Kezdőlap » Linképítés » Céges linkhálózat építése: mennyire kockázatos?
Linképítés

Céges linkhálózat építése: mennyire kockázatos?

E gazdaság

Idehaza is nem kevés keresőoptimalizálással foglalkozó cég ajánlja ügyfeleinek a céges linkhálózatokat, mint hatékony linképítési módszert. Valóban hatékony, de mennyire veszélyes?

A módszer lényege, hogy a keresőoptimalizáló cég ügyfeleinek a weboldalán létrehoz egy aloldalt, amit jellemzően a láblécből tesz elérhetővé, és it meglinkeli a többi ügyfele honlapját.

Jellemzően egy kis kép mellett pár soros szöveg található, és felette természetesen a kulcsszavas link. Egy ilyen oldalon jellemzően 10-50 kimenő link található. A módszer alkalmazójától függ, hogy mennyire variálja a kulcsszavakat, az url-t, azaz mennyire teszi algoritmussal nehezen szűrhetővé ezt a linképítési módszert.

Ha a linképítőnek elég sok ügyfele van, akkor egy-egy ilyen hálózatnak akár több száz tagja is lehet, és emiatt egy ügyfél igen sok helyről kaphat linket.

Mi az előnye ennek a linképítési módszernek?

Nos, természetesen a kulcsszavas link, de emellett fontosabb, hogy olyan oldalakról kap linket, amelyeknél viszonylag kevés a kimenő link. Egy céges weboldalon igen kevés kimenő link található, és még ez a linkhálózat sem okoz kiugróan sok linket és jól modellezi a természetes partnerlinkeket is. Magyarán szólva igen jól járhat az, aki részt vesz egy ilyen linkhálózatban, egészen addig, amíg működik.

Mi a baj a linkhálózatokkal?

Nos, bár a módszer jól működik, sajnos ez a fajta linképítési módszer ütközik a Google irányelveivel, amiért büntetés járhat. A céges linkhálózatok szűrése történhet algoritmus segítségével, mivel az így kialakult linkstruktúra igen szabályos képet mutat, ellenben a természetes linképülés során kialakuló mintázatokkal. Mivel Magyarország kicsi piac, ezért itt az algoritmikus szűrés nem mindig működik. Ilyenkor jelenthet gondot a manuális büntetés.
Ennek lényege, hogy a Google elhatározza, hogy felszámolja ezeket a hálózatokat. Ezeket igen könnyű feltárni, de akár bejelentés alapján is utána mehetnek a linkhálózatoknak. Magyarországon ezidáig nem volt jellemző, de jó tudni, hogy tavaly már az olyan kis országokban is történtek linkhálózat felszámolások, mint Lengyelország, Portugália, vagy Görögország. Ezekkel az országokkal szinte egy súlycsoportban vagyunk, így nem lenne váratlan, ha idehaza is megindulna egy ilyen linkhálózat felszámolási akció.

hirdetés

Természetesen az ebben résztvevő oldalak súlyos büntetést kaphatnak, amitől forgalmuk drasztikusan visszaeshet. Kérdés, hogy megéri-e a kockázatot ez a fajta linképítés? Ezt minden vállalkozónak magának kell eldöntenie, a fontos az lenne, ha a linképítő is tájékoztatná, az ebben résztvevőket a kockázatokról.

Az októberi Pingvin esetén már találkoztam olyan oldallal, amely ilyen linkhálózatban vett részt és dőlt be. Itt azonban a horgonyszövegek is túl voltak erőltetve, így nem világos, hogy a linkhálózat, vagy a kulcsszavak miatt dőltek-e be az oldalak.

Mindenestre ez is egyfajta linképítési módszer, de legyünk tisztában a kockázataival is. (Linképítési tananyagunkban elég részletesen írtunk már arról, mi számít kockázatos és kevésbé kockázatos linknek)

Témák

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

6 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Hehe, szerintem a hazai piacon minden SEO-s tudja ki csinal ilyet. 😀

    En szemely szerint varom, h bedol-e egyaltalan ez, tenyleg max ha valami joakaro jelenti. (Viszont azon csodalkozom h ez nem tortent meg)

    Bar az is igaz h nem tul sok magyar ceg van aki whitehat linkekkel dolgozik 🙂

    • Szia!

      Én nem konkrét céggel kapcsolatosan írtam, különösen azért nem, mert több linképítő cég dolgozik ilyen módszerekkel. Én legalább háromban biztos vagyok, de sztem van több is.
      A másik dolog, hogy mivel a SEO-sok kb 95%-a black, vagy grey módszerekkel dolgozik, ezt nem ártó szándékkal írtam. Nyilván a Pr cikkes dolgok is megérnének egy misét, de a vásárolt prémium cikk is ugyan ez a kategória, csak ezek biztonságosabbak.
      Mi csinálunk white hat-et is, csak épp ügyfelünk nincs aki a teljesen white hatet választaná. 🙂

