Ebben a fejezetben az on-page SEO tudnivalóit foglaljuk össze, azaz, hogy miképpen kell egy-egy aloldalunkat kialakítani, hogy az keresőbarát legyen.

A title címke

A title címke, azaz weboldalunk címe a weboldal tartalma mellett a legfontosabb eleme oldalunknak. A jó cím pontosan leírja az adott oldal tartalmát, figyelemfelkeltő, és tartalmazza kulcsszavunkat is. A cím nem csak a kereső, hanem a felhasználók szempontjából is kulcsfontosságú elem.

Ha szeretnénk jó helyezést elérni egy adott kifejezésre elengedhetetlen, hogy az adott szót szerepeltessük a cím címkében.

Hol található meg a title címke?

title cíke keresőoptimalizálás

Alapesetben ez weboldalunk alapértelmezett címe. Ez jelenik meg a böngészőablak felső sorában, de ha lekérjük az adott oldal kódját (Ctrl+U a böngészőben), akkor is megtaláljuk acímke közé zárva. Ami ennél is fontosabb, a találati listákon is jellemzően ez jelenik meg cikkünk címeként. A keresés alapján a Google a kulcsszavakat félkövérrel ki is emeli, így különösen vonzza a felhasználó tekintetét.

Hogyan használjuk a title címkét?

Egyedi cím

Nagyon fontos, hogy minden aloldalunknak egyedi címet adjunk. Azonos címek esetén a keresők nehezebben tudják eldönteni, hogy a keresésekre, weboldalunk, melyik aloldala a legfontosabb, legrelevánsabb. Ne zavarjuk össze őket.

Releváns title címke

A cím, mindig írja le az adott oldal lényegét. Ne adjunk olyan címet, ami nem releváns a tartalomra, mert ezzel a felhasználói élmény romlik és ezzel helyezésünk is romlani fog.

Megfelelő hosszúság

A Google jellemzően 65-75 karakternyi szöveget jelenít meg találati listáján. Címeink ennél ne legyenek hosszabbak, mivel a közösségi médián sem jelenik meg több.

Csak a lényeg

A címben szerepelhet oldalunk márkaneve, de mindig a cím végén. A kulcsszavak minél előrébb kerüljenek. Ne kövessük el azt a hibát, hogy minden egyes címünkhöz azonos és hosszú toldalékszöveget rakunk.

Legyen érdekes a cím

A cím legyen leíró, de egyben érdekes is, ami kattintásra ösztönöz. Próbáljunk meg olyan címet kigondolni, ami érdekelheti az embereket, hogy javítsuk az átkattintási arányt. Jó, ha hat az érzelmekre, és könnyen olvasható. A cím sose legyen túl steril
Használjunk kiegészítő kulcsszavakat

Sok járulékos látogatóhoz juthatunk, ha fő kulcsszavaink mellett egyéb gyakran keresett kifejezéssel is megtoldjuk a címet (ingyen, 2015, stb.).

Meta description (meta leírás)

A meta description egy rövid kétmondatos összefoglalója weboldalunk tartalmának. Habár a meta leírás és az abban szereplő szöveg nem része a Google rangsorolási algoritmusának, ám jelentősége mégis kiemelkedő. Ez az a kivonat, amit a keresőmotorok a legtöbb esetben megjelenítenek a találati listán, és emiatt úgy kell rá tekintenünk, mint reklámhordozóra, amely ráveszi a felhasználókat arra, hogy megnézzék weboldalunkat.

Egy jól megírt meta leírás akár meg is duplázhatja az átkattintási arányt, ezért a kiemelten fontos oldalak esetében nagyon nagy jelentősége van a szövegezésnek.

A jó metaleírás tartalmazza a kulcsszavakat, mivel ezt a kereső félkövérrel ki is emeli, valamint átkattintásra ösztönöznek.
Az olyan oldalak esetén, ahol nincs metaleírás, a kereső a szöveg más releváns részéből választ szövegrészletet. Ha egy oldalt több kulcsszóra optimalizálunk, úgy ez is elfogadható megoldás lehet.

