Ebből az útmutatóból megtudhatod, mi az a Google Discover, hogyan jelenhetsz meg benne, mi kell hozz és mi nem, hogyan tudod mérni a megjelenést, és sok egyebet keresőoptimalizálási szempontból.

Mi az a Google Discover?

A Google 2018. szeptember 24-én jelentette be, hogy a Google Feed helyébe a Google Discover lép. Akkor már 800 millió ember használta legalább havi szinten a Google Feed-et.

 A Google úgy fogalmazta meg, hogy a Discover célja az, hogy olyan tartalmat mutasson, ami friss és érdekel Téged.

A Google Discover mobil és táblagépeken jelenik meg a Google keresője alatt, és a weboldalak egyes cikkeinek rövid összegzését kártya formában mutatja meg. Tulajdonképpen egy görgethető témakörlistáról van szó, ami igyekszik alkalmazkodni a felhasználó érdeklődési köréhez.

Milyen tartalmakat jelenít meg a Google a Discoverben?

A Google a felhasználó érdeklődési köre alapján egyedileg igyekszik meghatározni a Discoverben bemutatott témákat. Emiatt minden felhasználó Discover listája egyedinek tekinthető.

A Google alapvetően a felhasználó alábbi adatiból gyűjti ki azokat az információkat, hogy mit jelenítsen meg a Google Discoverben:

Hirdetés

hirdetés
  • internetes és alkalmazástevékenység (például mire, milyen témakörökre és milyen gyakran keresünk a Google-ben.)
  •  Eszközadatok: azaz a mobilkészülékünkről származó adatok
  • Helyelőzmények és helyadatok

Például, ha gyakran keresünk sport témára, gyakran látogatunk ilyen weboldalakat és Magyarországon élünk, akkor a helyi sport weboldalak hírei nagyobb eséllyel fognak megjelenni a Discover-ben.

A Discoverben azonban nem csak hírek jelenhetnek meg, de események, videók, időjárási adatok, vagy akár sportesemények is.

Fontos tudni, hogy nem csak friss hírek, hanem örökzöld tartalmak is megjelenhetnek a Google Discoverben, ha a felhasználó érdeklődésére számot tarthatnak.

Hogyan jelenhetek meg a Google Discoverben?

A Google a Discoverben megjelenő oldalakat mesterséges intelligencián alapuló algoritmussal határozza meg. A fő rendezési elv, hogy a cikk tartalma érdekelje a felhasználót. Magyarán a felhasználó érdeklődési köré és a cikked témája közti kapcsolat szorosság határozza megy, hogy milyen eséllyel jelensz meg a Discoverben.

„Nincs szükség különleges címkékre vagy strukturált adatokra a Discoverben való megjelenéshez – oldalai egyszerűen jogosultságot szerezhetnek, ha a Google indexelte őket, és megfelelnek a Google Hírek irányelveinek.

Amint láthatod nem kell semmilyen speciális jelölő. Ha a Google a normál webes keresésben indexelte az oldaladat, akkor bekerülhetsz a Google Discover-be is.

A másik kitétel a Google Hírek irányelveinek való megfelelés. Fontos megértened, hogy ez nem azt jelenti, hogy elfogadott Google News hírszolgáltatónak kell lenned!

Számos olyan weboldal van, ami nem elfogadott Google News hírszolgáltató, mégis szerepel a Discoverben. Bár személyes véleményem, hogy ha ott szerepelsz akkor a Google Discoverben is jobb az esélyed.

A lényeg tehát, hogy a Google Hírek irányelveinek meg kell felelned, de ennek elbírálása a Discover esetén nem manuálisan történik! És mik ezek az irányelvek?

