Kezdőlap » Linképítés alapjai: hogyan csináljuk?

Linképítés alapjai: hogyan csináljuk?

A linkek típusai (jó és rossz)

A linképítés nem állandó műfaj. A Google időről-időre átírja a játékszabályokat, amiket ha nem követünk könnyen büntetés lehet a vége.

Néhány évvel ezelőtt a helyezés manipulálása viszonylag egyszerű feladat volt. Kulcsszavas horgonyszövegű katalóguslinkekkel bárki rövid idő alatt és kevés befektetéssel jó helyezést biztosíthatott magának a keresőkben. Mindez 2012. április 24-én megváltozott, a Google ugyanis ekkor vezette be a Pingvin nevű algoritmusát, amelynek az volt a feladata, hogy kiszűrje a spam jellegű, gyenge minőségű és manipulatív linkeket.

Azóta a linképítés sokkal nehezebb, és összetettebb feladattá vált, és aki manipulálni akarja a találati listát a linképítéssel, annak sokkal komolyabb kockázatokat is kell vállalnia. Ha a Google kiszűri a természetellenes linkeket könnyen büntetést kaphat az oldal, és az oldal jó helyezései odaveszhetnek.

A Google nem csak a Pingvin algoritmussal szűri a manipulatív linkeket, hanem más módszerekkel is, és akár manuális büntetéssel is sújthat oldalakat, ha linképítésük nem felelt meg a Google irányelveinek. Ebben a fejezetben megpróbálunk áttekintést adni a linképítés módszereiről általában és arról, hogy mi tekinthető kockázatosnak, és mi felel meg a Google irányelveinek.

A szerkesztőségi linkszerzés

Mindenki erről a linkről álmodik. A Google webspam osztályának vezetője nyilatkozta, hogy az a jó link, amiről nem tudunk előre. Magyarán szólva ezek azok a linkek, amiket úgy szerzünk meg, hogy arra nem számítunk.

Ehhez azonban különleges minőségű tartalomra van szükség és általában arra, hogy már legyen nevünk a szakmában, cikkeinket, írásainkat olvassák. Sokszor erre rá is kell segíteni, a közösségi médián megosztani írásainkat, hogy arra felfigyeljenek. Magyarországon ezek a linkek nagyon nehezen megszerezhetőek.

Idehaza kicsi a piac, egy-egy szakmában mindenki ismer mindenkit és egymás konkurensei is vagyunk gyakran. Bármilyen hihetetlennek tűnik is azonban még idehaza is lehet ilyen formában linket szerezni, amiről majd később írunk részletesen.

Linképítés kapcsolatépítéssel

Angolszász területen talán ez a legtipikusabb módja a linképítésnek. Ez jellemzően a kicsi és még ismeretlen szereplők linképítési módszere. A lényege, hogy bloggereket, szakmai oldalakat, weboldal tulajdonosokat keresünk meg és kérjük őket, hogy linkeljék meg oldalunkat. Magyarországon ez sem könnyű, de távolról sem lehetetlen, de készüljünk fel arra, hogy sok értetlenkedésben, és elutasításban lesz részünk. A módszerekről a későbbiekben írunk részletesen.

A magunk által gyártott linkek

A linképítésnek ez a tömeges formája, különösen idehaza. A saját magunk által gyártott linkek ideje azonban leáldozóban van. A Pingvin algoritmus óta a Google egyre jobban vadászik az ilyen, nem természetes linkekre és aki ilyen linkprofillal rendelkezik, az akár már rövidtávon a büntetés kockázatát viseli, és ez a kockázat az idő előrehaladtával csak növekedni fog. Ebbe a körbe tartoznak a feketekalapos módszerekkel épített linkek is.

Természetesen az ilyen linkek között is óriási különbségek vannak. Egyes linkeknek minimális a kockázata, mások nagyon nagy rizikót jelentenek.

Hogy ha ezek a linkek rizikósak, akkor miért is használjuk őket? Nos azért, mert ezek a linkek relatíve olcsók, vagy kevés időbe telik megszerzésük, és ami talán ennél is fontosabb ezek a linkek könnyen megszerezhetőek. Míg a szerkesztőségi linkre alig van esély, a magunk által gyártott linkeknél elsősorban csak az időnk és a pénztárcánk szabhat gátat a linkek megszerzésének. Milyen típusú linkek tartoznak ide?

  • linkkatalógusok
  • fórumlinkek
  • felhasználói profil oldalak
  • nem moderált bloghozzászólások
  • vendégkönyvek
  • PR cikkek
  • vendégbejegyzések
  • vásárolt prémium cikkek
  • widgetek
  • beilleszthető infógrafikák

Ez egyfajta kockázati sorrendnek is tekinthető (az elsőknél magasabb a kockázat), bár a rizikó nagyban függ a linképítés minőségétől is.

Milyen linképítési módszert válasszunk?

