Elég sok vita folyik manapság a Google Disavow Tooljának használatáról. Helytelen használata sok kárt okozhat, de lényeges előrelépésre is van lehetőség. Egy rövid esettanulmány.
800 hivatkozó domain eltávolítva
Az egyik ügyfelünk oldalára mintegy 1200 domain hivatkozott több százezer linkkel. A linkek egy része alacsony minőségű katalógusból érkezett kulcsszavas linkekkel, másik jelentős része sitewide link volt, brandneves anchor texttel. Ezen linkek jelentős része PR0-1-es oldalakról jött. Természetesen emellett az oldal igen sok természetes jó minőségű linkkel is rendelkezett, az oldal PageRank értéke 5-ös volt, Domain Authority értéke pedig 46, napi látogatószám több ezres nagyságrendű volt.
A cél az volt, hogy az oldal összes potenciálisan rizikós linkjét el kellett távolítani, hogy az oldal a jövőben képes legyen a továbblépésre. Kizárólag a természetes, jó minőségű linkek maradhattak az oldalon. Éppen ezért az oldal linkprofiljából közel 800 domain lett eltávolítva, kisebb részük manuálisan, nagyobb részük a disavow tool használatával.
Az eltávolítás jelentős kockázatokat rejtett, hiszen az oldalt linkelő domainek több mint fele eltávolításra került.
A disavow tool 2014. április 7.-én lett beküldve, amit az ábrán egy vörös vonal mutat. Az ábrán az adott oldal organikus forgalmát a felső részén és egy hasonló témájú, de kisebb oldal organikus forgalmát az alsó részen mutatjuk be. Mindkét oldal esetén két év (2013 és 2014 március-júliusi forgalma látható).
Jól látszik, hogy a forgalom igen jelentős napi ingadozásokat mutat, ami az adott szegmensben teljesen természetes. A kisebb oldal forgalmát azért mutattuk be, hogy ezeket a napi ingadozásokat észlelni lehessen. A két oldal forgalmának napi változása jól mutatja a téma iránti érdeklődés ritmusát.
40%-kal nőtt a forgalom
Az is jól látszik, hogy gyakorlatilag a disavow tool beküldését követő napokban azonnal növekedésnek indult az oldal organikus forgalma, ami a kontroll weboldalon ugyanezen időszakban nem figyelhető meg.
Rövid távon az adatok még magyarázhatóak lennének a forgalom napi ingadozásával, de az jól látszik, hogy az eltelt négy hónapban az oldal organikus forgalma igen jelentősen, mintegy 40%-kal növekedett. Ez közel 100.000 plusz látogatót jelent, ami aligha írható a véletlen számlájára (a kontroll weboldalon ugyanezen időszak alatt 5%-os csökkenés volt megfigyelhető).
Az oldalon egyéb változtatás nem történt az adott időszak alatt, sem tartalmában, sem megjelenésében, sem linképülését tekintve. Az adott időszak alatt természetesen voltak algoritmus frissítések, de ezeket direktben nem tudtuk kötni az organikus forgalom növekedésének dátumához.
A Google korábban azt nyilatkozta, hogy a disavow életbe lépéséhez akár több hetes várakozási idő szükséges, ám ezt 2012-ben nyilatkozta, azóta az adatfeldolgozás lényegesen felgyorsulhatott. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy bár az oldalt érintette korábban a Pingvin algoritmus, ám ez a javulás vélhetően nem azzal van összefüggésben, hiszen az időszak alatt nem volt Pingvin frissítés, és más Pingvin-büntetett oldal esetében nem volt hasonló javulás megfigyelhető.
Helyezésromlás, de forgalomjavulás
Természetesen egy példából nem akarunk általános következtetéseket levonni, de úgy tűnik a disavow eszköz bizonyos hibás linképítési módszereknél hatásos lehet. Annak ellenére, hogy az oldalra hivatkozó domainek több mint fele (800db) eltávolításra került, az oldal organikus forgalma jelentősen javul.
Érdekesség, hogy a két legfőbb kulcsszóra az oldal helyezése lényegesen romlott (-5 helyezés) a disavow beküldtét követően, elsősorban a kulcsszavas linkek eltávolítása miatt, de a teljes organikus forgalom ennek ellenére összességében lényegesen javult.
Elképzelhető, hogy amennyiben a Google a Pingvin-algoritmust is frissíti, úgy az oldal organikus forgalmában további javulás következik be.
(A jelen cikk az oldal tulajdonosának hozzájárulásával jelent meg)
Szia
Milyen eszközt használtok a nem megfelelő linkek kiszűrésére. Gondolom 1200 domain-t nem néztetek át manuálisan.
Az online eszközök jók kiegészítőnek (Majestic), de a hazai linkprofilra kevés a hasznuk. Kielemeztünk néhány száz oldalt már, tehát elég sok domaint ismerünk.
Amúgy az a helyzet, hogy egy komoly elemzésnél valóban átnézzük a több száz domaint manuálisan, sőt megkeressük a konkrét linket is.
De 1200 domaint azért nem szívesen vállalnánk el 🙂
Amúgy külföldön ez megy: http://www.linkresearchtools.com/