Egyre több hazai weboldal kap Google büntetést. Most egy Google Panda büntetést és annak feloldását mutatjuk be részletesen, esettanulmány jelleggel.
Súlyos Google büntetés
Az ügyfél, egy tematikus portál tulajdonosa szeptember 6-án jelezte nekünk, hogy valamilyen büntetést kaphatott az oldal, mert teljesen eltűnt a találati listáról. Az oldal korábban 2-4 ezer egyedi látogatót kapott a Googletól, ez szeptember 6-ára 500-ra esett vissza. Még látványosabb volt azonban a visszaesés a webmester eszközökben. A korábbi 20-60 ezer megjelenés, szeptember 6-án 970-re zuhant le. Semmi kétség nem volt, itt egy büntetésről van szó.
Szinte teljesen eltűnt az oldal a keresőből
Első megközelítésben nehezen volt értelmezhető, hogy ha a megjelenés 970-re zuhant vissza, akkor az organikus forgalom, hogy maradhatott napi 500, ám hamar világossá vált a webmester eszközökből, hogy az oldal szinte kizárólag a brand keresésekre bukkant fel, amire nem volt konkurencia, így magas volt az átkattintási arány.
A forgalmat tehát az mentette meg némileg, hogy jelentős volt a brandkeresések aránya, azonban így is kiesett naponta több ezer látogató, a feladat tehát adott volt, ki kellett deríteni a büntetés okait és helyreállítani az oldal helyezését.
Google Panda büntetés
Az első feladat ilyen esetekben mindig az, hogy ki kell deríteni, történt-e valami változtatás az oldalon, ami ezt a visszaesést indokolhatta. Mint kiderült, az oldal két hónappal korábban teljesen új sablont kapott, azóta azonban nem volt rajta érdemi módosítás. Az új sablon nyomán az oldal forgalma emelkedett, tehát azt pozitívan fogadta a Google. Indexelési és egyéb feltérképezési gondok nem voltak az oldalnál.
Ekkor elkezdtük keresni, hogy volt-e jelentős algoritmus frissítés a Googlenál szeptember 5-6-án. Amennyiben volt akkor kijelenthető, hogy a büntetésnek algoritmikus okai voltak, ha nem, akkor az oldallal van probléma.
Szerencsére a külföldi portálokon a hétvégét követően azonnal megjelentek az első beszámolók a jelentős helyezésváltozásokról. Beszámolt róla a Search Engine Roundtable és egy Google Panda szakértő Glenn Gabe is beszámolt róla, hogy több korábban a Panda algoritmus által sújtott oldal is helyreállt szeptember 5-én.
Más Panda által büntetett oldalnál helyreállás volt megfigyelhető (Glenn Gabe)
Szerencsénk volt tehát, ugyanis, nem csak azt tudtuk meg, hogy a büntetésnek algoritmikus okai vannak, hanem azt is, hogy milyen algoritmus áll a háttérben.
Panda algoritmus és hatásai
Mint ismeretes a Google Panda algoritmusa elsősorban egyes weboldalak tartalmi minősége alapján értékeli a weboldalakat. A fő szempont a tartalom minősége és a felhasználói élmény. A Google Panda algoritmusa 2011 februárjában indult útjára, legutóbbi bejelentett frissítése idén május 20-án volt, de amint az ite.hu hasábjain már beszámoltunk róla többször is lefutott, és ma már szinte heti rendszerességgel lehet rá számítani.
Ez egyrészt jó hír, hiszen így hibák javítása után van remény a gyors helyreállásra, másrészt rossz hír is, hiszen a Panda algoritmus nagyon összetett, és nagyon sok ok vezethet egy oldal büntetéséhez.
A büntetés típusát ismerve, elvégeztünk egy komplett SEO Auditot, hogy feltárhassuk az oldal gyenge pontjait és elkezdhessük a hibák javítását.
A hibajavítás
A SEO Auditot gyorsított munka keretében végeztük el, és több tíz oldalra rúgott a javaslatcsomag kiegészítve több ezer soros Excel táblákkal. Bár az oldal jó helyezéseket ért el a keresőben, valójában számos kisebb-nagyobb hibával bírt, amelyek közül bármelyik eredményezhetett volna büntetést, de vélhetően inkább arról volt szó jelen esetben, hogy ezek együttese lépte át azt a küszöböt, ami kiváltotta a Google Panda algoritmusának haragját. Vegyük is sorra a hibákat!
