Szinte minden SEO elemző eszköz mutatja egy weboldal esetén a szöveg/kód arányt. Pedig nincs is jelentősége.
Biztos találkoztál már olyan SEO elemző oldallal, amely számtalan szempont szerint elemzi ki egy weboldal keresőoptimalizálási minőségét. A listázott dolgok egy része hasznos, más része viszont teljesen felesleges. És vannak olyanok is, amelyeknek keresőoptimalizálási szempontból nincs jelentősége. Ilyen a szöveg/kód arány is. Ezt nem csak én mondom, hanem a Google is.
Google: nem számít
A legfrissebb hír (2018. 04.01), hogy John Muellertől, a Google egyik szóvivőjétől megkérdezték van-e jelentősége a szöveg/kód aránynak?
John Mueller így válaszolt:
„Nincs. Nem használunk semmi olyasmit, mint a szöveg/kód arány, amikor a Google keresés, találati lista szóba jön. Mi kifejezetten a felhasználók által is látható tartalomra vagyunk kíváncsiak, és azt használjuk a [ a rangsorolásban]. Némely oldalnak hossz HTML kódja van, némely oldal lényegesen kevesebb HTML kódot használ. Ez inkább a webdesign kérdése, hogy miképpen építed fel az oldaladat.”
Mindez nem új dolog, ha követted az oldalamat, akkor már 2016-ban találkozhattál hasonlóval a Googletól, akkor szintén John Mueller beszélt ugyan úgy a szöveg-kód arányról. Akkor ezt kérdezték tőle:
„Van egy online webáruházunk. Mi a helyzet a szöveg/kód aránnyal? Néha ez csak 4%-os, miközben 800 szavas tartalmunk van az oldalon. Negatívan befolyásolja ez a helyezésünket?”
John Mueller elmondta, hogy legjobb tudása szerint, a Google nem vizsgálja a weboldalak szöveg/kód arányát. Tudja, hogy vannak olyan SEO elemző eszközök, amelyek ezt értékelik, de ők egyáltalán nem foglalkoznak vele.
John Mueller később hozzátette, hogy ő nem foglalkozna olyan mutatókkal, amelyek használhatatlanok. Ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy felhasználói szempontból érdemes odafigyelni a HTML kódra. Ha túl nagy mennyiségű a kód, az lelassíthatja az oldalt, amely különösen a mobil látogatók számára lehet hátrányos, mivel lassítja az oldal betöltődési sebességét. Ez olyan szempont viszont, amire érdemes odafigyelni.
Ugyanakkor mégegyszer megerősítette, hogy keresési, vagy SEO szempontból egyáltalán nem vizsgálják a szöveg/kód arányt a weboldalakon.
A szöveg/kód arányról
A szöveg/kód arány azt mutatja, hogy egy weboldalon mennyi a HTML kód, és mennyi az a tartalom, ami a felhasználók számára is megjelenik. Elterjedt SEO mítosz volt, hogy van egy optimális szöveg/kód arány, illetve, hogy a Google azokat a weboldalakat kedveli, ahol a szöveges tartalom minél magasabb a kódhoz képest.
Ez azonban csak mítosz, és bár a Googlenak nem kell mindent elhinni, ezúttal John Mueller vélhetően valóban igazat beszélt. A Google pontosan érti azt, hogy egy HTML kódból mi jelenik meg a felhasználónak, és elsősorban ez érdekli, hiszen a felhasználó ezt látja. Azt, hogy ezt milyen kódolással érjük el, majdnem mindegy. A Google nem a programozói munkát értékeli, hanem a felhasználóknak nyújtott tartalmat és élményt.
Ráadásul gyakran a sok kód éppen azt a célt szolgálja, hogy jobb élményt tudjunk adni a felhasználóknak (például a felhasználói viselkedés követését szolgáló kódrészletekkel).
Ami a HTML kódból számít az az a része, amelynek köze van a felhasználói élményhez. Ilyen például a weboldal betöltődési sebessége. De a szöveg/kód arány erről igen keveset árul el. Az index.hu főoldalánál a szöveg/kód arány 6%. Ami a SEO mítosz szerint igen rossz. Ennek ellenére, az oldal nem panaszkodhat, hogy rossz eredményeket érne el a keresőben.
A lényeg tehát ne foglalkozzunk a szöveg/kód aránnyal, mert SEO szempontból nincs jelentősége, függetlenül attól, hogy számos SEO eszköz erre felhívja a figyelmet. Koncentráljunk inkább a felhasználóknak szánt tartalomra!
Apró kiegészítés tennék a témához:
A szöveg/kód aránya akkor hasznos/vizsgálandó, amikor pl. tartalomauditot végzel és kíváncsi vagy azon oldalak listájára, amelyeken nagyon kevés szöveg található. Ilyen esetekben hasznos, ha van egy listád ahol átfutod a szöveg/kód arányokat és a feltűnően alacsony értékű oldalakat megnézed, milyen tartalom van rajtuk, kapnak-e organikus forgalmat stb..
Szia!
Köszi a kiegészítést, igazad van, ez jó gondolat.
Én ezt úgy szoktam csinálni, hogy feltérképezem az oldalt, mondjuk Screaming Froggal, megkeresem a legminimálisabb tartalmú oldalt, mert ott látható, hogy a menü, footer, stb. hány szó átlagosan (mondjuk 150 szó), és akkor egyszerű kivonással a többi oldalnál kb pontosan megkapom mennyi az egyedi szöveg mennyisége (mondjuk 500-150 =350)