Utoljára frissítve: december 5, 2018
Témakör: 
mi ez? Egyéb

Milyen lesz az internetes keresés a jövőben? Erre a kérdésre a Google húsz éves születésnapi évfordulóján adta meg a válasz Ben Gomes a Google alelnöke. Kötelező olvasmány, akár felhasználó vagy, akár weboldaltulajdonos.

Az internetes keresés alapelvei

Ben Gomes a Google hivatalos blogoldalán tett közzé egy személyes indíttatású írást, amelyben felvázolja az internetes keresők jövőjét.

Ben Gomes 1999 óta dolgozik a Googlenál, jelenleg a Google alelnöke és a Google Keresés vezetője

Írását azzal kezdi, hogy a Google 1998-ban azért jött létre, hogy segítsen az információkat rendszerezni, és elérhetővé valamint felhasználhatóvá tenni.  És bár azóta szinte minden megváltozott, kezdve a technológiától, egészen az elérhető információkig a Keresés alapelvei változatlanok maradtak:

  • az első és mindenek előtt való, hogy fókuszálj a felhasználóra, akár vizsgára készül, vagy receptet keres, a Google célja az, hogy kiszolgálja ezt az információ-keresést
  • a második alapelv, hogy a legrelevánsabb és legjobb minőségű találatokat adja, a lehető leggyorsabban. Ez akkor is igaz volt, amikor a Google elindította a Page Rank algoritmus és igaz ma is.
  • keresések milliárdjait szolgálják ki minden nap, és a keresések 15%-a minden nap olyan, amilyet még sosem láttak. Éppen ezért az egyetlen út az algoritmikus megközelítés, hogy ne csak a tegnapi, de holnap kérdéseket is meg tudják válaszolni.
  • minden változtatást kőkeményen tesztelnek. Ennek a tesztelési folyamatnak az alapköve a Google Minőségi Értékelőinek készült Útmutató, ami nyilvános, és ami rögzíti az alapelveket, hogy mit szeretnének a keresés során látni. Minden változtatás, amit végrehajtanak a keresőmotoron, tesztelésen és értékelőkön megy keresztül. Csak a tavalyi évben 200.000 kísérletet hajtottak végre, ami 2400-nál is több változtatást hozott a KeresésbenBen Gomes a Google alelnöke

Az internetes keresés jövője

Ben Gomes írásának második része sokkal azonban sokkal izgalmasabb, ahogy ő fogalmaz:

„Ahogy elérjük a 20 éves évfordulót, szeretnék elsőként betekintést adni, abba, hogy milyen lesz az internetes keresés következő fejezete, és hogy miként dolgozunk azon, hogy az információ még könnyebben elérhető és még hasznosabb legyen bárki számára”.

Hirdetés

hirdetés

Középpontban a mesterséges intelligencia

Mielőtt azonban rátérnénk a konkrétumokra, hadd húzzam alá azt, amit Ben Gomes is hangsúlyozott: minden változásnak a motorja a Mesterséges Intelligencia. A Mesterséges Intelligencia segítségével a Google sokkal jobban képes megérteni a nyelvet, mint a kezdeti időkben. ezt azért is tartja izgalmasnak, mert a Google indulásakor ezt a technológia szinte még használhatatlan volt.

Ben Gomes így fogalmazta meg a változást:

„De most elértük azt a pontot, ahol a mesterséges intelligencia neurális hálozatainak segítségével képesek vagyunk egy hatalmas ugrásra. Most már nem csak a szavakat tudjuk megérteni, hanem képesekké váltunk a fogalmak megértésére.”

Danny Sullivan a Google nagykövete szerint az elmúlt hónapokban a Google olyan mesterséges intelligencia alkalmazásába kezdett, amely sokkal jobban képes a szavakat fogalmakhoz kötni. Sullivan ezeket „szuper szinonímáknak” nevezte. A Google adatai szerint a keresések 30%-ánál használják ezt a mesterséges intelligencia által támogatott technológiát (összehasonlításképpen a Pingvin algoritmus a keresések négy, míg a Panda algoritmus a keresések 12%-át érintette).

