Kezdőlap » Keresőoptimalizálás tanfolyam

Keresőoptimalizálás tanfolyam

Ez egy közel 100 ezer karakteres, ingyenes SEO tanfolyam. Itt mindent megtalálsz az alapokról és így később profi SEO-sá is válhatsz. Belevágsz? Akkor kezdjük!

A SEO tanfolyam anyagáról

Ez a tanfolyam az abszolút kezdő szintről indul és fokozatosan halad előre. Ha már valamennyire jártas vagy a témában, lehet az elején kevés új információt találsz. Ezeket fusd át, később egyre több új információt találsz majd.

Ha komolyan gondolod, hogy megtanulod a keresőoptimalizálás alapjait azt ajánlom, hogy olvasd át ezt az anyagot az elejétől a végéig, akár többször is. Nincs benne fölösleges információ és alapjául a világ legismertebb SEO tanfolyama szolgált, amit a hazai viszonyokra adaptáltunk.

Ahhoz, hogy sikerre vidd az oldalad optimalizálását, fontos, hogy minden egyes fejezetet átolvass, és minden elemét megértsd az ott leírtaknak. Akkor vágjunk is bele!

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO)?

A keresőoptimalizálás (az angol rövdítés a SEO: Search Engine Optimization) egy olyan módszer, amelynek segítségével weboldalad több látogatót szerezhet a keresőkből. A definíciót lehetne pontosítani, de ennyi elég.

Ám ez, egy szűken értelmezett meghatározás. A SEO ugyanis, nem csak a keresőrobotoknak szól. A keresőoptimalizálásnak az is a célja ma már, hogy a valós felhasználók – az emberek – számára is jobbá tegyük weboldalunkat. HA ezt nem veszed figyelembe akkor csak rövid távon számíthatsz eredményekre.

keresőoptimalizálás tanfolyam

A keresőoptimalizálásnak nagyon sok eszköze és módszere van a kulcsszavaktól kezdve, a linkeken át az oldalstruktúráig. Ezt a tanfolyamot úgy állítottuk össze, hogy a SEO minden fontosabb elemét érintse. Talán elsőre kicsit sok lesz, de megéri átrágni a tananyagot, akár többször is.

És még egy biztatás a kezdés előtt:

“A keresőoptimalizálás nem agysebészet.”

Aki minden apró részletével naprakész akar lenni, annak folyamatosan kell követni a változásokat, de a legfontosabb szempontokat és módszereket bárki elsajátíthatja, és ezzel a tudással megcélozhatja az első oldalt a találati listán. Kezdjük hát!

Miért van szükség a keresőoptimalizálásra?

Az internet forgalmának nagyobb részét a keresőmotorok szolgáltatják, a Google, a Bing, a Yahoo, és a többiek. Magyarországon ezek közül a Google uralja a piac szinte teljes egészét. A keresőkből érkező látogatók 98-99%-át a Google adja, és csak a maradék 1-2%-on osztozik a Bing, vagy más kereső.

A látogatók érkezhetnek más forrásból is:

  • közvetlen látogató, aki a böngészőbe írja az oldala nevét (ezt nevezzük direkt látogatónak).
  • közösségi médián keresztül (Facebook, Twitter, stb.)
  • hivatkozásokon, azaz linkeken keresztül

Mégis a forgalom első számú forrása a keresők. Ez igaz szinte minden típusú weboldalra, legyen szó hírportálról, webáruházról, vagy éppen valamilyen szolgáltatást népszerűsítő oldalról, de persze vannak olyan weboldalak is ahol a közösségi média a meghatározó, de ez a kisebbség.

A keresőkifejezések, azok a szavak, amit az emberek a keresőkbe begépelnek, hihetetlen fontosságúak a keresőoptimalizálásban, hiszen így olyan látogatókat szerezhetünk, akik a mi termékünk, vagy szolgáltatásunk iránt érdeklődik.

Ezek a látogatók, akik a legfontosabb célcsoportunkhoz tartoznak, a keresőoptimalizálás segítségével weboldalunkra terelhetőek és ezáltal olyan bevételt, nyilvánosságot és elismerést hozhatnak számunkra, amely más marketingcsatornával aligha érhető el.

