Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Breadcrumbs, azaz morzsamenü használata a Google ajánlása szerint
Keresőoptimalizálás

Breadcrumbs, azaz morzsamenü használata a Google ajánlása szerint

webáruház seo

A Breadcrumbs, azaz morzsamenü nem csak felhasználói szempontból, de a keresőoptimalizálás során is hasznos. Most a Google arról beszélt hogyan is lehet jól használni ezt. a Cikk végén erről is írunk részletesen, de előtte egy kis bevezető a morzsamenükről.

Mi is az a morzsamenü?

Ha nem lennél vele tisztában: a morzsamenü, azt mutatja meg, hogy egy weboldalon belül hol helyezkedik el a látogató, és milyen felső szintű kategóriák vannak az adott oldal felett. Például, ha egy termékoldalon vagyunk, akkor mutatja , hogy az melyik alkategóriában és főkategóriában helyezkedik el. De egy kép többet mond ezer szónál:

https://www.motocms.com/blog/en/breadcrumb-navigation/

A Breadcrumbs, a morzsamenü jelentése magyarul, idehaza mind a kettőt használjuk, hiszen először az angol kifejezés jelent meg, és erre született meg a magyar megfelelő, amit még viszonylag kevesen használnak.

Amit még érdemes tudni a morzsamenüről, az az, hogy a menü egyes elemei maguk is linként funkciónálnak.

Miért fontos a Breadcrumbs keresőoptimalizálási szempontból?

Nos, a válasz egyszerű. A morzsamenü belső linkekként szolgál, ráadásul releváns linkként. Ha egy termékoldalon megjelenik a morzsamenü, az az adott termékoldalról linket ad, a hozzá jelentésben legközelebb álló alkategóriának.

hirdetés

Ez azért fontos, mert nem egyszerűen egy belső linkről van szó, hanem releváns, kapcsolódó linkről. Ha például a Pingvin algoritmusról írok, ami a Google algoritmusok alkategóriában található, akkor nem kell magyarázni, hogy ez a két téma szorosan kapcsolódik egymáshoz jelentésben is, így ez a belső link értékesebb lesz, és jobban segíti a keresőmotorokat az oldal struktúrájának megértésében is.

Ezen túlmenően a morzsamenü segíti a keresőrobotoknak az oldal feltérképezését is, és megteremti az oldal információs architektúráját, magyarul a szerkezetét is. A Breadcrumbs tehát igen hasznos eszköz a keresőoptimalizálásban.

Breadcrumbs és a felhasználói élmény

Nem másodlagos szempont az sem, hogy a morzsamenü segíti a felhasználókat is a tájékozódásban. Ha valaki egy konkrét termékre keres rá a Google-ban, és a mi webáruházunk termékoldalán landol, a morzsamneü segít neki a tájékozódásban, hogy éppen hol jár az oldalon belül. Ha az adott termék mégsem tetszik neki, akkor a morzsamenü segítségével könnyen feljebb lép a kategóriaoldalra, és onnan tud a többi termék közül válogatni.

Ez biztosítja a jobb felhasználói élményt, de a konverzióra is pozitívan hathat.

Nem mellékesen csökkentheti a visszafordulási arányt, a dwell-time-t, és növelheti az oldalon való tartózkodási időt. Ezek pedig már áttételesen ismét visszahatnak a keresőoptimalizálásra is.

A morzsamenü fajtái

A morzsamenüknek alapvetően három fajtája terjedt el.

Hely alapú morzsamenü vagy Breadcrumbs

Ezidáig főként erről a típusról beszéltünk, azaz, hogy az adott weblap, hol helyezkedik el az oldal hierarchiájában. Ennek tipikus példája a kategóriákba és alkategóriákba sorolt termékeke, és ezek megjelenítése a morzsamenüben.

Tulajdonság alapú Breadcrumbs

A tulajdonság alapú morzsamenü gyakran szorosan kapcsolódik az un. Faceted Navigation-höz, amit idehaza jellemzően szűrőknek nevezünk. Tegyük fel, hogy egy webáruház esetén a felhasználónak lehetősége van, ár, méret, gyártó, vagy éppen szín alapján szűrni. A szűrés eredményeként eljut egy termékoldalra, és a morzsamenü ezeket a tulajdonságokat jeleníti meg, az oldalhierarchiában elfoglalt hely helyett. A morzsamenü felsőbb elemei, így hivatkozhatnak pl, a gyártói oldalra, vagy akár egy szín alá sorolt termékekre.

Ez azt is jelenti, hogy a termékoldalon megjelenő morzsamenü mindig változhat a felhasználó szűrése alapján.

Útvonalkövető morzsamenü

Végül a harmadik breadcrumbs típus az un. útvonalkövető morzsamenü. Ennek lényege, hogy a felhasználó szűrési, vagy válogatási lépéseit jeleníti meg az eredmény oldalon a morzsamenüben. Tehát, ha a felhasználó először a cipőkre, aztán a piros cipőkre, aztán a 38-as méretre kattintott, akkor ezek jelennek meg a termékoldalon.

Ez a morzsamenü típus kevésé elterjedt, mert felhasználói és SEO szempontból is kevésbé hasznos, hiszen a böngésző vissza és előre gombjával ugyan úgy tud előre és hátra lépegetni a felhasználó.

Hol használjuk a morzsamenüt?

Alapvetően nagyobb, összetettebb oldalak esetén érdemes használni, ilyenek a hírportálok, vagy a webáruházak, néhány tucat oldalas bemutatkozó, vagy céges oldalak esetén felesleges a használatuk.

Google és Breadcrumbs

A Google a morzsamenü használatát teljes mértékben elfogadja. Sőt egy ma megjelent Twitter üzenet szerint a Google-t az sem zavarja, ha egy termékoldalon változik a morzsamenü.

Gary Illyés a Google szóvivője egy kérdésre válaszolva mondta el azt, hogy a Google nem tekinti az ilyet SPAM technikának.

Előtte Matt Cutts a Google webspam csapatának vezetője mondta el egy videóban ugyan ezt. A többféle morzsamenü nem gond, sőt segítheti a Goole-t megérteni az oldal struktúráját.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.