Ez a cikk eltér a többi keresőoptimalizálás alapjait bemutató webes anyagtól.  Nem azt mutatom be, hogy mi a SEO jelentése, hanem egy átfogó stratégiát kapsz és egy gyakorlati útmutatót, hogy ne vessz el a részletekben, hanem tudd mit kell csinálnod, hogy előre juss a Google keresőjében.

Tizennégy éve foglalkozom keresőoptimalizálással, több száz ügyfelem volt, és weboldalaim most is havi 1 millió látogatót kapnak a Google-ból. Ez a cikk ennek a tudásnak az esszenciája.

Weboldalam organikus forgalmának emelkedése a Search Console adatok alapján
Az egyik saját weboldalam organikus forgalma a Google keresőjéből

Mi kell valójában a sikeres keresőoptimalizáláshoz?

A SEO hagyományos felosztása

Biztos olvastad már, hogy a keresőoptimalizálás három nagy területből áll össze:

  • technikai SEO (a weboldalad beállításai, amelyek érintik a keresőrobotokat)
  • on-page SEO (az oldaladon alkalmazott SEO technikák, nevezik tartalmi SEO-nak is)
  • off page SEO (döntő részben linképítés, az oldaladra mutató linkek)

Ezek megismerése és alkalmazása fontos. De az a tapasztalatom, hogy a kezdőknek a SEO fenti felosztása nem segít, sőt inkább tévútra viszi őket.

Elvesznek ugyanis a részletekben, de a nagy átfogó képet nem látják.

Nem a lényegi dolgokkal foglalkoznak, hanem az apróságokkal, (mint például a meta leírás, vagy a webhelytérképek) ami nem igazán segít a rangsorolásban.

Mi kell tehát a sikeres keresőoptimalizáláshoz?

Megérteni a nagyobb összképet és átlátni, hogy milyen weboldalakat szeretne a Google az első helyeken látni a találati listán.

A Google a világ vezető technológiai vállalata, 160 ezer ember dolgozik náluk, döntő részben egyetemi végzettséggel, de egyes területeken a dolgozók 40%-a doktori fokozattal rendelkezik. Rangsoroló algoritmusai jelentős részben alapulnak öntanuló mesterséges intelligencián.

Lehet tehát spammel, meg trükközni, de ezen SEO technikák felett már eljárt az idő. Régen működtek, ma már csak átmenetileg rangsorolhatsz velük.

Egy Google büntetett oldal keresőből érkező forgalmának visszaesése
Félreértelmezett SEO tevékenység hatása. Szerencsére az új elvek alkalmazása után megtörtént a helyreállás

Sokkal jobban jársz, ha megérted mit szeretne a Google egy weboldaltól, mert ez garantálja a tartós jó helyezést.

A Google EEAT

Ahhoz, hogy megértsd mit vár el a Google ismerkedj meg a Google 2023-as elvárásaival, amelyek nyilvánosak.

A Google EAT három angol kifejezést (expertise, authoritativeness, trustworthiness), amihez 2022 év végén egy negyedik csatlakozott az experience. Mit jelent ez?

  • szakértelem (E)
  • hitelesség (A)
  • megbízhatóság (T)
  • tapasztalat (E)

A Google ezeket használja, hogy releváns és hasznos találatokat adjon a felhasználók keresésére.

És máris megvan a válasz, hogy mi kell ahhoz, hogy weboldalad sikeres legyen a keresőoptimalizálásban.

A felhasználók kereséseire hasznos és releváns válaszokat kell, hogy adjál, mindezt úgy, hogy weboldaladról és annak tartalmából egyértelmű legyen, hogy az adott témakörben hiteles forrás vagy, aki megbízható információkat ad át, köszönhetően a szakértelmének és tapasztalatának.

És mivel a Google találati listája egy verseny eredményeképpen áll össze, a weboldalad akkor kerül az élre, ha a fenti állítások rád igazabbak, mint a konkurenciádra. Azaz jobb vagy náluk és ez látszik is a weboldaladon.

Ha a fenti mondatot alkalmazod a saját weboldaladra, akkor látod a nagyobb képet és rájössz, hogy nem a Core Web Vitals pontok, vagy a megfelelő lábléc linkek kialakítása a fontos kérdés, hanem a nagyobb összkép.

Most már látod a nagyobb képet, megmutatom, hogyan érd el mindezt!

Keresőoptimalizálás alapok: ezzel kezdj!

Sok cikk most kezdené el ismertetni az On-site SEO elemeit meg a technikai SEO beállításokat, de még mindig nem tartasz ott, hogy ezekkel foglalkozz.

A következő, aki meg kell értened, az a felhasználó, aki használja a Google keresőjét és aki a te weboldalad látogatója lehet. A Google számára is létkérdés a felhasználói szándék megértése, hiszen így tud neki jó találatokat adni. Tehát neked is itt kell kezdened.

Új kulcsszavak felfedezésének hatás a keresőkből érkező forgalomra
Stagnálás után a felhasználói szándék megértése ilyen eredményeket hozhat.