A meta description esetén is arra kell törekedni, hogy az leírja az adott oldal tartalmát, és minden egyes aloldal esetén egyedi meta leírást használjuk. Bár a hossz tetszőleges, a keresőmotor 160 karakternél többet nem jelenítenek meg, így célszerű ezen karakterszám alatt maradni.

Meta Keywords

A Meta Keywordsnek az internet hajnalán volt jelentősége. Itt lehetett szavakkal összefoglalni egy-egy weboldal tartalmát. A webmesterek azonban hamar rájöttek erre a lehetőségre, és a 2000-es évek elején már a komolyabb keresőmotorok nem vették figyelembe a meta keywords-ben szereplő szavakat. Ma már inkább spam technikaként értelmezhetik, amit a Bing el is ismert, éppen ezért nem javasoljuk a használatát, habár sok régi elavult SEO tananyagban még szerepel ez a címke.

Meta robots

A Meta Robots címkékkel a keresőrobotok viselkedését szabályozhatjuk aloldalainkon. Íme a legfontosabb szabályozók:

  • index/noindex: ezzel azt mondjuk meg a robotoknak, hogy az adott aloldalt indexelhetik-e, avagy nem. Alapértelmezésben a robotok minden oldalt indexelnek, így elsősorban a noindex címkét használjuk, ha kifejezetten tiltani szeretnénk, hogy a keresők leindexeljék weboldalunkat. Célszerű ezt használni fejlesztés alatt álló oldal esetén, vagy értéktelen oldalaknál.
  • follow/nofollow: ezzel azt szabályozhatjuk, hogy adott oldalon a robot kövesse-e az ott lévő linkeket, vagy sem. Alapértelmezett a robotok követik a linkeket.
  • noarchive: ezzel azt gátolhatjuk meg, hogy a keresőmotorok másolatot készítsenek weboldalunkról. Alapesetben a keresők eltárolnak egy-egy másolatot weboldalainkról, amit a keresők is elérhetnek
  • oodp/noydir: korábban a DMOZ és Yahoo katalógusoknak igen nagy jelentősége volt, és a Google a találati listán az oldalakról olykor a katalógusokban szereplő leírásokat jelentette meg. ezekkel a címkékkel ezt gátolhatjuk meg.

URL-szerkezet

Miért fontos az url?

Az URL szerkezet, azaz egy weboldal internetes címe sok szempontból fontos jelentőséggel bír. A fontossága nem elsősorban a rangsorolásban betöltött szerepén alapszik, hanem felhasználói szemmel van jelentősége. Az url ugyanis több kritikus helyen is megjelenik:

  1. a találati listán is látható az url szerkezet, ha az url-ben szerepel a kulcsszó félkövérrel kiemelődik. Ez, és általában egy egyértelmű url növelheti az átkattintási arányt
  2. az url megjelenik a böngésző felső sávjában is. Ha az url leíró, jól illeszkedik a weboldal szerkezetéhez, és könnyen megjegyezhető, az segíti a felhasználókat a navigációban
  3. végül az url gyakran linkként is szolgál, és a horgonyszöveg gyakran maga a webcím. Célszerű tehát, ha az url-ben kulcsszavunk is szerepel.

A helyes url szerkezet kialakítása

Légy statikus

Az url szerkezet lehet statikus és dinamikus. Ez utóbbi általában számokat, kérdőjeleket tartalmaz és kevéssé értelmezhető, mind a felhasználók, mind a keresőrobotok számára. (Pl:ite.hu/index.php?id=123). Keresőoptimalizálási szempontból mindenképpen a statikus url ajánlott, amely egyben össze is foglalja az oldal tartalmát, címét.

Kulcsszavas, rövid érthető url

Az url lehetőség szerint tartalmazza a kulcsszavakat, és minél inkább az url elején. A jó url rövid, és nincs tele töltelékszavakkal. Az a jó webcím, ami a felhasználók számára is egyértelmű és utal azoldalon lévő tartalomra.

Legyen benne az oldalstruktúra?

Nagy weboldalak esetén jó megoldás lehet, hogy ha az url egyben utal az oldal szerkezetére is. Webáruházak esetén például, hogy mely termékkategóriában van az adott termékoldal. Kisebb oldalak, blogok esetén jó választás, ha a cikk címe az url, és az url nem tartalmazz a kategórialeírást.

