Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Google: Panda algoritmus, szabadalom és a keresőoptimalizálás jövője
Keresőoptimalizálás

Google: Panda algoritmus, szabadalom és a keresőoptimalizálás jövője

fehérkalapos seo

Március végén az USA szabadalmi hivatala elfogadta a Google Panda nevű szabadalmának bejegyzését. Régi történet, legyinthetnénk, de nagyon sok dolog derült ki róla, ami nem csak a linképítésre hat ki, hanem a keresőoptimalizálás jövőjét is előrevetítheti. Hosszú cikk, talán hasznos tanulságokkal!

Röviden a Panda algoritmusról

Kezdjük a történetet az elején. A Google-t nagyon sok kritika érte a 2000-es évek végén, hogy a keresésekre igen sok értéktelen oldal jelenik meg a találati lista elején, éppen ezért a Google új algoritmust dolgozott ki, amely 2011 februárjában indult útjára, és a keresési találatok 11,8%-át érintette. Mind a mai napig ez volt a Google legerőteljesebb algoritmusfrissítése. A cél a gyenge minőségű, másolt tartalmú oldalak hátra, és a minőségi oldalak előresorolása volt.

Az algoritmus a Panda nevet kapta, a Google egyik mérnökéről, Navneet Pandáról, aki kulcsszerepet játszott az algoritmus megalkotásában.

Panda szabadalom

Néhány hete, pontosabban március 24.-én a Google Panda nevű szabadalmát az USA szabadalmi hivatala befogadta, és ebből nagyon sok dolog derül ki a Google működéséről, a linkek értékeléséről, és sok egyébről. A szabadalom a keresési találatok rangsorolásáról szól, már a cím önmagában is izgalmas.

Fontos hangsúlyozni, hogy egyelőre a keresőoptimalizálók között komoly vita zajlik arról, hogy ez a szabadalom valóban a Panda algoritmust írja-e le, vagy valami mást. A kérdés nem könnyen eldönthető, mert nagyon előremutató dolgok is találhatóak a szabadalomban, amiket korábban a Panda algoritmusról nem feltételeztünk, így úgy tűnik a szabadalom részben a jövőt is előrevetítheti. Lássuk miről is szól a szabadalom! (megjegyzés: a cikk megírásakor számos forrásból dolgoztam, ezeket igyekeztem meghivatkozni, az írásban a tények és a következtetések is olvashatóak!)

A linkek értékelése, a független link fogalma

Az eddig sem volt titok, hogy a linkprofil változatossága fontos, azonban ez a szabadalom erre csak ráerősítet. Az első legfontosabb momentum az, amit független linkként lehetne megfogalmazni. A szabadalom szerint ugyanis a Google figyelmen kívül hagyja azokat a linkeket, ahol befolyás tételezhető fel, így az affilate linkeket, és az egy tulajdonosi csoport alá tartozó linkeket, valamint csökkenti a sitewide linkek számát is. A független linkek száma egyértelmű jelzés, hogy minőségi oldalról van szó.

hirdetés

Link helyett hivatkozás

A másik nagyon fontos dolog, hogy a linkek függetlensége mellett a szabadalom szerint a Google a hivatkozás nélküli linkekre is odafigyel. Ő ezeket „implied links”-nek nevezi, olyan hivatkozásoknak, ami nem visz át a hivatkozott oldalra. Mi ezt gyakran citationnek nevezzük, de más szóhasználatban a márkanév említés is ide tartozik.

Ezekről a fajta hivatkozásokról a minőségi linkekről szóló részben beszél a szabadalom. Magyarán szólva egy oldal értéket a független linkek mellett a hivatkozás nélküli márkanév említések határozzák meg. Ez azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálás része lett a link nélküli hivatkozás is, és a márkanév említés önmagában rangsorolási tényező. Ez nagyon fontos új momentum, amit eddig csak sejtettünk, de most már a Google hivatalos szabadalmában is olvashatunk róla.

Nem weboldalak és linkek, hanem csoportok

A harmadik fontos momentum, ami kiderül a Panda szabadalomból, az az, hogy a Google nem weboldalakban és linkekben gondolkodik, hanem csoportokban. Egy link akkor független, ha a forrás csoport és a céloldal csoportja független egymástól. Ki tartozik egy csoport alá?

Nos, az azonos tulajdonos, tárhelyszolgáltató, hasonló képek, tartalom, CSS, CMS, vagy sablon ezek mind mutathatják, hogy egy-egy link mennyire kapcsolódik egy érdekcsoporthoz. Mindez azt jelenti, hogy ha azonos csoporttól több linket kapunk, akkor az a valóságban lehet, hogy csupán egy linknek fog számítani. Hasonló a helyzet a site-wide linkekkel, bár ez nincs direktben leírva a szabadalomban.

Hivatkozó keresések

Az algoritmus azt is vizsgálja, hogy hányan keresnek az adott weboldalra, tehát nem közvetlenül egy keresőkifejezést írnak be, hanem egy konkrét lapra keresnek rá. Példaként lehet ez az ite.hu, mint keresőszó, de a szabadalom azt is leírja, hogy itt is csoportokban gondolkodik a Google. Tehát az „ite hírek”, „ite”, „ite.hu”, „ite seo infó” kereséseket képes értelmezni és referencia keresésként értékelni. Nyilvánvalóan a márkanévre történő keresés szintén a minőségi oldalak ismérve.

Következtetések

Ezek talán a legfontosabb szempontok az új szabadalom kapcsán, de a közeljövőben még bővebben fogunk foglalkozni a hatásokkal. Két nagyon fontos momentumra hívnám fel a figyelmet. Az egyik a független link fogalma.

Mindez, azt jelenti, hogy a PR cikkeknek a linképítésben tovább kell, hogy csökkenjen a szerepe. Olcsó és könnyű megoldás ez, de egyre több mutat arra, hogy az eredmények korlátozottak lehetnek, és a kockázatok növekedhetnek a jövőben.

A második nagyon fontos dolog a nem link jellegű hivatkozások szerepe, egy oldal értékelésében, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ez azt jelenti, hogy a brandépítés lehet a jövő linképítése, és a linkek mellett egyre nagyobb szerep jut a citatationnek, azaz a márkaemlítésnek.

A Google „implied links”-nek nevezi. Ideje, hogy jó magyar kifejezést találjunk neki, mert ez lehet a jövő a keresőoptimalizálásban.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.