Pénteken számoltunk be a Google új Fred algoritmusáról, amely robbantott a keresőpiacon. Akkor úgy tűnt linkalapú az új algoritmus, most már vegyesebb a kép.

Tartalom és hirdetés?

A Seroundtable adott ki ma egy új hírt, a Fred algoritmus kapcsán. Barry Schwartz elemzése szerint az új algoritmus elsősorban a reklámokkal teletömött elsősorban Adsense fókuszú és/vagy a gyenge tartalommal ellátott weboldalakat érintette.

Írása szerint rengeteg 50-nél is több url címet kapott, ahol komoly visszaesés történt, és ezek 95%-ára mind a fenti mintázat volt a jellemező. A cikkben számos nyilvános példát is megoszt, hogy mely oldalakt érintette a büntetés.

A cikkhez rengeteg észrevétel érkezett rövid időn belül, amelyek szerint a felvetés nem tükrözi a valóságot, és számtalan példát hoznak, ahol reklámokkal nem rendelkező és tartalomgazdag oldalak is büntetésről számolnak be.

Glenn Gabe az egyik legismertebb algoritmus szakértő, elismeri, hogy a mostani frissítés egyik eleme valóban lehetett az, amit Barry Scwarz is leírt, de csak az egyik tényezője.

És sokan arról beszélnek, hogy a mostani változások sokkal összetettebbek. Erre utal az is, hogy március 7-ét követően rengeteg észrevétel érkezett, hogy az új algoritmus a linkprofil miatt büntette, néhány nappal később már árnyaltabbá vált a kép, és egyre több szakértő írt arról, hogy van egy minőségi jellemzője is a mostani frissítésnek, azaz nem csak azokat az oldalakat érintette, amelyeknek a linkprofiljával gond volt.

Ha ehhez hozzávesszük, a fórumokon található bejegyzéseket kiderül, hogy a Google 10-15 éves egyedi tartalommal rendelkező, kizárólag természetes linkprofilú oldalakat is hátrasorolt.

A kép tehát minimum nagyon zavartnak mondható.

Több forgatókönyv a Fred mögött

Több forgatókönyv is elképzelhető:

  • a Google párhuzamosan indított több frissítést, ezért keverednek a szignálok is. Ez nem ritka a Google-nál és a cél tudatosan az, hogy ne legyen visszanyomozható az egyes változások kiinduló oka.
  • a másik forgatókönyv, hogy az algoritmus olyan tényezőket vesz alapul, amelybe beleeshetnek ilyen és olyan oldalak is, például a felhasználói viselkedést, és ezek alapján kerülnek bele többféle típusú oldalak a hátrasorolásba
  • a harmadik forgatókönyv, hogy a Google valami teljesen újjal kísérletezik (mint anno a Rank Brain algoritmus esetén) például a mesterséges intelligencia/gépi tanulás által létrehozott új algoritmussal, amely teljesen új logika alapján rangsorolja az oldalakat.

Az hogy a Fred algoritmus milyen erőteljes hatású volt, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Washington Post is cikket szentelt a témának.

Azt pedig, hogy mennyire vitatható eredményeket hozott, mi sem bizonyít jobban, minthogy a világszerte ismert ausztráliai SEO cég a DejanSEO, Ausztráliában nem jelenik meg a „SEO” keresésekre. Ez nagyjából olyan, mintha a Moz.com tűnt volna el a találati listáról.

De ez csak egy példa a sok közül, a furcsa anomáliákat lehetne sorolni.

Úgy tűnik azonban, hogy a február eleji és a mostani algoritmus között lehet összefüggés, mert több példát is találtunk arra, hogy azok a weboldalak, amelyeket a februári frissítés kis mértékben érintett, azok most sokkal nagyobb változást szenvedtek el.

