Kezdőlap » Linképítés » Durván leértékelődtek a lap.hu linkek?
Linképítés

Durván leértékelődtek a lap.hu linkek?

linképítés

Alapvetően megváltozott a lap.hu linkelési módja. Kérdés, hogy mit jelent mindez a linkelt oldalakra nézve?

Frissítés: többen jelezték, hogy nem minden linknél van az alábbi jelenség, lehet fizetett linket is kérni, ahol garantált a kihelyezés, és vélhetően nincs az alább bemutatott link átirányítás. Ez viszont már egyértelműen a fizetett link kategória, ami miatt büntetés járhat, mindkét félnek (lásd a linken:Linkekkel elkövetett csalás: Ide tartozik pénz fizetése linkekért vagy linkeket tartalmazó bejegyzésekért cserébe”)

Alapvetően megváltozott a lap.hu oldalak kifelé mutató linkelési módszere. Míg korábban (emlékeim szerint) egy normál link volt, most teljesen átalakult a szisztéma.

A lap.hu ugyanis, ha egy kifelé mutató linkre kattintunk, akkor átvisz egy új url-re, saját oldalán belül, majd egy meta refresh-sel visz át a linkelt oldalra. De lássuk ezt részletesen!

Az ite.hu-t linkeli a hir.lap.hu. Ha a linkre kattintunk, az az alábbi oldalra visz:

http://hir.lap.hu/exit.php?u=http%3A%2F%2Fite.hu

hirdetés

Ez tehát tulajdonképpen egy önálló url az adott lap.hu aldomainen belül.

Az adott oldalon ezt találjuk:
lap hu kód

A legfontosabb, hogy az oldalon látható a:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

Ez azt üzeni a keresőrobotoknak, hogy az adott url-t ne indexeljék le, és az abban található linkeket ne kövessük. A nofollow kitétel megakadályozza a linkerő átadását.

A másik fontos momentum a

<meta http-equiv=”refresh” content=”0; url=http://ite.hu”>

Ez átirányítja a felhasználót 0 másodpercen belül az ite.hu oldalra.

A meta-refresh egy ismert átirányítási mód, ám a Google nem ajánlja. Pontosabban így beszél róla:

„Ez a metacímke egy bizonyos idő elteltével egy új URL-címre továbbítja a felhasználót, és bizonyos esetekben az átirányítás egyszerű formájaként használható. Azonban nem minden böngésző támogatja a használatát, és zavaró lehet a felhasználó számára. A W3C nem javasolja a címke használatát. Javasoljuk, hogy a címke helyett szerveroldali 301-es átirányítást használjon.”

Az, hogy a meta refresh átadja a linkerőt erősen kérdéses. A nemzetközi SEO szakma úgy tartja, hogy valamennyi linkerő átadásra kerül, de vélhetően nem a teljes. A keresőrobotok ezt leszámítva a 0 idejű meta refresh-t a 301/302-es átirányításnak megfelelően kezelik.

Nagy kérdés, hogy úgy, hogy az aloldal noindex, nofollow-val van ellátva vajon a meta refresh ad-e át linkerőt? Erre pontos válasz egyelőre nincs.

Érdemes még egy dolgot megemlíteni a kódból:

<p><a href=”http://ite.hu”>Tovább az oldalra</a></p>

Bár itt szerepel egy normális link, ez azonban a nofollow tulajdonság miatt biztos nem ad át linkerőt.

Következtetés

Összefoglalva az biztos kijelenthető, hogy a lap.hu oldalak linkelési módszerének módosítása jelentősen csökkentette a lap.hu linkek értékét.

A link saját aloldalukra visz, ahonnan egy meta refresh küld át. Bár a Google a meta refresh alapvetően 301-es átirányításként kezeli, de ennek követése, és feltérképezése bonyodalmakat okozhat. John Mueller még 2015-ben is erősen óvott annak használatától.

Külön kérdés, hogy a noindex kitétel, hogyan befolyásolja a meta refresh-t?

Az eddigi tapasztalataink alapján a jelentős lap.hu linkekkel rendelkező oldalaknál nem tapasztaltunk észlelhető visszaesést, így elképzelhető, hogy a lap.hu módosításai ellenére ezek a linkek továbbra is működnek, éppen a korábbi beállítások miatt, és a Google a meta refresh-t úgy kezeli, mint korábban a linkeket.  Elképzelhető az is, hogy a link elértéktelenedése inkább az újonnan beküldött linkeknél lesz észlelhető.

Kérdés az is, hogy vajon a lap.hu miért döntött az új megoldás mellett. Vélhetően SEO szempontú célok vezérelték őket, azaz a linkerőt saját oldalhálózatukon belül próbálták meg tartani. Ugyanakkor ez a döntés SEO szempont öt évvel ezelőtt még indokolható is lett volna, ma már azonban ez aligha hoz előnyt a lap.hu oldalak részére, sőt összességében inkább hátrányokat okozhat. A Google nem kedveli a meta refresh tömeges használatát, ez tehát egy negatív szignál lesz. A link elértéktelenedésével, pedig az új lap.hu linkek beküldése is visszaeshet, ami pedig a frissesség szempontjából lehet aggályos.

