Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Faceted Navigation és keresőoptimalizálás: a Google elárulja, hogyan csináljuk!
Keresőoptimalizálás

Faceted Navigation és keresőoptimalizálás: a Google elárulja, hogyan csináljuk!

Google RankBrain mesterséges intelligencia

A Faceted Navigation a felhasználók álma, és a SEO-sok rémálma. De pontosan mi ez, miért van rá szükség és pontosan hogyan használjuk helyesen?

A Faceted Navigation-nel leggyakrabban nagy webáruházakban találkozhatunk. Ezek azok a szűrők, amelyekkel a felhasználók szűrni tudják hogy milyen típusú terméket keresnek. Például szín, vagy árszerint, esetleg méret vagy éppen gyártó szerint. Ez nagyon praktikus a felhasználók számára, hiszen megkönnyíti a kívánt termék megtalálását, de keresőoptimalizálási szempontból nem egyszerű a használata.

Éppen ezért kisebb webáruházak esetén azt szoktam javasolni, hogy inkább használjanak jól átgondolt kategória és alkategóriarendszert és a szűrőket lehetőleg ne indexeltessék. De nagy webáruházak esetén ez nem mindig jó megoldás.

Akkor hogyan is használjuk helyesen a Faceted Navigation-t helyesen? Most erről beszél John Mueller a Google szóvivője, egy Webmesterknek szóló beszélgetésen.

A kérdés így hangzott:

„Új webáruházat indítunk és bizonytalanok vagyunk abban, hogy hány oldalt indexeltessünk le. Vannak különböző színek, anyagok, méretek, stb. Van értelme mindent-mindennel kombinálni és leindexeltetni? Vagy ez túl sok? Te mit ajánlanál?”

hirdetés

A válasz természetesen az, hogy attól függ. De lássuk pontosan mit válaszolt John Mueller, a Google szóvivője:

„Ez tipikusan az a helyzet, ahol nincs egyértelmű és mindenkire érvényes válasz.

Én azt javasolnám, hogy lépj egy lépést hátra, nézd meg az oldalaidat és tedd fel a kérdést. ez valami olyasmi, ami meg áll a saját lábán?

Érdemes külön oldalt csinálnom erre a modellre, csak a kékszínűeket felsorolva, adott méretben? Van értelme ennek külön oldalt csinálni, vagy jobb lenne egy általánosabb oldalt létrehozni?

Talán több értelme van, ha látszik a férfi és a női is adott méretben, vagy éppen ellenkezőleg, az összes méret a férfiból és egy külön oldalon az összes méret a nőiből. Ez már olyas valami ami megállhat a saját lábán?

És vannak speciális esetek, amikor egy kicsit elmehetsz a részletekbe. Amikor tudod, hogy az emberek keresnek valami speciálisat és ilyenkor van értelme egy külön specifikus oldalt létrehozni.

Máskor pedig tudod, hogy az emberek nem akarnak elveszni a részletekben, ilyenkor jobb egy általánosabb oldal ahol minden méret, vagy szín megtalálható és ez hasznosabb.”

A Google tanácsa tehát az, hogy akkor indexeltessük le ezeket az oldalakat, ha azok minősége megfelelő (például nem csak egy-két terméket tartalmaznak) vagy valami olyan különlegesség, amire az emberek keresnek.

A hazai webáruházak esetén tipikus hiba a szűrőoldalak leindexeltetése, amelyek aztán végtelen módon képesek kombinálódni egymással létrehozva több ezer, vagy akár több millió gyenge minőségű oldalt. Ezt mindenképpen kerüljük el és tartsuk kézben, hogy mit indexeltetünk le a Google-vel és mit nem.

Technikai tanácsok

John Mueller néhány technikai tanácsot is adott. A javaslata az, hogy a Faceted Navigation esetén, engedjük, hogy a keresőrobotok bejárják az oldalakat, de helyezzünk el egy canonical címkét ezeket az oldalakon, amelyek az eredeti nem szűrt verzióra mutatnak. Ez jobb megoldás, mint ezen oldalak blokkolása a robots.txt-n keresztül.

Akit érdekel az eredeti verzió, az alábbi videóban meghallgathatja John Muellert.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.