Gyenge tartalom
Az első és egyik legnagyobb probléma az volt, hogy a portál közel 4 éves működése során igen sok bejegyzés került ki az oldalra, de az induláskor igen sok néhány soros bejegyzés is publikálásra került. Ezek akkor indokoltak voltak, de az oldalon több száz olyan oldal volt, amely csupán két-három sor terjedelmű volt. Ezekről az oldal tulajdonosai meg is feledkeztek, mivel a portál indulásának első évében jöttek létre. A Panda algoritmus különösen érzékeny az ilyen „vékony” tartalmakra, az első feladat volt tehát ezek eltávolítása.
Az oldalon eddig megjelent 474 bejegyzésből összesen 147 tételt jelöltünk ki, amelynek minősége igen gyenge volt. Ezeket a Yoast SEO Plugin segítségével noindexre tettük, tehát megtiltottuk a keresőrobotok számára ezek indexelését. Jellemzően csak azokat a tartalmakat hagytuk meg, amelyek vagy linket kaptak, vagy legalább 300 szó terjedelemmel bírtak. A Google Analytics segítségével azt is ellenőriztük, hogy ezek az oldalak milyen organikus forgalommal bírnak, milyen egyéb látogatói mutatókkal rendelkeznek. Ez is a mérlegelési szempontok közé tartozott.
Felhasználói élmény
Egy másik elég jelentős hiba volt, hogy az oldal tetején működött egy keresőmező, ami azonban kódolási hibák miatt kitakarta a főmenü egyes részeit. Emiatt a keresőrobotok bejárhatták az oldal egészét, de a felhasználók számára a főmenü egyes részei nem voltak elérhetőek. A Google ezt a problémát már elég jól képes érzékelni, és értelmezhette úgy, hogy az oldal más tartalmat mutat a robotoknak és mást a felhasználóknak. Ráadásul ez a felhasználói élményt is egyértelműen rontotta. Ezt a problémát néhány css szabály beiktatásával javítottuk, így javítva a felhasználói élményt is.
Minőségi tartalom, közösségi megosztások
Az oldalon azonnal elkezdtünk naponta bejegyzéseket publikálni, amelyeket nagy alapossággal írtunk meg, kifejezetten az olvasók számára, sok tagolással, képpel, és nagy terjedelemben. Ezek komoly közösségi megosztásokat is kaptak (50-150). Ezzel igyekeztük jelezni, hogy az oldalon koncepcióváltás történt, és bővíteni a minőségi oldalak mennyiségét.
További minőségi javítások
Az oldalon még sok kisebb módosítást hajtottunk végre, így a nagy üres felületeket az oldalsávban felszámoltuk, javítottuk a tört, vagy hiányzó linkeket a főoldalon, gyorsítottuk az oldal betöltődési sebességét és a Google Page Speed értékét.
A lépéseknek köszönhetően a megtekintett oldalak száma jelentősen nőtt 1,45-ről 1,85-re, csökkent a visszafordulási arány és növekedett az oldalon eltöltött időtartam is.
A Panda büntetés feloldása
A büntetés és feloldása jól látszik az organikus forgalmon
A lépéseknek köszönhetően a Google szeptember 17-én alig 12 nappal a büntetést követően feloldotta az oldalra rótt büntetést, és az oldal helyezései visszaálltak korábbi helyükre, továbbá az organikus forgalom is visszatért az eredeti nagyságrendjéhez.
A helyreállás a vártnál korábban bekövetkezett, de ahogy említettük a tapasztalatok alapján az idei nyáron lényegesen gyakrabban frissül a Google Panda algoritmusa. A büntetés és annak feloldása között alig 12 nap telt el, ennyi idő elegendő volt a hibák azonosítására, és helyreállítására.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy az Audit során talált hibák egy része még nem is került javításra, mikorra a Panda algoritmus büntetése lekerült az oldalról.
Hogy pontosan mely lépés vezetett a büntetés feloldásához, azt nem lehet megmondani, véleményem szerint a gyenge tartalmak eltávolítása volt a legfontosabb, amitől az oldal minősége nagyban javult és ez volt a döntő lépés, de az is lehet, hogy a sok kis javítás együttesen vezetett a büntetés feloldásához.
Mindenesetre ez a kis esettanulmány biztató lehet minden weboldal tulajdonos részére, hogy van kiút a Google büntetései alól, akár rövid idő alatt is.