Ha internetes keresés, akkor Google! Vagy mégsem? Mi lehet a Google internetes keresőjének az alternatívája? Hol verik meg a Google-t?
Mik azok az internetes kereső programok?
Az internetes keresők olyan weboldalak, vagy online felületek, amelyek segítségével az interneten kereshetünk, és a megadott keresőkifejezésre azok a keresésünkhöz illeszkedő találatokat ad az internetről. Az internetes kereső programokat keresőmotoroknak nevezzük szaknyelven
Ma már nem csak szöveges találatokat kapunk, de kereshetünk képeket, videókat, híreket is. A kapott eredményt találati listának (angolul SERP: Search Engine Result Page) nevezzük.
Hogyan működnek az internetes kereső oldalak?
Az internetes keresőprogramok először linkeken keresztül bejárják a világhálót. Ezt a folyamatot nevezzük feltérképezésnek. A talált oldalakat indexelik, ami azt jelenti, hogy azok tartalmát feldolgozzák és egy hatalmas adatbázisban címkézve (indexelve) tárolják. Az indexelés és feltérképezés folyamatos, hiszen minden nap új weblapok milliói kerülnek ki az internetre!
Végül az internetes keresőprogramokat a felhasználók használják, megadva a keresett információt. A keresőprogramok az adatbázisukat átfésülve, az ott található tartalmakat rangsorolják, hogy a felhasználó keresésére legrelevánsabb találatot adják. Végül ezt megjelenítik a találati listán.
Tehát: feltérképezés -> indexelés -> felhasználó -> rangsorolás -> megjelenítés
A keresőmotorok működéséről bővebben olvashatsz ingyenes SEO tanfolyamunkban.
Van-e a Google keresőjének alternatívája?
Ma Magyarországon a felhasználók több mint 90%-a a Google-t használja. Világszinten ennél alacsonyabb az arány, de a nyugati világban a Google egyeduralkodó. A Google egy behemót. Régen imádtuk, mert trendi volt, menő, ma már egy adatmogul, ami zabálja a személyes adatainkat. Azt tudtad, hogy 2018-ban a „Don’t be Evil”, avagy „Ne légy Gonosz!” jelmondatát is eltüntette. És hogy harci robotokat gyárt?
Szóval kétségtelen, hogy bár az internetes keresésben remek, de vannak komoly aggályok vele kapcsolatban. Nézzük először is, hogy milyen alternatív internetes keresőket használhatsz.
Alternatív keresők a Google helyett
Bing
A Bing az internetes keresők piacán 9%-os részesedéssel bír – legalábbis a Statista adatai alapján. Más adatok csupán 5%-ra teszik a részesedését, és vélhetően ez közelebb áll a valósághoz. Az angolszász országokban, így az USÁ-ban, vagy az Egyesült Királyságban 20-30%-os részesedést is elér.
Magyarországon is ez tekinthető a második legnépszerűbb keresőmotornak, noha a piaci részesedése csupán néhány százalék.
A Bing a Microsoft keresője, és ennek köszönheti a népszerűségét is, hiszen a Microsoft igyekszik minden más termékével együtt népszerűsíteni, így az Internet Explore, vagy a Microsoft Edge böngészőjében is alapértelmezetten ez a kereső és természetesen a Windows operációs rendszerhez is ezer szállal kötődik.
A bing az egyik legújabb internetes kereső, de ez igazából csak a márkanévre igaz. elődei 1998-ban indultak útnak Live Search, Windows Live Search, MSN Search néven voltak ismertek korábban.
Angol nyelvterületen jól teljesít, de a magyar találati listája hagy kívánni valót maga után.
Én személy szerint a gyönyörű képei miatt imádom, már csak ezért is érdemes néha felmenni a bing.com oldalára.
Adatvédelmi szempontból nem különbözik lényegesen a Google-tól, hasonlóan gyűjti a felhasználók adatait, elvileg annak érdekében hogy minél jobb találati listát nyújtson.
DuckDuckGo – Gyerünk kacsa!
