Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Ezért büntetett márciusban a Google – a Fred algoritmus megfejtése!
Keresőoptimalizálás

Ezért büntetett márciusban a Google – a Fred algoritmus megfejtése!

fred-algoritmus

Évek óta nem söpört végig ilyen büntetéshullám, mint most márciusban. az algoritmus-frissítés Fred néven híresült el. Most, több mint száz weboldalt néztünk át, hogy megfejtsük, mi állhat a Fred mögött.

Az előzmények

Kezdjük röviden az előzményekkel! Március 7-8-án olyan hatású algoritmusfrissítés zajlott le, amilyet utoljára 2012-ben láthattunk a Pingvin algoritmus idején.  A hazai oldalak közül is rengeteg észlelte a változásokat, és sok oldal forgalma zuhant le, de voltak nyertesek is.

Fontos látni, hogy a Fred nem egyetlen időponthoz köthető. Már februárban is voltak kisebb-nagyobb mozgások, és a Fred-et követően március közepéig egyértelmű forgalomcsökkenés volt tapasztalható. A mozgások olyan voltak mint a földrengésnél, előrengések és utórengések, amelyek másfél hónapon keresztül tartottak, de a fő időpont egyértelműen március 7-8 volt. De mivel ez egy összefoglaló cikk, érdemes megemlékezni a többi időpontról is:

  • február 7. – erről cikket is írtunk
  • február 20-22. – összefüggésben a február eleji mozgásokkal
  • március 6-8. – a Fred-algoritmus
  • március 17.

Talán ezek a legfontosabb dátumok. Jellemző, bár nem általánosan, hogy azok az oldalak, amelyeket egyik dátum negatívan érintett, azok a többi dátum során is csökkenő forgalmat észlelhettek, de ahogy írtam ez nem minden oldalra volt igaz.

Amit a Google mond

Aki keresőoptimalizálással komolyan foglalkozik, azonnal nyomozni kezdte mi állhat a frissítés hátterében. A Google szokás szerint hallgatott, majd Gary Illyés, szóvivő megtörte a csendet és elismerte, hogy valóban volt algoritmus-frissítés, ami egy vicc révén a Fred nevet kapta.

Később az egyik legnagyobb keresőmarketing konferencián kicsit többet is elárult az algoritmusról, a legfontosabbak az alábbiak:

hirdetés
  • a Fred-algoritmusról a vezetőség döntése alapján nem beszélhetnek (ez elismerése annak, hogy volt módosítás, és az jelentős volt)
  • valamint azt is közölte, hogy a válasz arra, hogy egyes oldalakat miért érintett a Fred-algoritmus megtalálható a Webmester irányelvekben

Végül néhány napja a Google azt is közölte, hogy a Fred algoritmus időszakában más algoritmusfrissítések is voltak, amelyek más célokat tűztek maguk elé, mint a Fred algoritmus.

Nagyjából ez minden, amit a Google közölt, ám ezek is fontos információmorzsák, ugyanis megmagyarázza azt, hogy miért nem határozható meg egyértelműen, hogy milyen oldalakat érintett a Google. Azért mert több frissítés futott, és ezeknek más-más célja volt. Ez pedig átvezet a következő témához, avagy miért büntetett a Fred algoritmus, mik a jellemzői?

A Fred jellemzői

Ahogy írtam több mint száz weboldal néztünk át az elmúlt hetekben, hogy megfejtsük, mi állhat a Fred algoritmus mögött. Ezek alapján összeállt egy kép, ami közel sem biztos, hogy teljes, de talán segítséget nyújthat sokaknak. Sajnos a példák közül nagyon kevés nyilvános, de amit lehet megosztunk itt, példákkal együtt.

Jöjjenek az általános megállapítások!

  1. Nem egyetlen hiba okozta a hátrasorolás!

Az első és legfontosabb tanúság, hogy nem egyetlen hiba okozta a hátrasorolást. Ahogy a Google is mondta több algoritmust futattak az időszakban, több eltérő céllal, és ez nagyon jól látszik az érintett oldalakon.

Láttuk ugyanis olyan oldalt, aminek a linkprofilja patyolattiszta volt, mégis érintette a Fred algoritmus, és láttunk olyat is, ahol látszólag nem voltak tartalmi/minőségi problémák mégis csökkent a forgalma. Azaz több algoritmus futhatott, ami mást-mást célzott, de a hatások egybemosódtak. Ez vélhetően szándékos volt a Google részéről.

