A Google kereséseinkre adott válaszait az is befolyásolhatja, hogy éppen mit nézünk a TV-ben. Ez derült ki egy a napokban nyilvánosságra került Google szabadalomból.
Azt kapod, amit nézel
A Google nagyon sok személyes jellemzőt figyel, amikor egy-egy kérdésünkre kiadja a találati listáját. Számításba veszi korábbi kereséseinket, földrajzi helyzetünket, és most úgy tűnik már azt is, hogy mit nézünk éppen a televízióban.
A Google egyik szabadalmát a napokban fogadta el az amerikai szabadalmi hivatal, így az nyilvánosságra került.
Ebből a dokumentumból derül ki, hogy a Google kidolgozott egy olyan rendszert, amelynek az a lényege, hogy a Google az éppen beérkező keresést összeveti a felhasználó helyével, az éppen futó televízióműsorokkal, és ha összefüggést talál a kérdés és a futó műsorok között, akkor ennek megfelelően módosítja a kiadott találatokat.
A Google tudja mire vagy kíváncsi
A szabadalomban egy konkrét példát is hoznak a rendszer működésére. Tegyük fel, hogy valaki egy konkrét autómodellről szóló tévé műsort néz, majd eközben beüti a keresőbe azt a szót, hogy sportautók. A Google érzékeli a kapcsolatot a futó tv műsor és a keresés között, így a felhasználók számára háromféle találatot is adhat. Az egyik a konkrét autómodellre vonatkozó információ, a másik a tv műsorral kapcsolatos információk, végül a találati listában felbukkanhatnak hasonló TV műsorok is ajánlásként.
A rendszer működését bemutató ábra a szabadalomból
A Google Now hallgatja a TV adást
Az, hogy a Google birtokol egy szabadalmat természetesen nem jelenti feltétlenül azt, hogy azt használná is. A most bejegyzett szabadalom azonban nem teljesen újszerű.
A keresőóriás Google Now elnevezésű intelligens személy asszisztense már képes arra, hogy a felhasználók korábbi viselkedése alapján fel nem tett kérdésekre vonatkozóan előre adjon meg információkat. A Google Now például képes hallgatni azt a tévéadást, amit éppen nézünk, értelmezni azt, és ezzel kapcsolatban információkat szolgáltatni, akár kérdezés nélkül is.
A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek a Google új innovációját már el is nevezték TV Rank-nek, azaz egy olyan új tényezőnek, ami befolyásolhatja, hogy mely weboldalak jelenjenek meg a Google találatai között előkelő helyen. Az, hogy a Google milyen módszerekkel jut az információ birtokába, egyelőre homály fedi.
Ez már rendesen kimeríti a kémkedés fogalmát. Főleg az a rész lenne érdekes, hogyan hallgatja le például egy hagyományos tv adását? A laptopom mikrofonjával? Azzal lényegében minden mást is felvenne az engedélyem nélkül. No persze a telefonunk is folyamatosan rögzít még akkor is ha nem beszélünk rajta. Másfelől nem feltétlen lehet összefüggést találni az épp nézett TV adásban és abban, hogy mire fogok rákeresni. Pl nézem a híradót és mellette a munkámhoz keresek forrásanyagot. Értem én, hogy csak megfejthető esetekben fogja mérlegelni a találati lista kiírásakor, de ez így szerintem még nem a jelen. Konkrétan még odáig nem jutottunk el, hogy a magyar nyelvtant helyesen tudja értelmezni. Vagy másnak mi a véleménye erről?
Nyilván ez elsősorban angol nyelvterületen működik, de a Goolge Now esetében működik a dolog, tehát nem arról van szó, hogy van egy szabadalmi ötlet, hanem gyakorlatilag kész és működik a dolog. Ebben igazából az a hír, hogy a keresőalgoritmus része is lehet ez.
Ezt nem vitatom csak a megvalósítása nekem aggályos.