Bár a döntés logikusnak tűnhet, véleményem szerint inkább elhibázott lépés.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

19 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Azért csinálták, mer ezentúl pénzért lehet majd csak normális linket beküldeni.

      • Kedves Attila!

        Korábban is volt fizetős kihelyezés lap.hu-n minden következmény nélkül. Jártam úgy, hogy küldtem be releváns linket, válaszként azt kaptam emailben, hogy akkor tudják kihelyezni, ha x időtartamra x ezer Ft-t fizetek. Természetesen nem fizettem.

        Amit Jani írt, én is tapasztaltam néhány napja, ki kell pipálni az ajánlás során, hogy normál linket (nem garantált kihelyezés), vagy kiemelt (garantált kihelyezés térítés ellenében) linket küld be a felhasználó.

        • Köszönöm a plusz információt, én mostanában nem küldtem be lap.hu linket, így ezt nem láttam.
          A Google itthon nem igazán foglalkozik a fizetett linkek kérdésével (ellenben más országokkal), de azért itthon is volt ezért büntetés. A lap.hu ezt felvállalva rizikót is vállal. Ha változik a Google hazai hozzáállása csúnyán megüthetik a bokájukat.

  • Remélem meg is ütik a kis *******! *********, a szerkesztők gyakorlatilag ingyen, a vérüket adva dolgoznak, a Centrál meg ***** mindenkit.

    Bocs, kicsillagoztam (szerk)

  • Üdv mindenkinek!

    Ez a lépés ékes példája újra a szakbarbár hozzáállásnak és munkavégzésnek ebben a szakmában.

    A “meta refresh” átirányítás nem hogy nem javasolt már évek óta, hanem negatívan is befolyásolja az oldal megítélését főleg úgy, hogy tömegesen egyik pillanatról a másikra jöttek létre. Finoman szólva elég nagy butaság egy ilyen minőségű weboldalcsoportnál egy ilyen elavult technikát használni. Egy ilyen elhibázott lépéssel simán romba dönthetik az eddig felépített munkájukat. Gondoljuk csak végig. Vannak a lap.hu oldalak között is gyengébbek. Ezeken az oldalakon könnyen elborulhat az egyensúly a negatív irányba már csak azért is mert több száz link található egy ilyen oldalon ami alapból nem javasolt és erre most még megkapta a “meta refresh” átirányítást is. Namármost, ha egy ilyen oldalról érkező link kiszűrésre kerül akkor vagy kérik az eltávolítást vagy egyenesen megy a disavow-ba. Kényelmi szempontból a második lépés szokott bekövetkezni. Sok link, nyilvános fizetési link kihelyezés, meta refresh, tömeges disavow. Nem is kell több, hogy megdőljön a lap.hu-s katalógusok egyeduralma. Én személy szerint gratulálok! 🙂 Így kell tönkretenni egy jól felépített és eddig Google által minőségi linktárnak titulált oldalcsoportot.

    A következő pedig az, hogy minek kellett az átmeneti oldalba belerakni a nofollow-ot, ha átirányítja a felhasználókat (az adott oldal megy tovább és nem arról az oldalról mutató link megy tovább). Nagyon nem lehet tudni, hogy ez hogyan működik, de ha logikai szinten nézzük akkor semmi értelme. A nofollow megmondja, hogy ne kövesse a linkeket az oldalon, értem én ezt de a cél oldal nem is linkként van a köztes oldalba, hanem átirányításként. Sokan valószínűleg ezért nem vették észre a módosítást mert ugyanúgy átadja a linkerőt, igaz minimálisan csökkentve, mert a két oldal közé bekerült egy plusz átirányító oldal. A nofollow-ot nem a köztes oldalba kell ilyen esetbe elhelyezni, hanem az adott lap.hu-s oldalba (remélem nem adok tippet nekik) 🙂 , hogy már ne kövesse a Google a “meta refresh” átirányító oldalt és így a céloldalra sem jut el! Valószínűleg ilyenkor a Google nem is venné véresen komolyan “meta refresh” dolgot mert ugye megmondtuk neki azt, hogy oda már ne menjen át mert nem megbízható. Egy hiba még így is van a történetbe, mi a nyavajának helyezek el a saját oldalamba 200-500 olyan linket amelyekről tudom, hogy nem megbízható helyre mutat, mert ugye megmondtuk neki nofollow-al!

    Sok sebből vérzik ez a dolog. Tuti lesz majd egymásra mutogatás, ha a lap.hu beborul. Arról nem is beszélve, hogy senki nem akar a linkekért fizetni. A link beküldések is megcsappannak. Lehet újra a szerkesztőknek bújni a netet minőségi oldalakért. Kirakja a linkeket, de hát ha nem fizetsz nofollow-ozza, így Te kiszedeted mert miért is segítenél neki, ha nem segít neked vagy simán megy a megtagadó eszközbe. Még több negatív szignál és bezárult a kör! 🙂 – Vagy nem?

