Mire számíthatunk a 2015-ös évben a keresőoptimalizálásban? Milyen irányban érdemes változtatni, mik lesznek a trendek? Feltérképeztük a lehetőségeket.
A keresőoptimalizálás egyre összetettebbé válik, új trendek jelennek meg, majd tűnnek el, akár egyetlen év alatt is. Jó példa erre a Google Authorship tündöklése és halála. Elsőként megpróbáltuk összeszedni, mik lesznek a legfontosabb trendek, amivel szinte mindenki egyetért, majd néhány szokatlan jóslatot is bemutatunk, hogy ne érjen teljesen váratlanul minket, ha megvalósulnak.
Keresőoptimalizálás 2015: amiben mindenki egyetért
A mobileszközök további erősödése
Ezt aligha kell túlmagyarázni. Az idei évben több külföldi lappal is dolgoztam, és szinte mindenütt a mobil látogatók aránya 50% felett van már. Idehaza ez az arány 10 százalék körül mozog, de egyes szegmensekben már eléri a 20%-ot is. Az idei évben a mobilról érkezők száma megduplázódott, ez a trend folytatódhat a továbbiakban is.
A keresőoptimalizálás számára ez azért különösen fontos, mert a Google már tulajdonképpen elismerte, hogy a mobilbarát weboldal rangsorolási tényező. A múlt hónapban dobta piacra azokat az eszközeit, amellyel oldalunk mobil-barát jellegét tesztelhetjük. És természetesen megjelent a mobilbarát címke is.
Sokszor leírtuk már, de ismét megerősítjük: aki komolyan gondolja a webes jelenlétet 2015-ben is, annak kötelező mobilbarát oldallal is rendelkeznie.
A pontos kulcsszavak hanyatlása
Mind a felhasználók, mind a keresőoptimalizálásban a pontos kulcskifejezések jelentősége hanyatlani fog. A felhasználók, már idehaza is egyre inkább kérdéseket tesznek fel, egyre gyakrabban használnak több szavas keresőkifejezéseket, és a Google ezeket a kérdéseket egyre jobban érti. Emiatt a weboldalakon is egyre kevésbé szabad pontos kulcskifejezésekre összpontosítani. Ez egy büntetés kockázatát is hordozza, ráadásul a forgalom szempontjából sem indokolható döntés. Jó példa erre az ite.hu, ami bár a fontos kulcskifejezésekre nem foglal el előkelő helyet, mégis talán a legolvasottabb SEO oldalak egyike.
A Knowledge Graph terjedése
Idehaza még meglehetősen ritka, de külföldön egyre nagyobb keresőoptimalizálási kihívás a Google Knowledge Graphja, erre is fel kell készülni idehaza is. Bár a magyar nyelv elég komoly kihívás a Google számára, nem csodálkoznék, ha 2015-ben idehaza is rohamosan terjedne a Google ezen szolgáltatása (írjuk be a keresőbe: Magyarország fővárosa”)
A felhasználói élmény
Ezerszer elmondjuk, és mindig csak megerősíteni tudjuk. Aki a keresőoptimalizálásban előre akar lépni, annak a felhasználói élményeket kell szem előtt tartania. Ez többet jelenthet ma már, mint a linkek. Nyújtsunk egyedi, minőségi, kimagasló szolgáltatást/tartalmat és a helyezések sem maradnak el.
A fenti pontokban szinte teljes a konszenzus. Ezek olyan alaptrendek amelyek biztos meghatározzák a keresőoptimalizálás 2015-ös trendjeit. Vannak aztán legalábbis vitatott pontok, amelyeknek akár az ellenkezője is megvalósulhat.
2015 a Pingvin éve lesz
Látva az elmúlt hónap történéseit Pingvin fronton, sokan mondják azt, hogy a jövő év a Pingvin-algoritmus nagy éve lesz. A legutóbbi módosítással szinte eltűntek a korábbi kulcsszavas büntetések, de lehet a jövő év drákói szigorodást hoz. Sokféle vélemény van. Én személy szerint arra voksolnék, hogy a jövő év egy szigorú Pingvin jegyében fog telni, de itt valóban igen sok a bizonytalanság.
Csak fizetett találatok
Rand Fishkin jóslata, hogy megjelenik az első olyan találati lista, ahol csak fizetett találatok, és a Google egyéb szolgáltatásai bukkannak majd fel, és nem lesz természetes találat az első oldalon. Nyilván a Google érdekelt lenne ennek bevezetésében, de felmérések szerint a felhasználók 86%-a nem bízik a fizetett találatokban, és az EU trösztellenes tevékenysége is ez ellen hat. Az én jóslatom, hogy Magyarországon erre nem kerül sor, de még világszinten sem.
Kevesebb Google algoritmus frissítés 2015-ben
Meglepő jóslat, mely szerint kevesebb lesz az algoritmus frissítés, mint 2014-ben. Nos idén volt több Pandánk, Pingvinünk, Galambunk, és több kisebb frissítés. A jóslatot én személy szerint annyival módosítanám, hogy a jövő év is a Panda és Pingvin jegyében fog telni, és nem lesz kevesebb az algoritmus módosítás, de kevesebb lesz a bejelentés ezekről. Én személy szerint még az idei évnél is hektikusabb évre számítok 2015-ben a keresőoptimalizálásban.
Már nem is kell keresnünk
A jövő keresőmotorja az lesz, amelyik kérdés nélkül előre mutatja a válaszokat korábbi kereséseink, érdeklődési körünk és tevékenységeink alapján. Erre ma már számos ma még gyerekcipőben lévő technológia létezik, ezek fejlődése rohamos lehet 2015-ben, de tömeges elterjedésük még nem várható.
Csökken a Google piaci részesedése
Egyes pletykák szerint az Apple be kíván szállni a keresőpiacba. A Firefox a Google helyett a Yahoot- választotta és úgy tűnik az Apple szintén elhagyja a Google-t a Safariban és minden iOS rendszeren. Közben tovább erősödnek a regionális keresők, mint a Baidu, vagy a Yandex. Talán a jövő évben elkezdődik a Google piaci részesedésének csökkenése.
És szerinted mi lesz a 2015 nagy trendje a keresőoptimalizálásban?