Kezdőlap » Google » Letarolja a hazai cégeket a Google új mobil algoritmusa és rangsorolása
Google

Letarolja a hazai cégeket a Google új mobil algoritmusa és rangsorolása

Google mobil rangsor és algoritmus

Április 21-én érkezik a Google új mobil algoritmusa. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a hazai portálok, céges oldalak és állami intézmények mennyire készültek fel a változásokra. Kétszáz weboldal elemzése következik.

Közel kétszáz weboldal esetében ellenőriztük, hogy megfelel-e a Google mobilbarát jelzőjének. A 100 legnagyobb hazai weboldalt, az 50 legnagyobb hazai céget és márkát, valamint állami portálokat és a pártok weboldalait ellenőriztük. Bukott a NAV, a Tesco, a fidesz.hu és a Teva is.

Mint ismeretes, a Google április 21-én vezeti be új mobil algoritmusát. Azok a weboldalak, amelyek nem felelnek meg a mobilbarát jelzőnek, azok a mobilkeresések során hátrébb sorolódnak. A hatás mértéke pontosan nem ismert, de a Google jelentős hatásokról beszél. A hazai keresések 15-25%-a már mobileszközökről történik, így azok a weboldalak, amelyek nem felelnek meg a mobilbarát jelzőnek, jelentős forgalom-visszaesésre számíthatnak.

A leglátogatottabb hazai portálok

Kutatásunkban a legnézettebb hazai portálok mobilbarát voltát vizsgáltuk meg. A lista készítésekor a Gemius adataiból indultunk ki, ami ha nem is pontosan, de elég jól lefedi a hazai leglátogatottabb oldalak listáját.
Az ellenőrzés során a Google mobil tesztelő oldalát használtuk. Amelyik oldal ezen átment, az mobilbarátnak minősült, amelyik nem, azt úgy értelmeztük, hogy a Google szemében nem mobilbarát. Természetesen lehetnek olyan oldalak, amelyek rendelkeznek mobilapplikációval, vagy más mobilra optimalizált megoldással, ám kutatásunkban ragaszkodtunk a Google tesztelő eszközének eredményeihez.

A hazai nagy látogatottságú portálok esetében a mobilbarát oldalak arány 73%-os, azaz a portálok 27%-a még mindig nincs felkészülve a mobil algoritmusra. Ezek között olyan nagy portálokat is találunk, mint a hirado.hu, az idokep.hu, a femina.hu, a sportgeza.hu, vagy a stop.hu. A teljes lista az alábbi táblázatban látható:

Weboldalak és portálok  megfelelése a mobil algoritmusnak

hirdetés

Bár ezek a nem mobilbarát oldalak aránya nemzetközi összehasonlításban kimagasló, valójában még mindig ez a szegmens jelenti a hazai webes világ élvonalát. A többi területen lényegesen nagyobb a hazai weboldalak lemaradása, ám az tény, hogy a felkészületlenség itt jelentheti a legnagyobb anyagi áldozatot. A mobilról érkező keresések kiesése ugyanis napi több tízezer látogató elvesztését is eredményezheti ezen portálok esetében. A helyzet azonban még rosszabb a hazai nagy cégek esetében.

Magyarországi céges weboldalak

Listánkban közel 50 hazai TOP vállalkozás és nagyobb márka weboldalát vizsgáltuk meg, és ellenőriztük, hogy átmennek-e a Google mobil barát tesztjén. Ellenőriztük a nagyobb hazai bankok, biztosítótársaságok, gyógyszercégek, élelmiszerláncok weboldalait. Az eredmény igen lesújtó volt. A vizsgált oldalak több, mint fele nem felelt meg a Google mobil ellenőrző oldalán. Olyan nagy cégek buktak el a teszten, mint a Teva, a Magyar Villamos Művek, a Paksi Atomerőmű, a Michelin, a CBA és a Tesco.

céges oldalak megfelelése a Google mobil rangsorolásán

Természetesen vannak pozitív példák is, ám aligha túlzás megdöbbentőnek nevezni, hogy a hazai TOP cégek és márkák több, mint fele nem rendelkezik mobilbarát oldallal, a Google keresőjének szemében.

A Google azt nyilatkozta, hogy a márkakeresés esetén a mobil algoritmus vélhetően nem sorolja hátra az adott márka weboldalát, ám az egyéb kereséseknél már igen. Mégis ezeknél a cégeknél a mobil algoritmus nem elsősorban látogatószám csökkenést eredményezhet, hanem egyszerűen brandjük minőségét rombolja.

Bár kutatásunkhoz nem tartozik hozzá szervesen, de némely nagy vállalkozás oldalán elképesztő keresőoptimalizálási hibák találhatóak, például volt olyan cég, amely meggátolta a keresők számára, hogy oldalukat, cikkeiket, tájékoztatóikat feltérképezze, azaz tartalmaik láthatatlanok a keresők szemében.

Ahol katasztrofális a helyzet: az állami szektor és a Google mobil algoritmusa

Kutatásunkban érintőlegesen kitértünk az állami szektorra is. Vizsgálatunkban a legjelentősebb állami intézmények weboldalait vizsgáltuk meg. Bár a lista szubjektív, a tapasztalatok elszomorítóak. Ellenőriztük többek között a kormany.hu, az Alkotmánybíróság, a Köztársasági Elnöki Hivatal, valamint egyebek mellett a NAV weboldalát. A vizsgált 10 weboldal közül egyedül a Parlament rendelkezett olyan weboldallal, amely átment a Google tesztjén, az összes többi nem érdemelte ki a mobilbarát jelzőt.

