Nyilván téged is érdekel, hogy az oldalad esetén élesedett-e már a Google mobil indexelése. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan tudod ezt ellenőrizni a Google által javasolt módszerrel.

Google módszer a mobil indexelés ellenőrzésére

A tegnapi napon John Mueller a Google szóvivője osztott meg egy tippet, hogy miképpen tudjuk ellenőrizni, hogy a Google mobil indexelése élesedett-e már az oldalunkon.

John Mueller elmondta, hogy a legtöbb weboldal esetén a feltérképezés 80%-át az asztali crawlerek (azaz feltérképező robotok) hajtják végre, és csak a fennmaradó 20%-át a mobil crawlerek. azaz egy normál weboldal esetén ez az arány.

Ugyanakkor, ha a Google mobil indexe élesedett egy weboldalon, akkor az arány megfordul, azaz a feltérképezés 80%-át a mobil crawlerek, míg 20%-át az asztali feltérképező robotok végzik.

John Mueller szerint ezt könnyen ellenőrizhetjük a log fileunk ellenőrzésével. Ha a feltérképezés 80%-át asztali robotok végzik, akkor még az asztali indexelés él az oldalunknál, de ha a feltérképezés zömét már a Google mobil robotja végzi, akkor már a mi oldalunk esetén is élesedett a mobil index.

Eddig szól a Google tanács, most pedig leírom neked, hogyan tudod ezt te magad is ellenőrizni.

Hirdetés

hirdetés

A módszer le van írva szövegesen is, de a jobb érthetőség kedvéért készítettem egy videót is, amiben minden egyértelmű és jól követhető.

Hogyan ellenőrizd te magad a mobil indexelést?

A log file megtalálása

Az első feladat a már említett log file megtalálása. Sajnos ehhez pontos módszert nem tudok mondani, mivel ezt általában a tárhelyszolgáltatód teszi elérhetővé számodra.

A log file nagyon leegyszerűsítve, tulajdonképpen egy olyan lista, amely tartalmazza, hogy a weboldaladat pontosan ki és mikor kereste fel, és mely aloldalt nézte meg.

Ez egy vagy több file, amit a „webszerver forgalmi napló”, vagy „log” file néven találsz meg.

A népszerű CPanelben  például a File Managerbe kell belépni, és ott a könyvtárak közül kiválasztani a logs könyvtárat, majd lementeni egy filet.

log file megtalálásaHa nem boldogulsz a dologgal, írj egy levelet a tárhely-szolgáltatódnak és kérd meg írja meg, hol találod a log fileodat. Még annyi megjegyzés, hogy a log file gyakran tömörítve van, de ezt pl. Total Commanderrel ki tudod bontani.

Bőven elegendő egyetlen nap log file-ja, abból is megkapjuk a szükséges információkat.

Ha ezzel kész vagy, akkor a feladat nehezén már túl is jutottál.

Log file és az Excel

A következő feladatunk a log fileban található adatok feldolgozása. Ma már erre külön programok vannak, és a log file egy remek SEO lehetőség, annak, aki kicsit profibb már a keresőoptimalizálásban, de én itt most egy pofonegyszerű módszert mutatok meg.

Az első feladat, hogy nyisd meg a log filet F4-el pl. Notepadben, jelöld ki annak tartalmát, majd egyszerűen másold be egy Exceltáblába

Ha sikerült akkor egy ilyen képet látsz majd: log-file-excel

Ennek az anatómiájába, hogy mi mit jelent nem megyek bele, most nekünk egyetlen dolog a lényeg. a Google feltérképezési robotjai.

A Googlenak sokféle robotja van, de ami nekünk érdekes, az az asztali és az okostelefonhoz tartozó (mobil) robotja.

Google crawlerek

A Google asztali robotja így jelenik meg a log fileban:

Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Míg a mobil crawler így jelzi ki a log file:

Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Ha tehát a Google felkeresi az oldalunkat, akkor ez az adott sor végére bekerül a log file-ba.

Az én egyik log file sorom például így néz ki:

66.249.66.24 – – [18/Dec/2017:00:58:47 +0100] „GET /online-marketing/ HTTP/1.1” 200 111147 „-” „Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)”

Ha megnézed ez azt jelenti, hogy a Google mobil crawlere a 66.249.66.24 IP címről megnézte az én /online-marketing/ aloldalamat.

Log file szűrése Excelben

Most pedig következik egy kis Excel művelet!

Jelöld ki az első oszlopot, majd válaszd ki az Excel menüsorában a Rendezés/Szűrés menüponton belül a szűrő ikont.

Ha jól csináltad az A1 oszlopban megjelenik egy legördülő menü.

Nyisd le, majd választ ki a Szövegszűrők/Tartalmazza menüpontot. És írd be, hogy „Googlebot”.

googlebot

Az Excel bal oldalt alul kiírja, hogy összesen hány ilyen rekordot talált. Ez a szám nekem  3394-ből 664 rekord. Tehát összesen volt 664 feltérképezés a Googlebot részéről. Ez tartalmazza a Google asztali és mobil robotjait is.