A felhasználói célcsoport megtalálása

Az első feladat, hogy megtaláld a célcsoportodat. Ők azok a felhasználók, akik olyan keresési kifejezéseket ütnek be a Google-ba, ami kapcsolatos a te tevékenységeddel. Ezeket nevezi a SEO szakma kulcsszavainak, de én jobban szeretem a keresési kifejezés szót.

Hogyan találd meg a célcsoportod kifejezéseit?

Elkezdhetnél ötletelni, de egyelőre még nincs kellő SEO tapasztalatod, és vannak jobb és gyorsabb SEO módszerek

Regisztrálj be a SemRush nevű SEO eszközbe és 7 napig ingyen használhatod. Írd be a konkurensed weboldalát, majd kattints az Organic Research menüpontra. Az eszköz kilistázza neked, hogy a konkurenciád melyik kulcsszavakra ér el helyezéseket a találati listán. Csak azokkal foglalkozz, amelyekre legalább az első 15 helyek egyikén található.

Ezt ismételd meg 10-20 másik konkurens oldallal is. Ha ezzel végeztél máris látni fogod azokat a keresési kifejezéseket, amelyekre a célközönséged keres.

Egy weboldal kulcszavai és helyezései a találati listán
Az ingatlan.com esetén 90.000 kulcsszót talál a szoftver, amire az oldal rangsorol a Google találati listáján

Neked is ezeket a kifejezéseket kell megcéloznod. Később majd találhatsz olyanokat is, amelyekre a konkurenciáid nem gondoltak, és ezzel versenyelőnyre tehetsz szert, de ez majd a jövő feladata lesz.

A felhasználói szándék megértése

A hagyományos SEO felosztás szerint a keresőkifejezéseket az alábbi csoportokba osztjuk:

  • információs keresések
  • navigációs keresések
  • tranzakciós keresések

Ez nem rossz, de sajnos messze van a tökéletestől és én tudok egy jobb felosztást. Miért fontos mindez?

Azért, mert a felhasználói szándék megértése a SEO Szent Grálja. Meg kell értened, hogy aki az adott keresési kifejezést beírta a Google keresőjébe, pontosan mit is szeretne (lehet még ő sem tudja!).

Ne feledd a Google hasznos és releváns információkat akar adni, tehát a te tartalmaidnak is ilyennek kell lennie. Hogyan csináld mindezt?

Találd meg a releváns tartalomtípust!

Üsd be a keresőkifejezést és nézd meg a Google milyen találatokat ad vissza!

Első körben azt kell meglátni, hogy milyen típusú tartalmak jelennek meg a találati listán:

  • webáruház kategória vagy főoldal
  • webáruház termékoldal
  • blogbejegyzések, wikipédia cikkek, magazin posztok
  • szolgáltatást bemutató landing oldalak

Melyik típus alkotja a többséget?

Egy kiválasztott kulcsszó találati típusai SEO szempontból
Nézd meg milyen típusú találatok érnek el jó helyezést a találati listán

Ha sok termékoldal, akkor az adott kulcsszóra keresők vásárolni akarnak, neked is az adott kifejezésre ilyen tartalmat kell adni. Blogcikkek? Akkor te sem a termékoldaladdal célzod meg az adott szót, hanem blogcikket készítesz hozzá.

Nagyon fontos, hogy megértsd: adott keresőkifejezésekre csak bizonyos tartalomtípussal tudsz jó helyezést elérni. Kár erőltetni a szolgáltatási oldaladat, ha a Google csak blogcikkeket hoz a találati listán.

Persze van, amikor vegyes a találati lista. Van ilyen és olyan típusú tartalom is. Ekkor megpróbálkozhatsz bármelyikkel.

Találd meg a tartalomformátumot és a hangvételt!

Ha még ügyesebb akarsz lenni, akkor nem elégszel meg azzal, hogy tudod milyen tartalomtípussal kell az adott keresőkifejezést megcélozni, hanem azt is kitalálod, hogy milyen tartalomformátum az ideális.

Nézd meg a találati listán, hogy milyen tartalomformátumok a nyerők:

  • listaszerű blogbejegyzés
  • hosszú, részletes írás
  • termékismertetés és kritika
  • online kalkulátor

A sort lehetne folytatni. A lényeg, hogy átnézve kiderítheted, hogy melyik tartalomformátum szolgálja ki legjobban a felhasználót a Google jelenlegi adatai szerint. Érdemes odafigyelni a cikk stílusára, hangvételére (személyes, vagy távolságtartó, tényszerű-adatközlő, vagy szubjektív, stb.)

Itt néha érdemes merésznek lenni és új formátumot használni, de ez ritkán sikeres a kezdők esetén.

Amit még meg kell nézned az a tartalom hossza. A magyar találati listán általában ennél hosszabb tartalmat kell írnod, jellemzően 1000-2000 szó között egy blogcikk jellegű tartalom esetén.

Átlagos tartalomhossz a Google találati listáján
Átlagos tartalomhossza az amerikai találati listán, forrás: Backlinko

Van néhány tartalomformátum, ahol a hosszúság nem igazán fontos (például kalkulátorok), de jellemzően minél hosszabb annál jobb.

De a trükk az, hogy nem a hosszúság a lényeg, hanem az érdemi tartalom. És ez a következő téma, ami a Google EEAT-hez kapcsolódik.

