Kezdőlap » Google » Lenullázódott minden oldal PageRank értéke
Google

Lenullázódott minden oldal PageRank értéke

A mai napon minden oldal PageRank értéke lenullázódott. Nullás az Origo, az Index és a Cnn.com is.

Ahogy a Google korábban jelezte néhány héttel korábban elkezdte lenullázni a weboldalak PageRank értékét. A PageRank ellenőrző eszközök döntő többsége 0 PageRank értéket mutat a legtöbb weboldal számára. Így nagy hazai és nemzetközi weboldalak PageRank értéke is nulla.

Az általunk vizsgált eszközök nagyjából 80%-a mutat 0 Page Rank értéket, de van még néhány eszköz, amelyek mutatják a valós értékeket. Vélhetően a Googlenak még nem az összes szervere állt át, de nagy valószínűség szerint ez csak idő kérdése, és néhány órán, esetleg napon belül ezek az eszközök sem működnek tovább.

A Google már évek óta fokozatosan szorítja háttérbe a PageRank értéket, és az utolsó frissítés is több, mint két éve történt, így a mostani lépés nem meglepő.

Annál is inkább, hogy a Google néhány hete jelezte, hogy fokozatosan lekapcsolja a nyilvános un Toolbar PageRank értéket.

Úgy tűnik ez most valóban bekövetkezett.

hirdetés

Már régóta tervezte ezt a Google

A Google már régóta tervezte a PageRank kivezetését, és a PageRank érték évek óta nem frissült. Az utolsó frissítésre 2013 december 6-án került sor, amikor a Google mérnökei, egy hiba javítása közben – akaratlanul – publikáltak az aktuális adatokat. Azóta a PageRank nem frissült, és a Google többször is közölte, hogy a jövőben nem is lesz több frissítés.

Ez számos következménnyel jár majd, átalakítja a linképítést is, a várható következményekről, és a PageRank pótlásáról hétfőn írunk majd részletesebben.

Egy kis múlt

A PageRank a 2000-es évek elején volt rendkívül népszerű mutató, mert megmutatta egy weboldal linkerejét. Ahogy azonban a Google keresője egyre összetettebbé vált, úgy lett egyre értéktelenebb a PageRank, mint mutató.

A PageRank a linképítés során is nagyon fontos mérőszám volt, és a mai napig a linképítés során egy link értékének megállapításakor rendkívüli fontosságú volt. Ennek oka azonban nem az volt, mert a PageRank annyira hasznos és pontos mérőszám lett volna, hanem azért, mert nem volt más nyilvános mutató, amely a Google-tól származott volna.

Mit használjunk helyette?

Felmerül a kérdés, hogy most, hogy megszűnt a nyilvános PageRank, vajon milyen egyéb mérőszámot használjunk helyette.

Az első válasz a moz.com mutatója a Domain Authority, ami megfelelő helyettesítőnek mutatkozik, bár számtalan hiányossága van. Egyrészt nem a Google-tól származik, másrészt gyakran változik a számítás módszertana, végül gond az is, hogy a moz.com adatbázisa a hazai weboldalakra kevéssé terjed ki. De jobb mutató híján még mindig ez a legalkalmasabb a PageRank pótlására.

Ha azonban fel akarjuk mérni egy weboldal linkerejét, akkor jobban tesszük, ha összetett mutatókat használunk. Ilyen a weboldalra hivatkozó weboldalak száma, azok minősége, bizalmi mutatói, relevanciája. Ezeket a Majestic adataiból részlegesen ki tudjuk nyerni.

A legjobb pedig, ha ezeket az adatokat kombináljuk (erre szolgál az ite.hu Ite Rang mutatója is). Az ideális megoldás azonban a manuális értékelés, amely azonban sajnos nagyon időigényes.

Személyes vélemény

Azt gondolom a nyilvános PageRank felszámolása jó döntés. Az érték már 2013 óta nem frissült, és a weben egy három éves mutató már rendkívül elavultnak számít. Bár könnyen érthető és kommunikálható volt, valójában nagyon is félrevezető volt a PageRank használata.

Én személy szerint örülök a törlésnek, de azt is gondolom, hogy sok weboldaltulajdonosnak, és keresőoptimalizálónak hiányozni fog ez a mankó. De engedjük el, már régóta tévútra vitt bennünket.

