Miközben mindenki a mobil algoritmusra figyelt, a Google április 27-én lefuttatta a Phantom, vagy magyarul Fantom algoritmus 2 verzióját. Minden, amit tudni lehet róla.

Mikor futott le az algoritmus?

Kezdjük a történetet az elején a Google április 21-én indította el a mobil algoritmusát, ami óriási médiafigyelmet kapott, de a várt jelentős változásokat nem hozta el. Mindeközben április 29-én jelentősen megváltozott a találati lista, igen sok oldal kapott jelentős büntetést. A pontos dátumot azonban nem lehet tudni, vélhetően az algoritmus futása április 27-én indult, de még május 2-án is jelentős mozgások voltak, és kisebb nagyobb mértékben ez elhúzódott május első felében.

Azt nem lehet tudni, hogy ezek egy algoritmus részei voltak-e, vagy különböző algoritmusok, de az szinte biztos, hogy április 27-étől (egyes jelek szerint már pár nappal korábban is) kezdődően igen jelentős algoritmusfrissítés történt, ami vélhetően napokig tartott.

A Google cáfolta

A Google az algoritmus módosítás tényét cáfolta, ám ez önmagában nem jelent semmit. A Google általában csak a Panda és Pingvin algoritmusokat jelenti be, de most egyértelműen csak a Panda frissítés tényét cáfolta.

A titokzatos Fantom-algoritmus

A történtek azonban olyan jelentősek voltak, hogy a keresőoptimalizáló szakma igyekezett megnevezni a történteket. Glenn Gabe javasolta először a Phantom 2 elnevezést. Ennek több oka is van. Mint majd láthatjuk, a büntetés elsősorban az oldalak minősége alapján rangsorolt, pontosabban szólva büntetett oldalakat, az azonban egyértelmű volt, hogy nem a Panda algoritmusról van szó.

Google büntetés május 1.

Hirdetés

hirdetés

2013. májusában már sor került egy hasonló, jelentős és tartalmi-minőségi alapú algoritmus futásra, ami akkor a Phantom elnevezést kapta, és mivel a mostani frissítés, szinte napra pontosan két évvel később futott le és hasonló jellemzőkkel bírt, ezért megkapta a Phantom 2 elnevezést, ami magyarul annyit tesz: Fantom algoritmus.

A Fantom 2 algoritmus jellemzői és hatásai

Mivel a Fantom 2 algoritmus igen jelentős hatásokkal járt, ezért elég sok adatot sikerült róla begyűjteni. Egyértelmű, hogy az oldal a minőség-tartalom területén mozgott. Erre utal, hogy bár a Pandával érintett oldalak nem álltak helyre, de voltak kisebb mozgások (0-20%-os forgalomváltozás), ami egyértelműen utal a tartalmi problémákra. Az nem világos, hogy a most büntetett oldalakat miért nem érte el a Panda algoritmus, elképzelhető, hogy az adatok időpontjában volt eltérés, vagy ez más minőségi jellemzőket vett figyelembe.

Ennél egyértelműbb, hogy a büntetett oldalaknál igen nagy mennyiségben észlelhetőek minőségi kifogások, igen nagy mértékben vannak jelen gyenge nívójú oldalak. A büntett oldalak tipikus hibái az alábbiak voltak:

Nagy mennyiségű gyenge címke oldalak.

Ezek tipikusan olyan címkeoldalak, amelyek alig tartalmaznak értékes információt, ugyanakkor tömegesen vannak jelen az oldal teljes méretéhez képest.

Szöveg nélküli videós tartalmak.

Ezek azok az oldalak, amelyek sok videót, de kevés szöveget tartalmaznak, és jellemző a hirdetések magas aránya
Duplikációs hibák, gyenge felhasználói tartalmak

Az algoritmus erősen érintette a kérdezz-felelek oldalakat, vagy a microblogokat, ahol sok a felhasználók által generált tartalom
Olyan weboldalak is kaptak büntetést, ahol duplikációs problémák álltak fenn, vagy gyenge minőségű oldalak is leindexelésre kerültek (például keresési találatok)

A hibákat lehetne még sorolni, de elég annyi összefoglalásképpen, hogy elsősorban tartalmi gyengeségek, és strukturális hibákból eredő minőségi hibák okozták az oldalak büntetését.

Több millió látogató veszett el

Az algoritmus hatását jól mutatja, hogy például a CNBC is foglalkozott vele, ami Amerikában a vezető gazdasági oldalak közé tartozik.

Google büntetés május 1.

Példaként hozza fel a Hubpages esetét, amely 870 ezer microblogból tevődik össze, és amely egyetlen hét alatt elvesztette forgalmának 22%-át. Érdekesség, hogy a büntetés a domain egészét sújtotta az aldomainekkel együtt.

És nem ez volt az egyetlen áldozat. A Searchmetrics adatai alapján az eHow, a WikiHow, és az Answers.com is vesztese volt az algoritmus módosításnak. Úgy tűnik, hogy a büntetés a domain egészét érintette, nem csak egyes oldalakat, éppen ezért volt hatása különösen súlyos.

A Hubpages tulajdonosa Paul Edmondson szerint mostantól kiszámíthatatlanná vált az üzlet, hiszen bármikor eltűnhet a forgalom jelentős része, és azt javasolja a Google-nak, hogy az jelezze a webmestereknek a weboldaluk minőségét, hogy még időben tudjanak beavatkozni, ha szükséges.

Természetesen ez az algoritmus sem csak a nagyokat érintette, a fórumokon tömegesen olvashatóak pozitív és negatív hatásokról szóló beszámoló a webmesterektől.

Hazai hatások

A Fantom algoritmus nem csak külföldön, hanem idehaza is jelentős hatásokkal járt. Az okok hasonlóak, mint külföldön. Jellemzően a tartalomszegény, vagy tartalomgyenge oldalak estek az algoritmus áldozatául, de gyakran ezek a hibák a nem szakértők számára láthatatlanok, hiszen strukturális hibából erednek.
Két ilyen oldal esetén már nekiálltunk a helyreállításnak, amint lesznek pozitív eredményeink, beszámolunk a fejleményekről.

A Fantom 2 algoritmus hatása a Jankate.hu oldalon is ellenőrizhető.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

82MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

82MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

82MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

82MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!