Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » A Kolibri algoritmus fenekestül fordíthatja fel a keresőoptimalizálást és a webet?!
Keresőoptimalizálás

A Kolibri algoritmus fenekestül fordíthatja fel a keresőoptimalizálást és a webet?!

Kolibri Google és a keresőoptmalizálás

Van esély rá, hogy az elkövetkező hónapokban (és években) alapjaiban megváltozzon az, amit ma gondolunk a keresőoptimalizálásról és általában az internetes keresésről. A Kolibri algoritmus egyelőre nem hozott sok újdonságot, de ez a nyugalom csak látszólagos. A vihar közeleg.

Kolibri-algoritmus: nem mérföldkő, hanem országhatár

Hogy megérthessünk milyen változások előtt állunk a Kolibri algoritmussal, lépjünk egy kicsit vissza az időben. Amit Singhal, a Google sajtótájékoztatóján azt nyilatkozta, hogy a Google keresőalgoritmusát, olyan mértékben írták át, amire utoljára 2001-ben volt példa. Azaz 12 éve, míg a Google a napokban ünnepelte a 15. születésnapját. Aligha túlzás azt állítani, hogy ez a keresőalgoritmus drámai változásokat hozhat a keresésében. De ebből látszólag alig lehet valamit észrevenni. Úgy tűnhet tehát, hogy nem is olyan nagy horderejű a dolog. Ez azonban valószínűleg csak a látszat.
Még egy múltbéli eseményt említett a Google a sajtótájékoztatón, ami párhuzamba hozható a Kolibri-algoritmussal, és ez pedig a Caffeine fejlesztés volt. Ha kevéssé vagy járatos a Google algoritmus fejlesztéseinek történetében, érdemes átolvasni a linken található összefoglalónkat, de most a lényeg röviden.
A Caffeine fejlesztést 2009. augusztusában jelentette be a Google. Lényege az volt, hogy elsősorban egy jelentős hardverberuházásnak köszönhetően, a Google indexelési és feltérképezési képessége és sebessége drasztikusan megnövekedett. A teljes fejlesztés 2010. júniusára futott le, azaz közel egy évet vett igénybe.
Ezt követően alig fél év telt el, és 2011-ben meghatározó változásoknak lehettünk tanúi. Megjelent a Panda algoritmus, amely óriási hatást gyakorolt a keresőoptimalizálásra, és célja az volt, hogy kiszűrje a gyenge tartalmakat az internetről. Ebben az évben kezdte el használni a strukturált adatokat a Google, megjelent a Google+. 2012-ben aztán jött a Pingvin algoritmus, majd a Google Knowledge Graph, ami talán a legnagyobb jelentőséggel bír.
Nem tudom, menyire látszik a mondanivalóm lényege. A Caffein teremtette meg azokat az alapokat, amelyre építkezve a Google képes volt a Panda, Pingvin algoritmusok kivitelezésére, és amire fel tudta építeni a Knowledge Graphot. A változások nem azonnal jelentkeztek, hanem hónapok, évek elteltével, de a bázisát a változtatásoknak a Caffeine jelentette.

Irány a szemantikus keresés

Most úgy vélem hasonló pillanatokat élhetünk át a Kolibri algoritmussal, azzal a különbséggel, hogy itt nem egyszerűen és elsősorban hardver fejlesztés történt, hanem a Google szívét jelentő keresőalgoritmust írták át az alapoktól. Ez lesz aztán az az alap, amire építve a Google az előttünk álló fejlesztéseket végre tudja hajtani.
Én úgy látom tehát, hogy fél év múlva már láthatjuk, hogy milyen szelet képes csapni egy Kolibri szárnycsapása, de az igazi vihart lehet, hogy egy-két éven belül élhetjük csak meg.
Amit Singhal elmondta, hogy az álma egy olyan számítógép, amilyen a Star Trekben látható, amitől bármit kérdezhetünk, megérti a kérdést, és tudja is rá a választ. A keresés egyre inkább párbeszéddé válik majd. És egyre inkább személyes párbeszéddé egy konkrét ember és a Google között.
A Kolibri-algoritmust tehát úgy foghatjuk fel, mint az építőköveit annak, amiből a Google az elkövetkező években összerakja majd a szemantikus keresést. A Google egyre kevésbé oldalakat fog adni kereséseinkre, hanem egyre inkább válaszokat, mert a kereső megtanulja megérteni az oldalak tartalmát. A kereső egyre inkább úgy fog keresni és találatot adni, ahogyan az emberek is keresnének, és válaszolnának egy másik embernek.

Egyszóval izgalmas évek állnak előttünk. Danny Sullivan mondta azt, hogy a Google, ha a keresést egy autónak fogjuk fel, akkor most lecserélte a motort az autóban. Kívülről még látszólag mindig ugyanazzal a Ladával utazunk, de ha kiér az autópályára, megmutatja majd, mit tud egy Forma-1-es motor. És persze idővel a kaszni is kicserélődik, de a lényegi változások már megtörténtek, és ennek eredménye hamarosan láthatóvá válik.

A Kolibri és a SEO

És hogy mindez hogyan érinti majd a keresőoptimalizálást? Nagyon nehéz ezt megmondani, mert a SEO alapvetően a Google keresőalgoritmusának változásait követi. Jellegéből adódóan tehát csak követi az eseményeket, elébe menni nem tud, és nincs is értelme. Az már most látszik, hogy a tartalom jelentősége tovább fog nőni, egyre fontosabb lesz a mobilra (is) optimalizált weboldalak készítése. A tartalom előállításánál egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni a long-tail kulcsszavakra, egyre nagyobb jelentősége lesz a kereső helyzetének, és a szerző személyének, és egyre inkább úgy kell írni, mintha válaszokat akarnánk adni valamely kérdésre, ami valaki problémájára konkrét választ nyújt. De ezek csak általánosságok, az elkövetkező hónapok majd világosabbá teszik a képet, mit hoz számunkra a Kolibri.

És te mit gondolsz, milyen irányban változik a web, és mindez hogy fogja érinteni a keresőoptimalizálást?

hirdetés

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

1 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Attól tartok ez a szemantikus kereső – válaszológép átalakulás azt fogja eredményezni, hogy maga az oldal, ahonnan a tartalmat a Google veszi, meg sem jelenik. Tehát a Google nem linket fog adni válaszként, hanem magát a választ, szövegesen, ahogyan megértette a robot, nem is feltétlenül egy-egy oldal szövegéből.

    Ez értelemszerűen katasztrófa lenne minden olyan weboldalnak, amely információt próbál közzétenni, és az üzleti modellje a látogatóknak feladott hirdetésekre épül, mivel ezeket a hirdetéseket a Google nem fogja mellékelni a válaszához, és a leszedett tartalomért sem fog fizetni.

    Egy webáruház számára persze mindez kevésbé probléma, ott szükséges a fizikai kontaktus, és a weboldal maga ahol a vásárlást le lehet bonyolítani.

    Amúgy azt, hogy a kereső a szöveget értelmezi, és magából a weboldalból onsite állapítja meg a relevanciáját, üdvözlöm, a pagerank jellegű, offsite relevancia komponensek túl sok manipulációra adtak lehetőséget.