Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » A szövegírás ereje a webáruházak keresőoptimalizálásában: esettanulmány!
Keresőoptimalizálás Tartalommarketing

A szövegírás ereje a webáruházak keresőoptimalizálásában: esettanulmány!

Szövegírás hatása a keresőoptimalizálásra

Azt gondolom minden keresőoptimalizálónak kell, hogy legyenek kísérleti projektjei. Nekem is vannak, többek között webáruház témában. Most ennek néhány tapasztalatát osztom meg veletek.

Egy kis személyes

A keresőoptimalizálásban elsősorban akkor leszel jó, ha sok gyakorlatod van. Én legalábbis így vélem, és bár az ügyfelek oldalaiból rengeteg tanulság vonható le, vannak olyan kérdések, amiket nem lehet az ügyfeleknél tesztelni. Ezért vannak saját SEO-projektjeim, amelyeknek nem feltétlenül a nagy forgalom, vagy a nyereség a céljuk, hanem a tapasztatszerzés.

Az egyik hobbim a társasjáték, így úgy gondoltam ebben a témában indítok egy webáruházat. A fő cél kettős volt:

  • egyrészt foglalkozhattam a társasjátékokkal
  • másrészt sok olyan trükköt kipróbálhattam, amit ügyfelek oldalán nem szerettem volna.

Most ezek közül mutatok meg néhányat, elsősorban a szövegírás hasznára fókuszálva. A többi, kifejezetten SEO-s trükköt, majd egy másik bejegyzésben.

A társas-projektől röviden

Társasjáték webáruházaknál a fő forgalmat az egyes terméknevek jelentik. Bár vannak általánosabb keresőkifejezések, mint a „társasjáték rendelés” és “gyermek társasjátékok” a nagy forgalmat a long tail kulcsszavak adják, azaz a konkrét társasjáték név keresések.

Egy ilyen projekt indításánál természetesen a kulcsszókutatás mindennek az alapja, de most erre nem térek ki részletesen.

hirdetés

Legyen elég annyi, hogy az induláskor közel 450 kulcsszót határoztam meg. Ezek elsősorban a nagy keresési forgalommal rendelkező terméknevekből adódott.

Jelenleg, egy év után így áll a projekt.

projekt adatok kulcsszó

Látható, hogy a 448 kulcsszóból 45 már az első három helyen van a találati listán, és 144 kulcsszó pedig az első tíz helyezett egyike. Külön felhívnám a figyelmet az átlagos pozícióra, ami 19,72. ennek később fontos szerepe lesz.

Ezek azt gondolom nem rossz eredmények egy év után egy hobbiprojektnél. De lássuk mit hozott ebből a szövegírás!

Így teszteltük a szövegírás hatékonyságát

A tesztelés során több változatot próbáltam ki, annak érdekében, hogy megállapítsam, mely szövegírási módszer, milyen eredményt hoz.

Részletes szövegírás külső szövegíróval

Az első változatban külső szövegírót bíztam meg, hogy az egyes társasjátékokhoz készítsen részletes bemutató szöveget. Ezen szövegek úgy születtek, hogy a szövegíró nem ismerte a társasjátékot, a neten található szövegekből írt egy ajánlót. A szövegek hossza 2500-6000 karakter között voltak, a játék összetettségétől függően, de jellemzően 3000 karakteres szövegek születtek.

Ezek a leírások a társasjátékok termékoldalára kerültek ki, mint játék-bemutató szöveg.

A szövegek minősége közepes volt. ez azt jelenti, hogy akik nem ismerték az adott társasjátékot, azok számára nagyvonalakban bemutatta a játékot, de a szöveget mégsem olyan ember írta, aki saját tapasztalattal bír a társasjátékról.

Lássuk az eredményeket!

kulcsszó pozíciók, helyezések

Látható, hogy a 14 részletes szövegnek köszönhetően az egyes termékoldalak helyezései a 3-22 helyezett között mozognak, az átlagos helyezés jelenleg 11.

A teljes kulcsszókészlet átlagos helyezése 19,7, ehhez képest a szöveggel ellátott termékoldalak helyezései lényegesen jobbak. Különösen fontos, hogy a szövegek 60%-a az első tíz helyezett között van.