Befektetni a keresőoptimalizálásba, legyen szó akár időről, akár pénzről, minden más egyéb marketingmegoldásnál jobban megtérül.

Miért kell a keresőmotoroknak segíteni, hogy megtalálják a weboldalamat?

A keresőmotorok, nagyon okosak, de még mindig segítségre szorulnak. A legnagyobb keresőcégek, élükön a Googleval, naponta többször is fejlesztik algoritmusaikat, hogy még jobban feltérképezhessék a webet, és még jobb találatokat adjanak a felhasználóknak. A Google egy évben ezernél is többször módosítja keresőalgoritmusát.

Ennek ellenére, vannak nagyon fontos korlátjai a keresőmotoroknak. Az, hogy mi van egy képen számunkra egyértelmű, egy számítógép számára nagyon nehezen feldolgozható. A szavakat könnyedén feldolgozza egy gép, de a nyelv teljes kompexitásában, már sokkal nehezebb feladat.

Ez csak két példa arra, hogy a keresőmotorok és algoritmusok, még nem emberek, segítségre szorulnak. Míg a helyesen végzett keresőoptimalizálás látogatók ezreit terelhetik weboldalunkra, addig a SEO helytelen alkalmazása láthatatlanná teheti oldalunkat, vagy büntetéseket eredményezhet, így weboldalunk csak a találati lista végén bukkan majd fel.

A keresőoptimalizálás azonban nem csak az oldalunk bejárhatóságát és láthatóságát biztosítja a keresőmotorok számára, hanem helyezéseinket is javítja, így felhasználók könnyebben rátalálnak oldalunkra.

Az Internet lassan kilép a gyermekkorából, egyre több cég versenyez a látogatókért, és aki helyesen él a keresőoptimalizálással több látogatóhoz és vásárlóhoz is jut ennek révén.

Csinálhatom-e egymagam a keresőoptimalizálást?

A keresőoptimalizálás egyre összetettebbé válik, de az alapjait bárki elsajátíthatja, és ez a kis tudás is óriási eredményeket hozhat. Az interneten nagyon sok keresőoptimalizálással kapcsolatos tananyag, tanfolyam elérhető, sajnos magyar nyelven igazán átfogó tanfolyam kevés van. Ebben próbálunk meg segíteni ezzel a tanfolyam anyaggal.

Az hogy te magad végzed-e a keresőoptimalizálást, vagy egy cégre bízod-e a feladatot, sok tényezőtől függ. Az oldalad fontosságától, összetettségétől, a szabadidőtől, a ráfordítható pénzösszegtől, és így tovább.

Ha cégre bízod légy körültekintő, a keresőoptimalizálás rakétasebességgel változik. Az, ami két éve jó megoldás volt, ma már büntetést eredményezhet. Az olcsó SEO árát gyakran drágán kell megfizetni, légy tehát körültekintő.

A keresőmotorok működése

Ahhoz, hogy weboldalunk optimalizálást sikerre vigyük, hasznos, ha megértjük, hogyan működnek a keresőmotorok, hiszen ezáltal, azt is megértjük mit, miért tesznek, vagy nem tesznek weboldalunkkal.

A keresőmotoroknak alapvetően három fő funkciójuk van:

  1. először is feltérképezik a világhálót (ezt angolul crawlingnak nevezzük)
  2. ezt követően indexelik az ott talált tartalmakat (azaz elhelyezik adatbázisukba)
  3. végül találatokat adnak a nekik feltett kérdésekre egy rangsorolás alapján.

Hogy pontosan, hogyan végzik ezeket a feladatokat az egyes keresőmotorok, az kereskedelmi titok, de a folyamat lényege ismert. Nézzük őket egyenként.

Google feltérképezés, indexelés és rangsorolás folyamata

Feltérképezés

Az angolul crawlingnak nevezett folyamat lényeg, hogy a keresőmotorok, úgynevezett keresőrobotok, vagy pókok segítségével bejárják a világhálót és annak tartalmát.

