A Google arról beszélt, hogy leértékelheti azokat a weboldalakat, amelyek felugró ablakokat és reklámokat alkalmaznak.

Az közismert, hogy a Google nem rajong a felugró ablakokért, de tegnap újabb részletek kerültek napvilágra ennek kapcsán.

Egy román webmester kérdezett rá a Google Hangoutján a felugró ablakok keresőoptimalizálási kockázataira.

John Mueller, a Google szóvivője válaszában elmondta, hogy lehetséges bizonyos esetekben a Google a felugró pop-up ablakot tekinti elsődleges tartalomnak, nem pedig a weboldal tartalmát. De lássuk a részleteket, mert ez egy nagyon fontos kérdés nem csak keresőoptimalizálási, hanem marketing szemszögből is.

A kérdés így hangzott: ”Van kockázata annak, hogy a Googlebot magasabb prioritást ad a felugró ablaknak, mint a mögötte lévő tartalomnak?”

John Mueller erre így válaszolt (szabadfordításban):

Hirdetés

hirdetés

”Azt gondolom, hogy felhasználói élmény szempontjából, ha a felugró ablak jelenik meg a felhasználóknak, mielőtt megláthatnák, hogy mit is kínálsz valójában, az kontraproduktív lehet abban az értelemben, hogy nem hozod ki a lehetőségből a legtöbbet”

Másrészt, ha valaki böngészi a weboldalad, és keres valamit, vagy egy hosszabb cikket olvas, akkor a felugró ablaknak van értelme, hogy felhívd a figyelmét, hogy miképp tud veled kapcsolatba lépni, vagy hírt kapni az újabb cikkekről. És ilyenkor van értelme, ha a megjelenést késlelteted.

És mi a helyzet, ha ezt nem teszem meg? Van ilyenkor kockázata annak, hogy a Googlebot a felugró-ablaknak nagyobb prioritást ad, mint a mögötte lévő tartalomnak?

Igen ez megtörténhet, ez egyértelműen megtörténhet.”

Gond-e akkor a felugró ablak?

Eddig tehát a beszélgetés, és most értelmezzük a leírtakat. Mikor gond és gond-e a felugró ablak?

A beszélgetésből egyértelműen kiderül, hogy a Google két csoportba osztja a felugró ablakokat. Az első típus az, ami azonnal megjelenik a felhasználóknak, míg a másik csoport, amikor késleltetett megjelenésűek.

Az első esetben a hatás lehet káros. A Googlebot ugyanis a feltérképezés során a felugró ablakot is látja, és ennek magasabb prioritást adhat, mint az alatta lévő tartalomnak.

A második eset a beszélgetés alapján nem kockázatos. Tipikus példája, amikor valaki a weboldalunkra érkezik, és a cikk olvasása után bizonyos idő elteltével jelenítjük meg neki mondjuk a hírlevél feliratkozási pop-upot.

Ezek alapján a hazai webáruházakban népszerű kilépési ablakok nem jelentenek SEO szempontból kockázatot.

Pop-up ellenőrzése

Hogyan ellenőrizhetjük, hogy a mi weboldalunk és felugró ablakunk melyik kategóriába tartozik?

Nos, a Search Console, korábbi nevén Webmester Eszközök lehetőséget ad, hogy a weboldalunkat a Googlebot szemével is megtekintsük (Feltérképezés/Megtekintés Googleként). Ha itt megjelenik a felugró ablak, akkor gond van, ha nem, akkor nem kell aggódnunk.

felugró ablakok

Sajnos idehaza is láthatunk olyan weboldalakat, amelyek kezdőoldal egy felugró ablakkal indít, van ahol ezek megjelenítése időszakos (például leltározás, vagy ünnepi időszak alatt). Ezek használata nem ajánlott.

A felugró ablakok használata remek marketingeszköz, de mint látható SEO szempontból is óvatosságot igényel. Ráadásul a felugró ablakokat a felhasználók a böngészőn keresztül részben tiltani is tudják, használata ezért is körültekintést igényel.

A Google egyébként már 2014-ben is beszélt a felugró ablakokról és azok tiltásáról. John Mueller akkor arról beszélt, hogy a felugró ablakok hatással lehetnek a Google Page Layout algoritmusára és ezen keresztül negatívan hathatnak ki az oldal rangsorolásra. Akkor azt javasolta, hogy a felugró ablakokat úgy állítsuk be, hogy csak a visszatérő látogatók láthassák azokat, mivel a Googlebot nem használ sütiket.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. És mi a helyzet a felnőtt tartalmakat kínáló oldalakkal? Mert itt gyakorlatilag kötelező a dolog. Ráadásul úgy, hogy az érdemi tartalmat a választásig ki is érdemes takarni!

    Itt nem feltétlenül kemény xxx oldalakra gondolok, hanem pl. alkoholokkal foglalkozó oldalak, (ízléses)erotikus tartalmú oldalak, stb…

    Ezen esetekre van esetleg valami beilleszthető kód, ami jelzi a google felé, hogy milyen jellegű felugró ez és ne foglalkozzon vele?
    Vagy más egyéb megoldás?
    (én konkrétan pl jQueryUi Dialog-al oldom meg a felugrót, sötét, épphogy áttetsző div-el lefedve a lényegi tartalmat)

    1. Szia!

      Az őszinte válasz az, hogy nem tudom, ilyen szegmensben nem dolgoztam, így hasonló probléma még nem jött elő.
      Bármelyik megoldást használod teszteled Fetch and Renderrel.

  2. Nálam az fordult elő, hogy mivel használok sütit az oldalon a szokásos módon erről tájékoztatást kellett adjak a látogatóknak. Ezt a figyelmeztető szöveget nálam indexelte a Google és sok esetben meg is jelent a találati listán. Viszont nem örökre, idővel kezdett kikopni.

    1. Érdekes, de azt gondolom ez a sütis dolog nem túl nagy méretű, és a Google idővel leveszi miről van szó, pláne hogy idehaza is tömegével kezdték el alkalmazni a weboldalak, még a legnagyobbak is.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

január 16, 2017

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A múlt héten lépett életbe a Google

január 10, 2017

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google hivatalos blogján jelezte, hogy a

október 20, 2016

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Már beszámoltunk róla, hogy januárban új Google

augusztus 24, 2016

62MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google elszánta magát, büntetni fogja a


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!