Decemberben mintegy két százalékkal csökkent a Google piaci részesedése az Egyesült Államokban. A Yahoo öt éve nem volt ilyen erős. Megvan a Google ellenszere?
Két százalék egyetlen hónap alatt
A Statcounter, független elemző cég jelentette be, hogy a múlt hónapban közel két százalékkal csökkent a keresési piacon a Google részesedése. A nagy nyertes a Yahoo és kisebb mértékben a Bing.
A meglepő változások mögött az áll, hogy (ahogy arról korábban beszámoltunk) a Yahoo megegyezett a Firefox-szal, hogy a böngésző új verzióiban már nem a Google, hanem a Yahoo lesz az alapértelmezett böngésző.
Ennek köszönhetően egyetlen hónap alatt a Google részesedése 77,3%-ról, 75,2%-ra csökkent, miközben a versenytárs Yahoo 8,6%-ról 10,4%-ra erősödött.
Ez az erősödés több szempontból is érdekes. Az egyik dolog, hogy Amerikában a Firefox részesedése 16% körül van, tehát közel sem a legerősebb böngésző a piacon. Ráadásul a változások egyelőre csak a Firefox legújabb verzióit érinti, míg továbbra is sokan használják a Firefox régebbi verzióit.
A statcounter már néhány hete bemutatta, hogyan csökkent az új Firefox verzióban a Google használata. Míg a régebbi Firefoxban 81 % felett volt a Google részesedése, az új verzióban, ahol már a Yahoo az alapértelemzett böngésző, már csak a keresések 63%-át tudhatja magáénak.
Mindez azt is jelentheti, hogy a Google részesedése az amerikai piacon az elkövetkező hónapokban tovább zuhanhat.
A Statcounter azt is megjegyezte, hogy legutoljára 2009-ben, volt ennyire erős a Yahoo a keresőpiacon.
A Statcounter jelentése szerint egyébként a december a Bing számára is kedvező volt, egyetlen hónap alatt 0.4%-kal tudta emelni a részesedését a keresőpiacon. A tényekhez azonban az is hozzátartozik, hogy a mobilkeresések között a Google még mindig messze vezet, közel 84%-os részesedéssel bír.
Mindazonáltal ezek a számok jól mutatják, hogy a Google keresőpiacon elfoglalt helyének vannak gyenge pontjai, ezek pedig a mobil operációs rendszerek és a böngészők.
Sose volt ilyen gyenge a Google
A Firefox az amerikai piacon nem túl jelentős szereplő, és az alapértelmezett kereső lecserélése egyelőre csak az új verziókban él, még azonnali és jelentősnek mondható piacvesztés eredményezett a Google számára. Hogy ez milyen mértékű, azt jól mutatja, hogy a Statcounter közleményében az is szerepel, hogy 2008-ban kezdődött méréseik óta a Google ilyen gyengén még egyszer sem szerepelt.
A történet már csak azért is érdekes, mert a Firefox-Yahoo megegyezés csak az amerikai piacon lépett életbe, az európai piacon még nem, holott itt a Firefox sokkal komolyabb piaci hányaddal rendelkezik. A teljes európai piacon a Firefox részesedése 23% körül van, de Németországban például piacvezető, és Magyarországon is 36% körüli részesedéssel bír.
Az Európai Bizottság jelenleg is komoly harcot folytat a Googleval szemben, és most úgy tűnik hirtelen egy olyan lehetőség pottyant az ölükbe, amivel komoly kihívást lehet intézni a Google monopóliumával szemben, vagy ha azt nem is, legalább megjelent egy rés a pajzson.
A keresőoptimalizálás, az online marketing és ezzel együtt az egész e-kereskedelem egyik komoly problémája a Google óriási piaci részesedése, amely miatt a weboldalak, és az online kereskedelem rendkívüli mértékben ki van téve a Google algoritmusváltoztatásainak. Amennyiben sikerülne más böngészőknek is jelentős piachoz jutnia, úgy ez a kitettség tompítható lenne.
Mi szurkolunk a Yahoonak és a Bingnek, már csak a Google miatt is.