Kezdőlap » Linképítés » Ezért nem működik a linképítésed!
Linképítés

Ezért nem működik a linképítésed!

linképítés

Nem hozza a linképítési kampányod az elvárt eredmény? Elmondom, hol hibázol.

Már több száz linképítési kampányon vagyok túl, és ezek némelyike hihetetlenül sikeres, mások viszont zéró eredményt hoztak. Igen, más talán nem vallja be, de vannak teljesen eredménytelen linképítési kampányaink is.

Az eredménytelenségnek mindig oka van, ezek az okok olykor összetettek, máskor viszont pofon egyszerűek. Az okokat szinte mindig be lehet azonosítani, de erről az ügyfelet nem lehet mindig előre meggyőzni.

Most elmondom a legtipikusabb hibákat, hogy te kikerülhesd azokat.

1. Nincs kulcsszó az oldalon

Szinte hihetetlen, de igen gyakori, hogy megkeres minket valaki és azt kéri, hogy építsünk neki linket és megadja hogy mely oldalát szeretné elől látni és mely kulcsszóra. Ezzel önmagában nincs is gond. A gond akkor van, ha az adott oldal titlejában nem szerepel a kulcsszó. Ez különösen akkor izgalmas, ha érdemi verseny van a kulcsszóra.

Ilyenkor olyan a linképítés, mintha maratonfutáson indulnánk, de a többi versenyzőtől eltérően még egy tankot is kellene tolnunk magunk előtt. Az eredmény kiszámíthatóan nulla lesz.

hirdetés

Az oldalak title-ja nagyon fontos rangsorolási szempont, érdemi versenyben szinte esélytelen előre jutni enélkül, linképítés ide-vagy oda. Persze vannak kivételek, de a legtöbb KKV nem tartozik a kivételek közé.

Az első szabály tehát: a kulcsszó szerepeljen a linkelendő oldal titlejában.

2. Az oldal egy kacat, és nem úgy ahogy gondolod

Oké, ezt nagyon nehéz beismerni. Ráköltöttél pár százezret a csili-vili weboldaladra, és az egy kacat igazából.

És most nem arról beszélek, hogy az oldal esztétikailag csúnya. SEO szempontból ez persze nem feltétlenül előny, de ronda és ósdi oldallal is szerepelhetsz jól, ha az oldal funkcionálisan és tartalmilag rendben van. És ezt nem én mondom, hanem a Google minőségi értékelőknek szóló útmutatója. A hiba nem ez.

Gyakran találkozom olyan oldaltulajdonosokkal, akik azzal keresnek meg, hogy az ő oldaluk jobb, mint a konkurenciájé, és nem érti, miért vannak azok elől. Elmondom akkor nyilvánosan is, milyen minőségi problémák mellett nem érdemes linképítésbe fektetni:

  1. Az oldal csak néhány aloldalból áll

Igen gyakori, hogy van egy szuper designú honlap, az ügyfél a TV-ben is hirdet, és az egész site összesen 8-10 aloldalból áll, amik gyönyörűek csak éppen szöveges tartalom nincs rajtuk. Az ilyen megoldás marketingszempontból lehet, hogy működik, de SEO szempontból az ilyen oldalra kár linket építeni, mert alig érhető el eredmény.

  1. Az oldalt nem tudja feltérképezni a Google

A másik nagy kedvenc szintén a csili-vili weboldal, amin olykor tartalom is akad, de ha megnézzük, hogy a Google mit lát az adott oldalból kiderül, hogy szinte semmit. A kreatív programozói megoldásoknak köszönhetően az oldal szinte láthatatlan a Google számára. És itt nem a régi Flash weboldalakról beszélek. Nem egyszer találkoztam már egyedileg programozott, vagy éppen vásárolt prémium WordPress sablonokkal is, amelyek feltérképezhetetlenek voltak a Google számára.

  1. Technikai hibák garmada

A harmadik kategória, amikor egy webshop 100 termékkel rendelkezik, de a Google a parametrizált url-ek és a programozási hibák miatt 100 ezer indexelt url-el rendelkezik. A legtöbb oldaltulaj erről nem is tud, de ilyenkor szintén eredménytelen lehet a linképítés. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy ezen hiba iránt a Google egyre elnézőbb.

  1. Van tízezer címkeoldal. Maradhat?

A negyedik tipikus hiba a domain egészének alacsony minősége. Hiába van az oldalon 500 remek cikk, ha van mellette 10 ezer címkeoldal. Persze nem önmagában a címkeoldalakkal van a baj, hanem a jelenséggel, amikor egy oldalon rengeteg az igénytelen és/vagy, gyenge minőségű tartalom, amiről az oldaltulaj nem is tud. Ha a domain egésze gyenge minőségű, akkor az a linképítés eredményét is visszahúzza.

3. Nem vagy tisztában a lehetőségekkel

Amikor a Holdat akarod meghódítani, és a többiek már az űrrakétákat indítják, te be akarsz szállni a versenybe a roncstelepről összetákolt Trabantoddal. Ne tedd. Légy tisztában a lehetőségekkel. Elindulhatsz a Trabanttal, de ne várj gyors eredményt, és addig nem jutsz el a Holdra, amíg a Trabantból nem lesz űrrakéta.

4. Kulcsszó fétis

Az ite.hu-t napi 4-500 ember látogatja. Amikor bekerültünk a keresőoptimalizálás kulcsszóra az első 5 találat közé napi 0-2 látogatóval nőtt a forgalmunk. Igen jól olvastad, nem elírás. A linképítés szóra első vagyunk, ez a kulcsszó a forgalmunknak alig 1%-át hozza.

Látszólag a keresőoptimalizálás és a linképítés a legfontosabb kulcsszó egy SEO portál számára. Valójában teljesen lényegtelen. És ezt neked is meg kell értened.

