Melyek az aldomain használatának előnyei és hátrányai keresőoptimalizálási szempontból? Melyik a jobb megoldás az aldomain, vagy az alkönyvtár? Igyekszünk mindenre választ adni.

Aldomain, vagy alkönyvtár?

Gyakran felmerül a kérdés, hogy szabad-e aldomaineket használni keresőoptimalizálási célokból vagy sem? Nos, a rövid válasz az, hogy nem, de bizonyos esetekben tehetünk kivételt.

Ökölszabályként el lehet mondani, hogy a Google az aldomaineket gyakorlatilag úgy tekinti, mint önálló domaineket. Ennek pedig SEO szempontból drasztikus hatása van, mivel az aldomainek az esetek döntő többségében nem öröklik a fődomain linkerejét.

Ez azt jelenti, hogy ha létrehozunk egy aldomaint, az teljesen tiszta lappal indul, mindenféle linkerő nélkül. Sokszor tapasztalom, egy-egy céges weboldal, vagy webáruház esetén, hogy blogoldalt is üzemeltetnek, de sajnos külön aldomainen. Ezt több szempontból is káros megoldás.

Először is az aldomain nem kapja meg a fődomain linkerejét, tehát az aldomainen szereplő írások minimális linkerővel rendelkeznek majd. A rangsorolásban komoly szerepet kap a mai napig a domain ereje és bizalma. Ha a fődomain már bejáratott, régi, és sok link hivatkozik rá, akkor ezt az előnyét át tudja adni, azoknak az aloldalaknak is, amelyek a fődomain alatt szerepelnek, de erre nem képes, ha ugyan ezen írások aldomainen találhatóak.

A másik szempont, például egy webáruház és annak blogoldal esetén a relevancia, és az értékes tartalom. A hazai webáruházak gyakran szenvednek azzal, hogy több ezer termékük van, amelyet sok más webáruház is forgalmaz, és ezek termékleírása teljesen azonos. Ezek az oldalak gyakran kerülnek be emiatt a Panda algoritmus szürke zónájába, azaz fennáll egy büntetés esélye.

Hirdetés

hirdetés

Ha a webáruház elkezd blogoldalt üzemeltetni, akkor sok egyedi, és hosszú tartalom készül, ami releváns is a webáruház témakörére. Ezek az egyedi cikkek mind javíthatják az oldal minőségét a kereső szemében, hiszen egyedi, minőségi cikkek kerülnek ki az oldalra. ezzel csökken egy büntetés kockázata. Ha a blogoldalt egy aldomainen kezdik el üzemeltetni, akkor ezek az előnyök mind elvesznek.

A Google véleménye a kérdésben (angol nyelvű)

Egy nagyon jó keresőoptimalizálási példa a moz.com esete. A moz.com a világ egyik legismertebb keresőoptimalizálással foglalkozó cége. Készítettek egy SEO tanfolyamot, amit technikai okok miatt egy aldomainre helyeztek el. A tanfolyam igen jó helyen szerepelt, a találati lista 7-8. helyén, pedig igen erős verseny van erre a kifejezésre. Amikor azonban sikerült a technikai gondokat elhárítani, és a fődomainra átkerült az anyag, akkor szinte azonnal az 1-2. helyre került a találati listán ugyan az a tanfolyam. Mindez jól mutatja, hogy a fődomain milyen előnyt jelent az aldomainnal szemben. Ez egyetlen példa, de példák sokaságát lehetne hozni. Ha tehát van rá módunk, akkor mindenképpen az aldomain helyett a főoldalra helyezzük el tartalmainkat.

Milyen további SEO hátrányai vannak az aldomain használatának?

Két további indokot tudnánk felhozni. Az egyik az un. domain-crowding jelensége. A Google nem szeret egy keresésre, egy domainről több találatot adni. Ez előfordul, de a kereső igyekszik ezt kerülni. Így előfordulhat, hogy fődomainünk és aldomainünk ezen szempont miatt egyszerre kisebb eséllyel jelenik meg a találati listán, mintha mondjuk két különálló domain lenne. Ez nem teljesen biztos, de valószínűsíthető.