  1. Inkább büntető algoritmus volt

A másik nagy tanúság, hogy a Fred-algoritmus inkább büntető jellegű volt. Nagyon sok olyan oldallal találkoztunk, aminek a forgalma eltűnt, vagy lefeleződött, lényegesen kevesebb volt azon oldalak száma, ahol forgalomnövekedés volt észlelhető. Volt ilyen is, de kevesebb és a forgalomnövekedés mérsékeltebb volt. ez arra utal, hogy a Fred inkább oldalakat sorolt hátra, valamilyen oknál fogva, és aki előnyét látta, azok inkább ezekből a helyezésromlásokból profitáltak, azáltal, hogy egy-egy helyezést javultak a kieső oldalaknak köszönhetően.

A büntetés jellegre utal Gary Illyés azon mondata , mely szerint az érintett oldalnak a válasz megtalálható a webmester irányelvekben, ez pedig: ” Az itt leírt minőségi irányelvek a megtévesztő vagy manipulatív viselkedés leggyakrabban előforduló formáival foglalkoznak.”

A Fred és társai, tehát inkább valamit büntetett, ami ütközik a Google irányelveivel.

  1. Az algoritmusfrissítések összefüggnek

Ahogy írtam, nem egyetlen frissítés történt, de ezek összefüggnek, vagy legalábbis hatásaikban bizonyos oldalaknál átfedik egymást. Íme erre néhány példa:

Helyezés ingadozás

Helyezés változás

Jól látható, hogy esik le, majd ugrik vissza a helyezés egyes oldalaknál, rengeteg ilyen példát lehetne hozni. A dátumok egyértelműen összefüggnek.

  1. Válogatós volt az algoritmus

Szintén általános tapasztalat, hogy válogatós volt az algoritmus. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan oldalak, ahol a másodlagos kulcsszavaknál esett a forgalom, a fő kulcsszónál viszont maradt a TOP pozíció. De volt olyan példa is, ahol éppen ellenkezőleg a fő kulcsszavaknál volt hanyatlás, miközben a longtail forgalom érdemben nem változott.

Nem lehet tehát azt mondani egyértelműen, hogy a domain egészét érintette a büntetés. A büntetés válogatós volt, bár az tény, hogy az érintett domainek forgalomcsökkenése általában jelentős volt.

  1. Kicsik és nagyok

Az ötödik nagy tanúság, hogy a Fred algoritmus nem kímélte a nagy oldalakat se. Korábban már hivatkoztunk a wearable.com oldalra, amely több milliós havi forgalmat bonyolított le, és most zuhant vissza a látogatottsága. Azóta találkoztunk egy világmárkával, amely ha nem is ilyen szintű, de komoly visszaesést szenvedett el.

Volt olyan is domain is, amire több ezer másik domain hivatkozott, mégis komoly hátrasorolódást könyvelhetett el. Az algoritmus tehát nem válogatott méret szerint.

Ide tartozó tapasztalat, hogy míg a legtöbb frissítés során a nagy oldalak forgalma nem változik, most a legnagyobbaknál is komoly változások történtek. Erre példa a mall.hu, aminek egyértelműen nőtt az organikus forgalma (ez Magyarország 3. legnagyobb webáruháza!).

mall forgalom

Ezzel szemben a lap.hu csoport inkább a vesztesek közé tartozik.

lap.hu forgalom

További forgalomnövekedés valószínűsíthető az ipon.hu esetén (7. legnagyobb webáruház), de nagy nyertes a hvg.hu is.

hvg forgalom

A vesztesek közé sorolhato a hirkereso.hu is, aminek úgy tűnik szintén csökkent, az amúgy jelentős organikus forgalma.

hirkereso

Konkrétan milyen problémák eredményezhettek büntetést?

Ahogy írtam a hatások nagyon összetettek voltak, de néhány konkrét dolog lehatárolható, lássunk ezek közül néhányat!

