Jó lenne belelátni abba, hogy mit hoz a jövő a webáruházak számára. Szerencsére erre van mód, megmutatjuk hogyan.
Webáruházat indítani, vagy üzemeltetni izgalmas feladat, hiszen egy folyamatosan változó környezetben próbálunk meg fennmaradni.
A keresőoptimalizálás, és a Google organikus forgalmából érkező látogatók kiemelt szerepet játszanak egy webáruház sikeres működtetésében. Ez azonban egy bizonytalan terep. A Google büntetést oszthat ki, de ha betartunk minden szabályt, akkor is változhatnak a kereső prioritásai. Jó lenne belenézni egy üveggömbbe és meglátni azt, hogy mit tartogat a jövő a webáruházak számára.
Szerencsére erre van lehetőség, ugyanis angolszász területen a Google fejlettebb és több pluszt nyújt, mint a hazai területen, és ezek csak idővel érkeznek meg Magyarországra. Így aztán beleláthatunk egy kicsit a Webshop SEO jövőjébe. Lássunk tehát néhány előrejelzést!
1. A nagy márkák letarolnak mindent
Amire fel kell készülni, hogy idővel a nagy márkák letarolják majd a találati lista tetejét a fontosabb kulcsszavakra.
Ha megnézzük az amerikai találati listát, az olyan kifejezésekre, mint „női cipő”, „férfi farmer” mindenütt a nagy márkák weboldalai jelennek meg: a Levi, a Macy, a Zappos, a Nordstrom, és a listát lehetne folytatni. Ezek a márkák olyan erőteljesek, és annyi linkkel rendelkeznek, hogy ezen a területen a kisebb webáruházak nemigen fognak labdába rúgni.
Magyarországon ez még nem jellemző, de idővel idehaza is megjelenhetnek majd a nagy márkák és komolyabban vehetik majd az online jelenlétet. És ez komoly kihívás lesz a kis webáruházak számára.
Hogy lesz ez kivédhető? Részben a long tail találatokkal, részben a márkaépítéssel, részben a Social Médiával, illetve az Adword-sel. Ez azonban lényegesen összetettebb feladat lesz és a haszonkulcsok alacsonyabbak, mint a tiszta SEO esetén.
2. Nehezebb long tail
Fent azt írtuk a long tail lesz az egyik lehetőség, de ez is nehezebb útnak ígérkezik. Egyrészt idehaza még csak most épül ki az e-kereskedelem, azaz gombamód szaporodik majd a konkurencia, így a long tail találatok is nehezebben lesznek elérhetőek.
Másrészt idővel a nagy márkák ide is leszivárognak majd, a nagy domainerejüknek köszönhetően. Egy ismert SEO szakember írt egy elképesztően jó cikket arról, hogy 16 nagy világmárka hogyan fogott össze, hogy elfoglalják a long-tail találatokat. Érdemes elolvasni és belelátni a jövőbe. A találati listán is koncentráció lesz megfigyelhető.
3. Nem a webáruház a lényeg
A harmadik egyre erősödő tendencia, hogy a Google a keresésekre nem a webáruházakat hozza majd első helyeken. Ez azt jelenti, hogy ha az emberek rákeresnek mondjuk egy könyv címére, akkor nem egy webáruház lesz az első találat, hanem egy kritika, véleménycikk. A Google egyre jobban el tudja majd különíteni a vásárlói célú és a nem vásárlói célú kereséseket és ez csökkentheti a webáruházak forgalmát. A blog, vagy rajongói oldalak viszont több forgalomra számíthatnak. Hogy védhető ki mindez?
Nos, a webáruházaknak is egyre több figyelmet kell fordítani a blog cikkekre, mert ezeknek több esélye lesz bizonyos keresőkifejezésekre jobb helyen felbukkanni a találati listán.
4. Google Shopping
Magyarországon még nem jelent meg, de külföldön már él a Google Shopping. Egyértelmű, hogy a Google arra törekszik, hogy a felhasználókat a találati listán tartsa és ne navigálja el a weboldalakra. Ezt a célt szolgálják az azonnali válaszok. Képzeljük el, hogy a találati listán megjelenik a Google Shopping. És a webáruházunk helyezései lejjebb csúsznak. Ráadásul a hang alapú keresés esetén a Google Shopping további előnyökkel is rendelkezik.
A Moz.com-on van erről a témáról egy remek cikk, érdemes ezt is átolvasni.
Akkor hagyjak fel mindennel?
A webáruházak jövője keresőoptimalizálás szempontból, tehát komoly kihívásokkal nézhet szembe. A fenti lista inkább csak egy kis ízelítő, sem mint teljes lista. De mindez nem jelenti azt, hogy fel kell hagyni a webáruházak indításával.
A E-kereskedelem jelenleg úgy néz ki, mint az Egyesült Államok a vadnyugati időszak kezdetén. Hatalmas szabad földterületek, amelyek szinte ingyen megszerezhetőek. De, ahogy egyre többen vándoroltak át, úgy lett egyre nehezebb a földszerzés. De még a folyamat elején járunk. Ez még a nagy lehetőségek időszaka. A jövőben több lesz a kihívás, nagyobb lesz a tőke szerepe és komplexebb lesz a sikerhez vezető út.
De ne felejtsük azt sem, hogy egyre többen fognak netezni, és egyre növekedni fog a netes vásárlók aránya. Még itt is csak a folyamat elején tartunk. A lehetőségek tehát óriásiak, de tény, hogy a pálya is egyre nehezebbé válik majd a keresőoptimalizálás terén is.
A Google ereje a felhasználó (aki keres) „gondolatainak” kiszolgálásában van, ha ezt saját céllal riasztóan torzítja, máshova mennek keresgélni az emberek. Persze, ha a saját bolt a legolcsóbb, legjobb és leggyorsabb lesz akkor kihívás lesz… A SEO tekintetében azonban ez másodlagos, mert a lényeg a keresőben elért egyre jobb hely.
További lehetőség a digitális Brand építés Social és más vonalon: így remélhetőleg nem csak terméket (termékcsoportot) keresnek majd, hanem hozzáteszik az áruház nevét is. Ebben tényleg nagy szerepe lesz a cikkeknek és egyéb boszorkányságnak. 🙂
Üdv,
Chill
Szia!
Köszönöm a hozzászólást, teljesen egyetértek vele. Kérdés hogy a shop mennyire lesz jó, a Google Maps anno elég sikeresen kiütötte a hasonló jellegű szolgáltatásokat.