A feltérképezés alapvetően három módon történik:

  1. Az első és a legfontosabb a linkek. Egy már ismert oldalról kimutató linkeket a robot követi és így újabb és újabb oldalakat térképez fel. Ezért is lesz majd nagyon fontos weboldalunk struktúrája, mert ez biztosítja, hogy azon minden tartalmat megtaláljon a keresőrobot.
  2. A másik módszer, hogy egy korábbi feltérképezési utat újrajár a robot, és ha új linket talál követi, valamint észleli a módosításokat is.
  3. A harmadik út, általában ha emberek adnak neki plusz adatot. Ezt mi is megtehetjük, például webhelytérképek beküldésével. Így gyorsíthatjuk a feltérképezést.

Általában a keresőrobotok rendszeres időközönként visszatérnek a már bejárt oldalakra, az hogy ezt milyen sűrűn teszik általában azon múlik, hogy az adott weboldalra milyen sűrűn kerül ki friss tartalom. A nagy hírportálokat a keresőrobotok, akár percenként újralátogatják, míg egy elhanyagolt weboldal esetén a feltérképezés gyakorisága több hét is lehet.

Ha tehát szeretnénk, hogy gyakran látogasson minket a keresőrobot, mert aktualitásokkal foglalkozunk, akkor frissítsük gyakran oldalunkat.

A robotok bejárást korlátozhatjuk is a robots.txt file segítségével (lásd később). Ez akkor hasznos, ha egyes oldalainkat el akarjuk rejteni a keresők elől.

Ha pedig szeretnénk a feltérképezés folyamatát megkönnyíteni, akkor egy webhelytérkép beküldésével, akár minden oldalunk címét is elküldhetjük a Google keresőrobotjának, így azokat garantáltan megtalálja.

Az alábbi videón Matt Cuts a Google szóvivője beszél erről a folyamatról (a magyar feliratozást be kell kapcsolni!)

Az indexelés

Ha a keresőrobot megtalálta weboldalunkat, akkor annak tartalmát a keresőmotorok több hatalmas adatbázisban eltárolják. Ezeket úgy képzeljük el, mint a saját otthoni számítógépünket, ahol tárolók milliói gyűjtik a weboldalakat adatait a világ minden pontjáról.

Az adatokat azonban nemcsak tárolják, hanem indexelik is. Ez hasonló folyamat, mint ami egy hagyományos könyvtárban is történik. Beérkezik egy új könyv és azt katalógusba kell tenni, hogy ha az olvasók adott témára keresnek, akkor rátaláljanak a könyvre. Ugyan ez történik a webes dokumentumokkal is. Címkéket kap, ami alapján könnyebb lesz őket előkeresni.

Persze ez a folyamat drasztikus leegyszerűsítése, de a lényeg az, hogy a weboldalunk adatai egy hatalmas adatbázisba kerülnek, ahonnan aztán gyorsan előkereshetőekké válnak.

Amikor egy kérdéssel fordulunk a keresőmotorok felé, akkor tehát nem a webet böngészi át a kereső a válaszokért, hanem a már indexelt adatbázisból válogat, így tud a másodperc törtrésze alatt válaszokat adni, hogy egy már rendezett adatbázisból merít.

Ha nem vagyunk benne az adatbázisában, akkor a keresőt használó embereknek sem bukkanhat fel a weboldalunk.

Válaszokat adnak

A keresőmotorok, fő célja a válaszadás. A felhasználók kérdéseire, minél gyorsabban, minél pontosabb, relevánsabb, hasznosabb választ adni. A piacon az a keresőmotor lesz a meghatározó, amely ezt a feladatot minél jobban elvégzi. A Google ebben tudott a vetélytársai fölé kerekedni. Jelenleg évente már több mint 2 trillió keresést hajtanak végre rajta.

Amikor a felhasználó begépel egy keresőkifejezést a keresőbe, akkor, az azonnal elkezdi átböngészni az adatbázisát és a legrelevánsabb és leghasznosabb válaszokat igyekszik adni. Az eredményt nevezzük találati listának.

