Biztos már te is eltűnődtél rajta, hogyan lehetséges, hogy amúgy jó látogatottsággal rendelkező weboldaladnak igen magas a visszafordulási aránya? Nos, a hiba nem (feltétlenül) a weboldaladban van, hanem a Google Analyticsben! Íme, egy megoldás, amivel akár 50%-kal is csökkentheted a visszafordulási arányt!

Mi az a visszafordulási arány?

Visszafordulási aránynak (angolul, Bounce Rate) nevezzük a látogatások azon százalékát, amikor a látogató egyetlen oldal megtekintése után elhagyja a weboldalt (visszalép, más URL-t ír be, bezárja a böngészőt). A lényeg, hogy nem kattint sehova, nem néz meg más oldalt, nem indít el semmit, csak visszafordul.

A definícióból is kiderülhet, hogy ez a webes mutató meglehetősen csalóka. Ugyanis, ha valaki a te weboldaladra érkezik, elolvassa a cikket, ott tölt mondjuk 7 percet a weboldaladon, majd visszafordul, azt a Google Analytics visszafordulásnak tekinti.

Egy ilyen látogatás 100%-os visszafordulási arányt jelent és 0 másodperc oldalon töltött időt!

Ez pedig nyilvánvalóan nem helyesen írja le a felhasználó oldalon való viselkedését.

Mi a baj a visszafordulási aránnyal, mint mutatóval a Googly Analytics-ben?

A problémát az okozza, hogy a Google Analytics hibásan értelmezi a visszafordulási arányt. Ha egy látogató csak a főoldaladat, vagy egy nagyon jó cikket olvas el, akár több percig is tanulmányozva azt, de ezt követően elhagyja az oldalt, akkor azt visszapattanó látogatónak fogja értelmezni az Analytics.

Hirdetés

hirdetés

Ez pedig ebben a formában nem helyes, hiszen lehet, hogy oldalad jellegénél fogva ezek a látogatók igen értékesek. Hadd mondjak egy példát. Egy időjárási oldal esetében a lényegi információkat tartalmazza a főoldal, és lehet a látogatónak naponta elég ennyi információ, és nem olvas cikkeket, vagy nem kíváncsi a műholdképekre. Ezeket a látogatókat a Google Analytics visszaforduló látogatóknak tekinti, ami téves következtetésekre vezethet, hiszen ezek a látogatók igen értékes, visszatérő látogatók is lehetnek.

Ezzel szemben, ha valaki egy rossz weboldalra téved, ott megpróbál kattintgatni, esetleg más aloldalt megnézni, hátha ott megtalálja a kívánt információt, majd elhagyja az oldalt, az már nem visszaforduló látogató, mert volt interakció a felhasználó és a weboldal között.

Megoldás a visszafordulási arány javítására

A probléma az Analytics definíciójában rejlik. Ezt a problémát egyébként a Google-nál is felismerték és egy kis bejegyzéssel publikálták is a megoldást, amivel helyrehozható ez a hiba.

Ez lett az Adjusted Bounce Rate. Ha rákeresel igen sok cikket fogsz találni a témában.

Adjusted Bounce Rate

A módosítás lényege, hogy a Google Analytics méri az oldalon eltöltött időt. Ha egy meghatározott időmennyiség eltelik, akkor azt a felhasználót, mégha nem is lép interakcióba az oldallal, már nem számítják visszaforduló látogatónak, hiszen, ha az oldalon eltöltött mondjuk fél percet, akkor nyilván aktívan használta a weboldalt.

Kódmódosítás az Analyticsben

Ahhoz, hogy ezt te is így mérd az alábbi kódot kell beillesztened a weboldalad kódjába (ha Google Analyiticset-használsz)

setTimeout("ga('send','event','adjusted bounce rate','30 seconds')",30000);

Ez a kód mehet a Google Analytics kódrészlet végére a záró </script>. rész elé.

A fenti kód arra utasítja az Analyticset, hogy aki 30 másodperccel többet tölt az oldalon az már ne legyen visszaforduló látogató. Természetesen a 30-at átírhatod 20-ra is (20000-re). De nem érdemes túlságosan levinni ezt a számot, mert csak magadat csapod be.

Ha Google Tag Managert használsz akkor az alábbi cikk segíthet a visszafordulási arány kiegészítő kódjának beillesztésében.

Ha jól csináltad, azonnal működni kezd a kód és a következő napon már drámaian csökkenhet a visszafordulási arányod.

Íme, az én weboldalam visszafordulási arányának változása (eredetileg 2013-ban kezdtem el a kódot használni):

visszafrdulasi arany csökkenése
A fenti módszer remek eszköz, de igazából csak az érdemi munka kezdete.

Most már valós adatot lesz arról, hogy mely tartalmaidat hogyan használják az emberek. Látod hol magas a visszafordulási arány ( a valóságban) és hol alacsony a tartózkodási idő.

Ez pedig segíthet abban, hogy eldöntsd, hogyan javíts a weboldalad minőségén.

Miért fordulnak vissza az emberek az oldaladról?

Első lépésként meg kell értened miért fordulnak vissza az emberek a weboldaldról.

A weboldalad nem szolgálja ki a felhasználó igényét: valaki beüti, hogy „linképítés tanfolyam” és egy SEO ügynökség linképítési csomagajánlatára kerül. De ő tanulni akar, nem vásárolni, így visszafordul.