SEO tartalom és EAT

Az a jó tartalom SEO szempontból, amiből kiderül, hogy adott témában rendelkezel tapasztalattal, szakértelemmel és hiteles forrás vagy.

Tehát a jó tartalom nem csak hasznos és releváns a kereső kifejezésére, azaz megoldja a problémáját (mert tud vásárolni, vagy választ kap a kérdésére), de még jobb, ha látszik az is, hogy aki a tartalmat készítette az rendelkezik a Google EEAT négyességével.

Hogyan értheted ezt el?

  1. Ha blogcikket írsz mondjuk egy fogalomról, akkor alaposan körbejárod, több szempontból megvizsgálod a kérdést, tényekkel és számokkal támasztod alá a mondanivalód, és megosztod a személyes tapasztalataidat is a téma kapcsán. Hivatkozol külső forrásokra, hogy alátámaszd a mondanivalódat és belső linkekkel segíted, hogy az olvasó feltárja az adott témát. És a sort lehetne folytatni.
  2. Ha webáruházad van, akkor nem csak a jó minőségű termékleírás adja a hitelességet, de az is, ha lehetőség van kérdezni, ha világosak a termék paraméterei, a szállítás és fizetés költségei, ha az adott piacon kellően széles az áruválasztékod. Az is segíthet, ha a vásárlók visszajelezhetnek a webshopod kapcsán, értékelhetik a termékeket.

Ezek a SEO tartalmi elvárások találkoznak egy normál emberi felhasználó elvárásaival is.

Fontos azonban látni, hogy az EEAT megítélése nem csak egy-egy aloldal esetén történik meg, hanem a weboldal egészét is értékeli a Google, azaz nézi az összképet is. Nézzük ezeket!

Keresőoptimalizálás domain szinten

Bár a Google elsősorban weblapokat rangsorol, mégis a rangsorolásban fontos szerepet játszik, hogy a weboldalad egészéről mit gondol a keresőmotor. A Google a minőségi mutatókat a weboldalad egészére vonatkozóan is értékeli.

Hogyan lehet a weboldalad egésze SEO szempont minőségi?

  1. Niche weboldal: ez azt jelenti, hogy határold le nagyon határozottan azt a témát, amivel foglalkozol. A Google szemében akkor leszel szakértő, ha a weboldalad témája egy jól definiálható téma köré csoportosul. Ha sok témába kapsz bele, akkor jó eséllyel egyhez sem értesz igazán. Csak a nagy weboldalak engedhetik meg, hogy sokféle témával foglalkozzanak. Minél kisebb vagy annál fontosabb a téma fókuszálás a keresőoptimalizálásban.
  2. A kevesebb több: ahhoz, hogy egy téma szakértője lehess a Google szemében legalább 30-50 aloldalad kell, hogy foglalkozzon az adott témával. Nagyjából ennyi tartalom szükséges, hogy a Google megállapítsa, hogy a téma szakértője vagy. Ugyanakkor fontos, hogy ezek az aloldalak mind kiemelkedő minőségűek legyenek. Ha webáruházad van, és kevés terméked, törekedj a kiemelkedő termék és kategóriaoldalakra.
  3. Linképítés: egy weboldal akkor hiteles a Google szemében, ha mások is hivatkoznak rá. Ez így van a való életben is. Szerezz minél több linket, ami a weboldaladra mutat, lehetőség szerint releváns és hiteles weboldalakról. Ez nem könnyű feladat, így mér lesz róla szó.
  4. Megbízható weboldal: a bizalmat nehéz megszerezni és könnyű elveszíteni. Kerüld a spam technikákat, a kulcsszóhalmozást, a spam linkeket, a gyenge minőségű tartalmakat és egyáltalán bármi jelét a gyenge minőségnek
  5. Márkakeresések: sokat jelent az oldal bizalma szempontjából, ha az emberek keresnek a márkádra a Google keresőjében. Ezt nem könnyű elérni, de kitartó munkával és kiemelkedő minőséggel ez is lehetséges.

A listát lehetne folytatni, de bízom benne, hogy a fentiekből összeállt a kép, hogy milyennek kell lennie a weboldaladnak, hogy sikeresen rangsoroljon hosszabb távon a Google találati listáján.

A márkakeresések jelentősége a keresőoptimalizálásban
Saját weboldalam márkakeresései éves szinten több mint 60 ezer kattintást hoztak

Ezeket tartsd szem előtt akkor is, amikor a SEO apró részleteiről beszélünk. A nagyobb összkép a fontos, így nem kell tartanod a Google algoritmus frissítéseitől sem.

Most pedig merüljünk a SEO klasszikus teendőiben és tudnivalóiban!

On-site SEO

On-site SEO-nak nevezzük a keresőoptimalizálás azon lépéseit, amelyeket a weboldalunkon kell megtenni. Feladata, hogy a keresőmotorok és a felhasználók is gyorsan megértsék, hogy az adott weblap miről szól és hogy releváns-e a felhasználó keresésére.

A jó minősége on-site SEO segít megérteni a keresőrobotok számára, hogy egy ember mit lát az adott weboldalon és így eldönthető, hogy az adott weboldal hasznos -e a felhasználó keresésére.