Nagyon fontos, hogy megértsük ezt a két dolgot. A kereső rangsorolásában az első szempont a relevancia, azaz, olyan találatokat adni, amire a kérdés vonatkozik. Hiába van bármilyen erős oldalunk, sohasem fog felbukkanni a találati listán, ha a keresőnek feltett kérdésekre vonatkozóan nem releváns az ott található tartalom. Ez a rangsorolásban az elsőrendű szempont, amit sokan elfelejtenek megemlíteni.

A második a hasznosság, vagy fontosság. Adott kérdésre nagyon sok weboldal tartalmazhat információt, a kérdés az, hogy a sok releváns oldal közül melyiket, milyen sorrendben mutasson a kereső. Aki a találati lista első helyére kerül, az óriásit nyer, aki hátulra, annak a weboldalára sohasem foga keresőből látogató érkezni.

A keresőoptimalizálásban ez a rangsorolási módszer a siker kulcsa. A keresőmotorok célja, hogy a felhasználók számára a sok tartalom közül a leghasznosabbat adják meg, hiszen ez szolgálja a felhasználók elégedettségét.

A rangsorolást nem manuálisan végzik, hanem egy nagyon összetett matematikai algoritmus hajtja végre. A rangsorolás több száz szempontot vizsgál meg, mielőtt kialakítaná a rangsort, és vele együtt a találati listát is. A rangsorolási szempontok természetesen szigorú üzleti titoknak minősülnek, amit nem ismerhetünk meg pontosan, de amelynek a lényegét, azért ismerjük, vagy legalábbis sejtjük.

Mit árulnak el a keresőmotorok a rangsorolásról?

A nagy keresőmotorok, mint a Google, csak nagyon kevés, és homályos információt ad a rangsorolási módszereiről. Ennek oka az, hogy ennek ismeretében egyesek úgy optimalizálhatnák oldalukat, hogy az a találati lista élére kerüljön, de ez nem feltétlenül a valóban legjobb minőségű találat lenne, ami rontaná a Google által adott válaszok minőségét, ez pedig hosszú távon veszélyeztetné a piacvezető pozícióját. Éppen ezért csak nagyon kevés információt kapunk arról, hogy min alapszik a rangsorolás.

A Google például jellemzően csak általános tanácsokat ad:

  • Nyújtsunk minőség és hasznos tartalmat és szolgáltatást a látogatók számára
  • A tartalmat elsősorban a felhasználók és ne a keresőrobotok számára készítse
  • Legyen egyértelmű és hierarchikus az oldal felépítése. Minden oldal legalább egy szöveg alapú linkkel is elérhető legyen
  • Az oldal címe és a képek leírása legyen egyedi, pontos, de rövid
  • Használjuk felhasználóbarát, jól olvasható URL-eket.

És más hasonló, hasznos, de nagyon általános tanács csak, amit kapunk. Nincs szó az egyes szempontok súlyáról a rangsorolásban, sem a többi több száz egyéb tényezőről.

A lényeg az, hogy a rangsorolásról alig kapunk érdemi információt, a helyzet azonban mégsincs veszve!

Ismerjük meg a rangsorolási algoritmust!

Az ugyanis, hogy a keresőmotorok hogyan rangsorolják az egyes internetes dokumentumokat tesztelhető. Nincs más feladatunk, minthogy különböző dokumentumokat készítünk és ellenőrizzük, hogy melyik szerepel jobban a találati listán.

A keresőoptimalizálók ezt általában úgy végzik el, hogy egy-egy nem létező, értelmetlen szóra készítenek el több internetes oldalt, apró módosításokkal, majd ellenőrzik, hogy melyik szerepel jobban.

Például az egyik ilyen oldal kap egy linket, míg a másik nem. Az, amelyik linket kapott jobb helyen fog szerepelni a találati listán. Ez egy nagyon egyszerű példa, de ezzel a logikával nagyon sok feltételezés ellenőrizhető, és még arra vonatkozóan is kapunk iránymutatást, hogy mely tényezők mennyire fontosak.