  • Őszintén kíváncsi vagyok, hogy a cikkben leírt “partnereink” módszer a gyakorlatban tényleg eredményes-e vagy pedig a helyezéseket a vizsgált webhely esetében inkább más eredményezi (egyéb linkek, koros domain, bizalom, jó tartalom, akármi).
    A Google számos tulajdonság alapján felismeri a manipulatív vagy rossz minőségű hivatkozásokat; webhellyel irreleváns kimenő linkek, egymással irreleváns tartalmak és kimenő linkek egyazon oldalon, a tartalom arányában túl sok kimenő link, részben vagy egészben megegyező hivatkozások…
    Én azt gondolom, hogy a bejövő linkek értékelése egészen jól működik a gyakorlatban magyar nyelvterületen is. Például hiába veszel 30 “über-prémium” pr cikket magas PA/DA értékkel, azok hatékonysága sehol sincs ahhoz, mintha 30 rendes honlap ír rólad “önszántából”. Persze vitatható, hogy az önszántukból kihelyezett cikkek a szürke milyen árnyalatát képviselik, de ha írsz egy 20 oldalas tanulmányt kutatással, adatok feldolgozásával, infografikákkal és netalán a cikk hivatkozik a honlapodra, no és persze ezt egy olyan honlap jelenteti meg, amely valós látogatottsággal, közösséggel, jó látogatói statisztikákkal rendelkezik, akkor az ütős és fehér.
    Szóval lehet így is csinálni, eredményesen és kockázat nélkül (ha lehet ilyet mondani), sőt még a megjelenésért sem kell fizetni, csak hát melós a dolog. Ha pedig melós, akkor időbe vagy pénzbe kerül.
    Őszintén szólva az ajánatkérések és a kommunikáció alapján az mondanám, hogy az offsite tartalomfejlesztésre nincs piaci igény az olcsó pr cikkes megoldásokkal szemben. 😀

    • Szia!

      Köszi a hozzászólást.
      Sajnos nekem az a tapasztalatom, hogy az elmélet és a gyakorlat eltér egymástól. A Pr cikkes dolgok igenis működnek és ez igaz a partnerlinkes dolgokra is. Elméletileg ezeket könnyű szűrni, mégis működnek. Sőt az októberi pingvin óta a katalóguslinkes oldalak is egész jól teljesítenek.
      A prémium linkekkel vegyes a tapsztalatom. Sajnos ha kikerül egy nagy hírportálra, gyorsan olyan mélyre kerülhet a link, hogy a linkerő amit az adott oldal átad igen kevés lehet.
      Jó példa erre az ite.hu, jelnleg valahol a 65 helyen van keresőoptimalizálás szóra, pedig vannak linkjei a femina, mfor, piacesprofit, és egy csomó más erős oldalról (nyilván nem kulcsszavas linkek)
      Szóval a manipulatív dolgok jól működnek, a nagy kérdés az hogy meddig? Ár/érték arányban rövid távon biztos jobban megéri, a kérdés a közép és hosszútáv.
      Persze a prémiumra is vannak jó ellenpéldák, pl az ite, bár a fő kulcsszavára sehol nincs a long tailekben kitűnően teljesít.
      Az is igaz, hogy sokszor minimális linkkel is lehet verni 300 hivatkozó domaines oldalakat. Szóval nagyon vegyes a kép.

      Én mindenesetre hiszek abban, hogy előbb-vagy utóbb a mai manipulatív technikák bebuknak.

  • Szia Attila!

    Azt írod: “Én mindenesetre hiszek abban, hogy előbb-vagy utóbb a mai manipulatív technikák bebuknak.”

    Biztos ebben hiszel?

    Mert a tartalomépítésen kívül minden egyéb módszer manipulatívnak mondható. Mégis, mi marad a SEO szakemberekre, ha nem manipulálás? Max. a tartalomépítés. Minden egyéb módszer már manipulált!

    Miért alkalmazzon az ember egy “SEO szakembert”, ha VALÓJÁBAN többet ér felfogadni egy nagyon jó szövegírót? Vagy még jobb, – szakmai cikk esetén – ha az ember maga írja meg a cikkeket. Mit akartok ti, SEO szakemberek? Ha már te is azt kívánod, hogy a manipuláció derüljön ki? 🙂

    Érted ugye mit kérdezek?

    • Szia!

      Köszi a hozzászólást. Nem biztos, hogy teljesen értem, de igyekszem rá válaszolni.
      A linkszerzésnek van még igen sok white hat módja. A manupulatív technikákal az a gond, hogy középtávon káros lesz vagy lehet az ügyflnek, és sztem a linképítőnek sem jó olyan dolgot csinálni ami nem értékes. Legalábbis ez az én kissé idealista álláspontom.
      A SEO szakembernek egyébként a linképítés mellet igen sok egyéb feladat is van. Én személy szerint már alig foglalkozom linképítéssel, mert annyi más SEO teendő akad. Egyébként a SEO talán egyre inkább magában foglalja a marketinget is, a SEO szakember feladat egyre jobban tolódik el abban az irányban, hogy a sok online marketinges feladatot összefogja. (landing page, konverzióoptimalizálás, UX, tartalommarketing, stb és persz e alinkszerzés is.) De nagyon jó a kérdés, ha lesz rá időm írok erről egy hosszabb bejegyzést, amiben összefoglalom majd a gondolataimat arról mi is ma a SEOs feladata.