Röviden az on-site SEO:

  • segít megérteni miről szól az adott weblap
  • segít meghatározni, hogy az adott weblap releváns-e a felhasználó keresésére
  • és hogy az adott oldal elég hasznos és értékes-e a rangsorolásra

Az on site SEO elemei

Nézzük az on-site SEO elemeit:

  • a tartalom optimalizálása
  • kulcsszóhasználat
  • linkek az oldalon
  • címsorok
  • formázások
  • képek
  • URL
  • meta elemek (title, meta leírás)
  • strukturált adatok
  • oldalsebesség

Ez utóbbi kettőt sorolhatnánk a technikai SEO-hoz is, de nem a kategorizálás a lényeg.

Nézzük a fenti On-site elemeket részletesebben!

A tartalom keresőoptimalizálása

Régen a keresőrobotok egyszerűen kulcsszavakat kerestek egy szövegben. Ma már tudják, hogy egy kulcsszó milyen témához kötődik, és hogy ahhoz a témához milyen más szavakat, kifejezések, tények, adatok kapcsolódnak.

Ma tehát már nem elsősorban kulcsszóra optimalizálva írjuk a tartalmainkat, hanem témakörre optimalizálva, ahol a kulcsszavak kiemelt szerepet kapnak.

Használd a kulcsszót a tartalmat első 200 karakterében!

Miért? Azért, mert az emberek így fogják tudni, hogy a cikked arról a témáról szól, amire kerestek és emiatt a keresőmotorok is nagyobb súlyt fektetnek a tartalom első néhány bekezdésére.

ez egy régi SEO technika, de még mai jól működik és nem spam. Egyesek szerint az sem árt, ha a cikked végén is szerepel a kulcsszó, amire rangsorolni szeretnél, de ennek szerepe lényegesen kisebb.

A cikk címe legyen H1 címsorba és tartalmazza a kulcsszót!

A Google állítása szerint a H1 címsor segít jobban megérteni a tartalom struktúráját, noha nem kritikus fontosságú a rangsorolásban (de számít).

Így tehát a cikkeid címe kerüljön H1 címsorba, és szerepeljen benne a kulcsszó, hiszen ez a felhasználók számára is egy megerősítés, hogy a tartalom arról szól, amire keresnek.

Használj H2, vagy H3 alcímeket

Nem ez fogja eldönteni a SEO eredményességedet, de a személyes tapasztalatom szerint egy apró cseppet jelent ez is.

Tördeld a tartalmadat több alcímre, hogy világosabb legyen a tartalom struktúrája és könnyebb legyen olvasni.

Viszont ne kövesd el azt a hibát, hogy minden alcímben szerepel a kulcsszó, mert az már spam jellegű sokszor. Egy-két alkalommal természetes, de ne erőltesd bele túl sok alcímbe!

Kulcsszósűrűség

A Google nem figyeli a kulcsszósűrűséget, és nem rangsorolási tényező. Ennél már sokkal okosabb a keresőrobot. Már szinonimákat, témakapcsolatokat, entitásokat keres nyelvi modelljei segítségével.

Mindazonáltal ügyelj rá, hogy az a kulcsszó, amire rangsorolni akarsz megjelenjen a szövegben. Nem kell sokszor bőven elegendő egy több ezer szavas cikkben, ha 4-5 alkalommal szerepel a pontos kulcsszó. az sem gond, ha ez az arány magasabb, csak ne legyen természetellenesen sok.

A legjobban akkor jársz, ha úgy írod a témáról a bejegyzésedet, mintha valós embereknek akarnád a tudásodat átadni.

Használj külső forrásra mutató linkeket!

A Google bár sokáig tagadta ma már elismeri, hogy a kifelé mutató linkek beleszámítanak a rangsorolásba. Ez természetes is, hiszen egy cikk állításai akkor hitelesek, ha az forrásokkal is alátámasztható.

Használ tehát kifelé mutató linkeket, amelyek a cikked témájához kötődő forrásokra mutatnak.

Optimalizáld az URL-t!

Az URL egy nagyon-nagyon gyenge rangsorolási faktor. Ugyanakkor megjelenik a találati listán és a felhasználók is látják, ezért nem elhanyagolható a jelentősége és javíthatja az átkattintási arányt.

Igyekezz, hogy az URL-ek rövidek legyenek és tartalmazzák a kulcsszót. Ez különösen azoknál a tartalmaknál fontos, amelyek rangsorolása kiemelten fontos számodra. Kerüld a dinamikus URL-eket és törekedj statikus keresőbarát URL-ek kialakítására.

Meta title

A meta title szerepe kimagasló az on-site keresőoptimalizálásban. A tartalmon túl véleményem szerint a legfontosabb elem.

A meta title-ben mindenképpen szerepeljen a kulcsszó, lehetőség szerint a cím elején. Mivel a meta cím megjelenik a találati listán, ezért fontos szerepe van az átkattintásban is.  Ha ez lehetséges próbálj meg átkattintásra ösztönző szavakat is használni. Vonzó lehet az „ingyenes”, a „legjobb”, „2023” is.

Alternatív megoldás lehet olyan kulcsszavak elhelyezése a meta title-ben, amelyek rangsorolását segítheti megjelenésük a címben.