A másik módszer, hogy több ezer kulcsszóra megvizsgáljuk a találati listát, és megnézzük, az egyes weboldalak jellemzőit (rámutató linkek száma, tartalom hossza, stb.). Több ezer kulcsszó esetén már levonhatóak általánosnak nevezhető tapasztalatok, például az, hogy a kulcsszavas domainek jobban szerepelnek a találati listán, így a domainben szereplő kulcsszó vélhetően rangsorolási szempont. Ezt nevezzük korrelációs módszernek, aminek az eredményeit óvatossággal kell kezelni, de ami szintén segítséget nyújthat a rangsorolási algoritmus megértésében.

Szerencsére ezeknek a teszteknek és korrelációs tanulmányoknak az eredményeit gyakran közzé teszik, így elég nagy pontossággal meghatározható, hogy milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy egy weboldal előkelő helyet érjen el a találati listán.

A Google algoritmusai

Ahhoz, hogy megértsük, hogy mi szükséges ahhoz, hogy jó helyezést érjünk el a Google keresőjében meg kell ismerkednünk a Google algoritmusaival. Az itt leírt kép kicsit egyszerűsítve van, de jól modellezi a valós helyzetet.
A Google algoritmusai alapvetően két nagy csoportba oszthatóak:

  • az alapalgoritmus, felelős a találati lista kialakításáért, ez folyamatosan él
  • a szatelitalgoritmusok egy-egy részterületért felelős, és csak időközönként futnak le.

Az alapalgoritmus

A Google alapalgoritmusa felel folyamatosan a találati lista kialakításért. Ez az a titkos algoritmus, aminek mindenki a kegyét keresi. A keresések ide futnak be, naponta több millió, és ezekre a kérdésekre ez az algoritmus adja meg a válaszokat, azaz a találatokat. A Google információi szerint a rangsorolási algoritmus több mint 200 tényezőt vesz figyelembe, de ennek altényezői vannak, így akár a rangsorolási tényezők száma elérheti a tízezret is.

A Google évente több száz alkalommal frissíti az algoritmusait ( egy részletes listát ezekről itt találsz), van úgy hogy naponta átlagosan akár két frissítés is történik. Ezek zömében apró változtatások, amelyek csak minimálisan alakítják át a találati listát. Például, hogy a Google milyen súllyal kezeljen egyes kulcsszavakat egyes pozíciókban.

A mostani tanfolyamon főképp azzal foglalkozunk, hogy miképpen tudunk megfelelni ennek az algoritmusnak. Elöljáróban annyit, hogy vélhetően ezek a legfontosabb szempontok egy weboldal rangsorolásában:

  • a tartalom minősége és relevanciája a kereső kérdésére ( ez a legfontosabb!)
  • domain egészének linkereje, linkek minősége, és egyéb linkkel kapcsolatos mutatói
  • az adott aloldal linkereje, linkminősége

A Google hivatalosan is jelezte, hogy a tartalom és a linkek a két legfontosabb rangsorolási szempont.

Milyen egyéb szempontok számítanak a rangsorolásban?

 

  • adott aloldal nem kulcsszóhoz kapcsolódó mutatói (sebesség, visszafordulási arány, átkattintás, stb.)
  • on-site SEO elemek (title, címsorok, kiemelések, url, stb.)
  • a domain, mint brand ereje
  • felhasználói és forgalmi adatok
  • domain egyéb mutatói (kor, megbízhatóság, design, kulcsszavak domain névben stb.)
  • közösségi média

A fenti lista közel sem teljes, de keresőoptimalizálási szempontból tartalmazza a legfontosabb elemeket. Itt találsz egy hasznos anyagot, de később kitérünk a részletekre is!

A szatelitalgoritmusok

Ez az elnevezés semmiképpen sem hivatalos, de talán jól leírja a jelenséget. Az alapalgoritmus körül, sok kisebb-nagyobb algoritmus van jelen, amelyek nagyban befolyásolhatják az alapalgoritmus működését. Ezek közül a két leghíresebb a Panda és a Pingvin algoritmusok, de számos egyéb kiegészítő algoritmus létezik.