A sikeres linképítés egyik kulcsa gyakran az, hogy az ügyfél el tudja engedni a legfontosabb keresőkifejezést. Ha ezt megtette, sikeres lehet a linképítés és nőhet a forgalom. Ha nem érti meg lehet, hogy évekig stagnál csak az oldal.

5. Nincs kulcsszó

Vannak olyan témakörök, elsősorban a webshopok területén, ahol egészen egyszerűen nincs kulcsszó. Pontosabban szólva rengeteg kulcsszó van, de mind minimális, havi 0-20 körüli forgalommal.

Ilyenkor teljesen felesleges konkrét aloldalak linkelni, és lényegtelen kategóriaoldalakat, vagy a főoldalt linkelni. Ez nem hoz eredményt.

Itt a feladat az oldal egészének linkerejének emelése (lásd Domain Authority). Ebben az esetben kár a horgonyszövegben a kulcsszavakat erőltetni, lehetsz természetes. Ez válhat be hosszú távon.

6. Össze-vissza linkelünk

A fenti módszer ellenpéldája, amikor vannak nagyon jól meghatározható kulcsszavak (akár body, akár long-term kulcsszavak), de az ügyfélnek nincsenek specifikus oldalai az adott kulcsszóra. Van sok oldala, de nincs egy kiemelkedő sem tartalmában, sem a belső linkstruktúrát tekintve.

Így, bár a linkelés zajlik, igazán érdemi eredmény nem várható.

7. Nincs tartalomfejlesztés

Gyakran látni azt is, hogy hiába ölnek akár százezreket is a linképítésbe, ha nincs mellette párhuzamosan tartalomfejlesztés, akkor bár van eredmény, de az mérsékelt. Van persze ellenpélda is. Ha van egy nagyon jó minőségű weboldal, aminek a linkprofilja a tartalomhoz képest gyenge volt, ott nagyon hálás tud lenni a linképítő feladata, mert a linkek ilyen oldalminőség mellett sokszoros hatást érnek el.

+1. Rossz a linkprofil, büntetés és az oldal múltja

A fenti tipikus hibákon túl sajnos összetett okai is lehetnek annak, hogy egy linképítési kampány miért nem működik. Egy esetleges Pingvin büntetés, korábbi spam linkek, gyanús linkprofil mind oka lehet annak, hogy a linképítés miért nem működik. Ennek feltárása nem is minden esetben egyszerű, és sajnos vannak olyan helyzetek, amikor egy új domain indítása a jobb döntés. De ez már egy másik cikk témája lehetne.

Konklúzió

A hibákat persze lehetne hosszabban sorolni és részletesebben taglalni, de ezek az alapvető hibák a leggyakoribbak.  Nézd át kritikus szemmel a linképítési kampányodat és tedd fel a kérdést, vajon elég hatékony-e a linképítésünk, és ha nem akkor annak mi lehet az oka?

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

12 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Üdv!

    Nem rossz a cikk (és látszik a hírtelen felindulás pl. kicsit erőteljes kifejezések miatt 🙂 ). A linkelő oldal minősége, linkek elhelyezkedése a linkelő oldalról (lábléc, rejtett vagy kisebb betüs linkszöveg, oldalsáv, tartalmon belül stb..), a linkelő oldal indexelési ideje (mikor ér valamit a link?), linkelő oldal linkmélysége (mennyit ér egy 2-es szintű oldalról egy link?), linkelt oldalunk belső linkstruktúrája stb-röl még olvastam volna részletesen :). Tudom hogy az oldalon van ezekről szó de egy linképítés bemutatása részeletesen és annak a hatásának a mutatása sokat segítene az olvasóknak szerintem.

    Illetve amit sokan nem tudunk hogy egy pl 500 termékkel rendelkező webáruházat ami mondjuk egy számítástechnikai webáruház azt hogyan érdemes linkelni hogy a főkulcsszavakra előre kerüljön? Mivel nem célszerű a főoldalt agyon linkelni így maradtak az aloldalak de ott mit és hogyan?

    Illetve ami még érdekelne hogy adottak a link katalógusok amik akárki akármit mond hasznosak a jó minőségüek de mit nevezünk link katalóguson belűl jó minőségünek? Egyéni tartalom? Minőségi linkelés? Jó CTR? Kicsi azonnali oldal elhagyás? Rengeteg aloldal? stb..

    Remélem nem írtam sok hülyeséget 🙂 és nem kérdeztem nagyon titkos nem leírható technikákra / dolgokra.

    • Szia!

      Köszi a felvetéseket. Igyekszem írni ezekről a jövő héten, mert úgy látom az ilyen cikkekre nagyobb az igény, mint a hírekre.

      • Mindig is nagyobb volt az igény a közvetlen szakmai írásaidra, mint a cikkek tudósításaira!

        Ebben egyedül Te nem hittél.

        Ma magyarországon a szakemberekből van hiány, és nem pedig a tudósításokból.

        Szóval hajrá!

  • Szia! Teljesen egyetértek!!! A weboldalak nagy többségénél teljesen kihagyják a technikai SEO-t! Számtalanszor találkoztam olyan oldalakkal, melyek nagyon szépek, de belülről romokban vannak. Alapvető szerver oldali beállítások hiányoznak (duplikáció kezelés, tömörítés, cache beállítások, stb…) Tipikusan sablonból készült oldalaknál jelentkeznek ezek a problémák. Néha elgondolkodom, hogyan lehet ilyen oldalakat átadni egy megrendelőnek… A “lorem ipsum” oldalak indexeléséről nem is beszélve. Ez van, ha nem foglalkozik egy SEO szakember a készülő weboldallal már a kezdetektől…