Meta description

A meta leírás nem rangsorolási faktor, mégis fontos, és a Google is azt javasolja, hogy oldalainkra készítsünk egyedi, a tartalmat jól összefoglaló leírást.

Miért?

Azért, mert a meta leírás megjelenik a találati listán és egy jó meta leírás átkattintásra ösztönözheti az embereket.

A kulcsszó szerepeljen a meta leírásban, mert azt a Google félkövérrel kiemeli, ha azonos a felhasználó keresésével.  Ajánlott hossza maximum 160 karakter.

Hogyan írj jól rangsoroló tartalmat?

Ahhoz, hogy egy tartalom jó helyezést érjen el a SEO elemek és a kulcsszó használat önmagában még kevés. Legalább az alábbi követelményeknek teljesülnie kell:

  • legyen a tartalom eredeti, egyedi
  • legyen igazán hasznos
  • a felhasználói szándékra legyen optimalizálva

Ezekről már volt szó a cikk elején, de nem lehet eléggé hangsúlyozni a fontosságukat.

Nézd meg a találati lista élén milyen tartalomtípusok rangsorolnak, a te tartalmadnak is nagy valószínűséggel hasonló típusúnak kell lennie.

Próbálj olyan tartalmat írni, ami nem a kulcsszóra fókuszál, hanem az adott témát körbejárja minden szempontból, előnyöket, hátrányokat bemutat, tényekre, adatokra hivatkozik.

Tedd fel magadnak a kérdést, hogy vajon a cikket megmutatnák ismerőseidnek, barátaidnak, megjelenhetne nyomtatásban? Ha igen, akkor nagy valószínűség szerint jól sikerült a tartalmad keresőoptimalizálási szempontból.

Belső linkelés

Sokan alábecsülik a belső linkek jelentőségét, pedig ez a legolcsóbb és leghatékonyabb szerszáma a keresőoptimalizálónak.

A belső linkelés alapszabályai

Az alábbiakra figyelj oda:

  • a fontosabb oldalakra a főoldalról mutasson link: a Google úgy véli, hogy azok az oldalak, amelyet a főoldaladon hivatkozol, fontosak, így rangsorolási előnyt kapnak.
  • a legfontosabb aloldalaidra mutasson link a felső menüből: minél több belső link mutat egy oldalra, annál fontosabb a kereső szemében. Ha egy aloldal szerepel a felső menüben, akkor az összes aloldaladról kap egy navigációs linket.
  • linkeld meg az összetartozó tartalmaidat: ha van egy cikked egy témában és készül egy új tartalom ehhez közeli témában, akkor a cikkeket kösd össze belső linkekkel, lehetőleg olyan kulcsszavas horgonyszöveggel, amiből kiderül miről szól az adott cikk. A belső linkeknél nyugodtan lehet használni kulcsszavas linket.
Építs struktúrát a belső linkek segítségével

Weboldalad struktúrája a belső linkek révén épül fel, az egyes aloldalaid így kapcsolódnak össze.

Ezekre figyel SEO szempontból weboldalad struktúrájánál:

  • lehetőség szerint az oldal ne legyen túl mély, azaz a főoldalról 3-4 kattintással az összes aloldalad elérhető legyen
  • ne legyenek árva oldalak, azaz olyan weblapok, amelyek nem kapnak belső linket
  • Építs hierarchiát! A kategóriaoldalad linkelje meg az összes hozzá tartozó terméket és a termékoldalak mind hivatkozzák meg a kategóriaoldalt.
  • Építs Hub oldalakat! A Hub oldal olyan oldal, amely egy kiemelt témakört mutat be. Jó esetben ehhez kapcsolódóan születnek még cikkeid, ezekből a kapcsolódó cikkekből linkeld meg a Hub oldalt. Így a kereső tudni fogja melyik aloldalad a leghangsúlyosabb a témában.

Off-site SEO, avagy a linképítés

A linképítés a keresőoptimalizálásban nélkülözhetetlen. Bár a linkek jelentősége csökken még kis versenyben is muszáj, hogy legalább néhány másik weboldal hivatkozzon rád.

A Google rangsorolásában a linkeknek kiemelt szerepe van.

Hogy miért?

Azért, mert te is szívesen kérsz fel egy olyan mesterember házad rendbetételére, akit az ismerőseid ajánlanak. Minél több ismerősöd ajánlja, annál jobban megbízol benne.

Ugyan ez az elv érvényesül a weboldalaknál. Minél több más weboldal linkkel, azaz hivatkozik meg téged, annál megbízhatóbb és hitelesebb leszel a keresőmotorok szemében.

Mire kell figyelni a linképítés során?

  • lehetőleg releváns, a te weboldalad témájához illeszkedő oldalról kapjál linket, de az sem baj, ha nem ilyen oldal hivatkozik rád.
  • minél több weboldal hivatkozik meg egy weboldalt, annál jobb az onnan érkező link is. Tehát a hiteles weboldalak linkje többet ér
  • A linkek horgonyszövege fontos rangsorolási tényező, de ne vidd túlzásba a túl sok kulcsszót tartalmazó horgonyszöveget, mert az már gyanús a keresőmotor szemében. Lehetőség szerint a legtöbb horgonyszöveg egyedi legyen és kapjál minél több márkaneves, brandneves linket.