Érdemes erről elolvasni Matt Cutts véleményét (Google webspam osztály vezetője). A másik ennél komolyabb hátrány a márkaépítés. Általában sokkal könnyebb márkát építeni egy fődomainre, mint egy aldomainre, mert könnyebben megjegyezhető. Ez fontos szempont lehet, ha számítunk a visszatérő látogatókra.

Mikor használhatjuk mégis az aldomaint?

Bizonyos igen ritka esetekben előfordulhat, hogy az aldomain jobb megoldás. A technikai okokat zárjuk ki, ma már szinte nincs olyan ok, ami ezt indokolhatná, legfeljebb a fejlesztő kényelme. Nagy speciális esetekben fordulhat csak elő, hogy valóban technikai akadály lép fel, de ez például egy blog esetén elképzelhetetlen.

Vannak azonban olyan nagyon ritka esetek, amikor SEO szempontból elfogadható az aldomain alkalmazása. Ilyen az az eset, amikor a fődomainünk témájától nagyon eltérő témát szeretnénk publikálni. Ez ugyanis gyengítheti a fődomainünk relevanciáját, és ilyenkor elfogadható lehet az aldomain használata, de számoljunk a fent ismertetett hátrányokkal.

Akkor is elfogadható lehet az aldomain, ha oda olyan tartalmak kerülnek ki, amelyeknél semmi jelentősége nincs a keresőoptimalizálási szempontoknak (például letölthető anyagok ügyfeleknek, stb.), ilyenkor is elfogadható megoldás az aldomain.

Szerepelhet-e jól egy aldomain a találati listán?

Igen, ennek semmi akadálya. Nem ritka, hogy a fő tartalom nem a fődomainen, hanem az aldomainen helyezkedik el, és ez kapja a linkeket és a tartalmat. Az aldomaineket a Google különálló domainként kezeli, és éppen úgy elérhetnek jó helyezést a találati listán.

Mit tegyek, ha már használok aldomain?

Ilyenkor a legjobb megoldás, ha az adott tartalmat visszavisszük a fődomain alá. arra kell csak figyelni, hogy az aldomainen lévő tartalomnál 301-es átirányítást kell megadni, hogy a Google érzékelje, hogy a korábbi tartalom már új helyre került. A 301-es átirányítás a linkerőt is átadja. E nélkül ne rakjuk át a tartalma, mert azt a kereső duplikációnak értelmezheti.

Az ingyenes aldomainek és a www

Bár ma már egyre ritkább, de sok tárhelyszolgáltató kínál ingyenes tárhelyeket, ahol weboldalakat lehet létrehozni. Ezek a weboldalak aldomainen kerülnek elhelyezésre (pl. freeweb). Lehetőség szerint kerüljük ezeket a megoldásokat, inkább áldozzuk rá azt a kis összeget a domain megvételére.

A másik szintén részlegesen az aldomainekhez köthető kérdéskör a www használata. Google a www.endomainem.hu és endomainem.hu oldalakat két különálló domainként érzékeli. Ez duplikációs problémákat okozhat, ezért mindig gondoskodjuk ezek megfelelő átirányításáról, nehogy weboldalunk tartalma két domainen is elérhető legyen, a www-s és www nélküli verzión.

Kimaradt valami fontos az aldomainek keresőoptimalizálása kapcsán? Ha igen, várjuk a kérdéseket a hozzászólásokban, igyekszünk mindenre válaszolni.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 30, 2023

4MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy honlap élete – akárcsak az embereké

szeptember 2, 2022

4MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A világ 100 leglátogatottabb weboldal három különböző

május 30, 2019

4MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás El akarod költöztetni a WordPress oldalad egy

október 12, 2016

4MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google algoritmusok működése mindig is érdekelte


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!