Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Megéri-e tiszteletben tartani a Google Webmester irányelveit?
Keresőoptimalizálás

Megéri-e tiszteletben tartani a Google Webmester irányelveit?

SEO alapjai - keresőoptimalizálási tippek

Játszunk tisztán, vagy érjünk el gyors és akár tartós eredményeket a Google irányelveinek megkerülésével? A SEO jövője.

A Google elárulja a jó fiúkat

2012-ben egy nagy vélemény cikk került ki a moz.com oldalára, ahol a tiszta módszerekkel játszó keresőoptimalizálók, így Rand Fishkin és Wil Reynolds azt írták, hogy a Google elárulja a „jó fiúkat”. A cikk szerint a SPAM módszerekkel jobb eredmények érhetőek el, és a tiszta módszerekkel játszók (természetes linképülés, tartalommarketing) hátrányba kerülnek. Ők betartják az irányelveket, de a Google algoritmusa mégis azoknak előnyös, akik kijátsszák a cég irányelveit.

Ismerős a kép? Bár a Pingvin és Panda algoritmusok a hazai találati listát is átalakították, és a katalóguslinkek ma már erősen rizikósak, de valljuk be őszintén: ma is sok oldal van jó helyen kulcsszavas katalóguslinkekkel. Virágzik az újraregisztrált domaineken alapuló PR cikkes linképítés is. És bizony a találati listán gyakran a néhány oldalas, de erősen kulcsszavas oldalak jobb helyezést érnek el, mint a valóban minőségi weboldalak.

Idehaza is működnek a SPAM technikák

Bár volt előrelépés, de mi még mindig ott tartunk, ahol 2012-ben az angolszász világ tartott. Ha rövid távon tesszük fel a kérdést, akkor egyértelmű, hogy a válasz igen. Azaz megéri trükkökkel, és vásárolt SPAM linkekkel élni, mert ez garantálja a jó helyezést. Aki tehát a találati listán szeretne előre kerülni, viszonylag alacsony költséggel, az nyugodtan átlépheti az irányelveket, mert az eredmény közel biztos.

A nagy kérdés az, hogy mi a helyzet közép és hosszútávon?

Idehaza, ha valaki hosszú távra tervez és vállalkozását, családja megélhetését alapozza egy-egy weboldalra, vajon mikor jár el helyesen? Ha tiszteletben tartja az irányelveket, vagy ha kikerüli azokat?

hirdetés

Biztonság vagy eredmény?

Először is szögezzük le, hogy ha csak egy szempont van és ez a biztonság, akkor nem kérdés, hogy egy jó út van és ez a játékszabályok tiszteletben tartása. A probléma ott van, hogy amíg a konkurencia linkeket vásárol, addig a tisztességes magatartás jelentős versenyhátrányt eredményez. Magyarán szólva lényegesen alacsonyabb lesz az organikus forgalom, mintha élnénk a SPAM technikákkal.

Van aki természetesen megengedheti azt a luxust, hogy lemondjon a potenciális forgalom egy részéről, de a többségnek vevők és ügyfelek kellenek. Döntést kell tehát hoznia. Csatlakozzon a konkurenciához a jobb eredmények érdekében, vagy bízzon a Google-ban, hogy majd egyszer idehaza is megjutalmazza a jó fiúkat? A kérdésre igazából nincs jó válasz. Pontosan a válasz az adott vállalkozó kockázattűrésétől függ. Mégis iránymutató gyanánt nézzük át mi várható a jövőben, ami a jó fiúk javára billentheti a mérleget!

Az amerikai találati lista és a Kolibri algoritmus

Ami bizakodást adhat a jó fiúk számára az az angolszász találati lista. Bár az sem hibátlan, mégis sokkal közelebb áll ahhoz, amit a jó fiúk látni szeretnének. Kevesebb tartalmi SPAM, kevesebb link-machináció, jobb nyelvértés.

A Google elkezdi érteni a nyelvet

Az amerikai találati listán egy olyan kérdés, mint: „az a film, ami viccet csinál a Star Trek-ből”, gond nélkül hozza eredményül a Galaxy Quest c. vígjátékot. Értsük: nem a Star Trek-et hozza találatként, hanem a kereső érti a kérdésünket. Az amerikai találati listáról számos ilyen példa hozható. A Google elkezdi érteni a nyelvet. Sőt egyes kérdéseknél elkezdi érteni a kereső szándékát is. És még ennél is tovább megyek, azt is érti, mikor akar a felhasználó friss, néhány órája publikált tartalmakat, és mikor nem számít a tartalom publikálásának időpontja. És ez csak néhány példa arra, hogy vált egyre okosabbá a Google az elmúlt néhány évben. Az angolszász találati listán alapvetően megváltozott a versenyhelyzet az elmúlt három esztendőben.
Mindezek eredményeképpen az amerikai találati egyre inkább elkezdett hasonlítani ahhoz, amit a Google irányelveiben is kommunikál.

