Gyakran olvasunk arról, hogy a co-citation jelenősége egyre nagyobb, és a jövőben átveheti a horgonyszöveg szerepét. Egy ausztrál esettanulmány szerint azonban még távol vagyunk ettől.

Dan Petrovic, a DejanSeo vezetője publikált egy cikket, amely egy legutóbbi keresőoptimalizálással kapcsolatos tesztjüket ismertette. arra voltak kíváncsiak, hogy az url co-citation-je és a kifejezések közelsége miképpen befolyásolja az indexelést és a rangsorolást.

Egy kis elmélet

Mielőtt a részletekbe belemennénk tisztázzuk a fogalmakat!

Co-citation, azaz társ-hivatkozás

A co-citation az angol SEO irodalomban, az együtt hivatkozásokat jelenti. Tegyük fel, hogy van egy A weboldal, amely meghivatkozza a B weboldalat, és meghivatkozza a C weboldalat, ugyan azon cikkben. Ekkor a keresőmotorok feltételezik, hogy B és C weboldal között valamilyen kapcsolat van, hiszen együtt hivatkozza meg őket A weboldal. A co-citationt magyarul társ-hivatkozásnak lehetne fordítani.

Ha belegondolunk ebbe, akkor több következtetés is levonható. egyrészt az, hogy a Google nem csak egy irányban követi a linkeket. A meghivatkozza B-t. Majd B visszahat A-ra, amit átad C-nek. Így köti össze a két egymást nem linkelő weboldalat téma szerint. Ez természetesen azt is jelenti, hogy nem érdemes rossz társaságba keveredni, azaz spam linkekkel együtt szerepelni, és az ellentétjét is, azaz, hogy érdemes más minőségi linkekkel együtt jelen lenni.

Co-occurence, az az együttes említés

A co-citation mellett másik gyakori fogalom a co-occurence, azaz együttes előfordulás. Ez az amikor weboldalunk esetleg nem kap linket, de brand, vagy domainnevünk említésre kerül, valamilyen más kifejezéssel együtt. Ha ez gyakran megtörténik, akkor a Google össze tudja kötni a két dolgot, azaz a domainnevet és a fogalmat, és ez kihathat a rangsorolásra is. Rand Fishkin, már 2012-ben felhívta erre a figyelmet, számos példát hozva arra, hogy egy-egy weboldal komoly keresőkifejezésekre is jól szerepel, úgy, hogy az adott kifejezések gyakran a címben/szövegben sem fordulnak elő, és linket sem kap ilyen formában, de gyakran emlegetik a domainnevet a keresőkifejezéssel együtt.

Hirdetés

hirdetés

Term proximity

A harmadik fogalom a term proximity, ami a kifejezés közelségét jelenti. Azaz, hogy egy adott kifejezés mennyire közel helyezkedik el, jelen esetben a szöveg nélküli hivatkozáshoz. Az elméletek szerint ennek is jelentősége van a rangsorolásban.

Mit mutatott a teszt?

A tesztben 42 weblapot hoztak létre, amely mind tartalmazta a tesztoldal url-jét, és annak közelében (term-proximity) a kulcsszót, amit itt a DEJANIFIC volt. Fontos, hogy nem volt hivatkozás, az url, csak szövegszerűen jelent meg.

A tesztoldal egy újonnan létrehozott aldomainen volt megtalálható, de az aldomain maga nem linkelt a tesztoldalra. Fontos, hogy a tesztoldalon sehol nem szerepelt a kulcsszó. Az első napon létrehozták a tesztoldalt, majd két napon belül elkészült a 42 weblap, már létező domaineken, amelyeken szerepelt az együttes említés. Két napon belül ezeket le is indexelte a Google.

Ezután 10 nap múlva a Google feltérképezte a teszt-oldalt, anélkül, hogy élő hivatkozás lett volna rá, de ennek ellenére a tesztoldal nem került bele a Google indexébe. Ez volt a kísérlet első fázisa.

A második fázisban a tesztoldal kapott két élő hivatkozást olyan oldalakról, amelyek nem tartalmazták a kulcssszót. Ezt követően a Google azonnal leindexelte az oldalt, de ennek ellenére több nap elteltével sem hozta találatként a Google a tesztoldalt a kulcsszóra.

Mindez azt jelenti, hogy url esetén az együttes említés nem működött. Hiába szerepelt a szöveges url mellett 42 weboldalon a kulcsszó, ennek ellenére az adott kulcsszóra a tesztoldal nem bukkant fel a találati listán.

Dan Petrovic megemlíti, hogy a következő feladat az lesz, hogy azt ellenőrizzék, hogy a rangsorolásra, vajon az ilyen együttes említések vajon kihatnak-e.

Következtetés

A teszt eredménye igen érdekes, fontos azonban látni, hogy más lehet a helyzet ott ahol élő link van. Akkor is változhat a helyzet, ha az adott dokumentum az adott kulcsszóról szól, és az együttes hivatkozások így jelennek meg a weben. A kérdés tehát meglehetősen összetett, de az egyértelmű, hogy ezeknek az újfajta feltételezett rangsorolási szempontoknak a súlya jelenleg még igen csekély. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a teszt szerint a Google követi a szöveges hivatkozásokat is, tehát valóban foglalkozik velük, mégha a rangsorolásban nem is kapnak jelentős szerepet.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

október 10, 2023

56MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A linképítés a mai napig a keresőoptimalizálás

augusztus 28, 2023

56MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Akinek weboldala van, vagy linképítéssel foglalkozik azt

június 16, 2022

56MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a link vagy hiperhivatkozás? A

június 15, 2022

56MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a horgonyszöveg? A horgonyszöveg, (vagy


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!