Ben Gomes a mesterséges intelligencia alkalmazásának ezt az új megoldását „Neural Matching”-nek nevezte, amely képes arra, hogy a felhasználó kérdésére akkor is megtalálja a legjobb választ, ha az adott oldalon nem is szerepelnek hasonló szavak.

Példaként a „why does my TV look strange?” kifejezést hozta, amelyre a Google a „Soap Opera Effect” találatokat hozza ki – sokkal jobb találatot adva így.

Mindez természetesen magyarul még közel sem ennyire tökéletesen működik, hiszen kisebb az adatbázis, amiből a Google dolgozik, de talán magyarázza az elmúlt hónapok radikális változásait is és mindenképpen előrevetít a jövő a keresőoptimalizálásban is.

Három alapvető változás az internetes keresésben

Ben Gomes felvázolja a jövőt is. Legalábbis azt, hogy a Google mit szeretne elérni. Az internetes keresés következő fejezetét három fundamentális váltás határozza meg. Ezek paradigmaváltások. Nézzük meg mi az a három radikális váltás a Google szerint:

  1. Válaszok helyett utazás
  2. Lekérdezés helyett lekérdezés nélküli információszerzés
  3. Szöveg helyett sokkal vizuálisabb információszerzés

Ez egyelőre ködösnek hangozhat, de mélyedjünk el a részletekben! A Google mindegyik témakörnek külön blogbejegyzést szentelt hivatalos oldalán.

Válaszok helyett Utazás

A keresőmotorok számára az egyik legnagyobb feladat megérteni azt, hogy a felhasználó mire gondolt, amikor egy konkrét kifejezést beütött a keresőmezőbe. Ezt nevezzük User Intent-nek, azaz Felhasználói Szándéknak.

De mit is jelent ez a rejtélyes mondat, hogy: „válaszok helyett utazást”?

Nos, ha keresel valamit az interneten, annak gyakran előzménye van. Például ha téli gumit akarsz venni, akkor először utánanézel a téli gumi teszteknek, aztán a jelöléseknek, hogy mi-mit jelent, aztán a márkáknak, végül elkezdesz egy konkrét terméket keresni. Végül kiválasztasz egy webáruházat, és megrendeled a terméket. Ez az utazás, ami akár több tucat keresésen keresztül halad, mire eléri a végcélját.

A Google koncepcióváltása az, hogy a jövőben nem egyedi keresésekre akar választ adni, hanem tudni fogja honnan indultál és vélhetően mi a célod egy keresési folyamatban. Az sem probléma, ha ez a folyamat megszakad, vagy ha közben másra is keresel, a Google tudni fogja, hogy az aktuális keresésed egy folyamat része és ennek megfelelően ad válaszokat.

Érkezik az Activity Card

A Google-nak erre már most kész a megoldása, ami hamarosan elérhető lesz, ezek lesznek az Activity Card-ok, amelyek már idén megjelenhetnek a keresések során.

Hogyan fognak működni?

Nos, ha egy olyan kulcsszót ütsz be a Google keresőjébe, ami kapcsolódik egy korábbi keresésedhez, akkor megjelenhetnek az Aktivitás Kártyák, amelyek olyan weboldalakat és a mostani kereséshez kötődő korábbi kereséseket jelenít meg, amelyek segíthetnek felvenni a fonalat, avagy megtalálni azt, hogy egy korábbi keresési folyamatot folytatni tudj.


Képzeld el, hogy éppen egy kirándulást terveztél, pár dolognak utánanéztél, aztán megszakadt a folyamat. Egy hét múlva újra felvennéd a fonalat, de már nem emlékszel hol is találtad azokat a hasznos információkat. az aktivitási kártyák itt fognak segíteni, azonnal mutatva az ehhez a kereséshez kapcsolódó korábbi kereséseidet és a megnézett oldalakat.