Ezek az algoritmusok inkább büntető jellegűek, azaz ha valami hibát találnak, akkor hátrébb sorolják a weboldalt, és egyfajta súlyként nehezednek a weboldalra. Hiába juthatna normál esetben előre a találati listán, ezek a büntetőalgoritmusok ebben megakadályozzák.

A Panda és Pingvin algoritmus és más algoritmusok is általában időszakosan futnak, van hogy évente csak egyszer, van amikor gyakrabban. Ha egy weboldal büntetés alá kerül, úgy csak akkor szabadulhat fel alóla, ha a Google manuálisan újra frissíti az algoritmust.

A Panda algoritmus

A Panda algoritmus a weboldalak minőségét nézi és értékeli. Ha egy weboldalon sok az értéktelen tartalom, gyenge a megjelenítés, vagy technikai hibák vannak jelen, úgy az algoritmus büntetheti az oldalt. A Panda algoritmus a domain egészére hat.

A Panda algoritmus 2011-ben indult útjára, és gátat vetett a gyenge minőségű oldalak elburjánzásának, ma már egyre szigorúbb például a webáruházakra nézve is. Ma már az alapalgoritmus részét képezi.

A Pingvin algoritmus

A Pingvin algoritmus a weboldalak linkprofilját ellenőrzi. Ha túl sok a gyanús link, például katalógusok és linkgyűjteményekből érkező kulcsszavas linkek vannak jelen nagy arányban annak könnyen büntetés lehet a vége. A Pingvin alól a linkprofil kitisztításával lehet menekülni.

A Panda algoritmus 2012-ben indult, és a találati lista durva manipulását akadályozta meg, és egyben véget vetett az olcsó és gyenge minőségű keresőoptimalizálás korának is.

És, hogy mi határozza meg az alapalgoritmusban a sikereinket? A következő fejezetekben ezeket a módszerek ismertetjük majd, de előtte még egy fontos téma van amit nem kerülhetünk meg. Ez pedig az, hogy a felhasználók hogyan használják a keresőt.

Hogyan használják a keresőt az emberek?

 


Ahhoz hogy sikeresek legyünk a keresőoptimalizálásban meg kell értenünk az embereket, akik a keresőt használják. Mit keresnek, miért keresnek és hogyan? És persze tisztában kell lennünk azzal az eredménnyel is – a találati listával – amit a keresők adnak az embereknek. ebben a fejezetben erről esik majd szó.

A Google, és más keresők is gyakran mondják, hogy a weboldalakat az embereknek kell készíteni, és ez garantálja a keresőkben is a sikert. Ez korábban csak féligazság volt, ám ma már egyre fontosabb tanács.

A rangsorolási algoritmusnak ugyanis része a felhasználók viselkedése is a weboldalon. Ha elégedetlenek az oldal tartalmával, akkor azt a keresők is észlelik és ez a helyezés romlásával jár. Érdemes tehát odafigyelni a keresőkből érkező felhasználókra és megérteni azt ki és miért jutott weboldalunkra.

A keresések típusai

A kereséseket általában három csoportba szokták osztani:

  1. tevékenység célú keresések: ez az, amikor a felhasználó azért használja a keresőt, mert jegyet akar venni, egy zenét akar meghallgatni, tehát valamit csinálni akar.
  2. az információs keresés célja a tájékozódás: mi a Katalin szó jelentése, milyen látnivalók vannak az Őrségben, és így tovább. A cél az információszerzés.
  3. navigációs célú keresés: ez az amikor a felhasználó valami konkrét helyet keres az interneten. A Facebook, vagy az APEH weboldalát, esetleg a te honlapodat. De ide tartozik a földrajzi helyekre vonatkozó keresés is.

keresés típusai

A keresések értéke

A különböző célú keresések más-más értéket képviselnek. A navigációs célú keresések közé tartoznak azok, akik már ismernek minket, tehát a weboldalunkat keresik. Ezek nagyon értékes látogatók, könnyű számukra értékesíteni, ám általában nem új vásárlók.