Itt egy konkrét adat arra vonatkozóan, hogyan hatott a a szövegírás a helyezésekre. A piros nyíl mutatja a szöveg kihelyezésének dátumát a termékoldalon, a kék vonal pedig a kulcsszó helyezését. Jól látható, hogy a szöveg után kihelyezése után jelentős ingadozásokat követően drasztikusan javult a kulcsszó pozíciója.

helyezés javulás szövegírás után

A szövegírás tehát egyértelműen javított az oldalak helyezésén, ez különösen azért igaz, mert ezekre a kulcsszavakra jellemzően a verseny is nagyobb, mint a kevésbé keresett társasjátékok esetén.

Rövid szövegek teljesítménye

Tettünk egy másik kísérletet is, ennek lényege az volt, hogy 600 karakteres, tehát rövid szövegeket írattunk az egyes társasjátékokhoz. A cél az volt, hogy teszteljük, hogy az ilyen rövidebb szöveg hogyan teljesít (a listát kicsit lerövidítettük).

rövid szovegírás teljesítménye

Nos, az alábbi táblázatból levonható a tanulság: nagyjából sehogy.

Az átlagos helyezés ezen oldalak illetve kulcsszavak esetében a 21 helyre volt elég. Ez nagyjából megfeleltethető a site összes kulcsszavának teljesítményével (19,7), sőt annál egy kicsit rosszabb, de ez inkább a statisztikai hibahatáron belül van.

Az érdemi információ, az hogy az ilyen rövidebb szövegek, úgy tűnik érdemben nem segítik az oldal előrébbjutását.

De azért a következtetésekkel legyünk óvatosak. Noha ezek a szövegek nem teljesítenek jobban, mint a nagykertől átvett szövegek, azonban a site egészének minőségét mégiscsak emelhetik ezek az egyedi szövegek. Tehát elképzelhető, hogy a hatás nem ennyire közvetlen, de áttételesen mégis hozzájárulhatnak az oldal egészének pozitív megítéléséhez.

Mindenesetre azt fontos leszögezni, hogy az ilyen rövid szövegek nem alkalmasak arra, hogy egy-egy termékoldalt előrébb hozzunk a találati listán.

Még egy dolgot észre lehet venni a táblázatból. Ez pedig az, hogy az egyes kulcsszavak helyezései korábban sokkal jobbak voltak (átlagos helyezés: 11). Ez nem véletlen ez egy másik keresőoptimalizálási kísérlet eredménye, ami önálló bejegyzést kíván, így erről majd később írunk.

És mi van, ha tényleg minőségi tartalmat készítünk?

És tettünk egy utolsó kísérletet is, amikor is különlegesen jó minőségű szövegeket írtunk. Ezek részletes társasjáték bemutatók voltak, olyanok tollából, akik valóban ismerték az adott játékot, a cikkek érdekesek voltak, legalábbis a célközönség számára. Ezek a szövegek jellemzően 1000 szó feletti hosszúságúak voltak, ami azt jelenti, hogy jellemezően 5-6 ezer karakternyi szövegek születtek, képekkel kiegészítve. A szövegek úgy születtek, hogy azok nagyon relevánsak legyenek a termékre, megemlítve a játék elemeit, a designert, a kiadót, stb, amit más ezzel foglalkozó oldalakon is alapinformáció.

És akkor lássuk az eredményeket itt is.

minosegi tartalommarketing eredménye

A kulcsszó-poziciók magukért beszélnek. Az átlagos helyezés 6, és csak egyetlen olyan kulcsszó van, ami nem fért be a TOP10 helyezés közé. E nélkül az átlagos helyezés 4 lenne, ami nagyon jó eredmény, egy egy éves oldal esetén, ami még csak most bontogatja a szárnyait és ahol jól beágyazott brandek vannak a piacon már egy évtizede.

Az alábbi ábrán az látható, hogy a minőségi tartalom kihelyezésekor az oldal azonnal a 14. helyen landolt a találati listán, majd a pozitív felhasználói adatok után folyamatosan javult a helyezés:

Pandemic szövegírás hatása

És egy másik példa ugyan erre a jelenségre:

splendor szövegírás hatása

Ha eddig kétséged volt, talán ez segít meggyőzni, hogy ma már nincs igazán sikeres SEO projekt tartalommarketing nélkül.