Mai hír, hogy a Google egyik gépe megverte a világbajnok Go játékost. Ez újabb mérföldkő a mesterséges intelligencia területén. Ha erre képes ma már a Google, vajon mennyire volt jó a PageRank mutató, amely egyetlen számmal próbálta meg jellemezni azt, ami vélhetően csak több ezer számmal lehetne többé-kevésbé pontosan kifejezni.

A Page Rank már 10 éve elavult volt. A Google sokkal komplexebben látja a világot, próbáljuk meg mi is követni a változásokat, ha egy weboldal linkprofiljáról van szó.

Témák

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

7 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Valójában ennek már ideje volt mert elég régóta nem volt frissítés a PageRank fronton. Sokan még mindig magas PR értékű linkeket árulnak (ma is kaptam egy spamot) és hiába próbálta elmagyarázni az ember, hogy ez már nem valós meg ez nem így van még mindig lovagolnak a két évvel ezelőtti értékeken. Azóta már lehet hogy a 0-ások fent voltak a nagyok meg lenn és még mindig mindenki ezt vette alapul.

    – Még jó hogy vannak eszközök amik PageRank becslést végeznek így képbe tud lenni az ember az értékekről. Elég jól lehet az értékeket számolni a külső valóban mérhető tényezők alapján!

    Én személy szerint kíváncsi leszek, hogy adják most már el a “veterán” domain 5-6 PR-es linkeket! 🙂

  • Talán a legegyszerűbb módja annak, ha szeretnénk visszakapni a PageRank mérőszámot, vagy egy nagyon hasonló szisztémát szeretnénk találni, amely megmutatja egy oldal értékét az, hogyha képzeletben 100-as osztályzatokat készítünk, és aszerint határolunk be egy oldalt, hogy a Google-ben hányadik helyen található egy adott kulcsszóra.

    Ha például seo kifejezésre a leges legelső, akkor 100 a képzeletbeli PR értéke, de ha az 5.oldal közepén van erre a szóra, akkor az értéke 45. Tehát ha linket szeretnénk építeni, írjuk be az adott kulcsszót és haladjunk végig a találatokon mondjuk a 10.oldalig. Ez a szisztéma felveti a szinonima, kapcsolatos szavak részletes ismeretét. Vegyes a kínálat, blogok, katalógusok, webáruházak, fórumok, stb.

    Érthetően akkor kulcsszavanként is elképzelhetjük már egy oldal képzeletbeli PageRank értékét, egyébként meg ez így is van.

    A PageRank érték megszüntetése több szisztéma bevezetését és összevonását is jelenti, amely egymásra nézve kölcsönhatásba áll.

    Link érték változása: Korábban egy link „lehetséges látogatói forrásnak” volt tekintve és hitelezett értéket jelentett. Itt már a valós átfutó forgalmat, a „valós látogatói forrás” értéke határozza meg egy link erősségét. Itt érvénybe lép a piar cikkek fontossága.

    Miért? Azért, mert a piar cikkek önmagában hordozzák a terjesztési szándékot, a látogatottság szerzésének a szándékát, ami ha a nívós oldalra kerül elhelyezésre, akkor valóban is érvénybe lép.

    Ugye itt megint két tényezős lesz a dolog, és egyenlőre laza itt a megítélés.

    Az egyik érték, hogy ha nagyon látogatott az oldal és legyen ez az index.hu amiről egy linket kapsz, akkor itt még jelenleg is meghitelezi neked a google azt, hogy az index.hu látogatói értékét a linked erejébe konvertálja. De idővel, ha erről linkről hosszútávon nem érkezik látogatottság, akkor ezt kevésbé veszi figyelemmel.

    Biztos ismeritek azt a jelenséget, mikor egy linktől ugrik egy oldal, majd visszasorolódik de mégsem az eredeti helyre, hanem még is jobb helyre mint a kiindulás.

    Ez a hirtelen ugrás abban a fázisban van, amikor meghitelezte neked a google a linkelő oldal erejét (feltételezett látogatói erejét). A visszasorolás pedig azt a realizálást jelenti, ami ebből megvalósult.