Ennél furcsább nevet aligha találhattak volna ki egy internetes keresőnek, de tény, hogy a DuckDuckGo népszerűsége egyre nagyobb. Nem véletlenül.
A DuckDuckGo ugyanis semmilyen felhasználói adatot nem gyűjt rólunk, és a Facebook és a Google adatbotrányai után a felhasználók körében egyre népszerűbb egy olyan keresőmotor, amelyben személyes adatai és keresési szokásaik védve vannak.
A kacsás keresőmotor a világ internetes keresőpiacán csupán 0,18%-os részesedéssel bír – ez nagyjából 30 millió keresést jelent naponta – ugyanakkor népszerűsége igen nagy és egyértelműen egy pozitív márka, különösen a fiatalok szemében.
Baidu – kihívó keletről
Egyre többet beszélünk Kínáról és ez nem véletlen. A Baidu a kínai internetes kereső és köszönhetően az ország népességének, jelenleg a világ második legnépszerűbb internetes keresője, nagyjából 14%-os piaci részesedéssel bír világszinten.
Saját országában 70% körüli részesedéssel bír, de nem a Google a legfőbb vetélytársa, hanem a többi kínai netes keresőmotor, például a Shenma, vagy a Haosou.
A Baidu, 2000-ben indult, ma már két milliárd ember használja napi szinten. Nem véletlen, hogy a Google mindenképpen be akar törni a kínai keresőpiacra is, vállalva akár a cenzúrát is.
Yahoo!
A Yahoo! az internetes világ kezdetekor a piacvezető internetes keresőmotor volt, nem csak Amerikában, de idehaza is ezt használtuk.
Mára a Yahoo! piaci részaránya töredéknyire zsugorodott, világszinten legfeljebb 1-2 százaléka becsülik a részesedését. De például Japánban a mai napi 22%-os piaci részesedése van!
Maga a keresőmotor sem egyedi már, 2010 óta a Yahoo internetes keresője mögött a Bing motorja áll.
Bár számos kísérlet történt a Yahoo feltámasztására, de ezek egytől egyig kudarccal végződtek. Ma már a Yahoo nem is annyira internetes kereső, hanem komplett portálszolgáltatás nyújt a hírektől kezdve az e-mailszolgáltatásig.
Yandex
Ahogy a Baidu a kínaiak keresője, úgy a Yandex Oroszországban egyeduralkodó. A becslések szerint az orosz keresőpiac több mint felé, egészen pontosan 53%-át a Yandex uralja.
De népszerű a környékbeli országokban is, így Fehéroroszországban, Kazahsztánban, de még Törökországban is.
A Yandex nem csak egy egyszerű internetes kereső, de rengeteg hasznos szolgáltatása van. Így például ha igénybe vesszük a Yandex Disk felhőszolgáltatását, akkor a keresőben a személyes fájljaink között is kereshetünk.
Magyar internetes keresők
A 2000-es évek elején a web még sokkal demokratikusabb volt, és így szinte minden országban megszülettek a keresőmotorok, így magyarországon is üzemeltek magyar internetes keresők. Ezek egy része a külföldi keresők klónja volt, de voltak hazai fejlesztések is.
Idővel sajnos ezek a magyar keresők nem voltak képesek annyi tőkét invesztálni a fejlesztésekbe, hogy versenyre kelhessenek a nemzetközi internetes keresőmotorokkal, így a 2010-es évek elejére jórészt megszűntek.
Az alábbi táblázatban olvashatóak a főbb magyar internetes keresők adatai 2003-ból a HSWS adatai alapján
napi látogatók | keresések | ||
Ariadnet | 12 000 | 18 000 | 2001. július |
Góliát | 50 000 | 200 000 | 2000. november |
Heuréka | 60 000 | 90 000 | 1996. október |
HuDir | 30 000 | 45 000 | 1995. augusztus |
Kereső.hu | 760 | 1 500 | 2002. november |
Vizsla | 48 000 | 200 000 | 1998. május |
Egyes országokban népszerű internetes keresők
Ahogy már említettem vannak olyan keresőmotorok, amelyek egy-egy térségben népszerűek, de vannak olyanok, amelyek csak egy-egy országban terjedtek el, de ott piacvezető pozícióban vannak.
