Február 6-án a Google ismét frissítette a Page Layout nevű algoritmusát. Ebben a cikkben igyekszünk áttekintést adni erről az algorimusról, és arról kiket sújthat büntetésként.
A Page Layout algoritmus
A Page Layout algoritmus 2012. január 19-én futtatta le elsőként a Google. Az algoritmus lényege, hogy a kereső a weboldalon lévő reklámokat nézi meg, és amennyiben a görgetés nélküli felületen túl sok a reklám, akkor ezt az oldalt a Google büntetheti és hátrasorolhatja a találati listán.
A vizsgált részt „hajtás feletti” résznek szoktuk nevezni. Ez az a felület amely a böngészőben megjelenik görgetés nélkül. Fontos arra figyelni, hogy ma már számos eszközzel nézik a weboldalakat, tehát hogy mit jelent a hajtás feletti rész az erősen függ az alkalmazott eszköztől is (mobil/asztali gép).
A Google segítségként elkészített egy kis alkalmazást, ami az mutatja meg, hogy a látogatók mennyit látnak weboldalunkból a különböző eszközökkel: http://browsersize.googlelabs.com/ (Frissítés: a link már nem érhető el, sajnos)
A Google azzal indokolta az algoritmus bevezetését, hogy sok felhasználói panasz érkezet, hogy a találati listán egy oldalra kattintva, nehezen találták meg a tartalmat a sok reklám között. A Google célja az volt, hogy olyan minőségi találatokat nyújtson, hogy a felhasználók azonnal, könnyen megtalálják a releváns tartalmat, görgetés nélkül. Így azokat az oldalakat, amelyek ennek nem felelnek meg büntetéssel sújtsák, azaz hátrébb sorolódnak a találati listán.
Adsense kontra Page Layout
Ez az értékelés épp úgy igaz a Google AdSense hirdetésekre is, aza, ezek a hirdetések sem mentesülnek a felülvizsgálat alól. Többen rámutattak arra, hogy a google kissé tudathasadásos állapotban van. Egyrészt azért mert igen gyakran maga a találati lista is túl van zsúfolva a Google által kirakott reklámokkal, tehát sok esetben a saját oldalai sem felelnek meg ennek az algoritmusnak. A másik az, hogy az Adsense program keretében a Google épp azt hangsúlyozza, hogy tegyünk ki minél több hirdetést minél jobban látható helyekre. Tehát míg az Adsense program erre ösztönöz, a Page Layout algoritmus ezért büntethet.
Kérdés, hogy mit tehet az a weboldal tulajdonos, akit ez a büntetés sújtott, nos a Google szerint, ha a problémákat orvosoltuk, akkor az algoritmus automatikusan újraértékeli az oldalt, ez azonban akát több hetet is igénybe vehet, annak megfelelően, ahogy a Google robotja újrafeltérképezi az oldalt. Ez azt is jelenti, hogy a Page Layout algoritmus folyamatosan ellenőrzi az oldalt, a mostani frissítés azt jelenti, hogy a szabályok, vagy az érzékelés módosult valamilyen mértékben.
Harmadik frissítés
A második frissítése az algoritmusnak 2012. október 9-én történt, míg a 2014 február 6.-i volt a harmadik bejelentett Page Layout algoritmus frissítés.
A Google bevallása szerint az első frissítés a weboldalaknak kevesebb, mint egy százalékát érintette, a mostani frissítésre vonatkozóan nem tettek közzé ilyen számot. Továbbra is azt javasolják, hogy a felhasználói élmény legyen az elsőrangú szempont, és akkr az ilyen algoritmusok nem érinthetik weboldalunkat.
Fontos tudni azt is, hogy a Google évente több száz algoritmus frissítést hajt végre, így még ha a dátum egybe is esik, nem biztos, hogy a Page Layout érintette weboldalunkat Ez különösen igaz a mostanira, hiszen úgy tűnik január első harmadában jelentős módosításokat hajtott végre a Google, ami miatt erősen változott a találati lista.
Érdekes ez a cikk (is), erről a tényezőről nem is tudtam. Ugyanakkor a Google eszköze nem igazán működik jól, a felbontások tesztelésére nem nagyon használható. Nem veszi figyelembe, hogy reszponzív az oldal, ráadásul a bal felső saroktól kezdi el nézni, ami teljesen irreleváns, az oldalam, a legtöbb oldal nem úgy működik, hogy kisebb felbontásnál a bal felső sarkot fogja mutatni.. Szerintem a százalékos arányok se túl pontosak.
Inkább a webmesteren dolgoznának, mert csak 6.-ig látszanak a keresési lekérdezések… Egyébként sok oldalon zavaróan, tolakodóan sok reklám van!