Használj kötőjelet!

Az urlben az a legjobb megoldás, ha a szavakat kötőjellel kötjük össze. Kerüljük az aláhúzást, a plusz jelet, vagy a szóközt, mert nehezebb olvasni a felhasználónak, és egyes webes alkalmazások nem is pontosan értelmezik azokat.

Képek és más multimédiás tartalmak optimalizálása

Egy-egy aloldal minőségét a keresők szemében nem csak a szöveges tartalom határozza meg, hanem az is, hogy azokon mennyi egyéb tartalmat helyezünk el. Bár a keresőmotorok a képek és videók tartalmát nehezen értelmezik, a felhasználók számára mégis fontosak. Ha javítani akarjuk, oldalaink minőségét használjunk képeket, videókat, infografikákat oldalainkon.

A képek, mint leggyakrabban használt kiegészítő tartalom különösen fontos lehetnek, ugyanis azok megjelenhetnek külön is a Google találati listáján, így plusz látogatókat hozva.

A képek esetében célszerű a filenévben is elhelyezni a kulcsszavakat, esetleg a kép elérési útvonalában. Feltétlenül töltsük ki a képek alt címkéjét. Röviden írjuk itt le, hogy a képen mi látható, és a leírásban szerepeljen a kulcsszavunk is. Ami még fontos, hogy lehetőleg nagy felbontású, jó minőségű képeket használjunk, amelyek tömörítése kiváló.

Ha ezeket a lépéseket megtettük, akkor a legfontosabb keresőoptimalizálási tennivalókat végrehajtottuk.

Címsorok optimalizálása

Címsoroknak nevezzük azokat az alcímeket, amelyek weboldalunkon találhatóak. Ezek a címsorok a kódban H1, H2, H3, H4, H5, H6 névvel érhetőek el. Értelemszerűen a H1 címsor kiemelt figyelmet kap a keresőmotorok szemében. Ez az adott aloldal főcíme, és mint ilyen csak egy lehet a kódban belőle, ahogy egy könyvnek is csak egy címe van.

Gyakori hiba, hogy a weboldalak logója kapja a H1 címkét, minden egyes aloldalon. E helyett az a helyes megoldás, ha minden aloldalnak egyedi H1 címsora van. Ez gyakran megegyezik a title címmel, ám attól el is lehet térni.

A keresőoptimalizálásban még a H2, H3 címsorok kapnak figyelmet, de jelentőségük már lényegesen kisebb. Ebben is elhelyezhetünk másodlagos kulcsszavakat, de ügyeljünk arra, hogy ezt ne vigyük túlzásba, mert az már inkább káros, mint hasznos.

A címsorokat igyekezzünk úgy használni, hogy logikusan leírják egy adott oldal tartalmának szerkezetét, így természetes módon szerepelnek majd benne a kulcsszavak, és a keresőmotoroknak is segítenek megérteni az oldal felépítését.

A tökéletes szöveg keresőoptimalizálási szempontból

Bár sok beállításról esett már szó, egy-egy oldal helyezését alapvetően annak tartalma határozza meg, ezért erre kell a legnagyobb figyelmet fordítanunk. Első sorban arra törekedjünk, hogy a felhasználók számára írjunk tartalmat, ha szövegünk ennek a követelménynek megfelel, akkor azt a keresőmotorok is értékelni fogják. A pozitív felhasználói viselkedés ugyanis javítja oldalunk helyezését.

Milyen hosszú szöveget írjunk?

A szöveg hossza alapvetően meghatározza a találati listán elfoglalt helyünket. Noha, vélhetően nem önmagában a szavak száma számít, hanem az ennek következményeként kialakuló minőségi tartalom, mégis a szöveghossz jó mutatója a várható sikernek.

A SERPIQ felmérése szerint (angol nyelvterületen) a találati lista első helyezettjeinek oldalán a tartalom hossza 2500 szó körüli. A helyezés romlásával csökken a tartalom hossza is. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek ilyen hosszú szöveget kell írnia, de aki biztos akar lenni a hatásban, annak magyar nyelvterületen is célszerű 1000 szónál hosszabb szövegben gondolkodnia.

Szavak száma és helyezés a találati listán

Milyen legyen a szöveg tartalma?