Most pedig bővítsük az Excel szövegszűrőjét és a Googlebot mellé vegyük fel és kapcsolattal az „Android” szót. Ezt a kifejezést már csak a Google mobil robotja tartalmazza, ezzel tehát ki tudjuk jelölni azokat a lekéréseket, amit a Google mobil robotja hajtott végre.

android

Nekem ez a szám 3393 rekordból 409 találat.

Mivel az összes lekérés száma a Google robotjaitól 664 volt, ezekből pedig 409 volt a mobil feltérképezés, ezért ebből kijön az arányszám: a Google által végrehajtott feltérképezések 61%-át a Google mobil robotja hajtotta végre.

Ha emlékszel még John Mueller azt mondta, hogy egy normál weboldal esetén a feltérképezés kb 80%-át az asztali robot hajtja végre, és ha a lekérések többsége a mobil robottól érkezik, akkor annál az oldalnál már él a mobil index.

Mivel nálam ez a szám 61%, így egyértelmű, hogy az ite.hu esetén már a mobil indexelés él, azaz a Google új mobil algoritmusa értékeli és rangsorolja a weboldalamat. És mi a helyzet a te weboldaladdal?

Mobil indexelés hatása

Sajnos a váltás pontos időpontját nem tudom megmondani, volt több feltérképezési csúcsom még októberben, novemberben és most decemberben is. De sajnos a log file-ok csak egy hétre visszamenőleg érhetőek el.

A helyezéseimben volt ingadozás, most lényegesen jobbak a helyezéseim, mint szeptemberben, de volt több Google algoritmusfrissítés is, így nem egyértelmű, hogy a javulás mihez köthető: a mobil indexeléshez, vagy az algoritmus-frissítéshez?

Ahogy ígértem lesz egy összefoglaló arról is, hogy a Google friss blogbejegyzésében mit javasol a mobil indexelés kapcsán. Ha érdekel az a cikk is, iratkozz fel a hírlevelemre, vagy csatlakozz Facebook csoportomhoz!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Attila, és mi a helyzet az AMP-al? Azt pont a mobil baráttá tételhez fejlesztették ki és egy egyszerű AMP pluginnal hozzáadható. És valóban villámgyorsan betöltődő „mobil felület”-e biztosít.

    1. Az AMP és a mobil indexelés más dolog. Az AMP a mobilbarát weboldal egyfajta alternatív, gyors változata. A mobil indexelés azt jelenti, hogy egy oldal feltérképezésekor és indexelésekor, rangsorolásánál a mobil nézet válik elsődlegessé, ez képezi mindennek az alapját.

  2. Köszönöm szépen a részletes leírást, valóban könnyedén leellenőrizhettem oldalamat. Nálam az arány 79,9% lett a mobil index javára. Őszintén meglepődtem, nem gondoltam…

  3. Kedves Attila!

    2018 február 3 előtt minden cikkünk a megjelenést követően a top 5-ben volt világ szinten, mivel csak angol oldalakat szerkesztünk. Február 3 után észleltük, hogy a nem respronsive megjelenítést használó oldalainkon megjelent cikkeket bár indexeli, az organikus keresésbe már nem rakta be a google. Gyors redesign után már berakta az organikusba is az új cikkeket, de már sokkal érdekesebben. Itt is a mobil robot járkál csak, és az eddigi óránkénti 100 új cikkünk helyett, csak a 6-9 órája megjelent cikkeinket indexeli. Nem beszélve az adsense késleltetett megjelenítéséről, ami azt jelenti, a be nem indexelt cikkeinken nem jelenik meg az adsense reklám, csak miután beindexelte. Ezek együttes hatására, a napi 3-400 000 egyedi látogató 30-40 ezerre apadt. A bevétel is ezzel arányosan csökkent. Büntetést, jelzést se webmester se adsense felületen nem kaptunk. Oldalaink stabilan 5-15 éve hozták a megszokott forgalmat. Tartalmi kifogás nem lehet.

    Mobilos nézetben ugyanazt a tartalmat kapják a felhasználók, mint desktop nézetben.
    Mi lehet a különbség a mobilos rangsorolás, és a desktop rangsorolás között, ha a tartalom ugyanaz mindkettőn?

    1. Szia!
      Sajnos így, hogy nem ismerem az oldalaitokat, nem látok rá a Search Consolera, gyakorlatilag semmilyen adatra sem, felelőtlenség lenne bármit is mondanom. Ha ilyen nagy forgalmatok van, pláne angol oldalról, akkor vegyetek igénybe egy szakember munkáját aki rátölti azt az X órát amivel kideríti mi áll a jelenség mögött, és amivel kezelni tudjátok a problémát. Én itt látatlanban csak találgatózni tudok, tippem lenne nem is egy, de ezeket ellenőrizni kell.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 30, 2022

29MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A robots.txt alkalmazása a kezdő weboldaltulajdonosoknak kicsit

április 28, 2022

29MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az elmúlt időszakban egye nagyobb probléma lett,

október 25, 2021

29MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A keresőoptimalizálásban kiemelten fontos az indexelés kézben

július 20, 2021

29MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Miután megírtuk és közzétettük a legújabb bejegyzésünket,


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!