Kerüld a spam linket!

Néhány évvel ezelőtt könnyen lehetett linket szerezni linkfarmokról és linkkatalógusokból. Aztán jött a Google Pingvin algoritmusa, amely lenullázta az ilyen linkek értékét.

Azóta célszerű kerülni ezeket a spam linképítés technikákat, mert könnyen büntetést eredményezhetnek. Ma már a kevesebb minőségi link sokkal több eredményt hozhat. A Google ma már egyre inkább nem büntet a linkek miatt, hanem lenullázza titokban a spam linkek értékét, így lehet, hogy folyamatosan vásárlod a spam linkeket, de eredményt nem fognak hozni.

A backlink szerzés másik spam technikája, amikor nem a linkelő oldalak minőség kifogásolható, hanem a weboldalad horgonyszövegei.

horgonyszöveg struktúra egy nagy hazai hírportál esetén
A telex horgonyszöveg struktúrája – nézd meg, hogy a leggyakoribb horgonyszövegek általában brandszövegek.

A Google figyeli, hogy milyen horgonyszövegű linkeket kapsz. Ha releváns a linkszöveg, az jó, mert segíthet a rangsorolásban, de ha túl sok a pontos kulcsszavas link, az üzleti hasznot hozó linkszöveg, akkor az gyanússá válik a Google szemében, és büntetés lehet az eredménye.

Linkmetrika

A weboldalak linkerejét, bizalmi értékét nem lehet pontosan meghatározni, de számos SEO cég törekszik erre. Ezek nem tökéletes mutatók, de nagyságrendileg jó adatokat adnak.

Domain Authority: A Domain Authority (DA) egy weboldal, egy domain összesített linkerejét és linkminőségét mutatja egy egytől-százig terjedő skálán. A moz.com mérőszáma. Ha 20 feletti értéket elérsz az már jó kiindulási alap. A hazai közepes hírportálok 40-50 közötti értéket mutatnak fel.

Trust Flow: A majestic.com mérőszáma, amely egy domain linkjeinek bizalmi értékét mutatja. Jó mutatója a linkprofil minőségének

Domain Rating: a DR egy weboldal egészének linkprofil erejét mutatja meg egy 1-100 közötti skálán. Az Ahrefs mérőszáma.

Noha egyik mutató sem tökéletes, de együttes használatukkal jó képet kapsz egy domain egészének minőségéről. Mindegyik skála logaritmikus, azaz minél magasabb a szám, annál nehezebb feljebb jutni.

Ugyanakkor hiba csak ezekre a linkmutatókra koncentrálni. És elsősorban nem maga a szám számít, hanem hogy a konkurenciádhoz képest hol helyezkedsz el, és milyen a tendencia a linkprofilok között.

Technikai SEO

A keresőoptimalizálás harmadik nagy ága a technikai keresőoptimalizálás. Ez talán kezdőknek a legnehezebb, de jó hír, hogy általában csak egyszeri foglalkozást igényel, és utána maximum finomhangolást.

Kezdő technikai SEO beállítások

A technikai SEO tulajdonképpen weboldalunk programozást és SEO-t egyszerre érintő beállításai.

Ide tartozik, hogy weboldalad felhasználóbarát legyen.

Ennek két legfontosabb eleme:

  • weboldalad sebessége (Core Web Vitals)
  • és hogy mobilbarát legyen a weboldal

Ezek egyben rangsorolási tényezők is, de súlyuk nem kifejezetten jelentős. Sokan abba a hibába esnek, hogy ezeket a SEO szempontokat igyekeznek maximumra vinni, de ez általában fölösleges, mert vannak sokkal fontosabb teendők egy SEO projektben.

Kiváló weboldalsebesség és Core Web Vitals adatok egy újonann indult weboldalamnál.

A technikai SEO-hoz sorolnám azt is, hogy weboldala mennyire felhasználóbarát, de már komplexebb megközelítésben. Ezek nem direkt rangsorolási szempontok, de nagy jelentőségük van a márkaépítésben, abban, hogy a látogatók mennyire bíznak meg benned, milyen arányban térnek vissza, és általában milyen a benyomásuk az oldalról. Gyakran ez a spontán linkszerzést is erősen befolyásolja.

Mire érdemes figyelni?

  • a weboldalad legyen modern, és vizuálisan szép, igényes (egy sebhelyes emberben kevésbé bízunk, mint egy széparcúban, nincs ez másképp a weboldalak esetében sem)
  • használj igényes, megfelelő méretű képeket a weboldaladon, legyen színharmónia
  • a tartalmaid legyenek igényesek mind tartalmilag, mind megjelenésükben
  • ne legyenek helyesírási, elütési hibák az oldalon, használj a célcsoportodnak megfelelő nyelvezetet
  • ne legyen zavaró, idegesítő elemek az oldalon (felugró ablakok, hiányzó képek, nem elérhető videók)
  • az oldalad navigációja legyen világos és egyértelmű (például morzsamenü használata)
  • legyen HTTPS a weboldalad, a fizetési feltételek világosak, az elérhetőség, a szerzők személye nyilvános

Ezek a szempontok némelyike rangsorolási faktor, amelyet a Google a Page Experience algoritmusban vizsgál, másik részük része a Google EEAT irányelveinek.

