Amióta hivatalossá vált a Google újabb és újabb információkat csepegtet a Mobil indexelés kapcsán. Összegyűjtöttük a fontosabbakat.
Mobil aldomain
Bár nem túl gyakori, de bizonyos weboldalak a mobil látogatókat jellemzően az m aldomain-nel szolgálják ki (pl.: m.origo.hu). Mivel a jövőben a rangsorolás alapja a mobil oldal lesz, így ezek az aldomainek válnak elsődlegessé a rangsorolást tekintve.
Tehát, ha van m aldomain, és ennek tartalma kevesebb, mint az asztali verzióé, akkor elképzelhető, hogy az új mobil indexlést követően ezen oldalak helyezése romlani fog.
Kevesebb tartalom a mobilon
@denstopa @krystianszastok well yeah, if the content is not on the page, it’s pretty hard to rank it
— Gary Illyes (@methode) November 5, 2016
Gary Illyés megerősítette twitteren, hogy ha egy oldalnak van mobil és asztali verziója, és a mobil verzió tartalma kevesebb, az asztalié több, a Google akkor is a mobil oldalt fogja a rangsorolásra használni, sőt indexelni is csak a mobil verziót fogja, ami azt jelenti, hogy az asztali helyezések is romlani fognak a gyengébb mobil tartalom miatt.
Search Console és mobil aldomainek
A Google megerősítette, hogy ha egy oldalnak van mobil aldomainje, akkor azt fel kell venni a Search Console-ba, mert a Google csak így tudja jelezni az ezzel kapcsolatos hibákat és így tud pontos statisztikai adatokat nyújtani.
Nincs változás a canonicalban
Nagyon fontos üzenet, hogy a canonical tagokat nem kell módosítani, akkor sem, ha azok az asztali verzióra mutatnak elsődleges url-ként.
Gary Illyés szerint ez túl sok időt igényelne az oldaltulajdonosoktól és sokan nem is lennének tisztában azzal, hogy módosítani kell, ezért a Google ezt nem kéri a webmesterektől és képes ezt a beállítást helyesen értelmezni majd.
@serbayarda nope
— Gary Illyes (@methode) November 5, 2016
Struktúrált adatok
Ha a weboldal mobil verziójában nem szerepelnek strukturált adatok, míg az asztaliban igen, akkor ezt a hiányosságot pótolni kell, mert a mobil indexelés során a strukturált adatokat is a Google a mobil oldalról nyeri.
Ugyanakkor a Google felhívja a figyelmet arra, hogy a nem releváns strukturált adatokat távolítsuk el a mobil oldalról, hogy az ne növelje feleslegesen az oldal méretét.
Rejtett fülek
Erről már írtunk. Míg az asztali verzióban a fülek alá rejtett tartalmat leértékeli a Google, a mobil indexelésnél más lesz a helyzet, ez is egyenértékű lesz a látható tartalommal, ha az a felhasználói élményt szolgálja. Ami viszont nem ilyen célból készül az a Google szemében SPAM.
@schachin no, in the mobile-first world content hidden for ux should have full weight
— Gary Illyes (@methode) November 5, 2016
AMP oldalak
Az AMP esetén nem lesz változás. A Google a mobil oldalt tekinti elsődlegesnek, tehát ha az AMP verzión van tartalom, a mobil oldalon viszont nincs, akkor is a mobil oldal lesz a rangsorolás alapja.
Ez alól egyetlen kivétel van, ha az oldalnak csak az AMP verzió a mobil oldala, mert akkor az kerül rangsorolásra.
Ha nincs mobiloldal
Ha egy weboldalnak nincs mobil verziója a Google akkor is indexeli és rangsorolja, de az asztali verzió alapján. A Google azt javasolja, hogy a Search Consoleban ellenőrizzük, hogy az asztali verzió helyesen jelenik-e meg a mobil lekérés során. Ha nem javítsuk. A Google továbbá figyelmeztet, hogy egy jó asztali verzió jobb, mint egy félkész mobil verzió.
Mobile-first: with ONLY a desktop site you’ll still be in the results & be findable. Recall how mobilegeddon didn’t send anyone to oblivion?
— Gary Illyes (@methode) November 6, 2016
H1 címsorok
A weboldalaknak jellemzően az asztali verziója van optimalizálva, például a Title és a H1 címsor, míg a mobil verzió inkább a felhasználóknak készül. Éppen ezért Gary Illyés arra figyelmeztet, hogy érdemes SEO szemmel átnézni a mobil oldalakat, mert hiányozhatnak fontosabb SEO elemek, ami az asztali verzióban megtalálható.