Rossz design: Ezt nem kell túlmagyarázni, a felhasználó egy olyan weboldalra jut, ami elvault, ronda, és zavaros, akkor gyorsan visszafordul

Lassú betöltődési idő: ha az oldalad nem töltődik be elég gyorsan a felhasználó pedig egy lassabb wifi-hálózatról próbálkozik, akkor lehet megunja a várakozást és visszafordul mielőtt betöltődne a weboldalad. A Google adatai szerint 3 mp felett már drasztikusan nő a visszafordulási arány

Rossz felhasználói élmény: ha egy szövegszőnyeg várja a felhasználót, akkor nem biztos, hogy nekikezd az olvasásnak. De a sok felugró ablak, reklám szintén visszafordulásra ösztönözheti a felhasználót.

Hogyan javítsd a visszafordulási arányodat valós módon?

Tedd a tartalmadat könnyen olvashatóvá!

Egy egybefüggő szövegrészletet kevesen olvasnak ma már el. Alkalmazd az alábbi technikákat:

  • használj bekezdéseket sűrű, egy bekezdésbe max 2-3 sor kerüljön
  • tördelj listákkal, felsorolásokkal a szöveget
  • emeld ki a lényeget félkövérrel, dőlttel (de ne túl sűrűn!)
  • használj alcímeket
  • használj képeket (de, ne stockfotót, ha lehet), infografikákat

Ügyelj a hajtás felett tartalomra!

A hajtás feletti tartalom a weboldalad azon része, amely görgetés nélkül látszik. Nagyon fontos, hogy már itt megfogd a látogatót, mert ha itt nem találja mait keres, akkor könnyen visszafordul. Mi segíthet ebben?

  • videó beágyazás
  • PPT technológia, azaz ígéret, bizonyíték és átvezetés arra vonatkozóan, hogy a tartalomban megtalálja a keresett információt

Legyen gyors a weboldalad

A Google 11 millió weboldal adatait kielemezve egyértelmű összefüggést talált a weboldal sebessége és a visszafordulási arány között. Minél lassabb a betöltődés, annál magasabb a visszafordulás valószínűsége:

Szolgáld ki a felhasználó információigényét

Nézd meg a Search Console-ban, hogy milyen keresőszóra érkeznek a felhasználók a weboldaladra. Vajon mi lehet a mögöttes információigény, amikor az adott keresőszót begépelték? Vajon a te oldalad kiszolgálja ezt az igényt?

Nézd meg, hogy a találati listán milyen weboldalakat sorol előre a Google? Termékoldalak? Főoldalak, Blogcikkek jelennek meg?

Ez már utal arra, milyen típusú információt igényel a felhasználó! Próbáld meg kiszolgálni ezt az igényt, hogy javítsd a visszafordulási arányt!

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Az egyik oldalnál tökéletesen működik, jelentősen visszafogta a visszafordulási arányt. Egy másik oldalba is beépítette, de ott nem tapasztaltam változást.

  2. Még annyit tennék hozzá, hogy a egy korábbi kódrészlet mellé illesztve nem működött, frissítenem kellett a legújabb mérőkódra amit a Google biztosít, így már minden rendben volt vele.

  3. Jól működik. Most már.
    Ugyanis ha ezt így ahogy van beilleszted, akkor az idézőjelek miatt nem jó…
    setTimeout(“_gaq.push([‘_trackEvent’, ’15_seconds’, ‘read’])”,15000);
    helyett
    setTimeout(„_gaq.push([‘_trackEvent’, ’15_seconds’, ‘read’])”,15000);
    kell

  4. Ez még mindig nem került be a hivatalos kódba? Továbbra is „házilag” kell róla gondoskodni?

  5. Kedves Attila!
    Én 2016 augusztusban regisztráltam analitycs-ben. Elég magasnak tartom a visszafordulási arányt, ezért keresgélni kezdtem mi lehet az oka. Az itt olvasottak szerint akár lehet mérési pontatlanság is.
    A 2016-os analitycs kód eltérő az itt leírtaktól:

    (function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
    (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
    m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
    })(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

    ga(‘create’, ‘UA-XXXXX-Y’, ‘auto’);
    ga(‘send’, ‘pageview’);

    ezért segítségedet szeretném kérni, hogy hová kell beilleszteni a szükséges kód részletet ebben az esetben?

    1. Ha a blog.hu rendszere lehetővé tesz plusz kódsor beillesztését akkor igen. Még nem próbáltam, de úgy rémlik erre van lehetőség, hiszen egyedi sablont is lehet készíteni.

  6. Még mindig szükséges ezt a kódrészletet beilleszteni, vagy már beépítették gyárilag?

  7. Ha egy kicsit reálisabb adatot szeretnél kapni az oldalon eltöltött időről is, akkor használhatsz többet is:

    setTimeout(function(){ ga('send','event','ProfitableEngagement30s','time on page 30s'); }, 30000);
    setTimeout(function(){ ga('send','event','ProfitableEngagement60s','time on page 60s'); }, 60000);
    setTimeout(function(){ ga('send','event','ProfitableEngagement120s','time on page 120s'); }, 120000);

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

augusztus 20, 2022

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Biztos már te is eltűnődtél rajta, hogyan

március 7, 2016

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A hétvégén úgy tűnik a Google komoly

július 15, 2015

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egyre nagyobb problémát okoznak a Google Analyticsben

október 9, 2013

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ma reggel észleltük, hogy jelentősen átalakult a


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!