  • Eredeti tartalom
  • Átláthatóság (dátumok, szerzők, kiadó, elérhetőség feltüntetése)
  • Hirdetések és szponzorált tartalmak nem lehetnek túlsúlyban

Nem engedélyezett

  • Személyes és bizalmas információk közlése
  • Szerzői jog által védett tartalom publikálása
  • Nyíltan szexuális tartalom
  • Nyíltan erőszakos tartalom
  • Gyűlölködő tartalom
  • Orvosi tanács
  • Veszélyes és törvénybe ütköző tevékenységek
  • Zaklatás és internetes zaklatás
  • Megtévesztő módszerek
  • Spam és rosszindulatú programok

Ha szeretnél többet tudni ezekről az irányelvekről itt olvashatsz utána.

Ne ijedj meg ezektől, normál esetben bármely weboldal megfelel ezeknek az elveknek.

Hogyan növelhetem az esélyét, hogy bekerüljek a Google Discoverbe?

A Google hivatalos súgóoldala két dolgot javasol a helyezés és megjelenés javítására:

  • olyan tartalmak készítése, ami érdekli a felhasználókat
  • kiváló minőségű képek használata (a Google adatai szerint 5%-kal nő az átkattintási arány és 3%-kal az oldalon töltött idő)

Az első tartalmi a másik technikai jellegű javaslat.

A képek kapcsán a Google azt ajánlja, hogy legalább 1200 pixelméretű szélességet javasol és azt, hogy használjunk AMP-t, vagy töltsük ki az alábbi űrlapot: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdEHmPmv-SAXVuYqW2CT0qALgNX-0_F3xmnrSxsLyFyvSeQUw/viewform

Fontos látni azonban, hogy a fentiek ellenére az AMP nem kötelező elem, hiszen csak a nagyobb méretű képek megjelenítésében adhat pluszt. AMP használata nélkül is meg lehet jelenni a Google Discoverben, ami a személyes tapasztalatom is.

Saját javaslataim az esély növelésére

A Google Discover kapcsán nagyon kevés eddig a tapasztalat, de megpróbálom összegyűjteni a személy tapasztalatomat, hogy miként növelheted, hogy bekerülj a Discoverbe.

  1. Bár a Google azt állítja, hogy örökzöld tartalmakkal is be lehet kerülni, én úgy látom a friss, új cikkek jóval nagyobb eséllyel hoznak forgalmat a Discoverből. (A megfelelő belső link segítheti az új tartalmak gyors feltérképezését)
  2. A Discover is az alapalgoritmuson alapul, tehát a minőségi, felhasználókat célzó tartalom fontossága itt is kiemelkedő.
  3. Ha benne vagy a Google News-ban jobb eséllyel kerülsz be a Discoverbe is, bár itt lehet nem közvetlen, csak közvetett az összefüggés, például a sokkal gyorsabb indexelésnek köszönhetően.
  4. Mivel a Discover a felhasználói viselkedés és érdeklődési kör alapján ajánl témákat kiemelten fontos a felhasználói élmény, és az, hogy a weboldaladon legyen visszatérő látogatók: nekik sokkal jobb eséllyel fogja a tartalmaidat a Discoverben is megjeleníteni a Google. Magyarán szólva a márkaismertséged növelése segít a Discoverben is.
  5. Hírszolgáltatóként sokkal jobb eséllyel kerülsz be, mint webáruház-tulajdososként.

Hatnak-e a Google algoritmusfrissítések a Google Discoverre?

Danny Sullivan a Google keresési nagykövete szerint a Google Keresés és a Google Discover különböző termékek. Már felhasználói aktivitásokat és más rendszereket használnak a tartalmak megjelenítésére, ugyanakkor a Google alapalgoritmusára mind a két rendszer támaszkodik.

Sullivan magyarázata szerint a normál keresés során nagyon specifikus keresésre próbálják a legrelevánsabb és leghitelesebb találati listát adni, míg a Google Discover esetén sokkal szélesebb érdeklődési körökkel dolgoznak, így a megjelenített tartalom is sokkal nagyobb merítésből érkezik.