Gyenge minőségű webáruházak

A mostani frissítéseknek rengeteg webáruház esett áldozatul. Az érintett weboldalakra jellemző volt, hogy a tartalmuk igen gyenge minőségű volt. Néhány tipikus hiba:

  • másolt tartalom nagy aránya
  • a termékoldalak nagyfokú hasonlósága: ha sok hasonló jellegű termék van, esetleg azok megjelennek eltérő url-eken, és a termékleírás minimális, akkor nagyobb esély mutatkozott a büntetésre
  • SEO optimalizált tartalom: erre érdemes külön kitérni, ugyanis a mostani tapasztalat azt mutatja, hogy a SEO-optimalizált kategória, vagy akár főoldalak, most inkább hátrányosnak mutatkoztak, mit jelent ez? Például hosszú szövegeket a kategóriaoldalak alján, ami egyértelműen nem a felhasználókat célozza meg.

Mi védhette meg a webáruházakat a büntetéstől?

webshop forgalom

(egy hazai webshop forgalma)

Ilyen lehet az egyedi blog, a minőségi termékoldalak, és a brandkeresések magas aránya, azaz, ha sok felhasználó keres a webáruház nevére, különösen a termékekkel összefüggésben.

A mostani algoritmus, talán annyiban különbözött a korábbi minőségi frissítésektől, hogy jobban SEO központú volt. Tehát, ha bizonyos technikák feltételezhetően a keresőmotorok miatt kerültek be az oldalra, arra most „harapott” a Google.

Adsense célú weboldalak

A másik egyértelműen jól lehatárolható kört azok a weboldalak jelentik, amelyek egy jól meghatározott téma köré csoportosultak, és a cél egyértelműen az organikus látogatók megszerzése volt, és a látogatókon keresztül az Adsense hirdetési bevételek realizálása.

Ezek a weboldalak nem feltétlenül gyenge minőségűek, sőt akad köztük néhány jó minőségű is, ám kialakításuk, szerkezetük, kulcsszóhasználatuk inkább utalt a SEO célra, sem mint a felhasználók igényeinek kielégítésére.

Ezt a témát a Seroundtable szerkesztője Barry Schwarcz elég jól kielemezte, érdemes a cikkét és példáit átnézni.

adsense

Egy hazai Adsense célú oldal forgalma

Az angolszász területen ennek olyan oldalak is áldozatul estek, amelyek idehaz igen jó minőségűnek számítanának. Magyarországon az ilyen típusú weboldalak visszaesésére kevés a példa, de néhánnyal azért találkoztunk, bár idehaza mintha a mérce alacsonyabban lett volna.

Doorway Pages

A Google egyértelműen leszögezte, hogy nem kedveli a doorway pages oldalakat, ami magyarra  belépő oldalaknak lehetne nevezni. Ezek olyan oldalak, amelyeknek az a célja, hogy plusz forgalmat hozzanak egy adott aloldalra, tipikus példája a „vízszerelő budapest XX kerület” típusú oldalak.

Ha ezekből sok van egy oldalon, minden kerületet, környező települést megcélozva, valamint az egyes oldalak tartalma minimálisan különbözik csak, akkor a mostani frissítés során jó eséllyel kaphatott hátrasorolást.

Nem egy és nem kettő ilyen oldallal találkoztunk, ami korábban még belefért most már nem.

doorway pages

Egy építőipari szolgáltató oldala, sok belépő oldallal

Az viszont látszik, hogy ha egy oldalon nem csak ilyen típusú tartalmak vannak, és ezen oldalak kellően vannak variálva, akkor azok átcsúsztak a rostán.

Túllinkelt oldalak

Rengeteg észrevétel érkezett annak kapcsán, hogy a mostani frissítés esetleg a linkekkel van összefüggésben. Különösen a külföldi Black Hat fórumok voltak hangosak a panaszoktól.

A mi tapasztalatunk viszont az, hogy sem egyértelműen a katalógusoldalak, sem egyértelműen a PR cikkes linkek nem okoztak tömeges hátrasorolást. Vannak olyan oldalak, ahol ez lehet a probléma, de egyértelmű összefüggést nem sikerült találnunk.

Ami viszont elég jól megmutatkozott, hogy ha egy-egy aloldal arányaiban túl sok, és erősen kulcsszavas linket kapott, akkor ott észleltünk hátrasorolást. Ez több oldal esetén is előjött mint probléma.

Kulccszavas menüpontok

Szintén egy visszatérő probléma volt a túl kulcsszavas, nem természetes menüpontok használata. A kulcsszavas menüpont természetes, de ha az túl hosszú és túl sok kulcsszót találunk benne, az már jelzés lehetett a mostani frissítés során. Mire kell gondolni?

