Mindig izgalmas betekintést nyerni egy-egy oldal látogatottsági adataiba, mi most mutatunk néhány adatot, de ennél többet is. Hogyan értékeljük blogolásunk eredményét?
Bulvár cikkírás tudományos alapon
Aki ismeri a Huffington Post, vagy a Buzzfeed oldalakat, az tudhatja, hogy Amerikában az egyik legnézettebb oldalakról van szó. És nem véletlenül, hiszen az oldal működtetői tudatosan mérik az egyes cikkek látogatottságát és azt, hogy mely szavak, címek milyen forgalmat generálnak. A sok-sok statisztikai adat segítségével pedig egyre jobban célozható a közönség. Ennek külön tudománya van, írt is erről egy érdekes cikket az Index, érdemes elolvasni.
Mérni, mérni és mérni
Amire itt utalni akarok az az, hogy ha úgy döntünk, hogy blogolni kezdünk, vagy éppen hírportált indítunk, nagyon fontos, hogy mérjük az eredményeinket. Mely cikkek milyen látogatottságot hoztak, melyik szerepelt jól a közösségi médiában, melyikhez érkezett sok hozzásszólás? Hogy miért fontos mindez? Nos azért, mert tudni fogjuk, hogy olvasóközönségünket mely témák érdeklik leginkább, és ennek segítségével jövőbeni cikkeinket jobban illeszthetjük az olvasóközönségünk elvárásaihoz, és ezzel nem csak őket szolgáljuk ki, de oldalunk statisztikáit is javítjuk, csökkentve a visszafordulási arányt, növelve a tartózkodási időt.
Az, hogy mit mérünk rajtunk múlik, lehet nagyon sok adatot, és lehet csak néhányat. Nyilván kis oldal esetén nem célszerű belefulladni az adatokba. Az alábbiakban bemutatom, hogy mi az ite.hu esetén mit mérünk. Az alábbi táblázatban csak a január 1. –február 20 között megjelent cikkek adatai láthatóak, tehát nem szerepelnek benne, a korábbi cikkek, vagy az amúgy lényegesen jobb látogatottság adatokkal rendelkező oldalak. Ez csak a híreink adatait mutatja.
Az ite.hu cikkeinek nézettsége
A táblázatban több oszlop szerepel. Az első a cikk címét mutatja, ezt követi egy aggregált mérőszám, ami a cikk aktivitása alapján rangsorol, a harmadik oszlopban a közösségi megosztások száma látható, a negyedikben a hozzászólások száma, végül az utolsó oszlopban, a cikkmegtekintések száma.
Természetesen az adatok lehetne bővíteni, a Facebook oldalon tett hozzászólásokkal, az olvasási időtartammal, a visszafordulási aránnyal, és más adatokkal is, különösen fontos lehet keresőoptimalizálási szempontból a linkek száma. De ha csak a fenti néhány mutatószámot kigyűjtjük máris sok értékes információ birtokába kerülhetünk. Lássuk az ite.hu esetén a legfontosabb következtetéseket.
Az adatokból jól kirajzolódik az a kép, hogy az ite.hu olvasóit mely témák érdeklik. Alapvetően két nagy témakör iránt mutatkozik a legnagyobb érdeklődés. Az első a Google algoritmus frissítések, a második a hasznos tippek, elemző írások a hazai keresőoptimalizálási piacról. Ami a legkevésbé érdekli az olvasókat az a Google-val kapcsolatos egyéb, nem elsősorban keresőoptimalizálási témájú hír, a Bing, Yahoo témák, és a kisebb jelentőségű , elsősorban technikai SEO hírek.
Vonjuk le a következtetéseket!
Ezek alapján ha meg akarjuk tartani olvasóink figyelmét, akkor elsősorban az algoritmusfrissítésekre, és a hasznos tippekre célszerű fókuszálnunk. A megosztásokat tekintve kicsit más a kép, itt jobban szerepelnek az alapvetően vitatott vélemény cikkek, mint amilyen a céges linkhálózat, vagy éppen a SEO trendek. Ezek több megosztást kapnak a közösségi médiában.
Az egyes cikkek látogatottsági adat nem túl imponálóak a 2015-ös évben, de ennek összetett okai vannak. Egyrészt a táblázatból hiányoznak azok a cikkek, amiket korábban írtunk, idén pedig igazán erős, kulcsszavakra (is) optimalizált cikk nem született. A másik ok, hogy az idei év SEO szempontból nem túl mozgalmas. Tavaly a Pingvin frissítés idején egy-egy cikk a félezres látogatottságot is meghaladta.
Szintén negatívan hatott a forgalmi adatokra a december végi leállás, ami különösen a január első felében eredményezett alacsonyabb forgalmat. És idén még hírlevelekkel sem erősítettük a cikkek látogatottságát.
A lényeg azonban az, hogy az ilyen fajta elemzéseket időnként célszerű elvégezni, mert jó képet kaphatunk a látogatóinkról, és blogunkat jobban optimalizálhatjuk a látogatóink igényeihez.
Érdekességképpen közlöm a moz.com hasonló elemzését.
Jól látható, hogy ők is rendszeresen értékelik a blogbejegyzések teljesíményét.
Vannak SEO szempontok is
Nyilván az ite.hu esetén az egyes cikkek forgalma a közösségi médiából, és a visszatérő látogatókból ered, de nem szabad elfeledkeznünk a keresőoptimalizálási szempontokról sem. Időnként érdemes olyan írásokat is készíteni, amely ugyan a látogatókat szolgálja ki, de mégis a SEO szempontok figyelembevételével készült. Ilyen például linképítési tanfolyamunk, amely jelenleg a 2. helyen található a linképítés szóra, és számottevő napi állandó forgalmat hoz. Ezen oldalak megalkotása, és elemzése azonban már egy másik feladat.