Általában ezek helyi vállalkozások, amelyek képesek voltak tartani a versenyt saját piacukon, még a Google ellenében is! Nem őskövületekről van tehát szó, hanem folyamatosan fejlesztett internetes keresőkről, amelyek egy-egy országra specializálódtak!
A csehek keresőmotorja – a Seznam!
A Seznam Csehország nemzeti büszkesége. 1996-ban indul útjára a cseh internetes kereső és hosszú évekig abszolút piacvezető volt az országban. A trend 2010-ben kezdett el megfordulni, és azóta a részesedése fokozatosan csökken, de a mai napi nagyjából a piac negyedét birtokolja.
A Seznam nem csak netes kereső, ma már a cégcsoporthoz hírportál, ingatlankereső, társkereső és térképes kereső is tartozik többek között.
Naver – a koreai márka
A Naver Korea saját keresőmotorja. A becslések szerint az internetes keresőpiac 74%-át birtokolja Dél-Koreában.
A második helyen a Daum/Kakao internetes kereső ál, ami szintén egy nemzeti kereső, és a Google a harmadik helyre szorul tíz százalék körüli részesedésével.
Shenma – Az Alibabától
A Shenma egy másik kínai kereső, amelynek fókuszában a mobilos keresők állnak. Robbanásszerűen terjed Kínában. Maga a cég csak 2014-ben jött létre, de ma már a kínai keresőpiac 16%-át birtokolják. A cég hátterében az webáruházáról híres Alibaba áll.
Speciális – téma szerinti keresők
Az internetes keresők piacán speciális helyet foglalnak el a tematikus keresők, amelyek nem a web egészére fókuszálnak, csak egy-egy részterületére.
Internet Archive
A legtöbb internetes kereső a jelenben keres. De mi volt régen? Az Internet Archive Wayback Machine keresőjével a weboldalak régi, már törölt tartalmai között keresgélhetünk.
Az archívum nem menti a képeket, de a szövegek zöme elérhető a magyar webről is.
Kevesebben tudják, de ezen a portálon rengeteg ingyenes könyv, zene, szoftver és kép is elérhető.
Ecosia
Keress és mentsd meg a Földet! Az Ecosia internetes keresője bevételeit arra fordítja, hogy fákat ültessen szerte a bolygón. Átlagosan 45 keresés termel annyi bevételt, hogy egy fa ültetésének költségét fedezze.
Talán nem gondoltál rá, de a Google-s keresés nem jelentéktelen mennyiségű szén-dioxid kibocsátásával jár!
Te mit használnál a Google helyett?
Sokszor úgy tűnik, hogy a Google-nek nincs alternatívája, és valóban hihetetlen népszerűségnek örvend , de ez még nem jelenti azt, hogy minden keresésünk csak és itt hajtható végre? Te melyiket használnád a fenti listáról? Ha kíváncsi vagy még néhány száz további keresőre, akkor érdemes ezt a listát is átböngészni.
Köszi az összefoglalót, szívesen meg is osztanám a Fb oldalunkon.
(Van pár elütés a bejegyzésben, esetleg érdemes lenne ellenőrizni/javítani.)
Szia!
Köszönöm, ha megosztod a cikket, az elütéseket eset megpróbálom átnézni, az ember a saját hibáit néha nehezen veszi észre.
Attila
Szia Attila,
Sejtem ez nem egy friss cikked, bár ezzel együtt úgy gondolom a Presearch érdekes lehet számodra. Ha érdekel, olvass bele a részleteibe, itt :
https://inspirator.blog/internetes-keresok-tipusai/ – ezzel válaszoltam a cikk kérdésére, hogy én mit használnék Google helyett 😉
Köszönöm, elolvastam a cikket. Úgyis terveztem a bővítését-frissítését, beleveszem a presearch-et is.