@kleinja 2/2 For search you might need to optimise differently on mobile than on desktop. Less real estate to work with
— Gary Illyes (@methode) November 5, 2016
Oldalsebesség és linkek
Az oldalsebesség és a linkek két olyan téma, amin a Google még jelenleg is dolgozik, és „kemény dió”, így erről még nem lehet részleteket tudni.
Mobilbarát előny
Gary Illyés megerősítette, hogy a mobilbarát rangsorolásban egyelőre nem várható változás. Egy weboldal vagy megkapja, vagy nem.
Nem lesz külön asztali index
A Google megerősítette, hogy nem lesz külön mobil és asztali adatbázisa. Az asztali verziójú weboldalakat is a Google mobil keresőrobotja térképezi és dolgozza fel. Korábban még szó volt róla, hogy két különálló index lesz, de ez mára megváltozott: csak egy adatbázis lesz, a mobil.
Globális lesz
A változás globális lesz, tehát minden országot és nyelvet érint majd. Az élesítésről még nincsenek információk, de vélhetően még több hónap van hátra az új verzióig.
Hogyan nézhetem meg, mit lát a Google mobilbotja az oldalamból?
A Search Consoleban a Megtekintés Googleként menüpont alatt lehetőség van a mobilbot alapú megtekintésre is.
[OFF]Illyes nem pedig Illyés![/OFF]
Köszi, de Gary Illyés ismereteim szerint magyar származású, konkrétan erdélyi és eredetileg ékezettel írja a nevét, ezért használom én is gyakran az ékezetes verziót. Pár éve ment csak ki.
És vajon mi a helyzet a display:none-nal? Az előző cikkben szerepelt, hogy ha reszponzív oldalam van, és a tartalom azonos a mobil és az asztali oldal esetén, nem kell semmit tenni. Ugyanakkor a mobil verzióban számos olyan adat van, ami nem releváns mobilon, illetve nem is jó ötlet megjeleníteni, mert mobilon „nem fér oda”, és annyira azért nem lényeges, ezeket mobilon, reszponzív css-ben display:none-nal sokan elrejtik. Ugyanakkor vannak benne fontos infók, ezek akkor „elvesznek”, a display:none-ban szereplő szöveg nem indexelődik be a google szemében?
Gary Illyés: „well yeah, if the content is not on the page, it’s pretty hard to rank it” Ami nem látszik az nincs. Kivéve a füles tartalom.
Akkor a reszponzív webdesign mint olyan „visszafejlődik”, én is vissza fogom szépen építeni a display none tartalmaimat, amikre totál nem lenne sokszor szükség egy kifejezetten kis mobilon böngésző, csak gyorsan pl. egy étterem címét kereső ember számára, mehetnek a sliderek, a mobil menüknél sokkal összetettebb asztali menük, meg minden asztali tartalom mobilra, nagyon szép lesz.
Azért ne temessük. A Googlenak nem érdeke a UX-szal szembe menni, nem hiszem, hogy a mobil menü gond lenne, de majd meglátjuk.
Mi a helyzet, akkor ha kizárólag csak reszponzív oldalam van. Nincs külön amp, se külön aldomainos verzóm. Én ezekre amúgy sem tekintek jó szemmel, mert feleslegesen időforgácsolásnak tartom.
Azt értem, hogy ebben az esetben, akkor ezt az asztali reszponzív verzót fogja indexelni, viszont ezzel kerülhetek negatív értékelésbe? Nyilván egy reszponzív oldal forráskódja nagyobb méretű, mint egy lebutított mobil, vagy amp verzió.
Szia!
Lehet félreérthetően fogalmaztam. Ha reszponzív oldalad van, akkor a reszponzív mobil verzióját fogja indexelni, nem az asztalit.
Én őszintén szólva még nem tapasztaltam, hogy egy rosszminőségű forráskód bármi hátrányt jelentene a rangsorolásban ha a megjelenéssel nincsen gond. A sebesség téma túl van hypolva, az összes SEO kísérlet azt mutatja, hogy egyelőre csak egy küszöbérték van amit meg kell ugrani, de azt a weboldalak döntő része megugorja.
Az egy más kérdés, hogy ez a mobil indexeléssel megváltozhat, de hogy miképpen nem tudom megmondani. Azt gondolom a sebesség fontosabb szempont lesz mint eddig, de at gondolom nem radikálisan.