Mielőtt belefognánk weboldalunk linképítésébe, az első és legfontosabb kérdés, hogy milyen linképítési módszert válasszunk. A fentiekben már sokat írtunk a fekete és fehérkalapos módszerekről, a szerkesztőségi és a saját magunk által gyártott linkekről. Most megpróbálunk egy összefoglalót adni, hogy könnyebb legyen a döntést meghozni.

Érvek és ellenérvek a fehérkalapos linképítés mellett és ellen

A fehérkalapos linképítés általában a Google irányelveinek betartásával szerez linkeket. Éppen ezért nagyon csekély annak a kockázata, hogy az oldal büntetést kapjon, és emiatt a keresőkből érkező forgalma drasztikusan visszaessen.

A fehérkalapos linképítés a kimagasló tartalomra épít, elhivatott közösségre alapoz, a márkaépítésre fókuszál és a kapcsolatépítésen keresztül szerez elsősorban linkeket.

A fehérkalapos módszer előnye, hogy nem kell félnünk a büntetésektől, és hogy a hosszú ideig épített weboldalunk eltűnik egyszer csak a süllyesztőben. Mivel kimagasló tartalomra alapoz, ezért ez a felhasználói élményt is fokozza, és ez az ügyfél- és látogatószerzés szempontjából is fontos. Ha ezt a módszert alkalmazzuk hosszú távra gondolkodunk, és nem csak látogatókat, hanem szakmai ismertséget és elismertséget is szerezhetünk.

Természetesen vannak árnyoldalai is ennek a módszernek. A legfontosabb, hogy mindez nem megy gyorsan. A konkurencia beelőzhet minket, akár évekig is, mire a természetes linképüléssel utolérjük. És lehet, hogy akkorra olyan ismertséggel rendelkezik majd, amit nem lehet behozni. Egy másik komoly ellenérv, hogy a fehérkalapos módszer általában több időt és pénzt igényel, mint a feketekalapos módszerek.

Érvek és ellenérvek a feketekalapos módszer mellett

A klasszikus feketekalapos módszerek egyértelműen megsértik a keresőmotorok irányelveit és úgy próbálnak jó helyezést elérni, hogy manipulálják a találati listát. A módszer a hacker jellegű megoldásoktól a szürkekalapos módszerekig terjedhet.

A módszerek nagyon széles spektrumon mozognak, például linkek elhelyezése mások weboldalán azok feltörésével, vagy más tartalom mutatása a keresőmotoroknak,
mint a látogatóknak. De idetartoznak olyan kevésbé agresszív módszerek is, mint a magán bloghálózat létrehozása, vagy a weboldal átirányítások, ami már átmenet a szürke zónába.

A feketekalapos módszerek hosszú távon nem működnek, de rövid és középtávon igen jelentős hasznot hozhatnak. Jellemző hogy a módszereket váltogatni kell, vagy újabb és újabb weboldalakat készíteni és felhoznia találati listán.

A szürke zóna

Ha van fehér és fekete módszer, akkor természetesen van szürke is. Magyarországon ezt alkalmazzák a legtöbben, de itt is ige nagy eltérések vannak.
A szürke kalapos módszerek általában azok, amit már leírtuk a saját magunk által készített linkek esetében.

Nincs szó tehát durva spammelésről, vagy hacker módszerekről, de mégis olyan eljárásokat használunk, amit a Google alapvetően nem néz jó szemmel, mert nem természetes linkeknek tekint.

A szürke zóna előnye, hogy árban még elérhető, és idehaza igen jó eredményekkel alkalmazható. A rizikó sem túl magas, és lehetőség van a módszereket finomítani, a linkprofilt javítani.

Jelentős hátránya azonban, hogy a Google elvárásai egyre komolyabbak, és ami tegnap még elfogadható volt, az ma már nem biztos, hogy az. Ami tegnap még minimális kockázatot jelentett, az ma már jelentős lehet. A Pingvin algoritmus idehaza is weboldalak ezreit tette tönkre és sorolta hátra, pedig az azokon alkalmazott linképítés egészen az új algoritmus megjelenéséig jól működött.

A hazai linképítéssel foglalkozó szolgáltatók zöme ma olyan módszereket ajánl, ami ütközik a Google irányelveivel (pr cikkek, fizetett cikkek, katalóguslinkek). Ennek oka részben a tudáshiány, és részben a hatékonyság. A megrendelő gyors eredményeket vár el, a kockázatokkal kevéssé foglalkozik, sokszor nincs is vele tisztában. Mindezen hátrányok ellenére a szürke zónás linképítés a mai Magyarországon a leghatékonyabb linképítési módszernek tekinthető, ha jól csinálják, akkor mérsékelt, ha rosszul, akkor jelentős kockázat mellett.

