Mit kezdjünk a hozzászólásokkal cikkeink alján? Hasznos-e vagy káros keresőoptimalizálási szempontból?  Beleszámít a rangsorolásba? Járhat érte büntetés?  A válasz mindkettőre az, hogy igen. De lássuk részletesen!

A hozzászólások ereje

Beleszámít a rangsorolásba

Az első és legfontosabb, amit tudnod kell, hogy a cikkek, blogbejegyzések végén található vélemények és hozzászólások beleszámítanak a weboldalad rangsorolásába.
Ez nem feltételezés, hanem tény, amit a Google is megerősített.

Gary Illyés a Google PR felelőse a közelmúltban egy Twitteren feltett kérdésre válaszolta azt, hogy:

„az élő és egészséges közösség, sokat számít a rangsorolásban”

Ez nagyon fontos, tehát, ha a cikkeid alján hasznos, és értékes hozzászólások találhatóak, akkor azok beleszámítanak a rangsorolásba, oldala helyezésébe, és pozitív módon.

Számszerűsített előny

Gary Illyés számszerűsítette is, hogy mennyire fontosak ezek a hozzászólások.

„Tegyük fel, hogy a jó minőségű tartalomért 5 pont jár, a nagyszerű linkekért más nagyszerű oldalakról 2 pontot ér, a virágzó közösség 1 pontot jelent.”

Természetesen ezek nem konkrét számok, vagy sorrendiség, de a vélemények fajsúlyát jól érzékelteti.

Ne kövesd el azt a hibát, hogy legyintesz az egy pontra. A keresőoptimalizálásban nagyon kevés az olyan tényező, amelyről egyértelműen tudható, hogy javít a helyezéseden. A közösségi hozzászólások ilyenek.

A Shoutmeloud tett közzé egy esettanulmány, hogy miután egy hiba miatt eltávolította a blog-hozzászólásait a forgalma 40%-kal csökkent néhány napon belül. Miután helyreállította a hozzászólásokat 9 nap múlva helyreállt a forgalma.

Ha beállítottad a legfontosabb SEO értékeket, mint a cím, a meta leírás, a képek alt címkéje, és a többiek, akkor megtetted azt, amit a vetélytársaid is megtesznek. Ha ennél többet akarsz, akkor építs közösséget és gyűjts hozzászólásokat!

Ne feledd a hozzászólások sokkal fontosabbak, mint például a HTTPS átállás, vagy mondjuk a címsorok helyes használata!

A kommentelés lehet ártalmas is!

De ne feledjük a SEO-ban szinte minden kétélű fegyver. Ha természetellenessé válik a linképülés, kaphatunk érte büntetést, ha túlzott a kulcsszóhasználat, az is lehet káros. Éppen így a hozzászólások is lehetnek épp úgy károsak, mint hasznosak!

Mikor ártalmasak keresőoptimalizálási szempontból a hozzászólások?

Nos, ha a cikkeink végén túl sok, gyenge minőségű hozzászólás van, az árthat is a rangsorolásunknak. A Google bár képes elkülöníteni a cikked eredeti tartalmát a hozzászólásoktól, azonban a hozzászólásokat a felhasználók is látják, akiket a Google az oldaladra visz.

Éppen ezért a Google szerint ezek a hozzászólások is oldalad részét képezik, és szerepet játszanak az oldal minőségének meghatározásakor.

Ezt nem én mondom, hanem John Mueller, aki a Google Hangoutján beszélt ezekről a kérdésekről:

John azt is elmondta, hogy:

„igen, van egy jó minőségű cikkünk, de nézzük csak meg, hogy mi történik a cikk alján! Ez valóban olyan tartalom, ahová szívesen vinné a Google a felhasználókat?”

A Google szerint felelős vagy azért a tartalomért, amit a felhasználók állítanak elő az oldaladon, éppen ezért ez lehet káros is.

Panda büntetés a hozzászólások miatt

Számos példa van arra, hogy egyes weboldalak Panda büntetést kaptak, és igen sok bizonyíték van arra, hogy ezekben a büntetésekben a felhasználók által előállított tartalmak is szerepet játszhattak.

De csak akkor, ha ezek a hozzászólások és vélemények nincsenek jól moderálva. Vannak olyan weboldalak, amelyek nagyon jól teljesítenek a találati listán, például a Stackoverflow programozói fórum, ám ennek minősége kimagasló és rendkívül hasznos.

A lényeg tehát itt a minőségen van. A hozzászólás jelenthet rangsorolási előnyt, de ronthatja a relevanciát és az oldalminőséget is.

Rajtad múlik, hogy milyen közösséget építesz ki weboldaladon!

Jó, de pontosan mit értünk jó minőségű hozzászólás alatt?