állami és pártos weboldalainak mobilbarát jellege
Az állami szektor lemaradása általában mindig jelentős, ám ez az eredmény még minket is megdöbbentett. Csak reménykedni tudunk, hogy április 21-re a hiányosságokat pótolják.

A pártok

Érdekességképpen lefuttattuk az ellenőrzést a hazai parlamenti pártok esetében is. A hazai pártok különösen a Facebookon aktívak, ám egy párt weboldala mégis kiemelten fontos, mint a hivatalos információk forrása. Nos, ehhez képest azt találtuk, hogy a weboldalak 57%-a nem rendelkezett mobilbarát minősítéssel. Azaz április 21 után ezen weboldalak látogatottsága romolhat, és a pártszimpatizánsok nehezebben akadnak majd rá pártjuk információira, ha mobileszközön keresnek.

Összegzés

A kutatás eredményeit lehetne hosszan elemezni, ám talán az adatok önmagukban is elegendő információt nyújtanak. A közelmúltban egy hasonló brit vizsgálat azt találta, hogy az ottani cégek és márkák 10%-a nem rendelkezik mobilbarát weboldallal. Ehhez képest a hazai lemaradás óriási.

Az adatok azért is elszomorítóak, mert a vizsgált oldalak, nagy látogatottságú oldalak, vagy nagy márkák, vagy jelentős beruházásból készült állami portálok weboldalai. Ha itt ez a helyzet vélhetően a millió kisebb hazai céges és hobbioldalak tömegén az arányok még rosszabbak. Ez pedig azt jelenti, hogy április 21 rengeteg hazai weboldal számára lesz fekete betűs nap a naptárban.

A Google mobil algoritmusáról

Ahogy arról már számtalanszor beszámoltunk, a Google április 21-én vezeti be mobil algoritmusát. Itt olvashat mindent a Google mobil algoritmusról. A cég közleménye szerint ez csak a mobilkereséseket érinti majd, az asztali és tabletes keresésekre nem lesz hatása. Azok a weboldalak, amelyek nem rendelkeznek mobilbarát megjelenítéssel, azok hátrébb sorolódnak a találati listán a mobil keresések során.

A hatásokról nincsenek pontos adatok, de a Google nyilatkozatai szerint a mobil rangsorolás hatása jelentősebb lesz, mint a Panda és Pingvin algoritmusok idején, amelyek a találati lista 12%, illetve 4%-át befolyásolták. A hatás nagyban függ majd attól, hogy a weboldalak látogatónak hány százaléka érkezik a keresőkből, és a látogatók hány százaléka jön mobil eszközökről. Ezek az értékek a weboldalak jellegétől függnek igen nagy mértékben. Egyes weboldalak esetén a forgalomcsökkenés akár a 20%-ot is elérheti szélsőséges esetben.

A mobil algoritmus nagyjából egy hét alatt fut majd le, a világ egészét érinti és minden nyelvterületet, így a magyart is. Az algoritmus url alapján rangsorol, tehát nem a domain egészét vizsgálja.

A Google egy ingyenes tesztelőeszközt is publikált, amelyen bárki ellenőrizheti weboldalát.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

4 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Nekem ez megint a “Nagy Gumilufi” effektus. Most komolyan, ki az, aki a Teva, Magyar Villamos Művek, Paksi Atomerőmű, NAV, Fidesz, Michelin stb. oldalait bújja mobilon hazafele melóból? Oké, persze, Femina, Időkép: előbbit – mint annyi mást, a közönség jó része a facebook-on át olvashatja, utóbbinak meg ott a saját mobilalkalmazása, s mint Hazánk egyik legnépszerűbb időjárási oldala, illetve jól bevezetett / kitalált / táplált brand (annak ellenére mondom, hogy naprakészsége és szinessége ellenére nagyon nem a kedvencem meteorológiai témában, amiben valamelyest érintett vagyok) kétlem, hogy bármi hátránya származna.
    Az egész egy nagy paráztatás – a mobil találatok akkor lehetnek igazán fontosak, ha hirtelen pizzériát, benzinkutat vagy bármi hasonlót keresel, de az emberek zömének elég az fb.
    Honnan érkezik amúgy az x százalék mobilforgalom? Organikus, referral?

    • A nagy brandek majd megoldják, de a kis cégeknél, honlapoknál gond lesz. Külföldön már a keresések 25-50%-a érkezik mobil készülékről, egy-két év múlva ithon is ez lesz a helyzet.
      A gond nem akor lesz, amikor rákeresünk egy brandre, hanem amikor valami kapcsán tájékozódunk, és a nem mobilbarát oldalak nem jönnek fel. Ezt pedig a nagyok is megérzik.

  • Attila mint te is mások is csak eszt szajkózzátok, de ott írtad az első sorban “azok a mobilkeresések során hátrébb sorolódnak.”

    Tehát kétféle találatot kapunk egyet mobilra egyet asztali gépre.

    Érdekes lesz.