    Nagyjából ezek vannak itt. A tények fognak számítani és az, hogy látogatottság szerzési szándékkal építs linkeket és ne vakoldalakra. Ugye ezért is jó a fent említett képzeletbeli PageRank helyettesítő módszer, mert akik első helyen vannak, többnyire látogatókat is konvertálnak. Bár ezen a ponton a Google is vak, de egyenlőre jó így most ahogy van.

    A linkek értékének másik változása, ami már olyan régen van említve, minthogy a PageRank is megszűnik, hogy egy piramis elv mentén a legértékesebb link az 1domain/1link. Kevésbé értékes: 1 oldal/több aloldali link. Ugyanígy 1aldomain/1link, stb.

    Tehát ha 2000 db aloldalas webáruházamra kihelyezem a linkem, akkor az kevésbé lesz értékes, mintha csupán 10 domainre kitennék 1-1 linket például egy-egy cikkben. Ez közelít a valósághoz.

    A hivatkozó linkek megjelenítése ezért is változott a Webmester eszközökben.

    Mi van még?
    Igazából semmi, mindösszesen az, hogy már ideje lesz a SEO-sok fizetését megduplázni, mert bár idáig is, de talán most kimondottan már Online Értékesítői feladatnak bizonyul a munkásságuk!

    Sok sikert a jövő nemzedékének, kérjétek meg az áratokat, mert a munkátoknak nagy értéke van, mert egy vállalkozást lehet felépíteni a vállatokra állva! Virtuális cégvezetők vagytokJ

    És igen reagálva még az előttem szólóhoz, a veterán link csak akkor veterán, ha konzekvens volt a tartalom az adott idő hosszúságban.

    Ezt teszteltem. Pl. ha az ite.hu-t átírnánk, hogy költöztetéssel foglalkozik, akkor sem kapná meg azokat az értékeket, amelyeket összegyűjtött. Tehát angol site-okat vettek, és magyarra cserélik és más témára írják, akkor nem továbbítódnak az értéket.

    A logika a domain kor figyelembe vételénél az volt, hogy a megbízhatóságot, stabilitást mérjék. Ergo: stabil tartalom, stabil oldal, stabil vállalkozás, hiteles forrás, megbízható cég.

    Ha ez gyökeresen változik, akkor ez azt üzenet jelenti: nem jött össze a cég, megvette másvalaki a weboldalt, váltott, stb..Tehát új piacot kezdett egy vállalkozás is, amelyben még kezdő, és nem annyira hiteles mint az idősebbek.

    Ezért van pl, ha gyökeresen átírod a title-t, már az is egy fokú értékvesztést ad.

    Satöbbi, satöbbi..

    Szóval eddig is, de véleményem szerint most lett, lesz igazán nagy kereslete az ite.hu által nyújtott szolgáltatásoknak a kiterjedt piar kapcsolatainak köszönhetően, amelyen keresztül értékálló és látogatott oldalakhoz segíti a weboldal tulajdonosokat piar cikkeinek és minőségi linkkapcsolatainak köszönhetően!

    Gratulálok, remek volt a célkitűzés!

    • Szia!

      Köszi az értékes hozzászólást.
      Én azért azzal vitatkoznék, hogy egy weboldal értékét mennyiben adja vissza a helyezése. Katalóguslinkekkel még most is fel lehet vinni egy oldalt, de ettől az nem számít értékes oldalnak azt gondolom. De nem is ez a fő gond, hanem az, hogy a PR egy egyszerűen mérhető szám volt. A laikusoknak egyszerű információk kellenek, a helyezés alapú PR pedig isznyat nagy háttérszámítást (indexelést igényel)

      • Valamint az, hogy ki mire hányadik azt rengeteg más dolog is befolyásolja (Geo, GDance, OnSite SEO, etc) ebből nagyon nem lehet következtetéseket levonni az egész site-ra.
        Nomeg a 1-100 as skála… ha logaritmikusan értelmezed, akkor talán OK, mert az első három hely után már kevés az élet (az 5+ -ik oldal konverzióját meg hagyjuk…)

        PS hobbysta kívülálló vagyok 🙂

        Cheers,
        Chill

        • Szia!

          Köszi a hozzászólást. Én is azt gondolom, hogy ez nem túl jó mérőszám. Lehetne egyébként az, de ahhoz olyan komplexitással kellene kezelni az egész webet, hogy annyi erővel már egy alap keresőmotor is fel lehetne építeni.