Haladó SEO technikai beállítások

Itt kiemelnék néhány haladó módszert, amit mindenkinek érdemes tudnia:

Átirányítások: ha megváltozik egy weboldalad elérhetősége (URL), akkor mindig gondoskodj róla, hogy a felhasználók és a keresőrobotok is átirányításra kerüljenek az új URL-re. Ezt az un. 301-es átirányítással tudod elérni. Ez különösen fontos nagy weboldalátalakítások, vagy domainváltás idején. Ennek hiányában organikus forgalmad 90%-a is elveszhet.

404-es oldalak: a weben természetes, ha egyes aloldalaid törlésre kerülnek és 404-es válaszkódot adnak vissza. Ügyelj rá azonban, hogy ezekre nem mutassanak belső, vagy külső linkek. A belső linkeket töröld, ha külső linket kapott az oldal, akkor irányítsd át!

Indexelés javítása: weboldalad indexelését jó belső linkekkel és webhelytérképek beküldésével érheted el. Ha a Google megtalálja, azaz feltérképezi oldalaidat, még nem biztos, hogy indexeli is. Ehhez bizalom és minőségi tartalom kell. A jobb indexelési arány elérése érdekében szerezz külső linkeket és gondoskodj róla, hogy tartalmaidat érdemes legyen indexelnie a Google-nak, azaz legyen jobb, mint a többi tartalom a weben.

Duplikációk, és feleslegesen indexelt tartalmak: a keresőmotorok az összes indexelt oldal alapján értékelik weboldalad egészének minőségét. Ügyelj rá, hogy gyenge minőségű oldalak, üres címkeoldalak és duplikációk ne rontsák le weboldalad egészének minőségét.

További technikai SEO teendők:

  • 5xx, 4xx szerverválaszok ellenőrzése
  • dinamikus webhelytérképek (.xml sitemap-ek)
  • domain szintű átirányítások (www és www nélkül, HTTP és HTTPS, index.php)
  • URL-ek rendezése (dinamikus URL-ek, URL végi perjel)
  • On-site duplikációk (duplikált meta title, meta leírás, vagy éppen üres)
  • robots.txt beállítások
  • .htaccess SEO barát beállítása
  • strukturált adatok
  • tört linkek és árva oldalak

Ez a lista ne ijesszen meg, ezek ellenőrzése általában egy SEO szoftverrel könnyen elvégezhető és jellemzően egyszeri munkát igényel.

Kulcsszókutatás és a helyes kulcsszó kiválasztása

A kulcsszókutatás jelentése, hogy felfedezzük milyen kifejezésekre keresnek rá az emberek és milyen mennyiségben. Azaz havonta az adott kifejezésre hány ember keres rá. Ez alapján becsülhető, hogy helyezéseidtől függően mekkora keresőből érkező forgalomra számíthatsz.

A jó kulcsszókutatás azonban megvizsgálja azt is, hogy mekkora a verseny az adott kulcsszóra és milyen szándék áll a keresési kifejezés mögött.

Ugyanakkor holisztikusabb megközelítésben a kulcsszókutatás segít megérteni a célcsoportodat és a problémáikat.

A kulcsszóválasztás elemei

A kulcsszókutatás sokkal többet jelent, mint hogy kigyűjtesz egy kulcsszó listát valamilyen SEO eszközzel. Meg kell értened a kulcsszó mögötti felhasználói szándékot és a verseny mértékét is.

A megfelelő kulcsszó kiválasztása

Az ite.hu jó helyen rangsorol a „Facebook bejelentkezés” kulcsszóra, de az én szolgáltatásom a SEO oktatás. Hiába hoz évente tízezer látogatót az előbbi kulcsszó, ezek nem fognak beiratkozni a SEO Klubomba. Ellenben a SEO képzés kulcsszóra csak havi 100 ember érkezik, de jelentős részük feliratkozik a hírlevelemre, és többen a klubba is belépnek.

Fontos tehát, hogy egy kulcsszó esetén ne annak puszta keresési mennyiségét nézd, hanem azt is, hogy ebből hány hozhat neked üzleti eredményt, konverziót.

A kulcsszóverseny

A másik hiba, amit elkövethetsz, hogy találsz egy remek, a szolgáltatásodra releváns kulcsszót, amire több ezer felhasználó keres havonta. Szuper!

De ha ügyes vagy megnézed a találati listát is az adott kulcsszóra és ha azt látod, hogy csupa nagy név, multicég sorakozik az első helyen, akkor tudhatod, hogy ez (még) nem aza kulcsszó, ahol esélyed lesz labdába rúgni.

Inkább keress olyan kulcsszót, amire kevesen keresnek, de esélyed van az első tíz hely egyikére felkerülni

A felhasználói szándék megértése

Végül az utolsó lépés, hogy meg kell értened a keresés mögötti felhasználói szándékot. Milyen háttérismeretekkel rendelkezhet a kereső? Milyen tartalomtípus jelentheti neki a legnagyobb segítséget?

Ha megérted a mögöttes szándékot, akkor relevánsabb tartalmat és jobb tartalomformátumot tudsz választani.

