagyszerű marketing


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!