John Mueller szerencsére részletesen elmagyarázza, mit tekint a Google értékes hozzászólásnak:

„Ezeket a hozzászólásokat megpróbáljuk úgy kezelni, mint a tartalmad részét. Tehát, ha a hozzászólások értékesek, plusz információt szolgáltatnak a cikk tartalmához képest, akkor ezek igazán értékes plusz részei a weboldaladnak és a weblap egészének minőségét is javítják. Ha a hozzászólások azt mutatják, hogy elkötelezett közösséged van, amely arra ösztönzi az új látogatókat, hogy maguk is hozzászóljanak, vagy hogy ismét felkeressék közvetlenül a weboldalt, ajánlják barátaiknak, akkor ez is igen hasznos  lehet”

Azt hiszem ennél világosabban nem kell fogalmazni. A hozzászólások adjanak plusz információt és legyenek inspirálóak.

Persze nem minden hozzászólás ilyen. Ha csak annyit ír valaki, hogy „nagyszerű cikk” azzal sincs gond, de ha túl sok ilyen rövid hozzászólás van, lehet érdemes ezeket ritkítani.

Káros-e ha nincs hozzászólási lehetőség?

Ha túl sok troll jelenik meg a hozzászólások között talán hasznosabb, ha egy-az egyben letiltod a hozzászólásokat. A kevesebb, néha több.

Gary Illyés szintén a Twitteren egyértelművé tette, hogy semmilyen hátrány nem éri azokat a weboldalakat, amelyek nem engedélyezik a kommentelést a cikkek végén.

Ha tehát túl sok a spam és a troll, kapcsold ki a kommentelési lehetőséget.

A misztikus E-A-T és a hozzászólások

A Google rengeteg manuális értékelőt alkalmaz, akik az E-A-T, azaz a szakértelem, elismertség és a megbízhatóság alapján értékelik a weboldalak minőségét. Noha kevés esély van arra, hogy a te weboldaladat is manuálisan kiértékeljék, mégis ezek azok a szempontok, amit a Google algoritmusai is keresnek az oldaladon.

Egy élő, virágzó és téged elismerő közösség egyértelmű jele a szakmai elismertségednek. A hozzászólások tartalmán túl, ez is egy bizonyíték arra, hogy elismert és megbízható vagy a szakmádban.

Ha egy felhasználó azt látja, hogy egy-egy cikked után sorakoznak a vélemények, akkor – ismeretlenül is – szaktekintélynek fog tartani, akinek a véleményére sokat adnak.

A hozzászólások tehát megerősítik weboldalad E-A-T hármasságát is, azaz, hogy elismert és megbízható forrás a weboldal.

Felhasználói élmény és kommentek

Összességében a kérdés mindig az, hogy a hozzászólások hasznosak-e a felhasználóknak? A hozzászólások száma és minősége mindig jól jelzi, hogy egy weboldal mennyire népszerű a valóságban.

Aki hozzászól egy weboldalon, az jó eséllyel elkötelezett, és máskor is visszatér, vagy rákeres márkanevedre. Ezek mind pozitív szignálok.

Vélemények a közösségi médián

Egyre gyakrabban látni, hogy a weboldal tulajdonosok a Facebook felé terelik a kommunikációt. Ez egyrészt előnyös, hiszen több megosztást, likeot hozhat, másrészt hátrányos, mert az értékes vélemények nem az oldalon jelennek meg.

Az, hogy neked melyik előnyösebb alapvetően a céljaid és a közösséged határozza meg. Ha nem számíthatsz érdemi szakmai véleményekre, akkor jó csatorna lehet a közösségi média.

Ha azonban van esély pozitív vagy értékes hozzászólásokra, akkor könnyen lehet, hogy a weboldaladra célszerű terelni a véleményeket.

Webáruházak és vélemények

Bár ebben a cikkben alapvetően a blogbejegyzések véleményezéséről írok, zárásként had említsem meg, hogy a webáruházak keresőoptimalizálásában kulcskérdés a felhasználói értékelések erősítése.  Tégy meg mindent, hogy vásárlóidat hozzászólásokra, értékelésekre ösztönözd.

Legyen a hozzászólás egyszerű, jutalmazd őket engedményekkel, a lényeg, hogy minél több vélemény érkezzen termékeidhez.

Ez nem csak hasznos, és egyedi tartalmat jelent termékeidnél, de a vásárlói bizalmat is fokozza. De erről majd egy másik cikkben írok részletesen.

Tetszett a cikk, írd meg véleményed?

Hosszú cikk lett, de a lényeg az, hogy a kommentek és hozzászólások igenis fontos részei lehetnek egy SEO stratégiának. Élj vele bölcsen, használd ki előnyeit, és előzd meg vetélytársaidat. És persze ne felejtsd el a cikk végén megírni véleményedet.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Mit gondolsz a beágyazható kommentelési lehetőségekről?
    A disqus és a facebook megoldások Magyarországon a legelterjedtebbek. 0 fejlesztést igényelnek és a facebook kommentek még a facebook jelenlétnek is jót tesznek.
    A gond csak az, hogy az ilyen kommentek asszinkron töltődnek be, így felmerül a kérdés, hogy ezeket a kommenteket látja-e egyáltalán a google keresőrobotja.