Erre jó példa a https://www.wareable.com/ amely a témájában nagyon gazdag tartalommal bír, természetes linkprofillal, és mégis mind a februári, mind a márciusi frissítés súlyosan érintette. Az oldalra több mint 10 ezer domain hivatkozik, abszolút mérvadó a témájában, havi közel tízmilliós látogatottsága van. Ha egy ilyen oldalt is büntethet a Google elég nehéz azt gondolni, hogy ez a linkekkel van összefüggésben.

wareable2 wareable

Mindeközben átnéztük a hazai PR cikkes oldalakkal linképített oldalakat és egyelőre úgy tűnik az oldalak döntő többsége észrevétlenül vészelte át a Fred algoritmust, amely az első hírek alapján a spam linkeket szerző oldalakat érintette volna. Ehhez képest az ilyen linkprofillal rendelkező hazai oldalak döntő része él és virul (a mostani tapasztalatok alapján).

A fenti nagyon vegyes tapasztalatok alapján azt gondolom, hogy a mostani futás valamilyen gépi tanuláson alapuló mesterséges intelligenciát használó algoritmus volt, amely nem egy-egy tényező alapján rangsorolt, hanem összetett módon, és amelynek olyan áldozatai is vannak, amelyek abszolút hiteles és tekintélyes oldalak.

De természetesen ez csak egy feltételezés. Ha több részlet kerül napvilágra új cikkel jelentkezünk.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Szervusz Attila!

    Igen, valóban nagyon jól gondolod ezt: „a mostani futás valamilyen gépi tanuláson alapuló mesterséges intelligenciát használó algoritmus volt,”

    Egészen pontosan ha ezt a részt szeretném megmutatni, akkor a következőt lásd. A látás a fontos tényező most valóban is.

    1, Ha egy oldalon minden bannert, reklámot, amely nem az oldal része, beszíneznénk vér pirossal, így a bannerek egy nagy piros kocka lenne, a kis szöveges reklámlinkek kis téglalapok, akkor láthatnánk, hogy az így kapott piros elemek a látott monitoron mekkora százalékot foglal el.

    Itt az első vizsgálat a bejelentkezési mező, az első kép, a nyitó oldal. A második vizsgált terület az egész oldal, tehát a görgetés utáni rész is.

    És akkor így látható, hogy ha a piros érték már X% (na pont ezt nem én döntöm el:) tartományon felül esik, akkor az azt jelenti, hogy többnyire hiába rendelkezel értékes tartalommal, te a látogatóidat végül reklámfogyasztóvá szeretnéd konvertálni.

    Akkor itt egy arányról van szó.

    2, Olvasni is tud a képekben, így relevanciát is tud mérni a hirdetések és a meglévő tartalom között. Értsd a java kód nem mond semmit, de a bannert megjelenítve magának már olvasni is tudja.
    Tehát pöcök növelő kék tabletta és a seo nem jó barát…például. Sem a botox és a tintapatron. De a szexrandi és a kulcsmásolás..bár..mondjuk az lehet:)

    Elfáradtam..ennyi volt, a többi már nem az én asztalom..

  2. Összefoglalva: Relevánsabb hirdetéseket kell elhelyezni, ami szolid és általában fixálható helyen van az oldalon, olyan amelyet meg lehet szokni, és odavágó. Pl az itteni reklámod, stabil régóta van fenn és kapcsolódó.

    Így javul a net, a felhasználói érték, és még a reklámok is értékesebbekké válnak pro contra a médiumnak, a hirdetőnek és bizony a látogatónak is hasznos lehet.

    Így ezek a változások nem gonosz dolgok, hanem valahol ösztönző a reklám szolgáltatóknak is, és ezt tudja utánkövetni a google.

    Ezek egészen rendben levő források: https://www.doubleclickbygoogle.com/; https://tradetracker.com/

    Lehet ezt igényesen is csinálni és komolyabban venni a „kiadói” oldal vezetését, és akkor a hobby is és a pénzkereset is egy szinten tud találkozni.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

49MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

49MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

49MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

49MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!