    • Teljesen egyetértek veled. Sajnálom is mert a lap.hu jó volt a kkv-knak és a microvállalkozóknak, bloggoloknak is. Ennek vége. De a lap.hu magával is kiszúr a rövid távú üzleti érdekei miatt. Kár.

    • Szerintem tudatosan használtak elavult átirányítási módszert, hisz aki tisztában van a veszélyeivel máris veszi elő a pénztárcát. Arra viszont kíváncsi lennék, hogy egy perben hogy állná meg a helyét, ha bizonyítható lenne, hogy emiatt visszaesést okozott a weboldalad forgalmában és ezzel anyagi kiesést is okozva. (Gondolom ilyet azért nem igazán lehetne bizonyítani.)

      • Szerintem nem. Nekem is kerültek be linkjeim lap.hu-s katalógusokba, az volt az első gondolatom, hogy küldöm nekik a leveleket, hogy vegyék ki. Ha nem veszik ki akkor meg megy a megtagadásba. Eszembe nem jutott, hogy fizessek érte. Persze ezt először mérések előzik meg, nem rohanunk ajtóstól a házba, de ha pici jele is van, hogy negatívan érinti az oldalakat muszáj lépni.

        A pereskedés meg akkor állna meg, ha nem Te kéred a link elhelyezést. Önhatalmúlag kirakták a linkeket és így ért kár. Ezeket napi adatrögzítéssel lehet bizonyítani. (Helyezés, tartalom és backlink változás rögzítése). Szépen lehet látni egy-egy esemény milyen változást eredményez.

      • A veszély inkább a fizetett linkeknél van. De az manuális büntetés esetén jelent csak rizikót. Véleményem szerint akkor pedig inkább a lap.hu üti meg a bokáját semmint a linkelt oldalak. Persze idehaza nem jellemző a manuális büntetés, de azért jelen van (anno a szoljon, mno is kapott PageRank felezést)

  • “Kérdés az is, hogy vajon a lap.hu miért döntött az új megoldás mellett. Vélhetően SEO szempontú célok vezérelték őket, azaz a linkerőt saját oldalhálózatukon belül próbálták meg tartani.”

    Annak ilyen formában nincs értelme. Ami linkerőt így megtartanak, az mind a SEO-szempontból teljesen értéktelen exit.php oldalaknak adódik, ott pedig elhal (hiszen az exit.php jelen formájában zsákutca – nem adja vissza bármilyen lap.hu tartalom felé, ami erőt begyűjtött).

    Egyre érezhetőbb, hogy a lap.hu-ról már csak a bőrök lehúzása zajlik különösebb hosszú távú koncepció nélkül, tehát nagy logikát nem érdemes keresni ebben a lépésben sem azon kívül, hogy az ingyenes linkeket elértéktelenítik, és a fizetős opcióra próbálják terelni a népet.

  • Én úgy látom, hogy a szerkesztők hirdetési dobozaiban található 5 link rendes linkeket kap. Tehát a szerkesztők még jól is járhatnak az új rendszerrel.

  • Srácok, én most megnéztem 10 oldalt, ebből 8 oldalon nem volt semmi refreshses cumó, a maradék kettőn meg csak néhány linken. Szerintem valamit nagyon tesztelnek. Az is nagyon érdekes, hogy van olyan lap (pl. kalyha.lap.hu, szakmámból fontos nekem) amin tegnap volt átirányítás, ma meg már csak néhány linken. Kíváncsi vagyok mi lessz ebből.

  • Szia!

    Teljesen helyes a cikkben lévő összes megállapítás. Látszólag nem körültekintően jártak el, figyelmen kívül hagyva a SEO szempontokat, kívülről úgy tűnik, hogy “egyszerű” fejlesztői megoldás született. Egyértelműen a tűzzel játszanak.

    Üdv
    Zoli

    • Szia!

      Köszi. A fejlesztői verzióban nehezen hiszek. Az hogy pénzt akar kihúzni ebből a lap.hu az világos. Fejlesztő magától nem iktat be ilyet, csak úgy. Az is gyanús, hogy másként linkelődnek a fizetett és a nem fizetett linkek. Én azt gondolom, hogy ez egy teljesen tudatos döntés volt, hogy a nem fizetett linkeket értéktelenítsük el, és akkor majd fizetnek érte. Az lehet, hogy itt már bejön a fejlesztő a képbe, aki viszont rossz megoldást választott. Ebben, így teljesen igazad van. De a háttérben ott volt a SEO/pénzügyi megfontolás az biztos.

  • Mi is tapasztaltuk, hogy több receptes aloldalukra nem került ki a linkünk már lassan fél éve, pedig eléggé releváns. Vagy ennyire nem foglalkoznak vele, vagy nem tudom, hogy mi van a házuk táján.

    • Szia!
      Köszi a hozzászólást. Igen teljesen jó a meglátásod. Sajnos már gyakran az hónapokat vesz igénybe, amíg a szerkesztők megkapják az ajánlásokat, de nekem is rengeteg linkem van, ami évek óta lebeg a lap.hu rendszerében.