Persze az Activity Card ki is kapcsolható, vagy elnémítható és nem jelenik meg minden keresésnél, csak akkor és ott, ahol ez a felhasználó javát szolgálja.

Collections

Egy másik ehhez kapcsolódó fejlesztés a Collections, amivel a korábbi kereséseinket, weboldalakat, képeket gyűjthetjük egy csoportba, az Activity Card bevonásával. Ráadásul a Collection a korábbi keresések és a gyűjtemények alapján javaslatokat is tesz olyan témákra és weboldalakra, amelyek az adott keresési folyamathoz kapcsolódnak.

A találati lista dinamikussá tétele

A jövőben a találati lista dinamikussá válik. Gyakran, ha a felhasználó beüt egy keresőkifejezést nem tudja pontosan, merre is haladjon tovább. A jövőben a találati lista átalakul, és a Google füleket jelenít meg a találati listán, ami az adott témakört pontja részterületekre.

Ha például rákeresel a „Labrador” kutyára, akkor, megjelenhetnek fülek, amelyek az adott kutya nevelésével, etetésével, vagy éppen ápolásával foglalkozik. A Google ilyen fülek alá rendezi a tartalmakat, így a kereső sokkal könnyebben megtalálja a keresett információt.

Ráadásul ez nem egy statikus beállítás lesz, hanem az ezt kezelő algoritmus folyamatosan tanul és egyre pontosabb és relevánsabb témaköröket tud nyújtani. Ezen túl, a témakör alapú bontás teljesen egyed lesz minden kulcsszó esetén.

A dinamikus találati lista már most elérhető egyes keresőkifejezéseknél.

Új Topic Layer a Knowledge Graph-on

A fenti fejlesztések alapját a Google Knowledge Graph (Tudásgráf) továbbfejlesztése adja. A Tudásgráf eddig embereket, helyeket, tényeket kötött össze. Most a Tudásgráf kapott egy újabb réteget, ez pedig a témakörök rétege (Topic Layer).

A Topic Layer a weben található összes információ kielemzésén alapszik, és lényege, hogy témaköröket határoz meg és definiál azokhoz kötődő altémákat és megvizsgálja az egyes témakörök egymáshoz való viszonyát. Majd minden egyes témakörhöz kapcsolódóan meghatározza a legrelevánsabb cikkeket, legyen szó akár örökzöld tartalmakról, akár friss cikkekről adott témakörben.

Ezt követően a Topic Layer segítségével mintázatokat keresnek, hogy jobban megértsék, melyik témakör hogyan kapcsolódik a másikhoz és ezzel javítsák a keresésre adott válaszokat.

Lekérdezés helyett lekérdezés nélküli információszerzés

A tavaly elindított Google Feed helyébe a Google Discover lép. Ennek lényege, hogy mobilos böngészőt használva a keresés előtt már megjelennek olyan ajánlott tartalmak, amelyek a korábbi kereséseink alapján javasolnak nekünk cikkeket.

Természetesen ez is mesterséges intelligencián alapul. A Google blogja így fogalmaz:

„A Tudásgráfban lévő Topic Layer segítségével a mesterséges intelligencia képes előre jelezni a felhasználó egy adott témában való jártasságát és ez alapján javasolni tartalmakat. Ha például gitározni szeretnél tanulni, akkor más tartalom jelenik meg a Discoverben, ha kezdő vagy és más ha már gyakorlott zenész.”

Mindezt természetesen még az előtt mielőtt keresni kezdenél a Google-ban , hiszen erről szól, hogy a Google már a lekérdezés előtt információt ajánl neked.

Szöveg tartalom helyett vizuálisabb információszerzés

A Google számos újdonságot jelentett be a képkeresés terén is. A tavaly elindult Google Lens képes egy-egy képen egy konkrét tárgyat megtalálni, és ha ez érdekel téged, akkor ebben a témában további találatokat mutatni.