    1. Szia!
      Köszi a hozzászólást!

      A Disqus-nál úgy tudom van lehetőség beállítani, hogy a hozzászólások hogy jelenjenek meg, tehát, hogy integrálódjanak-e a HTML kódba vagy sem. De ezt már régebben használtam. Indexeltetni biztos lehet.
      A Facebook Komment Pluginnél sokáig az volt a helyzet, hogy ez láthatatlan volt a Google számára, jelenleg viszont már látható és indexeli is.
      Ezt egyszerűen ellenőrizheted, jelölj ki egy régebbi kommentek, és keress rá, fel fogja hozni az adott oldalt a Google.
      Arra nem tudok viszont válaszolni, hogy a Google ezt a hagyományos kommentelési lehetőségekhez képest hogyan értékeli (pl leértékeli-e, mivel ezek nem az oldal szerves részei)
      A másik hátulütője, hogy a hozzászólások a a Facebook szerverén lesznek, és elméletileg elvesztheted őket.

  2. Azért az izgi lehet, hogy a magyar nyelv sajátosságainál hogyan is értelmezi a szöveget a Google algo…
    [Csak mellékesen jegyzem meg, hogy angolul is hatalmas kihívás és elég kezdetleges állapotban van ez még – sokat szenvedünk vele és eléggé félre is visz. Más kérdés, hogy az erős anomáliáknál viszont nagyon pontos – viszont ott meg szinte felesleges…]
    Szerintem indirekt módszerekkel próbálják azonosítani a nem oda való tartalmat – azt inkább elhiszem a mai NLP / Advaced Text Analytics színvonalát figyelembe véve.

    1. Igen igazad van, a nyelvi nehézségek óriásiak, különösen az olyan nyelveknél, mint a magyar. Szerintem viszon a fő tartalom és mondjuk a koment tartalom különválasztása ehhez képest kisebb kihívás, különösen az olyan elterjedt rendszereknél mint a FB Comment Plugin, vagy a Wordpess hozzászólások.

      1. Elképzelhető, hogy félreérthető voltam:
        Szóval a hozzászólások azonosítása bármely weboldalon technikailag már elég nagy biztonsággal megy; pár éve vannak jó algoritmusok szinte minden variációra (ha nem, akkor a taníthatókat használjuk) – ez OK.

        Viszont, hogy ezek a hozzászólások mennyire relevánsak, milyen értéket képviselnek [ezek kapcsolódnak a bejegyzésedhez és a Google számára ez lehet lényeges] és főleg milyen irányba befolyásolhatják az olvasókat / látogatókat, mennyire számít a közösségnek, stb pedig a további kihívás, amit már eléggé bonyesz vizsgálni. Ennek tükrében izzad a Google [meg mi is + vagy 5000 cég] – a magyar nyelvű tartalmaknál pedig szerintem csak a szélsőségekre harap [indirekten – de főleg fogalmam sincs 😉 ].

  3. A hozzászólás SEO-tartalmát érdemes a hozzászóló oldaláról is vizsgálni, hiszen nem csak a blog írójára, hanem a hozzászóló weboldalára is hatással van, már ha megadta a hsz. írója a weboldala címét.
    Ez a webcím ugyan általában nofollow attribútumú, tehát a link „út és erő” összetevőiből „csupán” az utat mutatja és elvileg linkerőt nem ad, mégis szerezhető így látogató – feltéve, hogy értelmes a hozzászólás és így a szerző megismerésére sarkall.
    Valószínűsítem, hogy a Google azt is számon tartja, kik azok, akik aktív résztvevői a közösségi életnek, vagyis nem csak passzív befogadói a hozzászólásoknak, hanem maguk is tájékozódnak másutt és ennek lenyomata lehet a hasznos hozzászólásuk.
    Arról nem is beszélve, hogy a cég- vagy személynév előfordulása a weben szintén erősíthet egy brandet, növelheti a cég online hírnevét, ami nem csak az általános goodwillre hathat előnyösen, hanem ezáltal a keresőben elfoglalt helyezésre is. A Bognár Stúdió SEO tevékenysége során én legalábbis erre törekszem.

    1. Köszönöm a hozzászólást.
      Amit leírsz az teljesen jogos. Nyilván van a hozzászólásoknak egy másik oldala is. A hozzászóló oldala. Linkszerzésre is használható, én pl. néhány mostani partnerrel a hozzászólások révén kerültem kapcsolatba, ismertem meg a munkáját, és később meg is linkeltem az oldalát.

    1. Szia!

      Örülök hogy hasznos volt. Van kb 700 cikk az oldalon. sok a hír is, ami aktuálisan fontos, de van elég sok hasznos anyag is.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

november 3, 2022

60MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hány karakter egy oldal szöveg? Hány szó

október 24, 2022

60MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebből a cikkből megtudhatód mi az a

május 24, 2022

60MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a pogo sticking? A pogo

október 19, 2021

60MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ahogy ígértem elkészült a második cikk az


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!