A Keresés és a Discover két külön termék, de mind a kettő az alapalgoritmuson alapszik.

A Google hivatalos blogbejegyzésében beszél arról, hogy az alapalgoritmus módosítások befolyásolhatják a Google Discover megjelenést is:

„These core updates may also affect Google Discover.”

Így például a 2019 szeptemberi alapalgoritmus alaposan befolyásolta a Discoverben való megjelenést. egy weboldal, például nem veszített forgalmat a normál keresésben, de a Discoverben a napi 100-200 ezer kattintásról nullára esett vissza.

Hol követhetem a Discoverben való megjelenésemet?

A Search Console-ban Google részletes kimutatást ad a Discoverben történő megjelenésünkről is április óta. Az alábbi képernyőmentésen láthatod, hogy hol éred el az adatokat.


Az én oldalam esetén az összes kattintás 7%-a érkezik a Discoverből, ami igen jelentős számnak mondható, különösen úgy, hogy mindez 3 cikk megjelenéshez köthető.

A Google Analyticsben is követhető a a Discoverből való forgalom, bár a számok nem egyeznek tökéletesen a Search Console értékeivel.
A Google Analyticsben a hivatkozó források között találod (referral), és a hivatkozó forrás neve: googleapis.com
Itt láthatod ennek a cikknek a Google Discover-ből érkező forgalmát az első két napon:

Googleapis – Discover hivatkozó forrás


Miért fontos a Google Disvover keresőoptimalizálási szempontból?

Keresőoptimalizálási szempontból a Discovernek több jelentősége is van:

Először is nem kell semmilyen plusz technikai, vagy egyéb beállítás a normál módon publikált tartalom megjelenhet a Discoverben plusz forgalmat hozva.

A Discover esetén sokkal magasabbak az átkattintási arányok, mint a normál webes keresésnél, azaz ha megjelenik a tartalom, akkor 8-10%-os átkattintási aránnyal számolhatunk átlagosan, de egy rövidebb időszakban ez sokkal magasabb is lehet.

A Discoverben való megjelenés általában 24-28 óráig tart, ritkább esetben 72 óráig, tehát ez az az időszak, amikor tetőzik a forgalom.

Extrém esetben az organikus forgalom akár 50%-a is érkezhet Google Discover-ből:

Az organikus keresés mostantól nem függ a felhasználók által beírt speciális keresésektől. ennek óriási jelentőség ban. A gépi tanulás a felhasználói viselkedés és előzmények alapján javasol tartalmakat, így ez alapján kerül meghatározásra, hogy az oldalad megjelenik-e a Discoverben.

A kulcsszó alapú keresés mellett megjelenik a felhasználó érdeklődési köre, mint a lehetséges forgalom forrása,

Megjelenhetnek-e hirdetések a Google Discover-ben?

Igen, számos felhasználó találkozott már vele és a Google Ads-ben is megjelent mint Discovery Ads.

Milyen plusz tartalmak jelenhetnek még meg a Google Discoverben?

A cikk megszületésekor hagyományos hírek, blogcikkek, hirdetések, doodle-k, időjárási adatok, és 2019 augusztusától már éttermek is megjelenhetnek a Google Discoverben.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Köszi a cikket, régóta kerestem ilyet!
    Nem mellesleg Discover ajánlotta. 😀

  2. Szia. Nekem az lenne a kérdésem, hogy szerinted mit tehetek akkor ha én is úgy jártam, mint a fenti oldal amiről írtál, hogy a napi 50-60 ezres Discover kattintás szinte nullára csökkent? Jó nálunk nem teljesen nulla, kb. -95 százalék.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 11, 2023

36MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google az I/O konferencián bemutatta milyen

december 12, 2022

36MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy tűnik, hogy a Google már magyar

október 19, 2022

36MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben röviden elmagyarázom mi az

október 12, 2022

36MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mitől függ a Google találati listán elért


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!