Természetesen ez is a mesterséges intelligencia segítségével valósul meg. A Computer Vision lényege, hogy a gép tanulás segítségével érti meg a számítógép, hogy egy-egy kép mit ábrázol. A Google Lens funkciója heteken belül asztali gépeken is elérhető lesz.

Jelentős módosítás, hogy módosult a képkeresési algoritmus is, és előrébb kerülnek azok a jó minőségű képek, ahol a weboldal szöveges tartalma is kiemelkedő. Szintén előnyt élveznek a képek rangsorolásánál a friss tartalmak. Előnyt jelent az is, ha a kép az oldal tetején és annak közepén található, így például egy termékoldalon lévő kép, rangsorolási előnyt kap ugyanazon képpel szemben, ha az egy kategóriaoldal alján jelenik meg.

És jön a Google Stories is, ami mostantól szintén a mesterséges intelligencia támogatásával nyújt tartalmakat elsősorban hírességekkel kapcsolatban.

Konklúzió

A mesterséges intelligencia egyre meghatározóbbá válik az internetes keresésben és emiatt a keresőoptimalizálásban is. Noha magyar nyelven még biceg a technológia a jövő azt hiszem, világos. A Google egyre jobban megérti a felhasználó szándékát, folyamatokat lát, tudja a felhasználó hol jár egy információszerzési folyamatban és hogy milyen szinten van adott témakörben.

És hogy mindez mit jelent a weboldaltulajdonosoknak? Szerencsére semmi bonyolultat, sőt egyszerűsíti a folyamatokat.

A lényeg, hogy a weboldalon megjelenő szövegeket úgy írjuk meg, hogy valóban a felhasználói szándék, és a felhasználó információszerzése legyen a fókuszban.  Értsük meg, mit szeretne tudni a felhasználó, és ezekre adjunk választ cikkeinkben. Fontos ugyanakkor, hogy a cikkeinknek legyen célja, tudjuk hogy miért és kinek írjuk, milyen információszerzésre akarunk választ adni.

Ha ezzel tisztában vagyunk, akkor a Google egyre pontosabban fogja nekünk hozni a látogatókat. A rossz értelemben vett „SEO optimalizált” szövegeket, a cél nélküli tartalomgyártást azonban lassan végképp el kell felejteni.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Hát nem tudom, szerintem egyre rosszabb a Google. Sokszor tapasztaltam már, hogy jobban akarja tudni nálam, hogy mit akarok. Pl. a hétvégén akartam keresni egy olyan játékot, ahol tesztelhetem tőzsdei tudásom. „stock game”, „stock simulator”, „stock trainer”, „is there any stock game” és hasonló kulcsszavakkal kerestem. Rendre szinte ugyanazt a néhány oldalt hozta ki.
    Rákerestem a yahoo-val is („is there any stock game”), az első találat egy quora-s kérdés („Are there any stock trading simulator games?”), második egy cikk („5 Great Games for Learning Stock Market Strategy – Mashable”). Namármost, én inkább erre voltam kíváncsi, mintsem arra, hogy a virtual stock exchange meg az investopedia SEO-sai mennyire jók a szakmában.

    Régebben lehetett optimalizálni a keresést, ha egy-két kulcsszót másképp írtál be, az eredmény is jelentősen változott, most pedig – mivel ő jobban tudja, hogy én mit akarok – alig változik valamit, ha egyáltalán változik az eredmény.

      1. Az ilyen „best…” cikkek rendszerint PR cikkek 🙂
        Azért nem szeretem őket.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

január 9, 2024

129MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy néz ki elég komoly algoritmus frissítés

december 19, 2023

129MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megpróbálom bemutatni, hogy milyen

december 7, 2023

129MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bemutatta új multmodális AI-ját a

november 23, 2023

129MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Nem vagyok egy nagy Black Friday-es, de


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!