Utoljára frissítve: június 9, 2016
Témakör: 
mi ez? Egyéb

Hogyan hat a felhasználó élmény a rangsorolásra? Egyértelműen pozitívan, de hogyan ellenőrizzük mindezt?

2011-ben a Google bevezetett egy újítást, amelynek az volt a lényege, hogy ha egy felhasználó keresett, majd egy találatról visszalépett a Google keresőjébe rövid időn belül, akkor jelezhette, hogy az adott domaint a jövőben nem akarja többet látni a találati listán.

A fejlesztés lényege az lett volna, hogy a Google így adatokhoz juthatott volna a rossz minőségű tartalomról. A fejlesztés nem sokáig élt, de a lényeg látható. A Google már akkor mérte a visszafordulási időt (angolul: dwell time), azaz azt az időt, amennyi idő alatt a felhasználó egy weboldalon eltölt, mielőtt visszatérne a találati listára.

google blokkolás

Ha sok felhasználó azonos keresések során rendszeresen gyorsan visszafordul egy adott oldalról, mert az oldal minősége gyenge, vagy nem tűnik megbízhatónak az rossz jelzés a keresőmotorok számára.

Visszafordulási arány

Sajnos mi weboldaltulajdonosok nem tudjuk mérni ezt az adatot, de tudjuk mérni a visszafordulási arányt (Bounce Rate).

Hirdetés

hirdetés

Bár a Google már több ízben kijelentette, hogy nem használja a Google Analytics visszafordulási arányát a rangsorolásnál, azonban nem beszélt a dwell time-ról.

Lehet, sőt valószínű, hogy a Google nem használja a visszafordulási arányt, de egy annak megfeleltethető mutatót már igen. Ez pedig az, hogy mennyi idő után tér vissza a találati listához a felhasználó.

Mivel mi ezt nem tudjuk mérni, marad a Bounce Rate, azaz a visszafordulási arány. Nem túl pontos, de mégis képet kaphatunk a felhasználók elégedettségéről.

A Wordstream készített egy nagyon hasznos felmérést, ami azt vizsgálta, hogy hogyan alakul a találati listán a visszafordulási arány a helyezések függvényben.

visszafordulási arány

Az ábrán világosan látszik, hogy az alacsony visszafordulási aránnyal rendelkezők sokkal jobb helyezéseket érnek el. Ahogy nő a visszafordulási arány, úgy romlik a helyezés.

Ez azt jelentené, hogy a visszafordulási arány rangsorolási tényező? Nem, de egy azzal rokon mutató a dwell time (vagy más) igenis hatással lehet a rangsorolásra. Azt is mondhatjuk, hogy a felhasználói élmény hatással van a helyezésekre.

Oldalon töltött idő

Van egy hasonló mutató, ez pedig az oldalon töltött idő. Ezt méri a Google Analytics. Bár ezt sem direkt módon használja a Google, de ez is mérőszáma a felhasználói elégedettségnek.

A Wordstream ennek kapcsán is készített egy felmérést, és ezen is nagyon jól látszik, hogy minél hosszabb az oldalon töltött idő, annál jobb a helyezés.

tartózkodási idő

Érdekes az is, hogy az eredményeik alapján úgy tűnik a Googlenál van egy küszöb szint. Ha ezt megugorja az oldal egy meghatározott keresésre, akkor az oldal átmegy a teszten. Annak tehát hogy valaki tíz percet, vagy két órát tölt egy weboldalon már nincs jelentősége. Egy küszöbszintet kell elérni, ahhoz, hogy bekerülhessünk a Top találatok közé.

Átkattintási arány

Bár a Google hivatalosan nem ismerte el, de lehet azt is tudni, hogy a Google az átkattintási arányt is ellenőrzi, azaz, hogy egy keresésre hányan kattintanak rá a te weboldalad találatára. A magas átkattintási arány egyfajta üzenet lehet: a te oldaladat ismerik és keresik a felhasználók.

Ez persze különböző trükkökkel növelhető, de kérdés, hogy mit találnak ott az emberek. Ha a nagy átkattintás ellenére magas a visszafordulási arány, akkor a magas átkattintás nem tűnik túl hitelesnek. A Google ilyen formán tudja ellenőrizni, hogy a magas átkattintás mögött valódi minőség, vagy spam található.

A Google ezekkel a módszerekkel tudja ellenőrizni a felhasználói élményt. Fontos látni, hogy nem azokat a mutatókat használja, amit mi mérni tudunk az Analyticsben, de lényegileg hasonló dolgokat vizsgál.

Fontos az is, hogy az oldalon töltött idő, vagy a visszafordulási arány erősen függ a piaci szegmenstől, a kereséstől, ez tehát nagyon változékony lehet. Mindig saját konkurenseinkhez és önmagunkhoz képest kell jól teljesíteni, és javítani a felhasználói élményt.

A konverziós arány

Van egy olyan mutató, ami jól érzékelteti a felhasználói élményt és ez nem más, mint a konverziós arány. A látogatók hány százaléka iratkozik fel a hírleveledre, mennyien vesznek az adott termékből? Ha ez az érték alacsony, az arra utal, hogy valamiért a felhasználókat nem győzted meg, nem tűnsz megbízhatónak, nem ismerik a márkádat, bizalmatlanságot szül a design, a weboldal?

A konverziós arány javítása egyértelműen összefüggésben van a felhasználói élménnyel. Keresőoptimalizálási szempontból a konverziós arány javítása egyértelműen előnyös, mert a felhasználói élmény javulását mutatja, ami aztán az organikus helyezésekben is jelentkezik majd.

A szuperfegyver

Ha a hagyományos linképítés, és tartalomépítés, vagy a technikai SEO beállításokat bevetetted és az oldalad helyezésén nem tudsz javítani, akkor itt az ideje, hogy újra átnézd az oldaladat a felhasználók szemével. Vajon az oldalon megkapják, amit keresnek? Ha a válasz  nem adatokkal és számokkal alátámasztott, határozott igen, akkor itt az ideje, hogy javíts oldaladon és a felhasználói élményen. Talán itt rejlik a SEO sikered kulcs is.

Ha szeretnél erről még többet olvasni, olvasd el angolul a cikk forrását.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Értem az összefüggést, és szerintem is igaz, kapcsolatban áll nem csak a felhasználói élménnyel, hanem a minőségi tartalommal is. De ez a time on site kicsit mintha magas lenne, az én témámban, más oldalakat ismerve biztos. 500 sec, 8 perc? Kinek töltenek ennyi időt az oldalán? A visszafordulási arány pedig szintén magas talán a grafikonon, nálam ez 69% körüli, az okostelefonok miatt nő talán évről évre.

    1. A Time on site és a visszafordulási arány nagyban függ az oldal témájától. Webshopoknál általában alacsony a visszafordulási arány, míg egy blognál magasabb, de téma függő is a dolog. A másik dolog, hogy a visszafordulási arány és a time on site is erősen függ az Analytics kódtól (ennek oka, hogy az Analytics, csak eseménykor mér, tehát ha van kattintás az oldalon) Bővebben itt: https://ite.hu/igy-csokkentsd-dramaian-visszafordulasi-aranyodat-bounce-rate-trukk/
      Szóval az ábrán lévő konkrét értékek lényegtelenek, mert oldalanként/témaként más. A lényeg az elv.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

január 11, 2024

2MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Bár a fiatalok körében az Instagram és

január 9, 2024

2MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy néz ki elég komoly algoritmus frissítés

december 19, 2023

2MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megpróbálom bemutatni, hogy milyen

december 7, 2023

2MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bemutatta új multmodális AI-ját a


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!