Link vásárlás

Érdemes néhány szót ejteni a linkvásárlásról is. Legyünk vele tisztában, hogy a linkvásárlás ütközik a Google irányelveivel és büntetést eredményezhet:

„PageRank-mutatót befolyásoló linkek vásárlása vagy eladása. Ide tartozik pénz fizetése linkekért vagy linkeket tartalmazó bejegyzésekért cserébe, javak vagy szolgáltatások biztosítása linkekért cserébe és „ingyenes” termék küldése valaki számára azért cserébe, hogy írjon róla, és mellékeljen egy linket;”

A Google azt elfogadja, hogy fizetett cikket jelenítsünk meg, és abban linket helyezzünk el, de csak olyan módon, hogy az nem ad át linkerőt, tehát jellemzően a nofollow címke használata mellet. Ha ezt nem tesszük, azzal megsértjük az irányelveket, ami büntetést eredményezhet. A Google nem csak azt az oldalt büntetheti, aki a linket kapja, hanem azt is, aki a linket adja.

Miért ellenkezik ez a Google irányelveivel? Nos a Google rangsorolásának alapja a link. Ha pénzzel link vásárolható, akkor nem azok az oldalak kerülnek a találati lista élére, akikre természetes módon szavaznak, hanem azok, akiknek van elegendő pénzük linket vásárolni.

Olyan ez mint a választási csalás, amikor nem az győz, akire az emberek önszántukból szavaznának, hanem azok, akik a legtöbb szavazatot tudják megvásárolni.

Persze nem akarunk álszentek lenni. A linkvásárlás ma Magyarországon tömeges, és jellemzően olyan oldalak vannak a találati lista élén, akik élnek ilyen módszerekkel. De fontos tudni, hogy ez nem megengedett és rizikóval jár.

Linkcsere

Gyakran előkerülő kérdés a linkcsere elfogadottsága. Nos, ebben a kérdésben is egyértelműen fogalmaz a Google:

„ túl sok linkcsere („Hivatkozz rám, és én is hivatkozom rád!”), vagy olyan partneroldalak létrehozása, melyeknek kizárólagos célja a kereszthivatkozás”

Fontos látni, hogy a Google nem ítéli el teljes egészében a linkcserét. Gyakran látjuk, hogy hírportálokon, magazinokon ott található más oldalak bannerje. Ez elfogadott módszer, hiszen az teljesen természetesnek tekinthető, ha két hasonló témában dolgozó oldal, vagy cég együttműködik, népszerűsítik egymást.

A gond ott van, amikor egy cég, külön aloldalon tucatjával hivatkozik olyan oldalakra, amelyek sem témájában, sem tevékenységben nem illenek össze. Ezekből olykor hatalmas láncolatok is kialakulhatnak. Ez már teljes mértékben ütközik a Google irányelveivel. Ilyenben lehetőleg ne vegyünk részt, bármilyen csábító is az.

A Google irányelveit tartalmazó oldalon további hasznos tippeket olvashatunk, mi az amit nem fogadnak el:

  • kulcsszavas fórumhozzászólások
  • kulcsszavas beágyazható modulok linkekkel
  • tömeges lábléc linkek
  • fizetett hirdetések linkkel
  • kulcsszavas linkekkel tűzdelt sajtóanyagok

Jól látszik, hogy a módszerek egy része csak akkor nem engedélyezett, ha az kulcsszavas linkeket használ, más módszerek általában is tiltva vannak.

Google büntetések a linképítés miatt

Sok szót ejtettünk már a Google büntetéseiről, de a hogyanról keveset. Nos, a Google alapvetően kétféle módon büntet egy weboldalt. Az első az algoritmikus büntetés, a másik a manuális büntetés

Az algoritmikus büntetésekről

Az algoritmikus büntetés lényege, hogy egy rendkívül összetett képlet segítségével szűrik ki azokat a linképítés mintázatokat, amelyek manipulatívnak tekinthetőek. A legjobb példa erre a Google Pingvin algoritmusa, amely azokat a weboldalakat büntette meg, amelyek túl sok kulcsszavas horgonyszövegű linket kaptak, elsősorban gyenge minőségű oldalakról (katalógusokról).
Feltételezhetően a Googlenak nagyon sok egyéb algoritmusa van, amely a linkprofil minőségét, a linképülés ütemét, a linkek forrását vizsgálja, de ezek kevésbé büntetésként jelennek meg.

Az algoritmus büntetések általában világszerte (ritkábban egy-egy országban, nyelvterületen) jelentkeznek, és aligha van olyan weboldal, amit ne értékelnének és büntetnének, ha szükséges. Ez alól tehát nincs kibúvó. A hazai weboldalakat elsősorban ezek a büntetések érintik. Az algoritmikus büntetések eltávolításához általában a káros linkek eltávolítása, vagy disavow fájl beküldése szükséges, és helyreállás csak az algoritmus frissítése után következhet be.

Manuális büntetések

A manuális büntetések idehaza igen ritkák, és legtöbbször a konkurens feljelentéséből fakadnak. Ilyenkor a Google manuálisan ellenőrzi a linkprofilunkat és a büntetés tényéről értesítést is kapunk a webmester eszközökben. A hibák javítása után kérhető felülvizsgálati kérelem, amit általában néhány hét után hajtanak végre.

A manuális büntetések általában sokkal szigorúbbak, de mint említettük idehaza egyelőre még meglehetősen ritkák.

Irány a harmadik fejezet

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.