Rossz hírek az Adsense megjelenítőknek és a hirdetési felületek vásárlóinak is. Olvasd el, ha hirdetsz, vagy hirdetést jelenítesz meg.
Blokkolt reklámok
Rohamosan növekszik azon internetfelhasználók száma, akik blokkolják a reklámokat a webes felületeken. A becslések szerint világszinten a reklámot blokkolók aránya 5% körül van, ez nagyjából 144 millió embert jelent. Bár ez nem tűnik egy túl magas aránynak a rossz hír az, hogy a reklámblokkolót használók száma rohamosan emelkedik, az elmúlt egy évben nagyjából 70%-os növekedés volt megfigyelhető. Míg 2013 elején még csak 54 millió, addig az előrejelzések szerint 2015 januárjára már közel 150 millió internetfelhasználó él majd az Adsense-t is érintő reklámblokkolókkal.
A számok akkor lesznek igazán döbbenetesek, amikor a nyugati országokat vesszük górcső alá. Az Egyesült Államokban ugyanis a becslések szerint a felhasználók 28%-a használ reklámblokkolót. Sőt, az X és Y generáció körében ez az arány 41%, azaz majd minden második felhasználó blokkolja a reklámokat.
Ez pedig komoly csapást jelenthet azon weboldalak számára, amelyek elsősorban reklámbevételekből tartják fenn magukat.
Rossz hír a hirdetőknek
Ehhez kapcsolódó hír, hogy a Google által közzétett tanulmány szerint a hirdetésmegjelenítések több mint 50 százalékát (!) sohasem látják valós felhasználók. Ennek az oka nem elsősorban az, amire sokan gondolnának, hogy robotok számára jelennek meg a hirdetések, bár ez is létező jelenség. Sokkal inkább arról van szó, hogy a látogatók nem gördítenek le az oldal aljára, és ezért bár a reklám betöltődik, valójában nem látják a felhasználók. Ez az oka annak is, hogy a hajtás feletti részen megjelenő reklámokat sokkal magasabb arányban látják a felhasználók, míg a hajtás alatt meredek törés figyelhető meg.
A Google tanulmány arra is fényt derített, hogy a vertikális hirdetések általában jobban teljesítenek, mint a horizontális hirdetések.
A Google lépéseket is tervez tenni ebben az ügyben, így például azokat a domaineket, amelyek nagyon rosszul teljesítenek kizárja az Adsense-ből.
Ha már online marketing…..
Én csak a saját véleményemet tudom leírni, miért használok blokkolókat.
Nem feltétlen a hirdetés zavar, hanem a hogyan. Olyan helyen dolgoztam, ahol igen hamar megjelent az internet, és talán az otthoni sem akkor lett, amikor már mindenkinek volt. Még közönséges telefonos modemmel kezdtem. Ebből nagyjából következik, hogy már nem tartozom a fiatal korosztályhoz, és feltehetően ez is hozzájárul a reklámokhoz való hozzáállásomhoz. Nyugdíjas vagyok, magamat úgy szoktam jellemezni: elavult tudású számítógépes, valamikor programozással, üzemeltetéssel foglalkoztam.
Kis kitérő. A rádió- és TV-reklámokban elsősorban az infantilizmusuk zavar, de hát értem, a reklám annak szól, aki beveszi a hülyeségeket. Mostanra erősen redukálódott a rádió hallgatásom, TV nézésem. Sajnos a közszolgálati adók is erősen követik a kereskedelmi adókat.
És akkor az internet. Engem elsősorban a reklámok „nyüzsgése” zavar. Nincs az az érdekes tartalom, amit képes vagyok elolvasni, ha a képernyő egy része , akár csak kis része is nyüzsög. Amíg nem tudtam ezt blokkolni, esetleg az ablak kisebb méretűre állításával kizárni, bizony előfordult, hogy igen érdekes tartalmakat is otthagytam. Nekem sokat segített a Firefox a sok-sok utólag telepíthető kiegészítővel, szinte a megjelenése óta ezt használom. Kezdetben volt az animgif, erre jó volt a AniDisable kiegészítő. Aztán jött a flash, és nálam csökkentette az interneten töltött időt. Aztán rátaláltam a FleshBlock-ra. Gondolom, a reklámok készítői is figyelték a tendenciát, mert egy idő után visszatértek az animgif-ek. Egy darabig nem volt ellenük védekezés, de szerencsére valaki előhalászta a régi kiegészítőt, és megszületett az AniDisable hacked. Ami ellen nehezebb a védekezés, ha javascript váltogat valamit meghatározott időnként. Rendszeresen olvasott oldalaknál szerencsés esetben megtalálom milyen címet kell beírnom az AdBlock-ba, vagy a „hosts” file-ba.
Nem tudom, esetem mennyire egyedi?
Üdvözlettel: Tamási András