Az információs keresők még csak a tájékozódási szakaszban vannak, vásárolni aligha fognak, de ők új látogatók, akiket minőségi tartalmakkal meg lehet fogni, és visszatérő látogatók lehetnek.

A tevékenység célú keresések rejtik a lehető legtöbb lehetőséget. Ezek a látogatók konkrétan csinálni akarnak valamit, ami például egy webshop esetén a vásárlást jelenti.

A keresések 80%-a információs célú keresés, és csak 20%-a tartozik a jobb konverziót biztosító navigációs, vagy tevékenység célú kereséshez.

A weboldal egyik feladata, hogy a nagy tömegű információs célú látogatókból a későbbiekben vásárlót, visszatérő látogatót generáljon.Ehhez pedig ismét elengedhetetlen a minőségi tartalom, hiszen ez az, ami a felhasználókat valóban az oldalon tarthatja. Ha a felhasználó megtalálja azt az információt a honlapunkon, amit keres, akkor jó eséllyel tér vissza a későbbiekben is.

Hogyan keresnek az emberek?

A felmérések szerint az első kereséseket követően az emberek 50%-a még aznap vásárolni is fog. Fontos, hogy megértsük ennek a folyamatát. Erre egy példát mutatunk be. Tegyük fel, hogy a kezdő kérdés: ”Milyen cipőt vegyek a gyermekemnek?”

Ez egy tipikus információs célú keresés és a Google ilyen jellegű oldalakat is jelenít meg.

A felhasználó rákattint a Csaladivilag.hu cikkére: Vásárlási tanácsok: milyen a jó gyermekcipő?

A cikket átolvassa, majd visszatér a találati listára. Az oldalon eltöltött időt a Google rögzíti, ez is egy minőségi jelzés lesz a számára az adott oldalról. Majd egy újabb információs cikket elolvas, és ismét visszalép a keresőmezőbe, és újrafogalmazza a kérdést:„Minőségi gyermekcipők”.

Ez a kérdés már átmenetet képez az információs és tevékenység célú keresések között. A Google kiad számos webáruházat. A kereső rákattint az első találatra. Hosszú időt eltölt az adott weboldalon, majd kiválaszt egy neki tetsző cipőmárkát, és ismét visszatér a keresőbe: „Siesta gyerekcipő vélemények”.

A Google három fórumtalálatot ad a keresésre, ahol a kereső tájékozódhat a Siesta cipőkről. Végül a „Siesta cipő webáruház” navigációs célú kereséssel eljut a webáruházba, ahol végül vásárolni fog.

A vásárló legközelebb már lehet, hogy kifejezetten a webáruház nevére keres rá a keresőben (navigációs célú keresés), és azonnal vásárolni fog.

A keresőmotorok képesek a kereső kifejezésben megfogalmazott szándékot egy matematikai algoritmussal kifejteni, és a fenti példa esetében is jól látszik, hogy olyan találati listát ad, amely vélhetően legrelevánsabb a kereső szándékára is. A vélemény szóra elsősorban fórumok jelentek meg, míg a minőségi gyerkecípők esetén értette, hogy ez már inkább vásárlási célú keresőkifejezés.

A keresők szintén rögzítik az egyes keresési kifejezéseket, az oldalakon eltöltött időt, ami a későbbiekben a rangsorolási algoritmusukban felhasználnak.

Kik használják és melyik keresőt?

Google a piacvezető

A Statcounter adatai szerint 2014. augusztusában a magyar felhasználók 96%-a Google-t használta. E mellett a Bing említhető meg a keresések 1,5%-ával. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy idehaza a keresési forgalom szinte kizárólag a Googleból érkezik.

Google piaci részesedése Magyarországon

A lakosság 76%-a használja az internetet. A fiatal korosztály 80%-a használ tabletet, vagy okostelefont internezéshez, míg az idősebb korosztálynak csak 20%-a.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság adatai szerint az internetezők 79%-a vásárolt, vagy használt webáruházat, az interneten az elmúlt egy hónapban.

