Utoljára frissítve: november 26, 2014
Témakör: Tartalom
mi ez? SEO hírek

Egyre gyakrabban alkalmazzák a webmesterek a különböző füleket/tabokat, különösen a webáruházakban. Sajnos rossz hírünk van számukra, a Google leértékeli ezeket a tartalmakat.

John Mueller beszélt erről először a Google Webmestereknek szóló Hangoutján. A lényeg, hogy azok a tartalmak, amelyek fülek alatt érhetők el, vagy az olyan menüpontok, amelyre kattintva kibomlik a tartalom, azokat a Google leértékeli, vagy nem indexeli.

A Google magyarázata szerint ezeket a tartalmakat a felhasználók nem látják azonnal, amikor az oldal betöltődik, tehát el vannak rejtve a felhasználók elől. A Google számára ez azért kritikus, mert ha leindexeli ezeket a tartalmakat, az megjelenhet a találati listán, ám amikor a felhasználó rákattint, az adott oldalon nem találja meg a kérdéses tartalmat.

A Google szemszögéből ezek a tartalmak a webmesterek számára sem kritikus fontosságúak, hiszen ha valóban fontosak lennének, akkor azokat azonnal láthatóvá tennék a látogatók számára.

A John Mueller által elmondottakat a Magyar Webmester Hangouton tovább finomította Gary Illés (a tippet köszönöm Evenich Andrásnak!):

Hirdetés

hirdetés

52. perctől

..lényegében ha a tartalom már a html-ben akkor benne van, amikor behozzuk, akkor azt a tartalmat látni fogjuk és használni fogjuk, de nem lesz akkora jelentősége, amikor rangsorolni fogjuk a tartalmat, azért mert alapból az a tartalom nincs megjelenítve akkor amikor rendereljük.
Akkor amikor mondjuk javascripttel hozod be a tartalmat egy külső url-ről a tartalmat, akkor az a tartalom, akkor ha klikkelni kell hozzá, akkor az nem fog megjelenni a renderelt változatban”

Gary Illyes szavaiból tehát egyértelmű, hogy a kis fülecskék alá elhelyezett szöveget a Google leértékeli (és egyes esetekben nem is indexeli).

Mit jelent mindez a keresőoptimalizálás szemszögéből?

Nos, ez a hír nem túl örvendetes, ugyanis a felhasználói élményt tekintve ezek a megoldások kifejezetten hasznosak voltak. Gondoljunk csak bele, hogy egy webáruház esetén a termékleírás, műszaki adatok, rendelési információk, vélemények egy helyen egyetlen kattintással volt elérhető. Most mindezek után már keresőoptimalizálási szempontból ez nem tűnik jó megoldásnak.

Tab és keresőoptimalizálás

 

Kép-forrás: Seroundtable

SEO szempontból az lesz a helyes döntés, ha ezek a tartalmak egymás alá kerülnek. ez viszont könnyen szembemehet a felhasználói élménnyel.
Érdemes megfigyelni, hogy például az Amazon.com esetén sokáig szintén fülecskéket használtak, ám az utóbbi időszakban áttértek a tartalmak egymás alatt történő megjelenítésére.

Mi lehet tehát a jó megoldás? Úgy tűnik követni kell az Amazon példáját és a tartalmakat nem szabad ilyen módon elrejteni, csak abban az esetben, ha oda olyan tartalom kerül, ami valóban nem fontos, hogy látható legyen a keresőrobotok számára.

Mindezzel véleményem szerint a Google némileg szembemegy a saját mantrájával, hogy a felhasználói élmény a legfontosabb. Természetesen az ő logikájuk is érthető, mégis úgy érzem, hogy ez esetben nem ez a felhasználóbarát megoldás.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Szerencsére a webáruházak esetében sem fekete-fehér a kép. A tabok alatt általában műszaki adatok, mérettáblázat, látogatói vélemények, rich snippets osztályozás található. Ezek SEO értéke alacsonyabb.
    Ha az egyedi termékleírást kivesszük, a legtöbb esetben a többi nyugodtan használható tabos megoldással továbbra is.
    Persze most mindenki elgondolkodhat, hogy átszabja-e a termékoldalakat, de a gond ott kezdődik, hogy mindenki az átvett tartalmakkal akar versenyezni, az esetben meg majdnem mindegy, hogy tab-ba teszi vagy külön html-be.
    Egyéb típusú (nem webshop) oldalaknál persze ez most balul üt ki. Aki tartalom közlésre használta, most kereshet más UX megoldást.

    1. Teljesen igazad van. Az egyik ügyfelemnél egyedi tartalmakat készítettünk, hosszú leírással, a kategóriaoldalakhoz. Valóban hasznos szöveggel. De eddig elrejtettük, hogy a termékek láthatóak legyenek, most ezt át kell szabni, ami elég bosszantó.

  2. Ez igen rossz hír, de nem csak a webáruház tulajdonosokat érinti kizárólag. Saját weboldalaim esetén is komoly fejtörést jelenthet most ez a probléma. Bár teszem hozzá, hogy ez a kérdés már régóta foglalkoztatott és csak az idejét nem tudtam megjósolni, hogy mikor fogja ezt bejelenteni a Google.

    Itt azért egy olyan kérdés is felmerül most már bennem, hogy ha minden rejtett tartalomnak alacsonyabb lesz a prioritási értéke, ez igaz lesz a dropdown típusú menükre is? Ezt azért világszerte nagyon sokan, nagyon sokféleképpen alkalmazzák. Ilyenkor a „rejtett” menüpontok linkerőssége is változni fog vajon?

    1. Igen, az új webdesignnál előszeretettel használták a különböző tab-eket, kinyíló boxokat és így tovább (amúgy a Google is), ezeknél ez a mostani hír elég kellemetlen.
      Én azt gondolom, hogy a Drop-down esetén azért ezt nem lépi meg a Google, mert annak sok értelme nem lenne.

  3. Nálunk (webshop) a kategória és termék oldalon is vannak tab-os megoldások. Ezen én biztos nem változtatok, akkor inkább a felhasználói élmény…! Webshopnál elsődleges a termék, a szöveges infókat egyébként kevesen olvassák, ha „kibontva” lenne inkább zavaró lenne… egyénként én azt tapasztalom, hogy indexeli – sőt meg is jelenik a keresési találatok között – de az indexelés nagyon lassú.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

november 3, 2022

116MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hány karakter egy oldal szöveg? Hány szó

október 24, 2022

116MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebből a cikkből megtudhatód mi az a

október 19, 2021

116MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ahogy ígértem elkészült a második cikk az

október 7, 2021

116MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A szokásos Webmester Hangout-on arról kérdezték John


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!