Természetesen a szövegben helyezzük el kulcsszavainkat, de mindezt nem kell túlerőltetni. Elegendő ha egy A4-es oldalon 2-3 alkalommal előfordul kulcsszavunk. Ez lehet több is és kevesebb is, ahogy a szöveg természete diktálja. Ha megoldható kulcsszavunk szerepeljen az első egy-két bekezdésben.

A szövegezésnél törekedjünk arra, hogy abban szerepeljenek a kulcsszavaink szinonimái, és a kapcsolódó kifejezések. Ha a keresőoptimalizálásról írunk, kapcsolódó kifejezés a linképítés, a Google, a kulcsszókutatás, és sok más kifejezés. A Google ezek alapján a kapcsolódó kifejezések alapján tudja mérni és értékelni a szöveg minőségét. A fő kulcsszóhoz a különböző szavak más-már erőséggel kötődnek, próbáljunk ezek közül is minél többet használni.

Írjunk a felhasználóknak, és struktúráljuk a szövegünket

Az emberek az interneten válaszokat szeretnének kapni, ezért írjuk meg úgy a szövegünket, hogy azok válaszként szolgáljanak. Erre mondjuk, hogy nem nagyszerű tartalmat kell írni, hanem a megfelelő tartalmat, ami választ ad a felhasználók igényeire.

Szövegünk legyen kiemelkedő, abban az értelemben, hogy minőségében meghaladja a weben, az adott témában fellelhető más tartalmakat.

Törekedjünk a minél jobb felhasználói élményre, szövegünket tagoljuk, és legyen logikusan felépítve. A szöveg legyen könnyen olvasható. A webes dokumentumokat a felhasználók másként olvassák, mint a könyveket, ezt tartsuk szem előtt!

Elérhetőség és megközelíthetőség

Egy ideálisan optimalizált aloldal esetén arra is törekednünk kell, hogy az oldal könnyen elérhető legyen a keresőmotorok és a felhasználók számára is.

Éppen ezért a kiemelten fontos aloldalaknál törekedni kell arra, hogy lehetőleg a főoldalról maximum két kattintás távolságra legyen, és minden aloldalról négy link távolságnál lehetőleg ne legyen messzebb.

Lehetőség szerint az oldal gyorsan betöltődjön, minél kevesebb http lekérést igényeljen. Az oldal szerepeljen a Webhelytérképekben.

Közösségi média

A korrelációs felmérések szerint a jó helyezés és a közösségi megosztások száma között nagyon szoros összefüggés áll fenn. Ez azonban nem ok-okozati összefüggés, azaz ezek az oldalak nem azért szerepelnek jó helyen a találati listán, mert sokan megosztották őket, hanem azért osztják meg őket sokan mert valóban minőségi tartalmat adnak, és ez garantálja jó helyüket a találati listán.

Habár a rangsorolásra a közösségi megosztásoknak közvetlenül nincs jelentős hatása, mégis fontos, hogy aloldalainkon szerepeljenek a közösségi megosztási lehetőségek. Így ugyanis oldalunk további látogatókat szerezhet, ami később brandkereséseket, vagy szerencsés esetben linkeket is hozhat. Éppen ezért a közösségi megosztás szintén fontos keresőoptimalizálási szempontból.

Struktúrált adatok

Láttál már valaha 5 kis csillagot a találati listán, vagy képeket a receptek mellett? Ezeket az adatokat a keresőmotor a struktúrált adatokból nyeri és egyes területeken jó eséllyel meg is jeleníti azokat. Ilyen a recept témakör, események, koncertek, ahol a Google kiegészítő információkat is meg tud jeleníteni a találati listán.

Az, hogy a struktúrált adatok közvetlenül hatnak-e a rangsorolásra egyelőre nem biztos, ám ezen plusz információk megjelenítésével drámai mértékben lehet növelni az átkattintási arányt. Azokon a területeken, ahol a Google megjeleníti a struktúrált adatokat, ott mindenképpen érdemes ezeket alkalmazni.

A struktúrált adatok nem használata nem elengedhetetlen a keresőoptimalizáláshoz, de érdemes használni őket. Bövebben olvashatsz róla a Google Rich Snippet tesztelő oldalán.