Szintén ezen adatforrás alapján a magyar internetezők 99%-a használja a keresőket, döntő részben a Google keresőjét.

A Google találati listája

A találati lista az, amit a keresők a feltett keresőszavakra eredményként adnak. Ezzel találkozunk naponta gyakran több tucat alkalommal, ha a keresőt használjuk.

A Google találati listája, az évek előrehaladtával egyre összetettebbé vált, ám a klasszikus felosztás még mindig egyértelmű. A találati listán megkülönböztetünk természetes vagy organikus találatokat és fizetett találatokat.

A hirdetéseket jelenleg sárga szövegdobozok jelölik, és ezek leggyakrabban a találati lista tetején és jobb oldalt bukkannak fel. Ide akkor kerülhetünk fel, ha részt veszünk a Google Adwords programjában. Itt a kattintásokért fizetnünk kell, ennek is egyedi algoritmusa van, de ez már nem keresőoptimalizálás, hanem keresőmarketing, ezért itt nem foglalkozunk vele bővebben.

Organikus találatoknak nevezzük azokat a találatokat, amelyek a Google rangsorolási algoritmusa állít elő, és szöveges linkek. Azaz, ami nem fizetett hirdetés, és nem kép, vagy térképes találat.

Google találati lista

A Google Universal Search bevezetése óta a találati lista egyre komplexebb, a találatok között megjelenhetnek képek, videók, térképes találatok, és a jobb oldali felületen a Google Knowledge Graphoz tartozó információs dobozok is. A magyar nyelvterületen ezek a leggyakrabban előbukkanó elemek, de különösen az angol nyelvű keresések esetén még sokszínűbbé válik a találati lista.

Alább egy példa egy összetett találati listára. Az elkövetkező években arra kell felkészülni, hogy a Google találati listája egyre összetettebbé válik, és a cég a saját termékeit helyezi előtérbe. Ezzel a SEO is összetettebbé válik, és az organikus találatok mellett már arra is figyelmet kell fordítani, hogyan jelenhet meg egy weboldal a Knowledge Graphban, vagy éppen a képtalálatok között.

Google összetett találati lista

 

Mit nézünk a találati listán?

Számos nemzetközi intézet végzett kutatásokat, amelyek azt vizsgálták, hogy mit néznek meg az emberek a találati listán. Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a felhasználók elsősorban a bal felső sarokra fókuszálnak, és a jobb oldalt elhelyezkedő fizetett találatokra lényegesen kevesebben figyelnek.

Google eyetracking ábra

Az is egyértelmű, hogy az emberek a címben és a meta descriptionben szereplő félkövér kiemelésre jobban koncentrálnak.
Ha a találati listán képek is láthatóak, akkor módosul ez az ábra és sokkal jobban szóródik a keresők figyelme, és a fókuszba a képek kerülnek. Ezért is fontos a képek optimalizálása is.

Mire kattintunk?

Természetesen arra vonatkozóan is folytak vizsgálatok, hogy mire kattintatnak az emberek a találati listán. Bár a számok némileg eltérnek, a tendencia teljesen egyértelmű.

A találati lista első helyezettje viszi a kattintások nagyjából 42%-át. A második helyezett a 12%-át , a harmadika 9%-át, a negyedik a hat százalékát. A fennmaradó 31% jut a több száz, vagy akár millió weboldalra a találati listán.

Az AOL adatai szerint a felhasználók nagyjából 90%-a nem is lapoz túl az első oldalon, a második oldal még kap 5%-ot, míg a harmadik a kattintások 2,5%-át.

Mindez jól mutatja, hogy a keresőoptimalizálásban az első tíz helyezett számíthat forgalomra, és ezen belül is az első három találat viszi el a keresések oroszlánrészét.

Amióta a Google bevezette a találati listán a fizetett találatokat, azóta a fenti arányszámok némileg módosulta, és a természetes találatok súlya csökkent, de nem túlzott mértékben. Az Enquiro adatai szerint a felhasználók 85%-a még akkor is a természetes találati listára kattint, ha a fizetett találatok is megjelennek a találati listán.

Irány a harmadik fejezet

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.