Évek óta nem volt olyan erőteljes hatású algoritmusfrissítés, mint most március elején, a SMX konferencián erről is beszélt Garry Illyés a Google szóvivője. A mobil indexelés is szóba került.
Nem beszélhetünk Fredről
Most zajlik a világ egyik legnagyobb keresőmarketing konferenciája (SMX), amelyen hagyományosan felszólal a Google szóvivője is.
Gary Illyés sok mindenről beszél ilyenkor és a keresőoptimalizálók minden mondatra figyelnek. Most a legnagyobb érdeklődés a Fred algoritmust övezte. Ez lett a nem hivatalos neve annak az algoritmusnak, amely március első felében rengeteg weboldalt érintett.
Nos, a konferencián Gary Illyés e témában nem volt túl beszédes, de közvetett módon azt elismerte, hogy valóban volt egy jelentős frissítés. A szóvivő ugyanis arról beszél, hogy a vezetők döntése alapján nem közölhetnek semmilyen részletet a Fred algoritmusról.
Annyi tippet ugyanakkor adott, hogy a FRED-re a választ megtaláljuk a Google súgóoldalán, a Webmestereknek szóló irányelvek között.
Ha megnézzük ezeket az irányelveket, azok azonban annyira általánosak, hogy igazi segítséget nem nyújtanak. A SEO alapelvei olvashatóak itt, de tény, hogy a minőségi irányelvek között, megtaláljuk azt, hogy a weboldal a felhasználóknak készüljön és ne a keresőknek, valamint a kerülendő manipulációs technikák is.
Egy szóval: nem kerültük közelebb a Fred-algoritmushoz megfejtéséhez. A neten a szakértők részéről is rengeteg spekuláció olvasható, a legvalószínűbb, hogy egy összetett algoritmusról van szó, amely rengeteg szignált együttesen elemez ki.
Mobil indexelés
Gary Illyés sokat beszélt ellenben a mobil indexelésről is. Mint az ismert, a Google a közeljövőben át kíván váltani a mobil indexelésre, aminek a lényege, hogy a jövőben a rangsorolás alapja a weboldalaknak nem az asztali, hanem a mobil verziója lesz.
Gary Illyés azt hangsúlyozta, hogy senki se pánikoljon, különösen ne azok, akiknek reszponzív a weboldala.
A szóvivő elmondta, hogy a mobil-indexxel foglalkozó részleg szeretné az idei évben elindítani a fejlesztést, de még mindig tesztelnek és kísérleteznek, és nincs céldátumuk. A mobil indexelés „még hónapok, vagy negyedévek távolságában van, nem hetekre” – fogalmazott Gary Illyés.
A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a mobil web esetén kevesebb a rangsorolási szignál, mint az asztali verzió esetében.
„Kevesebb a tartalom és szűkösek a linkek is” – ismertette a problémát a szóvivő. „ A mobil oldalaknak sokkal kevesebb a metaadata is.”
„Egy minőség-semleges indulást tervezünk, nem szeretnénk, ha a találati lista minősége romolna, de új rangsorolási tényezőket kell találnunk azok helyett, amelyek a mobil webről hiányoznak.”
Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy ugyan az lesz a találati lista, hanem azt, hogy annak minősége nem lesz rosszabb, vagy jobb, mint most az asztali verzión alapuló rangsorolásé.
Fontosabb lesz a sebesség
Gary Illyés arról is beszélt, hogy új módszeren dolgoznak, amely képes lesz a mobil oldalak sebességét mérni, mert a jelenlegi az asztali változatok sebességét mérő verzió nem releváns a mobil oldalak esetén.
Ez az első eset, amikor a Google nyilvánosan beszélt arról, hogy a weboldalak mobil verziójának sebessége rangsorolási tényező lesz a mobil indexelés során.
Gary Illyés azt mondta ennek kapcsán a Google az indítás előtt részletekkel is szolgál majd.
Néhány tippet is adott, hogyan készüljenek a webmesterek az átállásra:
- Ellenőrizd, hogy a mobil verzión megtalálható-e az a tartalom, amelyre helyezést akarsz elérni.
- Ellenőrizd, hogy a mobil verzión is megtalálhatóak-e a strukturált adatok.
- Ellenőrizd, hogy a „rel” beállítások megfelelőek-e a mobil verzión.
A szóvivő ígéretet tett arra vonatkozóan, hogy a két utolsó pont kapcsán a Google hamarosan részletes útmutatóval szolgál.
Nem lesz minden mesterséges intelligencia alapú
A konferencián szó esett a mesterséges intelligencia használatáról. Gary Illyés elmondta, hogy a kereső és rangsorolási algoritmusukban nem fognak minden mesterséges intelligencia alapúra cserélni, mert nagyon nehéz a hibakeresés.
„Ha a RankBrain hoz egy döntést nagyon nehéz megmondani, hogy miért úgy döntött, míg ez a hagyományos algoritmusoknál nem probléma.” – hozott egy példát Gary Illyés.
If RankBrain makes a ranking decision, it is hard to understand why the decision was made. With traditional algo, you can. @methode #smx
— Jennifer Slegg (@jenstar) 2017. március 23.
A RankBrain algoritmus kapcsán egyébként nincs változás, sőt Gary Illyés azt is elmondta, hogy a gépi tanulással foglalkozó részlegük jelenleg egy másik projekten dolgozik.
A duplikált tartalomról
A szóvivő ismét beszélt a duplikált tartalomról is, ami igen gyakori webáruházaknál. Az mondta: „A duplikált tartalom nem eredményez büntetést, de felhígítod vele a szignálokat és lábon lövöd vele saját magadat.”
Duplicate content isn’t a penalty – but you’re diluting your signals & shooting yourself in the foot@methode #smx
— Greg Gifford (@GregGifford) 2017. március 23.
A spam értékelésekről
Egyre gyakoribb, hogy a webáruházak spam, azaz nem valós értékeléseket alkalmaznak például a termékeknél. Gary Illyés arról beszélt, hogy az algoritmus ez esetben nem egyes weboldalakat figyel, hanem nagyobb mintázatokat. Hogy ez pontosan mit jelent nem derült ki, de a lényeg, hogy egyes oldalakat önmagában nem vizsgál.
Nem gond a mély struktúra
Gary Illyés azt is mondta, hogy önmagában az, hogy egy aloldal a könyvtár –struktúrában mélyen helyezkedik el nem jelent problémát a rangsorolás szempontjából. Ezt mi csak annyival egészítenénk ki, hogy a belső linkek hiány viszont gondot jelenthet.
Domain szignálok
Gary Illyés azt is mondta, hogy a Google igyekszik távol tartani magát a domain-szintű szignáloktól, majd azt mondta, hogy nincs a rangsorolásban „Domain authority” jellegű tényező. Ilyesmi url-hez köthető csak.
Majd arról is beszélt, hoyg ne ragaszkodjunk a pontos kulcsszavas domainekhez. Önmagában nincs velük probléma, de amire az emberek használják, az már problémás.
Google tries to stay away from domain signals. Some domain wide like hacked site warnings. But not for ranking @methode #smx
— Jennifer Slegg (@jenstar) 2017. március 23.