A tegnapi napon jelentették be, hogy a Firefox lecseréli eddigi alapértelmezett keresőprogramját. A Google-t a Yahoo válthatja.
Lényegesen megnövekedhet a Yahooból érkező látogatók száma, mivel az eddigi alapértelmezett Google kereső helyett mostantól a Firefox a Yahoo keresőjét fogja használni. A bejelentés egyelőre az Egyesült Államokat érinti csak, és nem derül ki, hogy mi lesz a helyzet Európában. Itt úgy tűnik egyelőre marad a Google, de nem biztos, hogy sokáig marad ez a helyzet, ugyanis a Google Európában komoly antitröszt ellenes küzdelmekbe bonyolódott, így számára még akár kedvező is lehetne, ha a Firefoxban a Yahoo váltaná fel.
A Firefoxra egyébként jellemző, hogy igyekszik területileg váltogatni az ajánlott keresőszolgáltatót. Így például Oroszországban a Yandex, míg Kínában a Baidu az alapértelmezett kereső a böngészőben.
A mostani váltás némileg javíthatja a Yahoo helyzetét a keresőpiacon. Az Egyesült Államokban a piacnak mintegy 10%-át birtokolja jelenleg a Yahoo. A Firefox részesedése a keresőpiacon nagyjából 16 százalék. Ezzel a lépéssel pedig a Yahoo esélyt kap, hogy tovább növelje piaci részesedését. Bár az elmúlt években volt némi változás az amerikai piacon, a Google pozíciója egyelőre megingathatatlan. A Yahoo és a Bing inkább csak egymástól képes felhasználókat elcsábítani, a Googletól nem.
Idehaza egyébként a Firefox részesedése sokkal jelentősebb, mint az amerikai piacon, nagyjából 37% körüli. Ha az együttműködés hazánkra is kiterjedne, az észrevehetően növelhetné a Yahooból érkező látogatók forgalmát. Idehaza jelenleg a keresőkből érkező látogatók nagyjából 1 %-a érkezik a Yahoo keresőjéből.
Az kétségtelen, hogy hasznos lenne, ha középtávon megjelenhetne egy valódi vetélytárs a Google-val szemben. Ez nem csak a keresőoptimalizálást tehetné kiegyensúlyozottabbá, de a Google hegemóniáját is csökkenthetné. Szükség lenne rá, de egyelőre erre igen csekély az esély.