Utoljára frissítve: június 17, 2015

A hazai linképítők jelentős része kínál PR cikkes linkeket, de mennyit is érnek az innen érkező linkek? Ennek jártunk utána.

Linképítési célokat szolgáló PR cikk

Bár már írtunk egy cikket a PR cikkekről, a lényeg röviden. A hazai SEO szakma – egyébként helytelenül – olyan cikkeket ért PR cikkek alatt, amelyekben, egy rövid max. 1-2 ezer karakteres írásban linkeket helyez el. A cikkek döntő többségében újraregisztrált domainekre kerül ki.

Használ-e?

Az esetek döntő többségében ezek a linkek működnek, azaz segítik az oldal előrejutását a találati listán. Nagyon nem mindegy azonban, hogy konkrétan mik is az adott PR cikkes domainnek, és az adott cikknek a jellemzői. De mielőtt erre kitérnénk egy fontosabb kérdést kell tisztázni.

Sérti-e a Google irányelveit az ilyen PR cikk?

A válasz egyértelműen az, hogy igen. Ezek a linkek nem természetesek, vásárolt linkekről van szó, így sérti a Google irányelveit. Az ilyen linkekért manuális, vagy automatikus büntetés is járhat.

Mekkora a büntetés kockázata?

Mérsékelt. A Google az ilyen linkeket nem igazán tudja automatikusan észlelni jelenleg, vagy legalábbis a hazai tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a linkek működnek, viszik előre az oldalakat. Az ilyen típusú linkek kiszűrése közel sem egyszerű automata megoldásokkal, ezért a mérsékelt kockázat.

Bár automata módon a Google ezeket a linkeket nem szűri, mindez nem jelenti azt, hogy egy új Pingvin algoritmussal a jövőben ne szűrné. Ennél is nagyobb rizikót jelent a manuális büntetés. Bár idehaza egyelőre nem volt rá példa, de ha a Google egy kicsit is komolyan venné ezt a kérdést, néhány nap alatt felderíthető lenne a magyar PR-cikkes hálózat döntő része. Kis ország vagyunk, kevés az ilyen szolgáltatás, és mivel eddig nem volt büntetés sem, ez elbizakodottá és óvatlanná teszi a linképítőket.

Hirdetés

hirdetés

Ennek ellenére a hazai Google mindezidáig nem tett erőfeszítést ezen linkhálózatok felszámolására. Intő jel lehet azonban, hogy nálunk alig nagyobb piacokon, így Lengyelországban, Portugáliában és Görögországban már sor került hasonló akciókra.

Megéri-e PR cikkes linket vásárolni?

A kérdést mindenkinek magának kell eldönteni. Milyen kockázatot vállal fel? A PR cikk ár/érték arányban még mindig az egyik legkedvezőbb linképítési szolgáltatás. De tudni kell, hogy sérti a Google irányelveit, és ennek következményei lehetnek közép és hosszú távon. Elég csak utalni a Pingvin algoritmusra, amely véget vetett a hazai katalógus linképítéseknek.

Mi alapján becsülhető egy PR cikkes oldal értéke?

A piacon elég sokan hirdetnek PR cikkes oldalakat, lássuk mi alapján tudunk ezek közül válogatni?

A domain linkereje

A kérdés nem könnyű, ugyanis nem tudjuk pontosan, hogy a Google hogyan kezeli az újraregisztrált domaineket. A korábban a domainkre mutató linkek értékét csökkenti, lenullázza, vagy megtartja? A kérdés nem világos pontosan, pedig ez mutatná meg egy domain linkerejét.

Feltételezve, hogy valamennyi linkerő megmarad, és ezt egységesen kezeli a Google. Célszerű ellenőrizni az oldalak Domain Authority értékét és a rá hivatkozó domainek számát, valamint az oldal bizalmi mutatóit. A megítélés összetett, de ökölszabályként az oldal Domain Authority értéke mindenképpen legyen 10-15 felett, és ha egy mód van rá 20 felett. Ha ezen értékek alatt van, az már alacsony értékűnek minősíthető, onnan ne szerezzünk linket.