Pingvin algoritmus és manuális büntetések

A Google 2012 áprilisában útjára indította a Pingvin algoritmust is, ami bár egyelőre nem sikertörténet, de mégis sok alapvető linkspam technikát kiirtott, például a kulcsszavas katalóguslinkeket. Ezzel párhuzamosan a Google elindította a manuális linkhálózat felszámolásokat és tömegesen küldi ki a manuális büntetéseket is. Amerikában. Idehaza ez utóbbi kettő nem működik, de működhet. Lengyelországban, Portugáliában és Görögországban már volt rá példa. Mi egyelőre kis piac vagyunk, de ha a 10 milliós Portugáliában már lépnek, miért ne léphetnének hamarosan nálunk is. Illúzióink ne legyenek, a hazai PR cikkes linkhálózat felszámolása nem egy nagy feladat. Néhány hetes munkával a java részét én magam is könnyedén azonosítanám, pedig nem rendelkezem azokkal az eszközökkel, amivel a Google. A Google eddigi tétlensége óvatlanná tette a linképítőket, ennek pedig később komoly ára lehet.

A Google elkezdi alkalmazni a gépi tanulást

A Google a kezdeti időkben elutasította a gépi tanulás alkalmazását az organikus lista előállításánál. A rangsorolási algoritmus kézimunkával állt össze, mérnökök munkája alapján. 2012-ben azonban a Google már elkezdte a gépi tanulást alkalmazni a hirdetési rendszereknél, 2013-ban pedig Matt Cutts is nyíltan beszélt róla. Az pedig, hogy hogyan használja a képek azonosításánál publikus. Illúzió lenne azt hinni, hogy a gépi tanulást pont a rangsorolási algoritmusnál ne alkalmazná a Google.
A Google a gépi tanulás folyamatát humán személyekkel ellenőrzi, javítja és kalibrálja, így folyamatosan javítható a találati lista minősége. És persze ez csak a kezdeti lépcső. A gép és deep learning alkalmazásával kvázi algoritmusokat építő algoritmusok is kifejleszthetőek, de ne szaladjunk ennyire előre.

Maga a gépi tanulás is elegendő ahhoz, hogy a találati lista egyre jobb legyen. Nem holnap, nem egy év múlva, de folyamatosan évről-évre. A találati lista minőségét alapvetően a felhasználói viselkedés és az ezt értékelő/közelítő gépi tanulás segítségével állítja elő a Google. Mindez pedig azt fogja jelenteni, hogy a spam linkek és gyenge tartalom kombinációja nem lesz elegendő a sikerhez.

Jó, de akkor mi a helyes út?

Mikorra várható mindez? Mikor lesznek a hazai találati listán is előnyben azok, akik a keresőoptimalizálást tisztán művelik, és nem építenek SPAM technikákra?

Sajnos az időpontot nem tudom megmondani. Lehet hogy 1-2 év, lehet 5-7, de kétségeink ne legyenek, a SPAM technikák és a régi SEO alkonya megérkezett.

Talán még elfogadható stratégia, hogy az olcsó és spam technikákkal felemeljük a weboldalunkat, hogy elég erőforrásunk legyen egy minőségi oldalt építeni. De akkor is bele kell fektetnünk a minőségbe. Ha ezt nem tesszük, hosszú távon már nem boldogulhatunk.

A kérdésre tehát az az én személyes válaszom, hogy igen, alapvetően tiszteletben kell tartani a Google minőségi irányelveit. Nem azért mert azok etikailag helyesek lennének. Ezek csak egy cég irányelvei, nem a tízparancsolat. Azért kell tiszteletben tartanunk, mert a cég homokozójában játszunk, és onnan bármikor kizárhat. El kell fogadni a játékszabályokat, mert ezek a szabályok egyre kevésbé lesznek kommunikációs fogások, és egyre inkább lesznek kőkemény és ellenőrzött valóságok a weboldalak üzemeltetői számára.

Nem mellékesen ez azzal is jár majd, hogy a valóban értékes tartalmak juthatnak előre a találati listán. Ami az vállalkozások számára is hasznos lesz. Aki minőséget ad, az éri el a felhasználókat. A minőségi tartalomért, szolgáltatásért pedig a felhasználók is jutalmazzák a cégeket. Mindez persze egyre több pénzbe is kerül majd. A Spam technikákkal a kicsik is lehettek nagyon az interneten. A következő évek ennek alkonyát is meghozza majd.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.