Az sem mindegy ugyanakkor, hogy milyen a tartalom minősége. A fenti kísérletben még volt néhány csavar, ami tovább árnyalja a képet, de talán ennyi is elegendő a fő tanulságokhoz.

Ez egyszerre lehet jó hír és rossz is a webáruház tulajdonosok számára.

A jó hír az, hogy jó tartalommarketinggel egy új oldal esetén is elérhető a TOP10 pozíció. A rossz hír az, hogy  a tartalommarketing nem olcsó és nem mindegy pontosan mibe is fektetjük a pénzünket.

A fenti változatok elég egyértelműen mutatják, hogy szövegírás és szövegírás között óriás különbségek lehetnek, már ami a SEO eredményeket illeti.

Érdemesebb kevesebb, de minőségi tartalomba fektetni, mintsem szétosztani a keretet sok apró szövegre.

Még egy megjegyzést engedjetek meg, mielőtt azt gondolnátok, hogy a SEO halott. Minőségi tartalom nélkül nincs jó helyezés, de érdemi versenyben nincs jó eredmény keresőoptimalizálás és linképítés nélkül sem. Ebben a cikkben a projekt szövegírási vonatkozásait osztottam meg veletek, a SEO megoldások hasonlóan érdekesek.

Mennyi az annyi?

Érdemes szót ejteni arról is, hogy mennyibe kerülne ez a szövegírás egy webáruház számára. A fenti teszt során 170 ezer karakternyi szöveg született. Ennek piaci ára 150-500 ezer forint körül lenne, attól függően, hogy hobbi szövegíróval,  vagy prémium ügynökséggel íratjuk meg.

Én a teszt során vegyes módszereket alkalmaztam. A legjobb minőségű szövegeket magam írtam, mivel nem találtam olyan ügynökséget, aki ilyen részletességgel be tudta volna mutatni a játékokat. A többi szöveget pedig szövegírókkal készítettem el.

A hosszabb szövegek esetén ez is jól működött, mert egyértelmű volt a helyezés javulás, de az is látható, hogy a prémium szövegek még jobban teljesítenek, tehát érdemes lehet akár kicsit többet költeni a szövegíróra, ha az nem csak az árban, hanem a megfelelő háttérmunkában, kutatásban is jelentkezik, és így valóban prémium minőségű szövegek születnek.

Ha van kérdésed tedd fel, ha tetszett a cikk, oszd meg, ha hezitál ügyfeled a szövegírás előtt, mutasd meg neki ezt az írást. Ha szeretnél még ilyen cikkeket olvasni, iratkozz fel hírlevelünkre a cikk alján

Megjegyzés: ilyen cikkek után rendszeresen kapunk megkereséseket, ezért hadd jelezzem: mi nem foglalkozunk direkt szövegírással. Ma már sok ilyen ügynökség létezik, nekem jó tapasztalatim vannak pl. Vidi Rita szövegíróval, őt tudom ajánlani.

A másik kérés az szokott lenni, hogy mutassam meg, melyik oldalról van szó. Ezt azért nem szívesen teszem, mert ahogy írtam az oldal a hobbi mellett SEO kísérleti projekt is, ahol nem csak az előnyöket tesztelem, hanem a káros dolgokat is, így nem szeretném, ha valaki ezeket akaratlanul is átvenné. Ezért nem szerepel a cikkben a domain neve. Ha nagyon kíváncsi vagy privátban megosztom veled.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

4 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Azért tetszett a cikk, mert segít eloszlatni egy-két tévhitet a tartalomkészítéssel kapcsolatban, akár blogról, akár bármi más tartalom szükségességéről esik szó SEO tekintetben.
    Kérdésem az lenne, hogy melyik programmal készült a cikk elején lévő összesítés az átlagos helyezésekről, top3, top10 helyezésekről?

    • Szia!

      Örülök, hogy tetszett a cikk. A helyezéseket a Serplab.co.uk eszközével mértem ennél a projektnél. 150 szóig ingyenes, utána is igen kedvező az ár.

  • Szia, tanulságos a cikk, én biztosan mutogatni fogom, viszont érdekelne az oldal címe, megköszönöm ha elküldöd.