Ha van rá lehetőség nézzük meg azt is milyen oldalak mutatnak az adott domainre? Katalógusok, vagy értékes oldalak?

A kimenő linkek száma

Az sem mindegy, hogy az adott oldalon tömegével vannak kimenő linkek, vagy a PR cikkes oldal használata mérsékelt. Bár ma már a kimenő linkekkel nincs nagy probléma, mégis az a PR cikkes oldal, ahonnan már több száz cikk került kihelyezésre, valószínűleg kevesebbet ér, és rizikósabb is, mint az a PR cikkes oldal, ahol a kimenő linkek száma korlátozott.

A tartalom

Igazából a PR cikkes oldalt is lehet jól csinálni. Az tekinthető értékesebbnek, ahol a tartalom nem csak linkes cikkekből áll, hanem nem linkelt tartalom is van. sokan egyszerűen csak MTI híreket másolnak be. Ez sem tekinthető ideális megoldásnak. Arra is érdemes figyelni, hogy a PR cikkes oldalon a cikkek hossza mindig azonos-e vagy pedig változik, ahogy egy normál oldalon is.

Többet ér, ha az adott oldalnak van egy jól meghatározható témája, mondjuk csak az építőiparral foglalkozik, mert így az oldal egésze akár még a felhasználók számára is hasznos lehet.

Természetesen az sem mindegy, hogy a cikkek milyen hosszúságúak, és hogy vannak megírva. Ha az adott cikk, amellett hogy linképítési célokat szolgál, még a felhasználónak is hasznos, akkor jó úton járunk, hiszen ez már egy normál blog, vagy magazin irányába mozdítja a PR cikkes oldalt.

A felhasználói adatokból sok minden kiderülhet. Van-e érdemi organikus forgalom, milyen a tartózkodási idő, azaz a cikkeket valóban elolvassák-e?

A minőségibb PR cikkes oldalak, tartalmaikat akár a közösségi médián is megoszthatják. Ha a cikk kap likeot, vagy megosztást, akkor az biztosíték a minőségre.

Tegyük biztonságossabbá a PR cikkeket!

Ez egy külön bejegyzésnek is lehetne a témája, de érdemes odafigyelni arra is, hogy adott IP címen hány hasonló PR cikkes oldal helyezkedik el, figyeljünk a domain tulajdonosára, a Google Analytics, és Adsense kódokra. Ha ezek megtalálhatóak más hasonló oldalon, akkor a PR cikkes hálózat is könnyen felfejthetővé válik.

A PR cikkek árai

A PR cikkek árai széles skálán szórnak. A legolcsóbb PR cikk a piacon 1000 Ft-nál kezdődik, és olykor akár 30.000 Ft-ig is felmehet az ár (nagyon magas DA, vagy erős linkháttér esetén). Az hogy mi éri meg, elsősorban a weboldaltulajdonos döntése. Talán a fenti szempontok segítenek megítélni a PR cikkek értékét, mégha a szempontokat csak vázlatosan is érintettük.

Záró gondolat

A PR cikk sért a Google irányelveit, de ma a hazai SEO iparban tömegesen alkalmazott módszer. Sajnos azt kell mondani, hogy a kis és közepes vállalkozások számára szinte megkerülhetetlen eszköz, mert marketing keretük ennél drágább megoldást nem bír el, ha nem használják, akkor viszont a találati listán kerülnek komoly hátrányba vetélytársaikkal szemben. Amíg a Google engedi ezeket a módszereket, addig virágozni fognak, ahogy egykor a katalóguslinkek.

Mindazonáltal a kockázatokról ne feledkezzünk meg, tegyük minél változatosabbá a linkprofilt. Aki pedig biztosra akar menni kerülje ezt a linképítési módszert.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

október 10, 2023

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A linképítés a mai napig a keresőoptimalizálás

augusztus 28, 2023

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Akinek weboldala van, vagy linképítéssel foglalkozik azt

június 16, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a link vagy hiperhivatkozás? A

június 15, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a horgonyszöveg? A horgonyszöveg, (vagy


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!