A „keresőoptimalizálás” kifejezésre keresők például jó eséllyel még csak tájékozódnak ebben a témában, nincs túl sok háttérismeretük, hiszen egy nagyon általános kulcsszót írtak be. Éppen ezért ez az általam írt cikk is a SEO alapjait ismerteti.

Ne kulcsszóban, hanem témakörben gondolkozz

Régen minden egyes kulcsszóra külön tartalmat kellett készíteni. Ma már szerencsére a keresőmotorok tudják, hogy egy tartalom többféle felhasználói szándékot is kielégíthet és ismerik a nyelvi szinonimákat is.

Éppen ezért ma már inkább olyan cikkekben érdemes gondolkodni, amelyek egy-egy témát összefognak. Fölösleges nekem külön cikket írnom a keresőoptimalizálásra, vagy a SEO alapjai-ra, mert a két keresés mögött hasonló a szándék és ezt a keresőmotorok is tudják.

Tippek a jobb kulcsszóválasztáshoz

  1. Használj valamilyen kulcsszókutató eszközt! Az Ubersuggest, vagy a SemRush, de akár a Google Ads kulcsszótervezője is segíthet felgyorsítani a kulcsszókutatást és rengeteg adattal egészítik ki a kulcsszót, például keresési mennyiség, verseny, felhasználói szándék, stb.
  2. Térképezd fel a konkurenciát! Sokat segíthet különösen kezdőknek, ha megnézik, hogy valamelyik vetélytársuk milyen más kulcsszavakra ér el helyezést és ez milyen forgalmat hoz nekik. A SEO eszközök ebben is segítenek
  3. Kövesd a Google Trends-et és fedezz fel új érintetlen kulcsszavakat! Rengeteg új kifejezés születik napjainkban. Ha ezekre te írsz elsőként tartalmat, akkor óriási versenyelőnybe kerülsz a többiekhez képest.

Google algoritmus frissítések

A keresőoptimalizálás nem statikus. A Google folyamatosan módosítja rangsoroló algoritmusait, olykor új elemek jelennek meg a találati listán, és akár olyan újdonságok is megjelenhetnek, mint a Google Bard, vagy a Bing ChatGPT-je.

A Google algoritmusainak frissítése, módosítása előrébb, vagy hátrébb sorolhatják weboldaladat, míg a találati lista új elemeit alapvetően az átkattintási arányodat ronthatják, vagy javíthatják.

Ezekre fel kell készülnöd, mert a SEO folyamatos alkalmazkodással is jár. Az alábbiakban bemutatok néhányat a Google fontosabb algoritmusai közül. ezek az algoritmusok rendszeresen frissülnek, amelyekről a Google hírt is ad. De sok a nem bejelentett algoritmus frissítés.

Google Core algoritmus ( Google alap-algoritmus)

A Google Core algoritmus, ahogy a neve is mutatja a Google alapalgoritmusa, amely nagyjából félévente változik. Ez az algoritmus tulajdonképpen a Google alapvető rangsorolási szempontjainak finomhangolását jelenti. Ha weboldalad a Google ilyenkor nem találja kellően jó minőségűnek, akár jelentős forgalmvisszaesést is eredményezhet. Helyreállásra a következő frissítéskor van esélyed.

Pingvin algoritmus

A Pingvin algoritmus egy folyamatosan futó algoritmus, amely a weboldalad linkprofilját vizsgálja. A nem természetes linkeket igyekszik elértékteleníteni, a gyanús horgonyszövegeket kiszűrni. Nincs bejelentett frissítése folyamatosan fut a háttérben

RankBrain és BERT

Ez a két algoritmus a Google mesterséges intelligencián alapuló algoritmusai, amelyek elsősorban a felhasználói keresések jobb megértésében, valamint a weboldalakon lévő szöveg relevanciájának azonosításán dolgozik. Nincs bejelentett frissítésük, de készülj arra, hogy az algoritmus egyre jobban képes megítélni egy szöveg minőségét, és hogy az mennyire ad választ a felhasználói keresésekre.

Ha szeretnél többet megtudni a Google algoritmusairól van egy rendszeresen frissülő, a Google algoritmus frissítéseit bemutató oldalam.

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizás (angolul: SEO) lényege, hogy weboldalunkat úgy alakítjuk ki, hogy az minél jobb helyezést érjen el a keresőmotorok, elsősorban a Google találati listáján.

Melyek a keresőoptimalizálás legfontosabb elemei?

A kiemelkedő minőségű tartalom, a felhasználói szándékra optimalizált szöveg, az oldalra hivatkozó linkek és a megfelelő technikai SEO beállítások.

Mennyi időbe kerül, hogy jó helyezést érjek el a találati listán?

Ez elsősorban a versenytől függ. Kis versenyben már egy év alatt szép eredményeket lehet elérni.

Összefoglaló

Remélem sikerült egy átfogó képet kapnod a keresőoptimalizálásról. Ha szeretnél többet megtudni a hogyanról, keresd fel a videós SEO klubomat. Az ite.hu- közel 1000 cikket találsz SEO témában, amelyek teljesen ingyenesen elérhetőek. Jó keresést!