A Searchmetrics elemzése szerint az elmúlt napok algoritmusfrissítései a hírekről szóltak. Mások szerint a minőség volt a fókuszban. Mi az igazság, hogyan módosult a Google algoritmusa?
A Serachmetrics elemző cég egy komoly elemzést tett közzé tegnap a június 17-én, és ezt követő napokban észlelt Google algoritmus frissítésről. A cég „Hírhullám algoritmusnak” nevezi a mostani felmérést, mivel felmérésük szerint a mostani változás egyértelmű nyertesei a nagy hírszolgáltató portálok. Amerikában a Wall Street Journal, a Fox News, Németországban a Spiegel, Angliában a BBC, és így tovább.
A Searcmetrics elemzése szerint a mostani frissítés lényege az volt, hogy a Google trendkövetőbbé vált és képes arra, hogy valós időben kövesse a felhasználók kereséseseit, így képes értelmezni mi az aktuális, trendi téma és ezek szerint módosítani a találati listáját.
Marcus Tober a cég vezetője egy példát is hoz minderre. A „US Open” keresésre a Google nem elsősorban a teniszrendezvényt hozza fel találatként, hanem a most zajló amerikai, hasonló elnevezésű golf-rendezvényt, ami bár lényegesen kisebb esemény, mégis most zajlik, így a felhasználók keresései is inkább erre vonatkoznak.
Nem véletlen, hogy a Google hivatalos blogján éppen június 7-én jelentette be, hogy megújul a Google Trends, és úgy tűnik ez azonnal integrálva is lett a Google keresőalgoritmusába. Ráadásul a közelmúltban a Twitterrel kötött egyezségnek köszönhetően a Google már szinte másodperces lemaradás nélkül látja a népszerű trendeket a közösségi médián is.
Marcus Tober mindehhez hozzáteszi, hogy a változások elsősorban a hírekhez kapcsolódó keresőkifejezéseket érintette, de mivel a hírek gyorsan változnak, ezért a találati lista is sokkal változékonyabb lehet majd a jövőben. A Google már korábban is jutalmazta a friss tartalmakat. A mostani frissítés ennek lehet egy kiterjesztése.
Minőségi algoritmus?
A fenti megállapítások igen jól alá vannak támasztva adatokkal, ám érdekes, hogy sokan mást is látnak a mostani frissítésben. Mi is írtunk róla tegnap, hogy véleményünk szerint a május eleji Minőségi algoritmusfrissítés egyfajta módosításáról van szó.
Ezt a teóriát több neves szakértő véleménye is alátámasztja, akik a korábban büntetett oldalaknál észleltek változásokat. Ez a mi tapasztalatunk is, és a Searchmetrics is kiemeli, hogy a mostani változás vesztesei általában a gyenge minőségű weboldalak.
Úgy tűnik tehát, hogy egyszerre kettős módosítás történhetett, vagy a változások valamilyen módon összefüggnek. Ezt támaszthatja alá az is, hogy az automata algoritmusfigyelők igen nagy változásokat jeleztek. A Mozcast például történetének egyik legmagasabb értékét mérte.
Hogyan hathat mindez a kicsikre?
A tapasztalataink szerint a kicsi, de igényes weboldalak nyertesei a változtatásoknak. Az, hogy a hírek nagyobb hangsúlyt kapnak a találati listán, viszont egyértelműen kedvezőtlen változás, különösen azért, mert olykor általános jellegű szavak is kaphatnak aktuális értelmezést. Jó példa erre, megnézni jelenleg a kerítés szót, ami egy általános kifejezés, jelenleg mégis a hírportálok érnek el jó helyezést az aktuálpolitikai történések miatt.
Ha így nézzük a vesztesek olykor a kisebb cégek is lehetnek. Ezek azonban jellemzően csak egy-két napos, legfeljebb hetes visszaesést hozhatnak a kicsiknél, hiszen ezek a hírek időben nagyon dinamikusan változnak.
Mi nem?
Ahogy írtuk korábban, a Google cáfolta a Panda és Pingvin frissítés tényét, és cáfolta azt is, hogy a HTTPS szignál kapott volna nagyobb súlyt.