Például: ”Műanyag ablak, nyílászáró csere, műanyag ablak ár” típusú menüpontok, esetleg title. Ez egy menüpontban nehezen olvasható, és nem a felhasználókat, hanem inkább a keresőmotorokat célozza meg.

Sötét foltok

A fenti néhány olyan tipikus példa volt, ahol elég jól be lehetett határolni, hogy mi volt a probléma az egyes oldalakkal, mi okozhatta a hátrasorolódást. Nem tagadom ugyanakkor, hogy vannak olyan oldalak, ahol a büntetés, vagy éppen hátrasorolás mögött nem tudom beazonosítani az okokat.

Talán ha több adatunk gyűlik össze, akkor ez is sikerül majd. Ha a te oldaladat érintette a mostani frissítés, kérlek írd meg nekünk. Adataidat nem hozzuk nyilvánosságra, de segíthet megérteni az okokat!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

7 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Lehet gúnyolódni azon amit most ideírok, és kiviccelni, de a tény a Fred-el kapcsolatban a következő:

    Algoritmus hiba.

    Feldolgozási hiba a szokott sorrendben és összehasonlítási láncban.

    Majd meglátjátok, hogy 1-2 héten belül ez visszarendeződik. (Általában szűkös határidőket mondok, ezért legyen ez maximum 1 hónap).

    Csak ennyit jelent, ha egy “gyártási folyamatban” például a palackozásnál elkészül a palack, majd rákerül a kupak és azután a zárt palackra öntik a belevalót, például a kólát.

    Azért is vezetetted le az általad ismert hibasorozatokat, és nem találtál konkrétumot.

    De arra mindenképp jó volt, így megírtad mindezeket, amiket csak gondoltál, és ismertél.

    Nyugi, pihi, lesz ez még jobb is:D

    Syl

    • Csatlakozom Syl hozzászólásához és bízom a visszarendeződésbe is, mert a google irányelvekkel ellentétben lassú, mobilon élvezhetetlen és szinte tartalom nélküli oldalak helyezése javult.

      • Tom! A Syl az see you later, azaz később találkozunk.

        De megtartom nevemnek, azután, hogy elneveztél így:)

        Visszafog rendeződni, ebben biztos vagyok.

        Ahogy írod is, semmilyen értéke, és építő jellege nem volt, és láttam azt is, hogy a gépi logikában is zavar volt, nem olvasta értelmezte és helyezte az oldalt és az aloldalakat megfelelően.

        Köszi a hozzá szólásodat, rendben lesznek a dolgok.

        Syl:)

  • Konkrétumokat ne is igen keress a Google algoritmusaiban, elég szomorú lenne, ha ilyen könnyen ki lehetne ismerni. Én hozzátenném, hogy mindig ott van a random generátor is pont ebből az okból kifolyólag.

    Ha mind ezek igazak, amiket leírtál Attila, akkor én a Fredet is úgy imádom, mint a pingvint 😀 Szeretem, mikor bünteti a trükközéseket és teret ad a normális munkának.

    Üdv.

    • Azóta beszélsz így Arnold bátyám, mióta elkenték a szádat:))))))))))))))))))))

      “Mindezt úgy, hogy én is rengeteg weboldal gyűjteménnyel rendelkeztem, amibe iszonyatosan sok energiát öltem bele. Ekkor viszont még senki sem sejthette a pingvin eljövetelét, mint ahogyan én sem, csupán a körülményeket láttam.”

      Egykor Te is nagy betyár gyerek voltál kölök:D

      Aztán hirtelen Te is megszentelődtél és prémium pro max high linképítő lettél!

  • Azon ritka szerencsések egyike közé tartozom, akiknek élőben sikerült elcsipnie az állítólagos Fred algoritmust.

    Ennek egyetlen egy oka van, hogy ki nem hagynám valamire való keresőoptimalizálóként azt, hogy mindig kézileg ellenőrizzem le a találati listát, vagy a keresési eredményeket.
    Enélkül nem lehet változásokat igazán pontosan és részletesen ellenőrizni, sem pedig összefüggéseket keresni illetve találni.

    Főképpen hogy a Rank Brain is külön a humán keresésre készül, sőt ugyanennek köszönhető az is, hogy hamarább észlelhető az is, hogy a regionális keresések találati listája is már jócskán eltér.
    Így egy veszprémi cégem például első oldalas veszprém megyében uszudatechnikára (ezt több információból és keresésből és már lokalizált helyezéskereső programokkal is alátámaszthatom), míg a budapesti keresések során minösszesen 3.oldalas.

    Tehát elsőként hiánypótlóként ezzel is kellene foglalkoznotok, hogy van a Megyei és Országos szintű találati lista is, így keresőoptimalizálás, és itt nem a térképes találati listáról van szó. Az ismét egy másik dolog.
    De akkor térjünk vissza a Fred-re.
    Miről szól, vagy fog szólni a Fred?
    Információ: Keresés során egy gyűjtő aloldalt hozott be nekem a kereső, amelyben a keresési eredmény a szokott hoz képest nem az aloldalt, hanem egy hivatkozott gyűjtő aloldalt hozott be. Példa: Nem a juhtúró aloldalamat hozta be, hanem a túró gyűjtő aloldalt hozta be találatnak a szokott pozicíióban.

    De ami fontosabb és lehet haladni ezen, hogy a találatban a title-t átírta a permalink, azaz link nevére, amelyként megvolt nevezve a gyűjtő lapon.
    Tehát mégegyszer a juhtúró aloldal helyett a központi túró oldalt hozta be, ahonnan mint cikkesítve, vagy webshop esetében termékblokkosítva volt a juhtúró aloldal több más termék mellett.
    És ennek a gyűjtő aloldalnak a keresési találatában nem azt írta a szokott módon ami a címe volt, hogy például túrok, hanem címként az itt található link nevét írta ki, amely az volt, hogy akciós juhtúró.

    Tehát erről fog szólni a Fred, amelyet én úgy fogalmaznék, hogy “Egy szinttel feljebb kerül” a tartalmi struktúra, és azokból “Apró linkkivonatok lesznek a title-k kigenerálásra”.
    Így biztosít majd választékosabb tartalmat a Google, “amennyiben adott esetben gyengébb lenne a korábban megjelenített aloldal minősége”. Ilyen esetben feljebb lép és egy azt tartalmazó gyűjtő oldalt jelenít meg.
    Tehát ez a webshopoknak lesz elsőként jobb idővel, amely a kategória oldalakat fogja támogatni, erről fog szólni mindez.

    Sőt a hírportálokat is támogatni fogja mindez.
    Miért mondtam, hogy korábban “hogy gyártási hiba volt a Fred”? Mert korán lett kihozva, és nem lett jól összetéve az algoritmus, mert sokmindent nem tudott “megkülönböztetni oldal-oldal között, tartalom-tartalom között”.

    Más lesz a találati lista és más lesz az aloldalak és így a tartalmak megítélése és optimalizálása is.
    Korai fázis volt, amit én inkébb hibának neveznék.

    Lesz még egy nagyobb változás is, amely a linkstruktúrára is vonatkozik, de ott a hivatkozó és hivatkozott oldalak megítélése fog változni. Röviden, érdemes lesz kifelé linkelni majd idővel ismét, de csak akkor, ha az valóban releváns, gyűjtő jelleggű, és mindenképpen bemutató tartalommal is rendelkezik a linkelő oldal. A startlapnál van gondban emiatt a Google, mert ütik egymást a dobozból lefelé irányuló aloldalak és az aldomainek nyitó oldalai. Ezeknek egyben kellene lenniük bevezető tartalom megjelenítéssel együtt.

    Röviden ennyit tudok mondani, hogy nagy változások lesznek hamarosan, és a mostani még nem
    Frednek hivandó, de hamarosan.

    Remélem hasznos volt.

    • És azt elfelejtettem mondani, hogy ez EGY NAGYON-NAGYON ROSSZ DÖNTÉS A GOOGLE RÉSZÉRŐL. Látszólag kedvezni fog a híroldalaknak és a webshopoknak de a gyakorlatban sokkal rosszabbat fog tenni, hogy az összefoglaló oldalakat fogja előnybe részesíteni, még akkor is, ha adott aloldalak (termék aloldalak) nem annyira kidolgozottak.

      Az a hibás kigondolás a részükről A KEVÉSBÉ KIDOLGOZOTT ALOLDAL MÉG NEM JELENT INFORMÁCIÓHIÁNYOS ALOLDALT!

      Hisz mi kell nekünk? Ár és telefonszám és némi termékleírás, vagy mi kell nekünk hírekben? A lényeg jól összefoglalva.

      Szóval most OLVASTATNI ÉS KERESGÉLTETNI FOG MINKET A GOOLGE:D

      Syl